Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkring på track-day
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7645 totalt)
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Jag vet att frågan varit uppe ett antal gånger och jag vet att det finns massa trådar om detta på forumet men jag har inte hittat någon som tar upp att de flesta bolag har skrivit om sina villkor till 2013.

I min gällande försäkring så står det så här under Vagnskada

Försäkringen gäller inte för skada
- som skett under tävling, träning, uppvisning, hastighetskörning eller
liknande ändamål


Har finns det ju en möjlig öppning att försäkringen gäller...

Men i den nya som gäller 2013-01-01 så här:

Försäkringen gäller inte för
 skada som sker då fordonet används under tävling,
träning för tävling, under tävlingsliknande former (till exempel
"street race" eller rally), vid hastighetskörning eller
liknande ändamål
 skada som sker då fordonet används på motorbana eller
liknande, oavsett om området är inhägnat eller ej. Med
motorbana avses till exempel Anderstorp, Gotland Ring,
Mantorp, Nürburgring m.fl.


Här är det ju helt kört...

Har tittat på flera olika bolag, och alla jag har kollat har gjort samma omskrivning.
Jag har också frågat om dom har någon extra-försäkring för just motorbana, ej tävling. Men har inte hittat någon som har det.

Jag har dock inte kollat alla, men undrar om någon vet om något bolag som har en försäkring som gäller vid track-days och som gäller 2013?

Eller gäller det att man får bogsera ut bilen på vägen om det händer något?

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Peter Olesen skrev:
Eller gäller det att man får bogsera ut bilen på vägen om det händer något?


Nej, det gäller att du väljer en bil som du har råd att använda.
Försäkringsbedrägerier i den klassen som du skämtsamt nämner, kan få jobbiga konsekvenser.

_________________
--
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Kollat if? Deras försäkring gällde allafall förra året..

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

E.Svensson skrev:
Kollat if? Deras försäkring gällde allafall förra året..

Gäller inte längre. Även Nürburgring har mig veterligen varenda bolag friskrivit sig från.

BMW Originalförsäkringar (som ju är IF) har specialdeal med BWM Sport Club så försäkringen faktiskt gäller på just deras träffar. Har för mig att Audigänget fått samma deal.


Det finns kanske ett bolag kvar där du kan köra försäkrad fortfarande på några utvalda enstaka banor. Finns info någonstans här på Rejsa. Jag tror det var Länsförsäkringar i Östergötland (alltså inte Länsförsäkringar på andra ställen i Sverige)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Såg också att BMW hade en specialdeal med IF, dock med förhöjd självrisk på 15.000kr på vagnskada och ingen maskinskada.

Så här står det idag på IF:
- bilen inte körs på tävlingsbana - t.ex. Anderstorp, Gotland Ring,
Mantorp, Nürburgring - eller på tävling, vid träning för tävling, eller
under tävlingsliknande former, t.ex. street race


Får nog acceptera att det är så och gå på Fredriks råd, inte köra dyrare bil än jag har råd att förlora...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Magnus Thomé skrev:

Det finns kanske ett bolag kvar där du kan köra försäkrad fortfarande på några utvalda enstaka banor. Finns info någonstans här på Rejsa. Jag tror det var Länsförsäkringar i Östergötland (alltså inte Länsförsäkringar på andra ställen i Sverige)

Tveksamt. Jag kikade i deras villkor nu och paragraf 313 säger:
Citat:
313 Försäkringen gäller inte
 vid skada om fordonet används för militärt ändamål
 vid skada som består i slitage, förbrukning eller som har
orsakats av bristfälligt underhåll eller uppenbart felaktig
reparationsåtgärd
 vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning för
tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning
under tävlingsliknande former (till exempel street
race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande
former kan försäkringen gälla.

Finns i sin helhet här:
http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Fordon/0102 . . . .

Kanske borde prata lite med ÖSK's kontakt på Östgöta brandstod, de kanske vet nåt...


EDIT:
Såg nu att det här är under kapitel 3 dvs kasko-delen. Alltså gäller trafikförsäkringsdelen fortfarande?

/Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Magnus K skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det finns kanske ett bolag kvar där du kan köra försäkrad fortfarande på några utvalda enstaka banor. Finns info någonstans här på Rejsa. Jag tror det var Länsförsäkringar i Östergötland (alltså inte Länsförsäkringar på andra ställen i Sverige)

Tveksamt. Jag kikade i deras villkor nu och paragraf 313 säger:
Citat:
313 Försäkringen gäller inte
 vid skada om fordonet används för militärt ändamål
 vid skada som består i slitage, förbrukning eller som har
orsakats av bristfälligt underhåll eller uppenbart felaktig
reparationsåtgärd
 vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning för
tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning
under tävlingsliknande former (till exempel street
race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande
former kan försäkringen gälla.

Finns i sin helhet här:
http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Fordon/0102 . . . .

Kanske borde prata lite med ÖSK's kontakt på Östgöta brandstod, de kanske vet nåt...


EDIT:
Såg nu att det här är under kapitel 3 dvs kasko-delen. Alltså gäller trafikförsäkringsdelen fortfarande?

/Magnus



Vet bara att en person fått skriftligt på att försäkringen gällde fullt ut på några få svenska banor. Detta var ett tag sen så det kan vara ändrat. Någon med bra sökskilzz kan ju försöka söka fram inlägget/tråden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Magnus Thomé skrev:

BMW Originalförsäkringar (som ju är IF) har specialdeal med BWM Sport Club så försäkringen faktiskt gäller på just deras träffar. Har för mig att Audigänget fått samma deal.


Japp stämmer Audi Orginalförsäkring(också IF)gäller på ACS träffar, dock med förhöjd självrisk.
Och som ren lök på laxen för egen del, så var Audi orginal den billigaste helförsäkringen för min egen bil. thumbs up

//U

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Magnus K skrev:
Alltså gäller trafikförsäkringsdelen fortfarande?

/Magnus


Nej trafikförsäkringsdelen gäller inte på någon bana med något försäkringsbolag ÖHT pga hur svensk lag är utformad kring det. Inget försäkringsbolagen kan styra över alls alltså. De kan ju om de är snälla eller förvirrade ändå stå för kostnader men trafikförsäkringsdelen gäller inte på bana ens om du kör ett varv i 30kmh.

Försäkringsbolagen behöver ingen text om detta i villkoren eftersom det är reglerat av svensk lag.




PS: Därav det absoluta kravet på s.k. motortävlingsförsäkring om man tar ut sin bil på bana ÖHT. Gäller även vid förarträning, uppvisning av gammelbilar i kortege i 30kmh, ja alla situationer utan undantag. Om man följer lagens skrivning alltså. Det har arbetats för en förändring av den här lagen i några år, så en vacker dag blir det nya förutsättningar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Magnus Thomé skrev:
Nej trafikförsäkringsdelen gäller inte på någon bana med något försäkringsbolag ÖHT pga hur svensk lag är utformad kring det. Inget försäkringsbolagen kan styra över alls alltså. De kan ju om de är snälla eller förvirrade ändå stå för kostnader men trafikförsäkringsdelen gäller inte på bana ens om du kör ett varv i 30kmh.

Försäkringsbolagen behöver ingen text om detta i villkoren eftersom det är reglerat av svensk lag.




PS: Därav det absoluta kravet på s.k. motortävlingsförsäkring om man tar ut sin bil på bana ÖHT. Gäller även vid förarträning, uppvisning av gammelbilar i kortege i 30kmh, ja alla situationer utan undantag. Om man följer lagens skrivning alltså. Det har arbetats för en förändring av den här lagen i några år, så en vacker dag blir det nya förutsättningar.


Detta gäller även bilar parkerade i depån (inte bara bandepån), dvs allt inom det inhägnade området.
Dvs om någon tex backar på din transportbil när du står parkerad inne i depåområdet på tex Kinnekulle så gäller inte någon försäkring enligt lag.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



TPR skrev:

Detta gäller även bilar parkerade i depån (inte bara bandepån), dvs allt inom det inhägnade området.
Dvs om någon tex backar på din transportbil när du står parkerad inne i depåområdet på tex Kinnekulle så gäller inte någon försäkring enligt lag.


Den är ju lite jobbigare. Bankörning har jag alltid utövat på egen risk och tänkt på att inte köra med dyrare bil än jag har råd att förlora.

Lite annat läge när man kör in på banan för att jobba som fotograf.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Jo det med depån känns ju lite långsökt. Det har väl inte hjälpt till att få alla att förstå att det faktiskt är så

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



TPR skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nej trafikförsäkringsdelen gäller inte på någon bana med något försäkringsbolag ÖHT pga hur svensk lag är utformad kring det. Inget försäkringsbolagen kan styra över alls alltså. De kan ju om de är snälla eller förvirrade ändå stå för kostnader men trafikförsäkringsdelen gäller inte på bana ens om du kör ett varv i 30kmh.

Försäkringsbolagen behöver ingen text om detta i villkoren eftersom det är reglerat av svensk lag.




PS: Därav det absoluta kravet på s.k. motortävlingsförsäkring om man tar ut sin bil på bana ÖHT. Gäller även vid förarträning, uppvisning av gammelbilar i kortege i 30kmh, ja alla situationer utan undantag. Om man följer lagens skrivning alltså. Det har arbetats för en förändring av den här lagen i några år, så en vacker dag blir det nya förutsättningar.


Detta gäller även bilar parkerade i depån (inte bara bandepån), dvs allt inom det inhägnade området.
Dvs om någon tex backar på din transportbil när du står parkerad inne i depåområdet på tex Kinnekulle så gäller inte någon försäkring enligt lag.


finns faktiskt en försäkring som arrangören har som heter Motortävlingsförsäkring.... den gäller för tredje part och tredje parts egendom..... och är det då en parkerad privatbil i depån så är det solklart att den försäkringen träder in istället för bilens egen försäkring om den inte gäller av någon anledning....

så den är faktiskt inte oförsäkrad.... om nu inte det är ett oförsäkrat evenemang helt och hållet förståss.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Ang Trafikförsäkringen:
Om jag blir påkörd på banan så gäller inte den. Då måste jag alltså försöka få den som kört på mig att betala ev skador, eller?

Att motortävlingsförsäkringen gäller 3:e man betyder det att den gäller inte de som deltar då?

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Trafikförsäkringen gäller fram till det att motortävlingsförsäkringen krävs kan man säga. Däremot allt ovan detta är man ganska torsk på. Därför är tredje man alltid försäkrad. Finns risk att om man kör in som fotograf eller funktionär på banområdet och blir påkörd kan kanske vara en stryckare. Vad säger fredrik.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Peter Olesen skrev:
Ang Trafikförsäkringen:
Om jag blir påkörd på banan så gäller inte den. Då måste jag alltså försöka få den som kört på mig att betala ev skador, eller?

Att motortävlingsförsäkringen gäller 3:e man betyder det att den gäller inte de som deltar då?


Du får betala dina kostnader om du blir påkörd enligt den som är med i leken får leken tåla.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13251



Peter Olesen skrev:
Ang Trafikförsäkringen:
Om jag blir påkörd på banan så gäller inte den. Då måste jag alltså försöka få den som kört på mig att betala ev skador, eller?

Att motortävlingsförsäkringen gäller 3:e man betyder det att den gäller inte de som deltar då?


Att få nån annan att betala skador som uppstått på banan är tveksamt tycker jag, men nu åker jag knappt några gatträffar längre men att komma överens i skuldfrågan är ju jäkligt svårt.

Tar man ut bilen på banan tycker jag man ska ha råd att lämna den där, och då det svider så ska man köra med insidan och se till att hålla uppsikt på övriga på banan så man inte skrotar.

Personskador är ju försäkrat med den licens du har, resten är ju bara prylar. Fast personlig utrustning är försäkrat (olika från de olika försäkringsgivarna)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Fredrik - SLC skrev:
TPR skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nej trafikförsäkringsdelen gäller inte på någon bana med något försäkringsbolag ÖHT pga hur svensk lag är utformad kring det. Inget försäkringsbolagen kan styra över alls alltså. De kan ju om de är snälla eller förvirrade ändå stå för kostnader men trafikförsäkringsdelen gäller inte på bana ens om du kör ett varv i 30kmh.

Försäkringsbolagen behöver ingen text om detta i villkoren eftersom det är reglerat av svensk lag.




PS: Därav det absoluta kravet på s.k. motortävlingsförsäkring om man tar ut sin bil på bana ÖHT. Gäller även vid förarträning, uppvisning av gammelbilar i kortege i 30kmh, ja alla situationer utan undantag. Om man följer lagens skrivning alltså. Det har arbetats för en förändring av den här lagen i några år, så en vacker dag blir det nya förutsättningar.


Detta gäller även bilar parkerade i depån (inte bara bandepån), dvs allt inom det inhägnade området.
Dvs om någon tex backar på din transportbil när du står parkerad inne i depåområdet på tex Kinnekulle så gäller inte någon försäkring enligt lag.


finns faktiskt en försäkring som arrangören har som heter Motortävlingsförsäkring.... den gäller för tredje part och tredje parts egendom..... och är det då en parkerad privatbil i depån så är det solklart att den försäkringen träder in istället för bilens egen försäkring om den inte gäller av någon anledning....

så den är faktiskt inte oförsäkrad.... om nu inte det är ett oförsäkrat evenemang helt och hållet förståss.
I SSK:s tävlingsinbjudan (http://www.sskserien.se/wp-content/uploads/2013/04/Inbjudan-SSK-2013-utg-2.pdf) står det
SSK skrev:
50 PRIVATBILAR I DEPÅN
Alla privatbilar, som parkeras i parkerings- alternativt bandepån är helt oförsäkrade om olyckan skulle vara framme. (Max en privatbil per tävlande tillåtes i parkeringsdepån, övriga på anvisad plats).
Arrangören frånsäger sig allt ansvar för uppkomna skador. Om de parkeras utanför området gäller Era försäkringar som vanligt.
...men det borde vara som du skriver Fredrik att Motortävlingsförsäkringen träder in

_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Johan Lekås skrev:
I SSK:s tävlingsinbjudan står det
SSK skrev:
50 PRIVATBILAR I DEPÅN
Alla privatbilar, som parkeras i parkerings- alternativt bandepån är helt oförsäkrade om olyckan skulle vara framme. (Max en privatbil per tävlande tillåtes i parkeringsdepån, övriga på anvisad plats).
Arrangören frånsäger sig allt ansvar för uppkomna skador. Om de parkeras utanför området gäller Era försäkringar som vanligt.
...men det borde vara som du skriver Fredrik att Motortävlingsförsäkringen träder in


Undrar om det finns några ärenden med parkerade bilar. Som referens hur det hanterats liksom. Och då menar jag inte SSK utan alles.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Jag har min dragbil försäkrad av Solida Försäkringar. De har t o m (på min begäran) skickat hem ett intyg till mig om att min dragbils försäkring gäller även "i maskindepå vid tävlingsbana". Det krävdes lite förklarade om vad en "bandepå" och "maskindepå" är, men det var egentligen inga problem eller protester.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Björn skrev:

Du får betala dina kostnader om du blir påkörd enligt den som är med i leken får leken tåla.


Förstår att jag har nog varit lite naiv i denna frågan.
Bra att få det klargjort vad som gäller. Tack för alla synpunkter mm.

Får se om man kan få Ford Club Sweden att göra något avtal med Ford Försäkringar (IF) på samma sätt som BMW m fl.

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Allmänt banåkaforum
Försäkring på track-day
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande