Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Flygfilmade videos nu realistiskt även för oss amatörer
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12846 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



MaZ skrev:
Bosse L skrev:
Kul teknik. Men det krävs fortfarande en idé och ett fungerande synopsis för det ska bli lite mer än nyhetens behag.... Men om man klipper in kopterscenerna på rätt sätt i ett i övrigt intressant material så tror jag det blir roligare än att bara se bilar köra runt banan i helikopterperspektiv.
Om man inte är ute efter spårvalsanlyser förstås, men då ska man nog filma med fokus på det, med repeterbara bildvinklar. Teknikne är ett medel, inte ett mål.


Det där sammafattar ju allt som är problemet med de flesta filmer från amatörfilmare. Man måste lägga ner lite mer tid än att stå på samma ställe hela dan och filma bilar som tar en sväng för att det skall nåt. Men det orkar man inte.
Foto har samma problem, det är för enkelt att producera tusen bilder på en dag som ser exakt likadana ut och sen blåsa upp dom i en tråd på nätet. Brus är vad det är.
Ja jag är såklart bäst.
Jag tyckte att filmsättet passade som "ambiencescener", vilket väl är det bästa man kan lyckas med från en trackday (det ska ju inte vara nån "action").
För att få lite tempo från ett race så hade 2-4m höjd varit intressantare än flaggstångskameravyn (som ju ingen tycker ger nåt).
Närbilder från utsidan av Parisen är ju nåt som inte går med annan kamera (teknikshowoff som ger nåt, tills det blir uttjatat).

Ögonvitorna som sagt...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
frajje skrev:
Hej igen.

Läste lite i tråden om filmningen osv..

Du kan få citera mig

Jag ville inte flyga nära bilarna eftersom:

1: Det blåste MASSOR
(Där av skakig bild som dock försökte fixas i iMovie och inte youtube's egna stabilisering )

2: Sen så visste förarna inte om att någon filma dem från luften.. Ville inte "skrämma" dem och på nåt sätt vara orsak till en krock eller avåkning.

3: Första gången jag flög på Mantorp (under aktivitet, har provat innan men efter ett träningspass) och visste inte om jag skulle få några störningar från diverse radioutrustning som finns på plats osv.

4: Säkerhet säkerhet säkerhet... Jag ville undvika, flyga över bilar, personer, banan osv så mkt som möjligt... IFALL (eftersom de va första gången underaktivitet) det skulle vara något galet med utrustning.

Men allt funka som de skulle, och DOTZ ville att jag skulle filma deras träning.. Så då kan de nog bli bättre bilder, mer closeup osv..

Mvh // frajje



frajje skrev:
Just de, de glömde jag.. Hastighets rekordet med denna quad är 101 km/h



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
...flaggstångskameravyn (som ju ingen tycker ger nåt)....


Är jag helt ensam om att gilla det

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Är jag helt ensam om att gilla det


Nej, jag gillar det. Men jag skulle flyga den 4 meter över marken, inne vid apex. Inte 100m upp i luften.

Lite så här fast ännu närmare: http://www.youtube.com/watch?v=xxTBQ0Q3DQU&feature=youtu.be

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
...flaggstångskameravyn (som ju ingen tycker ger nåt)....


Är jag helt ensam om att gilla det


Gillar det skarpt och jag tycker mig se att det fungerar också vilket jag trodde på men blev lite dissad för tidigare i tråden

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



om man har en gopro och vill testa lite, skaffa en med räckvidd på räg 500 meter

vad snackar vi för pengar ??

låt säga att man inte har något radiostyrt grejs alls kvar
ingen gyro heller

och vilka prylar skall man ha ?

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

P-son skrev:
om man har en gopro och vill testa lite, skaffa en med räckvidd på räg 500 meter

vad snackar vi för pengar ??

låt säga att man inte har något radiostyrt grejs alls kvar
ingen gyro heller

och vilka prylar skall man ha ?


Vill man ha något komplett från start så verkar dessa vara ok.

http://www.dji-innovations.com/product/phantom/

Googlar ni så finns det en del negativt om geleeffekter vid filmning men det ska vara borta nu med en firmwareuppdatering av quaden.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad ska jag säga..... jo, HELL YEAH!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Magnus Thomé skrev:
frajje skrev:
Hej igen.

Läste lite i tråden om filmningen osv..

Du kan få citera mig

Jag ville inte flyga nära bilarna eftersom:

1: Det blåste MASSOR
(Där av skakig bild som dock försökte fixas i iMovie och inte youtube's egna stabilisering )

2: Sen så visste förarna inte om att någon filma dem från luften.. Ville inte "skrämma" dem och på nåt sätt vara orsak till en krock eller avåkning.

3: Första gången jag flög på Mantorp (under aktivitet, har provat innan men efter ett träningspass) och visste inte om jag skulle få några störningar från diverse radioutrustning som finns på plats osv.

4: Säkerhet säkerhet säkerhet... Jag ville undvika, flyga över bilar, personer, banan osv så mkt som möjligt... IFALL (eftersom de va första gången underaktivitet) det skulle vara något galet med utrustning.

Men allt funka som de skulle, och DOTZ ville att jag skulle filma deras träning.. Så då kan de nog bli bättre bilder, mer closeup osv..

Mvh // frajje



frajje skrev:
Just de, de glömde jag.. Hastighets rekordet med denna quad är 101 km/h



thumbs up thumbs up thumbs up


Ändå skulle du vara och störa i bilden för mig när jag skulle fota starten?

Skämt åsido, jag tyckte du skötte flygningen exemplariskt!

_________________
Martin Öberg
Citera
Bilder o videos
Flygfilmade videos nu realistiskt även för oss amatörer
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12846 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande