Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw E36 turbo SFRO -91
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (7013 totalt)
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Tjenare,

Jag fick denna bil som inbyte hösten 2020, och har hittills hunnit åka en trackday på Mantorp i min ägo. Blev kluven under vintern på om bilen verkligen var rätt för mig, och har haft intressekoll på den ett tag. Men efter väldigt mycket funderande fram och tillbaka har jag nu valt att det mest sunda är att behålla den och både köra men även förbättra den ytterligare.

Grundplan för 2021 är:
Byte av sprut från Nira till Maxxecu inom kort
Mappning med antingen Boost by gear, eller TPS (Tips mottages gärna vad du skulle föredra och varför)
Körning, utan att göra alltför mycket mer än underhåll.
MaxxEcu är installerat och klart inför säsong tillsammans med 3st individuella laddtryckskurvor/mappar på switch, detta tillsammans med Boost by gear samt TPS styrning. Så laddtrycket stegrar med hastighet/växel samt beroende på var gasfoten befinner sig. Fungerar klockrent! Och gör det otroligt lättkört för att vara så pass mycket effekt.

Framtidsplan:
Fäste! Står just nu på 225 breda Cup2. Har ett par 235 Cup2 liggandes som ev åker på.
Skulle behöva gå upp till över 250 breda helst.. Det går att valsa lite mer, och frågan är då om man ska nöja sig med att bara valsa det lilla extra med org. utseende för att bibehålla känslan av bilen och dess skick. Eller dit med någon form av breddare. Mestadels av varvtiderna sitter nog absolut lättast att plocka genom däck... Så dumt att börja någon annanstans.

Ursprungligen byggd av Forsberg Motorsport med lång byggtråd här på rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94519

Dagsfärska specs för våren 2021:
Bmw E36 turbo -91 (ursprungligen 325)
SFRO reggad som ombyggt fordon precis som den står.
Fullständiga specs på registret så inget krångel vid besiktning etc.
Skattebefriad veteranbil

Motor:
Helsmidd M50B25 IV
MaxxEcu
Smidda CP kolvar 84,5mm
PPF vevstakar
Allt viktat och balanserat
Supertech ventilfjädrar
Cooperring
Racelager
Oljetråg ombyggt för banracing med bafflar och luckor
Racekedjor
Precision 6262 a/r 082
Precision Wastegate
PPF Grenrör
Ferrita Avgasrör
Effekt:
Boost by gear (Laddtryck anpassat mot växel (hastighet/varvtal)
TPS (Laddtryck baseras på gasreglage: 50% gas= 50% laddtryck)
Mapp 1: 487whp - 555wnm
Mapp 2: 597whp - 793wnm
Mapp 3: 647whp - 858wnm @ 1,9bar

Bränslesystem:
Sellholm atl fuelcell 50liter med inbyggda catchtankar samt förpumpar och dubbla 044or
Stålomspunna bränsleledningar
Spridare Bosch ev14 1200cc
Nuke regulator samt fuelrail

Chassi:
Sellholm knivkrängare samt Sellholm fjäderben runt om
Alla bussningar på bilen är bytt till Millway ledlager samt delrin
KBT Safety burbåge framdragen till fjädertornen samt ner till bakvagnen.
M3 3.2 Bakvagn (210diff)
Gripper motorsportdiff
3.64 slutväxel

Transmission:
6vxl låda från M3 e36 3,2
Sellholm spakställ med stumma bussningar
Tryckplatta 765
Svänghjul 240mm M5 3,8

Inredning:
Dörrsidor i Alu som är flockade
Instrumentbräda flockad
Instrumentering eftermarknads vdo och stack
Brandvägg i Alu flockad
Stolar: Sparco 2000
TRS 5p bälten
Makrolonrutor runt om

Fälgar och däck:
Bola B1 18x8,5
Michelin Pilotsport Cup 2

Bromsar:
Fram:
XYZ 356mm med racebelägg samt stålomspunna slangar
Bak:
XYZ 330mm med racebelägg
Bromsvåg

Helt omlackerad 2014. Utv, inv, bur etc. från grunden, i KIA Steel Gray.

Bilen har gått en del bana med justeringar och utveckling av byggare av bilen under flera års tid. Jag har hunnit med en trackday på Mantorp i min ägo. Allt fungerar riktigt bra, och är välkomponerat/justerat för att kunna åka riktigt snabbt, hållbart och utan en massa skruva.

Grymt påkostad, och ordentligt utvecklad och framprovad genom många år.

En ägare mellan mig och byggaren som endast kört några mil per år.

Lite "verkliga" data:
10.49s på 402m (Byggaren)
18:59s på 804m (804m Malmby)
1:13.xx Gelleråsen (Byggaren)
59.06 Kinnekulle (Byggaren)
Dessa på Cup slicks
1:28-29 tider på Mantorp på Cup 2 R-däck (Tog aldrig officiella tider då det var första bankörningen med bilen för mig) (Detta på grundladd/fjädertryck och 480whp)
Grymt stabil och lättkörd!












[/b]

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Snygg! Såg välbyggd och clean ut
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Otroligt fint bygge.

Det finns inte plats inåt för bredare däck? Men förstår om du vill ha bredare spårvidd.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
alindquist skrev:
Snygg! Såg välbyggd och clean ut


Ja allting är riktigt välbyggt. Det har inte sparats med varken tid i garaget eller pengar för att få den till vad den är.

zmicke skrev:
Otroligt fint bygge.

Det finns inte plats inåt för bredare däck? Men förstår om du vill ha bredare spårvidd.


Ja jag antar att du sett den i dina krokar under Forsbergs tid?
Jo jag tror det finns lite, men vad jag förstått så blir det rätt tight med coils på just e36. Men jag har inte lagt det många sekunder för att mäta/kolla än. Forsberg körde 240 breda slicks som den står. Men det går att valsa lite ytterliggare utan att det blir fult. Men vet inte hur långt man kommer som mest på en E36... Blir det inte många mm extra så är det knappt värt känns det som.. Då är det bättre att helt enkelt bredda den snyggt. Just nu så är det inte så mycket bara spårvidd, utan helst av allt få ner effekt i marken. Med varma däck på Mantorp så är det precis så man kan köra utan spinn på 3an med lite feeling på start/mål rakan samt till långrakan, och det på grundladd på 480whp.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Jag känner Robert ganska väl, brukar prata mycket bil när vi ses.
Förstår att det inte känns kul att såga i så fin bil, hoppas du hittar någon bra lösning.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Det går ju inte 265 bak, iaf standard.

Men jag hade siktat på https://www.r-dack.se/product/Pirelli-Trofeo-R-255-35R18-ME2 bak, samt https://www.r-dack.se/product/Pirelli-Trofeo-R-235-40R18 fram.

Även om e36 är riktigt bra på square setup!


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Fin bil!

Är intresserad av hur du löst tanklock/anslutning genom bakluckan, har du fler bilder?

_________________
Patrik Skoog
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
zmicke skrev:
Jag känner Robert ganska väl, brukar prata mycket bil när vi ses.
Förstår att det inte känns kul att såga i så fin bil, hoppas du hittar någon bra lösning.


Förstod nästan det. Världen blir inte så stor inom hobbys och liten kommun =)
Hmm... Nej det gör ju inte det, men lutar lite åt att det är det enda vettiga valet och bäst ställe att utveckla bilen på. Får göra det på rätt sätt i så fall så bilen blir snyggare, och bättre och inte bara mer race.

erikjakan skrev:
Det går ju inte 265 bak, iaf standard.

Men jag hade siktat på https://www.r-dack.se/product/Pirelli-Trofeo-R-255-35R18-ME2 bak, samt https://www.r-dack.se/product/Pirelli-Trofeo-R-235-40R18 fram.

Även om e36 är riktigt bra på square setup!



Tror du att jag får på 255 utan större ingrepp?
Det är på gränsen att det inte fortfarande är rimligt att bredda på något sätt först. Med endast overfenders som exempel så borde det få plats upp mot 300? Sen är ju frågan även där, vad som är rimligt. Och om det är värt ingreppet för att i så fall gå från 255 till 300.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Fin bil!

Är intresserad av hur du löst tanklock/anslutning genom bakluckan, har du fler bilder?


Tack!
Kolla ungefär i mitten på denna sida på byggarens tråd så syns det rätt så utförligt =)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94519&postdays=0&postorder=asc&start=294

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



atfre skrev:
Patrik Skoog skrev:
Fin bil!

Är intresserad av hur du löst tanklock/anslutning genom bakluckan, har du fler bilder?


Tack!
Kolla ungefär i mitten på denna sida på byggarens tråd så syns det rätt så utförligt =)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94519&postdays=0&postorder=asc&start=294


Tack!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Angående styrsystem.

Min är mappad mot mot laddtryck och lambda. Alltså med mapsensor som referens.

Boost by gear borde du kunna ha oavsett om du har tps, mapsensor eller vad mer man nu kan använda?
Det är väl bara att den har koll på växlarna så den vet laddtryckstabell?

_________________
Robin Karlsson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Norris skrev:
Angående styrsystem.

Min är mappad mot mot laddtryck och lambda. Alltså med mapsensor som referens.

Boost by gear borde du kunna ha oavsett om du har tps, mapsensor eller vad mer man nu kan använda?
Det är väl bara att den har koll på växlarna så den vet laddtryckstabell?


Okej, jag har faktiskt inte någon bra koll på dessa saker alls då jag tidigare bara mappat en färdig mapp med ett laddtryck utan krusiduller egentligen.
Jag har inte fattat detta Helt måste jag säga... Fick tips om att man kan köra med TPS, för att helt enkelt ha en lite mer "universal" mapp för bankörning där laddtrycket sätts mot gasreglage(?).
Men detta går alltså även att kombinera med boost by gear?
I så fall skulle det ju vara rätt så optimalt med en mapp för både olika banor, och väderförhållanden.
Känner ju att det är lite överkurs att köra 5-600whp på 2an oavsett bana eller väder..

Skönt hade ju iaf varit att inte krånglat till det så mycket mer än 2 mappar. En för max, för rakt fram eller ev. lek. Och en för bana med stegrande från 300whp-5-600whp över växlarna.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Den som ska mappa din bil kommer veta vad som passar.

Boost by gear brukar funka så att man ställer in hastighet och varvtal per växel i ecun så vet den vilken växel du har. Sen ställer du in hur många procent av ditt laddtryck du vill ha för varje växel.

Det finns också lösningar där du har en brytare med flera lägen eller ett vred där du kan välja olika laddtryck vilket är smidigt om du är ute och finkör eller ska låta någon annan provköra och inte vill ha full fart

_________________
Robin Karlsson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Norris skrev:
Den som ska mappa din bil kommer veta vad som passar.

Boost by gear brukar funka så att man ställer in hastighet och varvtal per växel i ecun så vet den vilken växel du har. Sen ställer du in hur många procent av ditt laddtryck du vill ha för varje växel.

Det finns också lösningar där du har en brytare med flera lägen eller ett vred där du kan välja olika laddtryck vilket är smidigt om du är ute och finkör eller ska låta någon annan provköra och inte vill ha full fart


Absolut så är det ju! Men man är ju ändå ivrig i tankarna och funderar ut massvis med planer för hur man skulle vilja ha det ändå.

Boost by gear har jag förstått hyffsat och det du beskriver bekräftade det.
Det jag inte riktigt förstått som ändå verkar vara smart, är boost by tps. Eller ja själva grundidén är ju lätt att förstå. Laddtrycket baseras på gasreglaget. Så 50% gas, är 50% laddtryck, men det blir ju Nästan så annars ändå?! Att man reglerar hur mycket skjuts det blir med gasfoten så klart.

Ja där såg jag att de har fina digitala funktioner genom Mtune om man kör via surfplatta för att byta, men då byggaren varit så seriös i att hålla allt på knapp & analoga mätare, så känns det som att ett vred/brytare är rätt väg.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686



Riktigt Kul o se en tråd på bilen så man kan följa utvecklingen
Kör hårt

_________________
Robert Forsberg
Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 253



Har själv funderat över körbar på bana och mycket effekt. Ska mappa I maj och har till skillnad från dig ej kört bana med bilen än. Trevligt med effekt i hög hastighet men kanske inte med ~600 hk på 2ans växel I en hårnålskurva, framförallt vill man inte ha ketchupeffekt.
Jag vet inte på vilket ben jag ska stå på än och följer din tråd med spänning !

_________________
Marcus Raninger

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Alltså boost by gear är onödigt, bättre att mappa laddtrycket efter pedalen, så kan man styra med foten istället

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Forsberg_84 skrev:
Riktigt Kul o se en tråd på bilen så man kan följa utvecklingen
Kör hårt


Kul att höra, tack! Någon form av utveckling (eller inveckling) ska vi nog kunna få till

MarcuZ skrev:
Har själv funderat över körbar på bana och mycket effekt. Ska mappa I maj och har till skillnad från dig ej kört bana med bilen än. Trevligt med effekt i hög hastighet men kanske inte med ~600 hk på 2ans växel I en hårnålskurva, framförallt vill man inte ha ketchupeffekt.
Jag vet inte på vilket ben jag ska stå på än och följer din tråd med spänning !


Hmm... alltså av det jag har hunnit köra med bilen på bana... Så funkade det ändå otroligt bra. I grundutförande tror jag att du kan göra det enkelt för dig, och köra på 2st mappar alt. en med laddtrycksstyrning i och en med fjädertryck. Typ ~450whp och en med max. Du ligger på så pass bra varv oavsett växel på banan ändå så något direkt turbolagg känner man inte direkt av.
Jag är kluven själv, men kommer givetvis uppdatera hur min mappning blir så klart!

erikjakan skrev:
Alltså boost by gear är onödigt, bättre att mappa laddtrycket efter pedalen, så kan man styra med foten istället


Ja visst är det lite så.. Fördelen kan väl vara på fuktigt/blött framförallt. Läste en del om folk som mappat med TPS för bankörning och det verkar faktiskt inte helt tokigt. Men får ta det tillsammans med PPF när det är dags.

En annan fundering jag fick häromdagen är ju också så klart om man ska vara med i någon form av time attack med bilen... Då kan det ju vara jäkligt bra att veta vad man vill försöka få in den på för klass bla..

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Lite uppdateringar runt bilen:

V15 ska bilen till PPF för att byta styrsystem från Nira till MaxxEcu samt mappas.
Planen för mappningen är att mappa med boost by gear baserat på TPS/Gasreglage tillsammans med 3st individuella kurvor genom brytare/mtune beroende på bana & väder.
För er som inte vet vad det menas med så är det kort och gott att det baseras på varvtal, hastighet & gasreglage för att räkna växel & laddtryck. 50% gas är 50% laddtryck, och ett stegrande register längs med växlarna så man slipper endast spinna bort sig på ex. 2ans växel i de mest tighta partierna.
Normalt sett så brukar man sköta laddtryckstabellerna/mapperna genom mtune på tex. surfplatta, men även om jag tänkt ha någon enklare sådan framför växelspaken nedanför instrumentbrädan i framtiden, så vill jag fortsätta på Forsbergs byggstrategi att ha allt med fysiska brytare etc, så även ha mapparna på någon brytare på instrumentpanelen.
Hur allt blir i praktiken, återstår att se! Men blir sjukt spännande iaf.

Har även beställt breddare likt fartfabrikens (som tyvärr slutat tillverkats). Så planen och visionen är att bredda bilen med sådana och byta hjulen till 9,5" breda fälgar och 265-275 däck istället. Då borde allt bli mer balanserat för att få ner effekten samt kurvhastigheterna.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Vill minnas att AC Schnitzer hade skärmar ala M3 E30 när E36 var nya. Det fanns en svart sådan coupe i Fagersta som jag sett irl.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Trevlig bil! Den har jag stått och dregglat över några gånger på Kinnekulle för ett par år sen. thumbs up
Jag har 9,5" runtom och 245 på min, det är väldigt tight fram. Bak är skärmarna valsade och jag tror att det kan gå att få dit 265. Har coilovers runtom med som stjäl lite plats bak.
Ska måtta lite och se vad man kan klämma dit när bilen börjar bli klar.



På denna bilden hade jag 20 mm spacers bak som är bortplockade nu så det borde gå i lite mer däck...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw E36 turbo SFRO -91
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (7013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande