Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 300 SEL -89 "Röda Svinet" | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (138309 totalt) |
Tidningen Vintage, auto motor & sports gammelbilsblaska, startar ett nytt hett projekt. Ni minns väl die Rote Sau, den Mercedes 300 SEL 6,3 som tog en sensationell klasseger på Spa 1971? Mercedes var så nöjda med sin bil att de byggde en replika av den röda suggan och ställde ut den på Genèvesalongen 2006.
Antagligen blev de tagna på sängen av det våldsamma intresset - överallt i bloggar, på forum och i biltidningar valsade bilderna runt. Så Mercedes byggde en till, den här gången på en modern S-klass AMG. Men de har fortfarande inte gjort ett rött svin av åttiotalets bästa bil, S-klassen med karosskod W 126. Det tänker vi ändra på och säger välkommen till Röda Svinet. På sin tid fick W 126 ständigt släpa på epitetet "världens bästa bil". Inte utan anledning, S-klassen var verkligen Sonderklasse på alla sätt: enorma proportioner, oförstörbara material och en sammansättning som fick Frans Jägers alla kassaskåp att skämmas. Sportiga var de kanske inte. Eller rättare sagt, inte på en fläck! Särskilt inte i Lang-version, den drygt decimetern längre varianten som främst lockade cigarrökande baksätesdirektörer. Med den sexcylindriga motorn i 300 SEL var den, till skillnad från den tidiga sjuttiotalaren med monster-V8, en rätt lam figur. Ett perfekt utgångsmaterial att bygga Röda Svinet på, tänkte vi. Till slut hittade vi rätt exemplar, med rätt besiktningsförhållande och till rätt pris. Rätt mycket rost fanns också. Säljaren behövde lösa ut den från en verkstad i Högdalen söder om Stockholm, så det var där vi sågs. - Bra bil, det får plats tre lik och en spade i skuffen, upplyste säljaren och då visste vi att det var rätt objekt. Vi skrev på och tryckte en bunt sedlar i näven på karln, körde hem till redaktionen och undrade vad vi just hade gjort. Nu väntar en vår blåa gris på att bli Röda Svinet. Receptet för att få en vettig körmaskin lyder ungefär så här: kasta bort onödig vikt och se till att bromsarna pallar trycket. Komplettera med hårdare dämpare och fjädrar, skalstolar, störtbåge och rejäla fälgar och däck så är vi nästan hemma. Men riktigt komplett blir den inte utan alla knappar och strömbrytare som hör en racerbil till. Och så den där dekoren förstås. Så håll utkik! Här i tråden, i tidningen och på http://www.facebook.com/amsvintage |
||||||
|
||||||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||||
För närvarande tror vi att en hardyknut givit upp - den driver inte på någon växel.
Och så behöver vi fälgar. Helst breda 15" Pentafälgar. |
||||||
Kul projekt, om än lite vansinnigt!
Dock, kan inte bristen på byggen på denna Mercedestyp bero på att den kort sagt är en tvättäkta Heffaklump?? MVH/ Michael the Partypooper _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||
Underbart! Men varför en 300? Min första "riktiga" bil som jag köpte var en 300SE -89 och även om den var ljusår snabbare än den Renault 5 som föregick den så...längtade jag alltid efter lite mer kraft. En S-klass SKA behöva fartbegränsare vid 250. Inte vara begränsad av sin motor.
Jaja, nu har ni ju redan skaffat en bil, ska bli kul att se var det blir av det hele _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
Ursprungsgrisen var ju en 300 SEL också. Förvisso med 6,8-litersmotor, men i alla fall ... Eller också var det den enda vettiga W 126 vi hittade för under 15 000 kronor i tid till pressläggningen. Jag vet i alla fall varför den inte vill röra på sig. Så här ser vänster drivaxel ut: |
||||||
Har ni gjort en sådandär brinn ut _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Silvertejp är väl precis inom budgetramarna? Riktigt cool bil för övrigt! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 300 SEL -89 "Röda Svinet" | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (138309 totalt) |