Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Flex i stålomspunna bromsslangar?
4574 besök totalt
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Har en bakre bärarm som jag skall byta bromsok på. Det nya (och även det äldre) oket är av flytande typ. Den klassiska slang/rörkombinationen brukar vara som följer (från oket räknat):
ok - kort slangbit (för att ta upp okets rörelse) - rör längs bärarmen - slang mellan bärarm och kaross.

om man nu ändå har stålomspunnen slang på metervara, kan man inte dra slang hela vägen från oket till karossen? Detta skulle innebära ca 50-60 cm slang. Eller ger denna längd något oönskat flex?

Den som frågar är bara en glad amatör!!

Mvh Mattias

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har inte provat med långa slangar.....men det bör inte vara något problem.

Däremot får du ju en massa slang som ska klammas i bärarmen.......och risk för skav-skador.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



På motorcyklar kör man ju med slang hela vägen från huvudbromscylindern på styret till bromsoken (borde vara kring 50-60 cm iaf), och det funkar hur bra som helst.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag har inte provat med långa slangar.....men det bör inte vara något problem.

Däremot får du ju en massa slang som ska klammas i bärarmen.......och risk för skav-skador.


Helt sant, har tänkt på det också, lutar åt att jag trär på ett antal "skottgenomföringsgummin" på slangen innan jag skruvar fast anslutningarna. Dessa kan sedan tryckas ned i påsvetsade plåtar med "öppet hål"

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
André V skrev:
På motorcyklar kör man ju med slang hela vägen från huvudbromscylindern på styret till bromsoken (borde vara kring 50-60 cm iaf), och det funkar hur bra som helst.


Så sant! och på motorcyklar om något, borde man väl vilja ha väldigt "direkt känsla" i fingertopparna utan påverkan av flex.
Tänkte inte ens på motorcyklarna när jag ställde frågan!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Habbe skrev:
Har en bakre bärarm som jag skall byta bromsok på. Det nya (och även det äldre) oket är av flytande typ. Den klassiska slang/rörkombinationen brukar vara som följer (från oket räknat):
ok - kort slangbit (för att ta upp okets rörelse) - rör längs bärarmen - slang mellan bärarm och kaross.

om man nu ändå har stålomspunnen slang på metervara, kan man inte dra slang hela vägen från oket till karossen? Detta skulle innebära ca 50-60 cm slang. Eller ger denna längd något oönskat flex?

Den som frågar är bara en glad amatör!!

Mvh Mattias


Inga problem, vi kör det på racerbilarna. Porschen har hela slangar på bakre bärarmarna (hela vägen från T-korset) och Formelbilen har HELA bromssystemet i stålomspunna slangar.

Akta dig däremot för att få slangarna i kläm. Vi klippte av bromsslangarna på ERF Knutstorp förra året när de klämdes mellan kaross och bärarm vid curbskörnig, klip, klip.....aaaaaarghhh

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag är överskänslig när PTFE-slang med skyddsstrumpa i rostfritt stål benämns "stålomspunna" (miljöskadad) Det är visserligen helt korrekt, men det finns en massa andra slangtyper som är stålomspunna som inte alls är lämpliga som bromsslangar. Det är alltså PTFE-tuben som ger dom fina egenskaperna, att den är stum, så att det inte blir svampig känsla i pedalen. Skyddsstrumpan är just bara det, ett skydd mot mekanisk nötning, den gör inte ett skvatt för känslan i pedalen.

Välj inte för stor slangdiameter, ju mindre slangdiameter desto mindre flex.

_________________
Pär Hylander
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Citat:
Välj inte för stor slangdiameter, ju mindre slangdiameter desto mindre flex.


Dimension 3 är bra för detta ändamål.

///Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Ja då har man blivit aningen visare då , och det är PTFE-slang med skyddsstrumpa i RF som jag har. Tråden kommer säkert flyttas till "best of..", för jag gissar att det är fler glada amatörer än jag som använder (numera använde?) fel benämning!!

Tack för alla svar!

Mvh Mattias

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Jag kläde min stålomspunna slangar med vanlig krympslang.



Ska väll skydda en del, men mina ligger inte i mot någon stans.

_________________
// Jani Hast
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har monterat metallomspunna slangar på Novan, förra veckan.
Det är pressade slangar från Hydrascand...........dom är nycket smidigare är andra , som man skruvar ihop.

Kan varmt rekomenderas.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Vårte ERF race på knutan, som porschdriver pratar om, blev räddat av att vi hade skruvade slangar.
Slangen kneps av mycket nära oket så det var bara att såga av slangen och skruva på kontaken igen och köra vidare.

Men tänk på att SBP inte gillar skruvade slangar så det duger inte på en gatlegal bil.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Skruva banåkabil
Flex i stålomspunna bromsslangar?
4574 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande