Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (96863 totalt)
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Niklas Falk skrev:
Alla däck Hollywoodskriker på Kinnekulle än så länge, inklusive tävlingsslicks. Det blir bättre när asfalten får mogna och får lite mer gummi.

Ok, låter bra. Det var trevligt grepp jämfört med förra året iaf! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



RallyQuattro skrev:
Jag körde förra året på RS-R 255:or på en 4wd bil som väger mellan 1700-1800kg !
Dom är jämt slitna och hälften finns kvar då har jag kört Mantorp, 2st Sviestad samt ett kort pass på Gotland, jag har även kört med däcken på bilen till och från alla träffar + en massa mer på gatan.


Jag har mellan 0.8-1.3mm toe out bak o fram samt camber på ca -1.7 grad fram o bak, caster ca 6grader fram.

Hade sprickor från början som alla andra men dessa slets bort och går bara att se lite av på 1 däck nu.

Dom var 2 sek långsammare på Sviestad än MPSC 265:or testad på samma dag så ska man jaga tid är dom inte det bästa men ann
ars är det mycke däck för pengarna tycker jag.


MPSC?

_________________
Dan End
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



AD7 skrev:
MPSC?

Förmodar att det är Michelin Pilot Sport Cup som avses här.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Magnus Thomé skrev:
mer flexande däckssidor/stomme = mer värmeökning i däckssida/stomme


Om stommarna inte riktigt pallar att sitta bak på en nioelva (som ju ställer lite speciella krav) utan att de börjar flexa extramycket... ja då blir det extravaaaarmt


Har ni koll vad de anger för lastindex på de olika dimensionerna ni kört på? Inte säkert det ger en fingervisning men kanske?

Tror inte att denna publicerats i tråden.

Uppdaterade tabeller på: http://www.federaltire.com/en/products_detail.php?products_detail_sn=5 . . . .

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



La på gatdäcken idag efter 2,5 bandagar och ett par hundra mil gatkörning. Passade på att inspektera Federalerna och inga av dessa däck visar tecken på sprickor, kan de fått ordning på produktionen?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Jag har inte sett några tecken på mina 595'or heller, strax under 100mil gata och en dag på mantorp.

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Uppdatering: Två av däcken HAR haft sprickor men på det ena har den slitits bort. Har väl strax under 3mm mönster kvar på det däcket idag, det andra som suttit bak har sprickan kvar.
Jag har inte märkt några konstigheter som kan tänkas bero på sprickan och i helgen efter lite laborerande med däcktryck, dämparinställningar och mod så fick jag ett helt nytt förtroende för däcket, det bettade riktigt riktigt bra!

Jag kommer ersätta mina 2 nästan utslitna däck med nya likadana till nästa säsong, om dom går att få tag på och om priset inte skjuter uppåt.


Körde med väldigt skev hjulinställning första halvan av säsongen, framdäcken slets därför väldigt hårt i utkant vilket är förklaringen till den lilla biten som släppt på ett däck.


_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Är det någon som testat dessa på en relativt tung fwd-bil? Exempelvis en Saab 9-3...

17" är ju prismässigt extremt förmånliga, jämfört med andra r-däck, men det finns väl alltid en orsak till detta.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Jag körde några bankörningar med min 9-3 Aero som numera är såld: http://www.garaget.org/?car=298031

Dimensionen var 225/40-18 på 8" breda fälgar och de höll över förväntan bra, inte mycket slitage och det gick att köra med attack länge innan de blev för varma. Drog man ner tempot en aning var överhettning inte något problem alls.

Jag använde bilen mycket till vardagskörning och även där fungerade de bra, bra våtgrepp tex. Summa sumarum till denna typ av bil: ett bra däck om man mestadels brukskör bilen men ändå vill kunna köra hyfsat inspirerat på bana.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



GTIDave skrev:
Jag körde några bankörningar med min 9-3 Aero som numera är såld: http://www.garaget.org/?car=298031

Dimensionen var 225/40-18 på 8" breda fälgar och de höll över förväntan bra, inte mycket slitage och det gick att köra med attack länge innan de blev för varma. Drog man ner tempot en aning var överhettning inte något problem alls.

Jag använde bilen mycket till vardagskörning och även där fungerade de bra, bra våtgrepp tex. Summa sumarum till denna typ av bil: ett bra däck om man mestadels brukskör bilen men ändå vill kunna köra hyfsat inspirerat på bana.


Sedär
Jag har helt bra sommardäck till bilen så jag funderade faktiskt på att ha dessa som banåkadäck, borde ju hålla en halv evighet då...

Har du kört med andra r-däck och upplevt nån skillnad på just den bilen?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Nej det var det enda R-däcket jag använde på den bilen. Det jag kan jämföra med var Falken FK-451 som satt på innan. Förutom greppet som var mycket bättre så klarade Federal-däcket betydligt längre stint och hårdare attack med tanke på värmen i däcket.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 255



Hur är detta däck vid kraftigt regn? Funderar på att lägga dessa på min 325 som skall fungera som nöjesmaskin men även fungera vid ösregn på motorväg/Autobahn. Ad08r har jag även sneglat på, men federal verkar ju vara mycket för pengarna. Jag är relativt grön på att köra bana dessutom så att få ut max av däcken kommer inte vara aktuellt utan mer bra allroundegenskaper då de kommer åkas på från och till banorna också

_________________
Martin Nymberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336



Jämfört med vanligt Kina sommardäck är dessa 595 helt värdelös i regn iafl

_________________
erik nyberg
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Twinsturbo skrev:
Hur är detta däck vid kraftigt regn? Funderar på att lägga dessa på min 325 som skall fungera som nöjesmaskin men även fungera vid ösregn på motorväg/Autobahn. Ad08r har jag även sneglat på, men federal verkar ju vara mycket för pengarna. Jag är relativt grön på att köra bana dessutom så att få ut max av däcken kommer inte vara aktuellt utan mer bra allroundegenskaper då de kommer åkas på från och till banorna också


Nankang ns2-R är ju likvärdiga i pris och enligt dom som testat riktigt bra i regn också

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112



Nyberg_ skrev:
Jämfört med vanligt Kina sommardäck är dessa 595 helt värdelös i regn iafl


Om vi pratar gatkörning dvs kalla däck ochjämför med gatdäck så har du säkert rätt.

Jag har dock kört RS-R på Kinnekulle i regn nu i somras, då körde vi in i vädret med varma däck och det var inte enormt mycket regn men jag var väldigt förvånad över hur bra greppet var då. Så som någon slags intermediate däck så tycker jag det funkar grymt bra.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag upplever på min Mercedes C55 att de har bra 'pang på' fäste.
man behöver inte köra dem varma för de ska erbjuda långt bättre fäste än vanliga gatdäck.

En kort varmkörning får de att prestera lite bättre dock, men det är typ 85-90% av möjligt fäste redan utan att värma dem.
Jag har inga hokus pokus hjulvinklar, helt std men med bilstein sprint dämpare och lite tuffare och lägre (15mm) specialfjädrar från Lesjöfors.
Jag kör dem i std dimensioner på originalfälgarna.

225/40-18 fram
245/35-18 bak

Lite stötigare än std däck, men inte nå märkbart högre ljudnivå, ointressant för en del kanske, men det kan ha en poäng för den som vill åka med dem 24/7.

Mvh

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



Hur är dimensionerna på dessa? Fått för mig att dimensionerna är något överdimensionerade om man jämför med andra tillverkare . Är ett 235/40-17 RSR lika som tex ett r888 ? Rädd för att de ska bli ballong dimensioner ..
Ska sitta på en 17x 8,5 fälg , funderar på om jag ska ha 235/40 eller 235/45-17 ...

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Lyfter tråden.

Begynnelse till klassiska Federalsprickor? Däcken tillverkade vecka 46-2016. Körda 30 mil på gata sen 4 timmar på bana.


_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214



Mina båda fram har spruckit efter halv dag på knutstorp. Helt nya.



_________________
Marco Cenaki
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Är det ingen som fått något utlåtande från svenska agenturen (?) ang. detta problem, som vi trodde berodde på barnsjukdomar, men som nu återkommer igen?

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Vad tycker ni om hållbarheten på dessa däck?
Jag har kört en "säsong" och båda mina framdäck är tvärslut på ytterkanterna.
De har gått 3st heldagar och Mantorp samt 1 dag på Kinnekulle.
Körde 2st heldagar på Mantorp innan jag roterade dem, sen kördes de 1 gång på Mantorp roterade och sist en vända på Kinnekulle "tillbakaroterade".

Hade dem på min M135a, bakhjulsdriven och runt 1500kg.
Har kört runt 2,2-2,3bar i varmtryck.
På Kinnekulle ökade jag på till 2,7 i ett försök att rädda yttersidan, vilket gjorde att bilen började understyra duktigt..

Är det "normalt" slitage eller bör de räcka längre?

_________________
Citera
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (96863 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande