Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 9 besök senaste veckan (133568 totalt) |
![]() Följande blir recepetet till att börja med. Motor, 2.8L från Golf 3, extra oljekylare. Chassi: D2 coilovers + H&R krängare Bromsar: VR6 ok/skivor, carbotech XP8 fram, stoptech bak, huvudbromscylinder från GTI 22.xmm, bromskylning fram Målet är att få prova den på bana innan vintern (2013): uppnått! ![]() TODO 2015: * Sätta i buren * Få i 6-punktsbältena * Extraktorgrenrör/nytt grenrör * Kapa bort reservhjulsbalja * Byta ut lastventilen mot justerbar ventil TODO 2014: * Rostlagning [klart] * Snygga till elen [klart] * Dra om bränsleslang/rör [klart] * Höja upp växelspaken [klart] TODO 2013: * Göra iordning bakaxel + byta bussningar, svetsa bakaxelinfästning. [klart] * Golf 3 tank [klart] * Nya bränslerör / slang [klart] * Assorterade skruvar/bultar till bakvagn [klart] * Assorterade skruvar/bultar till front [klart] * koppla in elen [klart] * Bromsrör / bromsslang bak [klart] * manuell styrväxel [klart] * Kylarbalk [klart] * nytt bromsservo utan abs [klart] * kopplingtjofräs vid pedalställ [klart] _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||||
Kan bli bra med den setupen. Försök ha lite koll på vikten fram bara om du hinkar i en VR6:a och försök få bak så mycket vikt som möjligt.
Du har nära till BugRun också så varför inte ta en sväng där förbi innan du börjar skruva ordentligt på bilen. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Bugrun besök blir det som vanligt, dock inte med den här, har en golf 2 till som är bruksbil
![]() Tänkte framöver få till lite vikt bak med hjälp av bland annat bur, men just nu är fokus på att få den att bli körbar så man inte behöver oroa sig över den biten. _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||||
Föraren är lättviktare så där kan vi säga check ![]() Får ta det steg för steg helt enkelt. Har iaf rivit fronten idag och tagit bort kylaren, var klurit med hur dom fäst fronten.. men vi hittade det efter stund ![]() _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||||
Samma här , lättviktare alltså.
Menar mer att flytta den lille föraren bakåt. Bara 10-15cm gör mycket på den totala viktfördelningen. Beroende på HUR du sitter klarar man ofta att ha huvudet framför huvudbågen. Eller så bygger man bågen så det går att sätta stolen där man vill. Spåna vidare ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Viktoptmiering ska det bli, bur blir det nog inte förräns i vinter, om ens det, beror på pengarna.
Så i lördags var det heldag i garaget, då hände det här: Motorn urtagen ![]() VR6 balken redo för att sättas i med nya bussningar i länkarmarna (här är länkarma åt fel håll... fixat ![]() ![]() Idag (söndag) har det däremot varit bruksbils mek hela dagen, framaxelbalken var rostskadad... så den har jag bytt, det tog måånga timmar.. ![]() Gammal och mot bättre begagnad (den till höger är den bättre modellen ![]() ![]() _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||||
Rivit ut instrumentpanel och pedalställ, då jag ska ha hydralisk koppling så pedalstället är numera från en corrado:
![]() Testar lite hur det blir med corradoinstrumenthuset också: ![]() Monterade dit framvagnsbalken och ny huvudbromscylinder: ![]() äventyret fortsätter ![]() _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||||
Hej! Kul att se min gamla Golf 2a förvandlas i detta projekt!
Om du vill spara några bilder från tidigare är här två. Den första från 2012-05-10 vid inköp (ett år sedan precis!) Och denna från Augusti 2012: Sedan gick den iväg till Kungsbacka! Gillade den där Tvåan grymt mycket ![]() Kör lugnt! ![]() Mvh _________________ Viktor Jönsson Bilar: Vw Golf 2 -91 Vw Jetta 1 -82 |
||||
Ja jag köpte den för skicket. Var oljad/roststoppad baklucka insidan vid rutan och nån liten imålning av tidigare ägare med färg på utsidan annars inte något att klaga på!
Under breddarna är det inte 100% då de är valsade och inte lackade där färgen släppte, men det är inget som kommer synas och märkas på karossen på minst 10 år. Det är Ta Technixx/Tuningart/JOM (samma grundprudukt) coilovers! Mvh _________________ Viktor Jönsson Bilar: Vw Golf 2 -91 Vw Jetta 1 -82 |
||||
Bakluckan får jag tyvärr säga att den ser inte så fin ut längre... men går att fixa till som tur är.
Alright, får kanske ta bort och titta ändå, nu kommer bilen (i min ägo) aldrig mer gå vinter så då klarar dom sig ju lite längre ![]() Idag var jag bara tvungen att passa in ett hjul för att se hur det skulle bli mot breddarna... det här är med 195 på, jag kör normalt med 205, har ingen bild men det stack ut en del utanför... men åas så fick jag inte till någon negativ camber alls mest positiv eller kanske 0, hoppas det blir bättre när allt är ordentligt monterat... annars får jag väl leta upp G60 breddningskit... ![]() ![]() Och passade även på att rensa ut all motorel från motorum och säkringsboxen. _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||||
om du inte fick någon camber med vr6 bärarmarna så är det något konstigt, då de är 2-3cm längre än golf 2 _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Hmm ok... får undersöka det i veckan, satte topplagringen på max camber t.om vilket gav -3 grader på golf 3'an.
Kanske topplargringen är del av problemet... ska prova med H&R cup kitet jag har liggande. _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||||
om du flyttar ut kulbulten 2cm så får du mer camber. 3 grader var det minsta jag kunde för på seaten med golf 3 bärarmar tog du Vr6 spindlarna också? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Japp, allt är från VR6'an när det kommer till hjulupphängning och chassi. _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös ![]() |
||||
Mer camber på själva fjäderbenet JA , men hålen är ju stora i spindel OCH fjäderbensinfästning. Så det går att få till samma inställningar som en vanlig gatbil. Och så jäkla mycket mer än 3 grader camber är svårt nog. Flyttar man ut infästningen rakt ut så JA då blir det mer camber. Men då måste man ha spindeln exakt som innan , det är ju det svåra att göra. Finns sätt att alltid ha spindeln monterad på samma sätt om man vill. Då måste man ju ha ställbara fjäderbenslager....som han ju har. För övrigt körde jag åxå med Pluschassiet på de bilar jag körde så! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 9 besök senaste veckan (133568 totalt) |