Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Säkerhet - statistik, information, erfarenheter, forskning..
tråden läst  
17861 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2  Nästa>>
 
   
Pär Hansson
Gävle





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 6854
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:12     Säkerhet - statistik, information, erfarenheter, forskning.. Citera

Det pågår ju diskussioner runt säkerhet och skyddsutrustning både här och på facebook mm. Jag har dock inte sett samlad relevant statistik som kan ligga till grund för hur långt det är rimligt att gå med säkerhetstänkandet.

Någonstans vid varje tidpunkt finns det en sanittetsnivå, är jag övertygad om. Vi vill inte sitta löst i bilen med läderhuva längre, men är det rimligt att tvinga motorsportidkare lägga femsiffriga belopp på säkerhetsutrustning?

Jag är medveten om att detta ämne kan bli infekterat, just därför är det än viktigare att ha fakta som grund till diskussioner. Sen att statistik kan tolkas på olika sätt är nästa problem.

Börjar med lite siffror från: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18491/2011-11-18.pdf


Övergripande statistik över idrottsutövning: http://www.rf.se/Forskningochfakta/ForskningFakta/Statistik/Idrottenisiffror/

Urklipp från ovanstående för 2010:


_________________
Pär Hansson

www.facebook.com/groups/motorsportfamat/


Senast ändrad av Pär Hansson, 16 Apr 2013 19:29, ändrad totalt 3 gånger
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johan Sjöström
Lindenhof





Här sedan: 30 Dec 2002
Inlägg: 11266
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:17     Citera

Intressant att Motorsport och Dans verkar lika "farligt" Klart intressant frågeställning, för när såg man någon utöva dans i en hans


_________________
Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
NS223/8.15/9.07
Tack till: nfs.nu/fartfabriken.se
Medlem i Compactmaffian sedan 2007
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 28846
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:20     Citera

Stor spridning inom motorsport dessutom. Eftersom folkrace har så många fler deltagare än andra så står de för många av skadorna när det gäller fyrhjulig motorsport.


_________________
Magnus Thomé
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13717
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:20     Citera

Om vi utgår från att "skattat" betyder verkliga räknade fall (jämna hundratal ringer varningsklockor, det är ju bara en värdesiffra här tydligen):
8st per vecka som söker vård/undersökning låter mycket, men jag har dålig känsla för FR, RY, RC.
Undrar om det mest är mjukdelskoll i nacken (dokumentation för olycksfalls försäkringen)?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13717
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:22     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Stor spridning inom motorsport dessutom. Eftersom folkrace har så många fler deltagare än andra så står de för många av skadorna när det gäller fyrhjulig motorsport.
Ska man vara bråkig så är det väl antal utövade timmar total för varje gren som är det intressanta. Kalla det risktimmar om du vill.

Det är tur att vi inte behöver logga/rapportera det också... (jag brukar komma upp i 6-7 timmar på ett år, dyra minuter...)


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pär Hansson
Gävle





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 6854
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:24     Citera

Klipper in diagram från Freed: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1229450#1229450

Freed skrev:
Följande bild presenterades på ett SBF möte för ganska precis ett år sedan.


Freed skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Tyvärr så visar den inte vilken skadekategori. Folkracerapporteringen kan ju lika gärna vara slint med slägga och skärskador på bucklig plåt under rep i depå..

Kan man teoretiskt räkna ett snitt på 76 nacke/rygg skador utav de 204 för 2009?
(dvs ca 37-38%)




Du kan räkna bort ett antal anmälningar från det redan låga antalet i racing. På SSM tror jag vi hade 2 skador förra året, ingen racing relaterad utan båda i depån under arbete med bilen eller liknande.


_________________
Pär Hansson

www.facebook.com/groups/motorsportfamat/
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13717
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:27     Citera

Rugby, Simsport och Golf är lika skadedrabbat som motorsport, för kvinnor...

Antalet utövare eller risktimmar behövs för att göra en jämförelse.

Sammanlagd samhällskostnad för skada är en annan parameter om man vill jämföra kallhamrat från statskassehåll (ge bidrag till "billiga sporter").

204st är ju ungefär = "300" + "100" (olika år, jag vet)


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 28846
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:34     Citera



_________________
Magnus Thomé
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Torkel K
Charlotte, NC





Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1133
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 13:49     Citera

Tyvärr är det ju nästan omöjligt att jämföra idrotterna eftersom skadorna är så olika. Vad som mäts i denna statistik är ju just "vård sökt hos akutmottagning" som direkt följd av idrottsutövningen, men det finns såklart ingen info om vad som räknas som skada. Om karateklubben (personlig erfarenhet under många år) rapporterar in 60brutna fingrar/tår på samma tid som racingklubben rapporterar in 4 whiplashskador så är det väl ändå ingen tvekan om att racing är farligare? Sunt förnuft hävdar ändå att risken att dö i dojon förblir lägre än på Knutstorp, oavsett hur många besök på akuten man må ha loggat.


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pär Hansson
Gävle





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 6854
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 15:05     Re: Citera

Torkel K skrev:
Tyvärr är det ju nästan omöjligt att jämföra idrotterna eftersom skadorna är så olika. Vad som mäts i denna statistik är ju just "vård sökt hos akutmottagning" som direkt följd av idrottsutövningen, men det finns såklart ingen info om vad som räknas som skada. Om karateklubben (personlig erfarenhet under många år) rapporterar in 60brutna fingrar/tår på samma tid som racingklubben rapporterar in 4 whiplashskador så är det väl ändå ingen tvekan om att racing är farligare? Sunt förnuft hävdar ändå att risken att dö i dojon förblir lägre än på Knutstorp, oavsett hur många besök på akuten man må ha loggat.
Just såna analyser som du nu gör blir det ju mer stuns i om man baserar dem på fakta.

Att helt blint jämföra idrotter förstår t o m jag att det inte blir så bra.

Fakta (statistik) + analys = konstruktivt diskussionsunderlag var tanken.


_________________
Pär Hansson

www.facebook.com/groups/motorsportfamat/
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Torkel K
Charlotte, NC





Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1133
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 15:22     Re: Citera

Pär Hansson skrev:
Just såna analyser som du nu gör blir det ju mer stuns i om man baserar dem på fakta.

Att helt blint jämföra idrotter förstår t o m jag att det inte blir så bra.

Fakta (statistik) + analys = konstruktivt diskussionsunderlag var tanken.
Andemeningen i denna tråd är ju utan tvekan att vår idrott är så säker att kraven på vår utrustningen är överdrivna. Jag håller inte med i det resonemanget. Resonemanget måste ju vara runt vad som riskerar att hända, inte vad som vanligtvis händer. Racing är ju trots allt helt ofarligt upp till den tidpunkt då man träffar muren.

Så konstruktiv feedback:
- Antal skador per år säger inget om hur allvarliga skador man riskerar att drabbas av då man utför sporten. Jag tycker därför inte den statistik som presenteras i tråden motiverar ett lägre krav på säkerhetsutrustning.
- Om den krävda utrustningen är dyr eller inte beror på vad den jämförs med. Själv är min personliga säkerhetsutrustning värd (inköpspris) ungfär 10%-15% vad vad min bil köptes (begangad) för. JAG kan i alla fall inte påstå att jag inte har råd med ett hybridskydd samtidigt som jag köper vingar för 6000kr.


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pär Hansson
Gävle





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 6854
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 16:07     Re: Citera

Torkel K skrev:
Pär Hansson skrev:
Just såna analyser som du nu gör blir det ju mer stuns i om man baserar dem på fakta.

Att helt blint jämföra idrotter förstår t o m jag att det inte blir så bra.

Fakta (statistik) + analys = konstruktivt diskussionsunderlag var tanken.
Andemeningen i denna tråd är ju utan tvekan att vår idrott är så säker att kraven på vår utrustningen är överdrivna. Jag håller inte med i det resonemanget. Resonemanget måste ju vara runt vad som riskerar att hända, inte vad som vanligtvis händer. Racing är ju trots allt helt ofarligt upp till den tidpunkt då man träffar muren.

Så konstruktiv feedback:
- Antal skador per år säger inget om hur allvarliga skador man riskerar att drabbas av då man utför sporten. Jag tycker därför inte den statistik som presenteras i tråden motiverar ett lägre krav på säkerhetsutrustning.
- Om den krävda utrustningen är dyr eller inte beror på vad den jämförs med. Själv är min personliga säkerhetsutrustning värd (inköpspris) ungfär 10%-15% vad vad min bil köptes (begangad) för. JAG kan i alla fall inte påstå att jag inte har råd med ett hybridskydd samtidigt som jag köper vingar för 6000kr.
Bra återkoppling. thumbs up

En detalj bara. Var ser du att andemeningen är nånting annat än det jag skrev och "utan tvekan" dessutom? Upplevs det så, borde jag formulera om mig.

EDIT: Såg att ovanstående kan tolkas som passiv-aggressivt. Det ÄR inte meningen utan det är en ärligt menad fråga. Detta är så minerad mark att jag gör så gott jag kan för att hålla mig saklig.


_________________
Pär Hansson

www.facebook.com/groups/motorsportfamat/


Senast ändrad av Pär Hansson, 16 Apr 2013 16:18, ändrad totalt 1 gång
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sweanders
Malmö





Här sedan: 13 Feb 2004
Inlägg: 6978
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 16:18     Citera

Jag har skurit mig på en kakelplatta i en simbassäng under tävling och fick blodförgiftning och jag har dammat in i en däckstrave i 7,8G under träning inför tävling.

Men jag varken drunknade eller brann upp i någon av olyckorna.

Helt enligt statistiken.


_________________
Anders Hansson


"Don't put the power on until you know you never have to take it off." - Jackie Stewart
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13717
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 16:19     Citera

Intressant reflektion:
Ju mer man bollar fakta och tankar kring säkerhet, desto mer naturligt känns det att investerat i lite nya saker (även om de ger lite huvudbry vid montering).
Det hela ligger nog i kommunikationen helt och hållet.
Efter att ha tuggat det nåt år så sjunker det in (och tom anammas som "bra idé"), men att få pålagor nedstoppat i halsen med motiveringen "därför" känns mindre angenämt.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pär Hansson
Gävle





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 6854
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 16:29     Re: Citera

Torkel K skrev:
....

1. Resonemanget måste ju vara runt vad som riskerar att hända, inte vad som vanligtvis händer. ....

Så konstruktiv feedback:
2. - Antal skador per år säger inget om hur allvarliga skador man riskerar att drabbas av då man utför sporten. Jag tycker därför inte den statistik som presenteras i tråden motiverar ett lägre krav på säkerhetsutrustning.
3. - Om den krävda utrustningen är dyr eller inte beror på vad den jämförs med. Själv är min personliga säkerhetsutrustning värd (inköpspris) ungfär 10%-15% vad vad min bil köptes (begangad) för. JAG kan i alla fall inte påstå att jag inte har råd med ett hybridskydd samtidigt som jag köper vingar för 6000kr.
Vid sidan av mitt sätt att formulera mig så har jag lite återkoppling på vad du skriver...

1. Varför måste det det?
1. Varför inte t ex risktänkande såsom "sannolikhet x konsekvens = risk" vilket skulle ta hänsyn till både-och?
2. Helt riktigt. Förhoppningsvis motiveras fler till att komplettera underlaget så att man kan bilda sig en faktabaserad uppfattning åt det ena eller det andra hållet i några av de delfrågor som ingår i säkerhetsdiskussionen.
3. Exempel är alltid illustrativa. Viktigt dock, att man, som med statistik, gör en analys av giltigheten av egna erfarenheter.


_________________
Pär Hansson

www.facebook.com/groups/motorsportfamat/


Senast ändrad av Pär Hansson, 16 Apr 2013 16:47, ändrad totalt 1 gång
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pär Hansson
Gävle





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 6854
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 16:32     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
...
Ju mer man bollar fakta och tankar kring säkerhet, desto mer naturligt känns det att investerat i lite nya saker .....
Instämmer. Jag vill gärna fatta faktabaserade beslut.

Nu blir det inget SBF-tävlande i år, men jag är klart påverkbar vad gäller rimlig nivå på säkerhetsutrustning.


_________________
Pär Hansson

www.facebook.com/groups/motorsportfamat/
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pär Hansson
Gävle





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 6854
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 19:27     Citera

Hade hoppas på mer handfast info på http://www.fiainstitute.com/ men en del info finns det där.

Artikel om HANS: http://www.institutequarterly.com/IQ-ISSUE04-article-04.html

Har inte hunnit läsa så mycket, men det verkar finnas en del matnyttigt, men jag har inte hittat t ex forskningsresultat.


_________________
Pär Hansson

www.facebook.com/groups/motorsportfamat/
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel Steiner
Lund



Hjälpmoderator

Här sedan: 07 Apr 2003
Inlägg: 4169
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 19:52     Re: Citera

Det blir många besök på sjukan utan att man är skadad inom rally.
Har man smällt åker man in för att kolla rygg/nacke
det ställer till det lite på skada -> sökt vård, de flesta är som tur är ok.


_________________
Daniel Steiner
http://www.VombsMotorsport.com
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Torkel K
Charlotte, NC





Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1133
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 20:16     Re: Citera

Pär Hansson skrev:
Jag har dock inte sett samlad relevant statistik som kan ligga till grund för hur långt det är rimligt att gå med säkerhetstänkandet.

Någonstans vid varje tidpunkt finns det en sanittetsnivå, är jag övertygad om. Vi vill inte sitta löst i bilen med läderhuva längre, men är det rimligt att tvinga motorsportidkare lägga femsiffriga belopp på säkerhetsutrustning?

Detta var vad som fick mig att förvänta mig en tråd med inriktning på att kraven på vår säkerhetsutrustning är för högt satta. Men sedan var nog min slutsats smittad av att det är vad de absolut flesta av dessa diskussioner handlar om, vilket knappast kan lastas dig.

Pär Hansson skrev:
Torkel K skrev:
....

1. Resonemanget måste ju vara runt vad som riskerar att hända, inte vad som vanligtvis händer. ....

Så konstruktiv feedback:
2. - Antal skador per år säger inget om hur allvarliga skador man riskerar att drabbas av då man utför sporten. Jag tycker därför inte den statistik som presenteras i tråden motiverar ett lägre krav på säkerhetsutrustning.
3. - Om den krävda utrustningen är dyr eller inte beror på vad den jämförs med. Själv är min personliga säkerhetsutrustning värd (inköpspris) ungfär 10%-15% vad vad min bil köptes (begangad) för. JAG kan i alla fall inte påstå att jag inte har råd med ett hybridskydd samtidigt som jag köper vingar för 6000kr.
Vid sidan av mitt sätt att formulera mig så har jag lite återkoppling på vad du skriver...

1. Varför måste det det?
1. Varför inte t ex risktänkande såsom "sannolikhet x konsekvens = risk" vilket skulle ta hänsyn till både-och?
2. Helt riktigt. Förhoppningsvis motiveras fler till att komplettera underlaget så att man kan bilda sig en faktabaserad uppfattning åt det ena eller det andra hållet i några av de delfrågor som ingår i säkerhetsdiskussionen.
3. Exempel är alltid illustrativa. Viktigt dock, att man, som med statistik, gör en analys av giltigheten av egna erfarenheter.

1. Så gott som alla former av säkerhet handlar ju om att förbereda för vad som KAN hända och hur allvarligt läget då kan bli. I våra bruksbilar har vi en mängd bälten, airbags och prylar som i de allra flesta fall aldrig under hela bilens livslängd faktiskt används, men som naturligtvis ska finns där OM de behövs. Mitt hus är byggt på femtiotalet och rent statistiskt brinner det aldrig ned, men nog har jag både brandvarnare och brandsläckare hemma ändå. Med andra ord: Man har inte suspensoar för att man planerar att blockera sparkar med pungen, utan för att det gör så sabla ont om motståndaren råkar träffa där av misstag.

Varför inte "sannolikhet x konsekvens = risk"?
Naturligtvis kan du gå efter den formeln, men hur kvantifierar man en permanent nackskada eller att dö i en krasch? Ser man det som en risk man får räkna med om man älskar racing? Men om du råkar toucha din polares bil på sista varvet och HAN kraschar och skadas då? Den är ofta lite svårare att leva med...

Sannolikheten att någon ska skadas kommer alltid (förhoppningsvis!) förbli statistiskt mycket låg, men den potentiella konsekvensen extremt hög. Med andra ord kommer de sluta med att sannolikheten går mot noll och konsekvensen går mot oändligheten, i brist på bättre förklaring. Slutsatsen blir att man skyddar sig mot vad som KAN hända, trots att det statistiskt sett nästan aldrig händer.

Bara min syn på saken...


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13717
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 20:18     Re: Citera

Daniel Steiner skrev:
Det blir många besök på sjukan utan att man är skadad inom rally.
Har man smällt åker man in för att kolla rygg/nacke
det ställer till det lite på skada -> sökt vård, de flesta är som tur är ok.
Inom Racing är det nog många som besöker sjukstugan på plats efter mindre incident men som inte åker vidare till mottagning.

Det är svårt att jämföra när datainsamlingen ser så olika ut (och i vissa fall är sifforna mindre än bruset).

För att ta en halvnäraliggande sak (som jämförelse)
Snart börjar dödstalen i vanlig trafik bli så få att det inte går att använda det för analys.
Vad gör man när en enda olycka (tex fem i en timmerbil vs takboxracebil) kan dubblera antalet av en viss typ av olycka ett visst år (man bannlyser den vållande fordonstypen förstås, inga takboxar mao)?
Ursäkta snaskigheten (eller inte).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fastlane
Västkusten





Här sedan: 28 Okt 2007
Inlägg: 2743
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2013 20:51     Citera

Har man inte råd med hansskydd har man byggt fördyr bil var det en vis man som sa, det ligger nått i det.


_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Säkerhet - statistik, information, erfarenheter, forskning..
tråden läst  
17861 ggr 
1, 2  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.316 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec