Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS2000 -96, Hobbygarage i Helsingborg sökes.. | << 1, 2, 3 >> 16 besök senaste veckan (29630 totalt) |
Funderar på hur jag ska göra med bur montaget...
har slängt in mina orginal stolar för att se placeringen av bågen. Detta väckte ju självklart en massa frågor! Har tänkt mig en bur som jag skruvar fast.. detta innebär att jag enligt SBF skall till huvudbågen ha plattor med 120cm^2 anläggningsyta. Där kommer första frågan. Får jag svetsa ett fäste typ detta, och sen ha burens fästplatta bultad i det fästet? Här kommer huvudbågen landa, iprincip precis vid det stora hålet mitt i bilden nedan Fråga nummer två blir hur strävorna bakåt skall placeras. Två tankar.. Bäst tycker jag är om det landar precis uppe vid infästningen till fjädertorn. Här svetsar man då en box precis som jag tänkte för huvudbågen.. (läst i SBF att det bara krävs 60cm^2 stora fästytor.. vilket är ganska litet när man tänker efter... kan man göra så, eller ska man tänka på något annat sätt? |
||||||
|
||||||
Baksträvan ska du definitivt fästa i fjäderbenstornet, mkt stabilare och det är där du vill ha styvhet. Att sätta dem på en stor bockad plåtbit (i detta fall bakskärmen) är absolut inte lika stabilt
_________________ Mathias Lennström |
||||||
Det där är ju våran bil. Svaret är JA. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Lyckades bara hitta en bild på hur jag tänkte, och från er bil, hoppas det var ok:P
Ni ska bulta buren med? |
||||||
Enl. SBF måste du bulta, men sedan får du svetsa plattan och bultarna, också. Om du svetsar bultarna...får du gissa själv om det behövs några muttrar under, om dom endå inte synns underifrån. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tackar för svaret:) blir en box med bultar.. Bara beställa material och boxar då! Någon som vet bra ställe att köpa ett ark 3mm plåt?(helsingborgs området!) |
||||||
så, tomten kom med en ny bibel i säcken.. sträckläsning av denna rekomenderas framför tråkiga julbord! Vet inte om jag ska säga tyvärr eller vara glad, men boken har satt några griller i huvudet på mig, och nu behöver jag lite hjälp. Tankarna har landat i detta: Saab 2,3t motor (B235R motorn) Sierra bottenplatta med bakaxel, bromsar, vxl-låda. Tänker mig en 90-92 års modell. framvagn- okänt just nu, Fördelar som jag ser det: Escorten kan fortsätta att leva och utsidan kan byggas klart, front, detaljer mm. Sierror är billiga donator bilar. Jag kan provmontera samman motor och drivlina i sierran innan jag kapar ur bottenplattan för att passa in i escorten. Vad tror ni om detta? Följdfrågor som jag fått i huvudet är. Difbroms? ej standard på sierran, passar en komplett bakaxel med diff från en sierra cosworth på standard bottenplattan? Växellåda från sierran? klarar den de 250hk och 350Nm som saab motorn leverera? Vill ha ABS på bilen i slutet, hur löser jag det med dessa komponenter? Är jag helt galen? |
||||||
Inte galen alls!
Men du vet att B234 är ett starkare block än B235? Sen finns det många anledningar till de val man gör. Du får T7 ecu istället för T5 med B235. R är aeron och det kräver att bilen väger ganska mycket. En variant kan vara att besikta med B234E eller B234L för att slippa göra den tyngre? Det är inte mycket som därefter krävs för att få ett T5/T7 att ge dej mer glädje... Att Opel OmegaB låda passar direkt på Saabmotorn, med rätt koppling, behöver du inte bry dej om? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||
Är inte BULT-reglen borttagen 2013 ? Vilken plåtfirma som helst har hemma. annars Klippans Hisservice, bredvid bilprovningen inne i Klippan ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
här fanns det info om saab maskinerna märker jag. Jag har inte haft att göra med dessa maskiner tidigare, så all info är toppen. Tolkar det som att med en B235 får man ett modernare styrsystem, sen kan jag välja en B234L istället(större utbud på den motorkoden med). för effekt skall det gå att få ut från en sån maskin? målet är fortfarande bara 250hk.. gällande bottenplatta så har jag börjat söka efter en sierra med 2,9l v6 som donatorbil... förutsatt att man kan enkelt byta till ex sierran cosworths bakvagn? omega lådan låter ju lovande! vilka årsmodeller hade bakhjulsdrift så jag kan hitta en sån låda? bectckning? fler modeller med den lådan? hur tålig är den? |
||||||
Du får ett modernare styrsystem, men samtidigt ett mer komplicerat. T5 fungerar bra, och så slipper man luftmassemätare. B2x4 motorerna är hyfsat skottsäkra under 400hk utan att ens behöva öppna motorn. B2x5 är inte lika stabila och behöver andra kolvar (smidda eller från B2x4) när man börjar närma sig 300hk. Inga problem att få ut runt 280hk med enbart mjukvara och lite grövre downpipe på en B234L, och då är det spridare och turboaggregat som sätter taket. Lådorna som passar är Opel Omega B 1994-2003. R25/28 är lådan som vanligtvis används, men finns en tåligare som heter R28 från Omega B V6. Väldigt svåra att hitta dock. Finns en Opel Corsa med Saabmotor och Omegalåda, och det verkar hålla hyfsat trots över 500Nm i vrid. http://www.garaget.org/?car=341184 _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
Cosworth bakvagn passar men det är ett dyrt sätt att få en inte så bra diffbroms i en Sierraplatta...
Samma typ av viskodiffbroms sitter på Sierra XR4x4 och Scorpio 4x4, de flesta är idag rätt slitna och har knappast någon bromsverkan kvar. Istället för att betala pengar för en sådan tycker jag det är en bättre affär att köpa en riktig diffbroms till 7,5"-diffen som sitter på Sierra 2.9 om du nu väljer en sådan som donator. Det är dyrt (räkna med en bit över 10kkr innan den är på plats) men en renoverad viskodiffbroms är inte heller gratis och den kommer aldrig fungera som en "riktig" diffbroms. Konceptet med Sierraplatta under annan kaross är populärt i England men inte så vanligt i Sverige. Sierrans fördel är väl främst att den är ganska enkel att hitta och att man kan snegla på andra byggen men ärligt talat behöver framförallt bakvagnen (men även framvagnen) en hel del jobb för att bli "bra". Det är sånt som är bra att veta innan - jag tror till exempel att ett bygge med BMW E36-delar skulle kunna ge mer "bang for the buck". Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Härligt med ett svar som detta! Att jag snöat in mig på sierra plattan var att jag sett några sånna byggen på engelska sidor, och plattan passar bra i bredd. Men ska man göra något, så ska man definitift göra det ordentligt. Med BMW e36 så menar du 90tals bmw typ 316,320,325?(helt ovetande om BMW, modeller, maskiner och bakaxlar.) |
||||||
Ja, 1991-2000. En 325 eller 328 är nog bra att sikta på, den har hyfsade bromsar och så, bättre än de flesta 318-316.
Hittar du rätt grundbil så har den diffbroms redan, till exempel. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag tackar för svaren, låter som det finns en bra plan här. bmw 325 och 328 verkar inte skija vidare mycket mer än själva maskinen.
hur stor är chansen att det sitter diff-broms i en standard bmw(dvs inte en M-modell)? gällande saab motorer: skiljer storleken och vikt något mellan de olika versionerna? |
||||||
Du menar mellan B2x4 och B2x5? Skulle vilja påstå att skillnaden är försumbar. Lite lättare kolvar och ventiler, och kanske något kilo på blocket (B2x5). Storleken är densamma. Är vikten av betydelse är det ett B206 du ska satsa på. Den har inga balansaxlar och är 10kg lättare. Kräver lite mer jobb då den saknar kolvkylningsmunstycken och oljeretur från turbon. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
tack för svaret gällande motorerna, lutar åt en b235l i huvudet just nu.
Gällande bottenplatta och BMW delar: Sitter just nu och letar efter en BMW 328, manuell med dragkrok. hittar då några kombisar.. Skiljer bottenplattan sig mellan 3-dörrar och kombin? |
||||||
Så, nu har projektet legat vilande/dvala hela vintern och lite till. Mycket på jobbet och dåligt med motivation.
Söker fortfarande en vettig 3-fas mig svets i 3-4000kr klassen(ikl flaska) då det är mycket svetsning framöver.. Har ni någon som ni vill sälja så skicka ett PM. Under påsken tänkte jag ta mig för att börja "jigga" karrosen, tvärstag och avstyvning för att hålla samman formen under tiden som man sågar ur golvet. Några erfarnheter här på Rejsa om saker att tänka på när jag gör detta? MVH |
||||||
framskärmar har anlänt och påhängda för att få lite bild av hur det ska se ut...
lite stag i karossen för att kunna kapa ur golvet.. semester projektet! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS2000 -96, Hobbygarage i Helsingborg sökes.. | << 1, 2, 3 >> 16 besök senaste veckan (29630 totalt) |