Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 (såld)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15519 totalt)
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59


Trådstartare

Bilder från Kinnekulle och Kinnekullefoto.com


Jag får fylla på avdelningen äldre banbilar med min 924 som jag har haft sen -90
bruksbil fram till -95 sen fick den tillbringa några år i garaget innan jag sommaren -00
åkte på mitt första banmöte med Porscheklubben på Kinnekulle. Utan större förväntningar
på hur det skulle vara att åka bana kom jag dit och blev förvånad att det gick att hänga
med 944:or och äldre 911:or riktigt bra med 924:an trotts de 125 hk. Efter det så blev
målet att utveckla bilen så att den iallafall blev lika snabb runt banorna som (163 hk) 944:orna.



Det som är gjort på bilen är:

Motorn är standard men med en mer banvänlig kamaxel
flyttar max vridet från 3500 till 4600 varv
Brytarspetsen är bytt mot hallgivare och elektronisk tänning
oljekylare från 924 turbo
Kraftigare kylfläkt och 80 gradigt termostat
Portat avgasgrenrör

Inredning
Efter ha funderat på riktig racestol och fått lite olika
synpukter på att åka 100 mil + en dags bankörning så
blev det beg sportstolar + baksäte från 944 turbo S samt en ratt från 924 turbo
Någon lättning blev det inte med de stolarna !!!

Chassiet
Större plockepinn får man nog leta efter för det har blivet de ena
efter det andra. Och inget är köpt tillsammans eller med någon större
matematik utan har bytts efterhand som det har behövts byta och synpunkter
som att du borde nog sänka bilen så att den slutar
att åka runt i kurvorna på tre hjul.

Fram
Sänkfjädrar till 944 turbo sänker 30 mm
avstånd mark-trökellådans underkant: 90 mm
Sachs touring dämpare
Plastbustningar på A-armarna
Sandens camberplattor
23 mm krägningshämmare från 924 turbo
Broms: standard skivor med röd alt blå Pagid +
stålspunna bromsslangar + bortmonterade bromsköldar

Bak
Sänkt ett hack på de inre splinesen och justerad så att bilen står i våg
Plastbustningar på de yttre fästpunkterna till svärden på bakaxeln
Monroe gasdämpare
14 mm alt 18 mm krängningshämmare från 924/944 turbo
Broms: standard trummor med standard belägg + stålspunna bromsslangar


Hjul/Däck
205-40 x 17 Toyo proxes RA-1




Övrigt
Bilsports Superstage i Emmaboda: 1.45.xx på Toyo Proxes 215-40 x 17

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Ah! Coolt! Gillar snutten om att det finns chans att hänga på 944orna...

Vad har du för bromsar och växellåda? Ser inte om det är fembultat?

Mvh
Mangan, försöker få ihop en röd -79a till åkbart skick igen

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 626



Verkligen superskoj att se din 924:a bland alla nya 911:or, 944:or, 996:or osv. på Knutstorp i somras Fort gick det ju dessutom Det är tyvärr alldeles för få 924:or på banmötena...

_________________
/Patrik Rylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Aha, den känner jag igen ifrån när jag spankulerade runt som åskådare på PCS SS-körning. Gillar stuket på din bil. Min egna S-86 ser ut som en SUV just nu med 205/55-16 vinterdäck, men det skall det bli ändring på framöver.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59


Trådstartare
Tack för uppskattningen

Magnus: det är 4 bult dvs standard 924 solidskiva fram trummor bak
porsches 5 växlade låda (z16 har jag för mig att de kallar den 1:an ner till vänster)


Rylander: Kan bara hålla med men det har börjat komma fler Per och Fredrik är exempel på
racebilar som har sin grund i 924:an men annars är det rätt ensamt.

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Intygar att Anders framfart med 125 hk är kvickare än många med mångdubbelt fler. Speciellt tänker jag på när jag tappade 15-20m mot Anders över NGK på Knutan på ett banmöte får några år sedan, jag har antagligen överdrivet stor respekt för den kurvan vilket Anders inte verkar ha

_________________
Pär Hylander
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Tjenare Anders!

Kul att du har hittat hit

Syns vi på Mantorp?

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59


Trådstartare
Björn: Dessvärre tog familjebilen en stor del av budgeten för banåkandet så i år blir det
lungt på våren jag hoppar Mantorp och Kinnekulle åker Knutstorp men förhopningsvis
så har banåkarkontot fyllts på till Augusti då är planen att åka Kinnekulle, Anderstorp,
ev Mantorp och Knutstorp

PS: Fin bil du fått till skall bli skoj och att se den live

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Anders Holmquist skrev:
Magnus: det är 4 bult dvs standard 924 solidskiva fram trummor bak
porsches 5 växlade låda (z16 har jag för mig att de kallar den 1:an ner till vänster)

Går det att hitta någon bra fälg som passar på 924-naven eller kör du med spacers?

Vore skoj att hitta nåt alternativ till mina standard 6x14"... Bultcirkeln är ju inte jätteovanlig men centrumhål och offset verkar vara värre?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59


Trådstartare
Magnus: Jag använder Rial viper fälgar 7,5x17 med et 30 + 15 mm spacer
Det som behöver fixas är special hylsor i delrin som passar i fälgens centrumhål
och över centrumbulten men det kan vem som helst med en svarv göra
annars brukar fälgar med et 22 och 108 i bultcirkel passa dock hylsan får du
göra iallafall

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Kan tillägga att varje gång Anders kör förbi depån under PCS banmöte så hänger dom ut skylten "SAKTA NER" thumbs up

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Hej Anders,
vi har ju setts både på Knutan och Anderstorp - kul att se dig och bilen här

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59


Trådstartare
Hur vad det nu de stora pojkarna sa?
"Har man inte varit över gränsen så vet man inte var gränsen går"


Dennis: åker du nått med MGCC ?

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Anders Holmquist skrev:
Hur vad det nu de stora pojkarna sa?
"Har man inte varit över gränsen så vet man inte var gränsen går"


Dennis: åker du nått med MGCC ?


Snart
Fick precis klart att jag nu är medlem thumbs up så lite ska det väl kunna bli redan i år, hoppas jag.

Du då?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59


Trådstartare
I år blir det inte men nästa säsong så hadde jag tänkt att börja
Tidigare har MGCC arr krockat men PCS och när man har familj
så blir det lite svårare att vara borta många helger under sommaren
så jag har prioterat banåkandet med PCS trotts långa resor till de
flesta banorna men jag har flera kompisar som åker Roadsport med
MGCC så det lockar

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



otroligt "ren" o snygg bil thumbs up ! Ska bli kul att se dig på Mantorp .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59


Trådstartare
Tack fredrik

Jo den har blivit "ren" men mycket av det är nog 924:s design + färgen på bilen

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



Anders Holmquist skrev:

"Övrigt Bilsports Superstage i Emmaboda: 1.45.xx på Toyo Proxes 215-40 x 17"


Kul att se lite mer vad 924orna har att erbjuda! Din bil verkar ruskigt fin.
Hoppas vi ses på banan så ska vi väl se så att skåpet står rätt mellan 924 vs 944
Gissar på att jag får sniffa baken på dig! Men får väl försöka ge dig en match
/ Martin

_________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



förbannat stilig 924a, en fråga bara, hur stor skillnad gjorde krängningshämmaren bak ?, skulle gärna villja veta. Också kul att se att nån kan köra ordentligt snabbt me denna väldigt trevliga bil, hoppas väl att min bil i framtiden också blir nåt åt det här hållet =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59


Trådstartare
De flesta 9x4:or lyfter på inre bakhjulet om man kör dem riktigt hårt dvs
diagonalen v-fram h-bak samt v-bak h-fram. För mycket vikt ligger på framaxeln
och ett sätt att flytta mer vikt till bakakeln är att sätta en grövre krängare där
karossens rullning blir mer jämn så att bilen blir mer neutral i kurvorna så att säga
hur stor skilnad det gjorde blir subjetivt jag tycker att bilen blev mer balanserad med
lätt understyrning när det väl släpper

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Hej

Vill du undvika bakhjulslyftet så plocka bort den bakre krängningshämmaren. Då ligger däcken i asfalten och ger i alla fall något grepp. Jag har dock en ganska styv bil med Bilstein-dämpare, 700 lb/in fjädrar och original krängningshämmare fram och gula Koni med 911 turbostavar(28mm=kortade torn) bak. Den kränger inte såå mycket.

Ses vi den 9/5 på Knutan i Roadsport C?

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 (såld)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande