Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 300 SEL -89 "Röda Svinet"
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
10 besök senaste veckan (138309 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6876

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tidningen Vintage, auto motor & sports gammelbilsblaska, startar ett nytt hett projekt. Ni minns väl die Rote Sau, den Mercedes 300 SEL 6,3 som tog en sensationell klasseger på Spa 1971? Mercedes var så nöjda med sin bil att de byggde en replika av den röda suggan och ställde ut den på Genèvesalongen 2006.



Antagligen blev de tagna på sängen av det våldsamma intresset - överallt i bloggar, på forum och i biltidningar valsade bilderna runt. Så Mercedes byggde en till, den här gången på en modern S-klass AMG.



Men de har fortfarande inte gjort ett rött svin av åttiotalets bästa bil, S-klassen med karosskod W 126. Det tänker vi ändra på och säger välkommen till Röda Svinet.



På sin tid fick W 126 ständigt släpa på epitetet "världens bästa bil". Inte utan anledning, S-klassen var verkligen Sonderklasse på alla sätt: enorma proportioner, oförstörbara material och en sammansättning som fick Frans Jägers alla kassaskåp att skämmas.



Sportiga var de kanske inte. Eller rättare sagt, inte på en fläck! Särskilt inte i Lang-version, den drygt decimetern längre varianten som främst lockade cigarrökande baksätesdirektörer. Med den sexcylindriga motorn i 300 SEL var den, till skillnad från den tidiga sjuttiotalaren med monster-V8, en rätt lam figur. Ett perfekt utgångsmaterial att bygga Röda Svinet på, tänkte vi.

Till slut hittade vi rätt exemplar, med rätt besiktningsförhållande och till rätt pris. Rätt mycket rost fanns också. Säljaren behövde lösa ut den från en verkstad i Högdalen söder om Stockholm, så det var där vi sågs.



- Bra bil, det får plats tre lik och en spade i skuffen, upplyste säljaren och då visste vi att det var rätt objekt. Vi skrev på och tryckte en bunt sedlar i näven på karln, körde hem till redaktionen och undrade vad vi just hade gjort.



Nu väntar en vår blåa gris på att bli Röda Svinet. Receptet för att få en vettig körmaskin lyder ungefär så här: kasta bort onödig vikt och se till att bromsarna pallar trycket. Komplettera med hårdare dämpare och fjädrar, skalstolar, störtbåge och rejäla fälgar och däck så är vi nästan hemma.
Men riktigt komplett blir den inte utan alla knappar och strömbrytare som hör en racerbil till. Och så den där dekoren förstås. Så håll utkik! Här i tråden, i tidningen och på http://www.facebook.com/amsvintage

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6876

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
BTW, vi kanske behöver lite hjälp av det mer akuta slaget ...


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Intressant projekt!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Stört skönt

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6876

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
För närvarande tror vi att en hardyknut givit upp - den driver inte på någon växel.

Och så behöver vi fälgar. Helst breda 15" Pentafälgar.


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul projekt
Gör den inte för tam nu

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Rote Sau är ju bara för jäkla ball.

Fega inte ur nu...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Kul projekt, om än lite vansinnigt!

Dock, kan inte bristen på byggen på denna Mercedestyp bero på att den kort sagt är en tvättäkta Heffaklump??

MVH/
Michael the Partypooper

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1985





Perfekt! Mer stridsvagnar på banorna

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



thumbs up

Är nog en snabb sammanfattning

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Kul! thumbs up

_________________
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Äntligen!

Automat måste ju betyda att du lär dig vänsterbromsa hyggligt.

Ser fram emot reseberättelsen till SPA, ink trackday.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Underbart! Men varför en 300? Min första "riktiga" bil som jag köpte var en 300SE -89 och även om den var ljusår snabbare än den Renault 5 som föregick den så...längtade jag alltid efter lite mer kraft. En S-klass SKA behöva fartbegränsare vid 250. Inte vara begränsad av sin motor.

Jaja, nu har ni ju redan skaffat en bil, ska bli kul att se var det blir av det hele

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6876

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jens L skrev:
Ser fram emot reseberättelsen till SPA, ink trackday.



Boinkers skrev:
Men varför en 300?

Ursprungsgrisen var ju en 300 SEL också. Förvisso med 6,8-litersmotor, men i alla fall ...
Eller också var det den enda vettiga W 126 vi hittade för under 15 000 kronor i tid till pressläggningen.

Jag vet i alla fall varför den inte vill röra på sig. Så här ser vänster drivaxel ut:


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Kraniel skrev:
Jens L skrev:
Ser fram emot reseberättelsen till SPA, ink trackday.



Boinkers skrev:
Men varför en 300?

Ursprungsgrisen var ju en 300 SEL också. Förvisso med 6,8-litersmotor, men i alla fall ...
Eller också var det den enda vettiga W 126 vi hittade för under 15 000 kronor i tid till pressläggningen.

Jag vet i alla fall varför den inte vill röra på sig. Så här ser vänster drivaxel ut:



Har ni gjort en sådandär brinn ut

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238



Jag försökte mig på att göra en brinn-ut, ja! Det gick inte. Men snart ska det gå att elda däck. Hoppas jag.

_________________
Jens Trulsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Alltid kul o starta stoppuret vid inköp och mäta purchase-to-breakdown Tror Kraniel har någon magisk påverkan på objekten dessutom i detta hänseende.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Störtakönt objekt! Och störtskön beskrivning, lite som att läsa en biltidning...eller titta på Top Gear

Det är bäst för dig att du är lika rolig IRL

_________________
Fredrik Moberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
Alltid kul o starta stoppuret vid inköp och mäta purchase-to-breakdown Tror Kraniel har någon magisk påverkan på objekten dessutom i detta hänseende.



_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Glömde ju... Över mitt huvud vakar om natten:



_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Kraniel skrev:

Jag vet i alla fall varför den inte vill röra på sig. Så här ser vänster drivaxel ut:

Silvertejp är väl precis inom budgetramarna?

Riktigt cool bil för övrigt! thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 300 SEL -89 "Röda Svinet"
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
10 besök senaste veckan (138309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande