Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar
<<   1, 2, 3, 4 ... 32, 33, 34   >>
47 besök senaste veckan (316381 totalt)
figge
Helsingborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 448



"Lite funderingar, när bilen är klar och reggad är det då bara att köra till knutstorp och dra några varv där? "

Hojta till innan du kör dit så man kan föreviga den på bild

_________________
Fredrik Lövgren
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



29 Juli Knutstorp. Open gate princip. Inga köer eller klasser. (med dess fördelar och nackdelar) Vore en ära att ha dig med oss och en vild skara av andra bilar.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Tack Peter, men den ser nog bättre ut på bild än i verkligheten, det r ett område där FFR definitivt kan bli bättre på, men jag antar att man får vad man betalar för.

Figge, kommer aldrig att berätta när jag ska dit , det kommer nog att bli pinsamt ändå utan en massa åskådare och den 29/7 är tyvärr helt uteslutet, eftersom den helt enkelt inte kommer vara klar då.

Men man skulle kanske prova med en "vanlig" bil bara för att prova på att svänga lite. Vi får se vad tiden säger. Och tack för inbjudan Frallan2.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Jodå mycket riktigt, har man varit snäll så kommer tomten med paket, ja i alla fall Conny på Schenker.

Komplett kit för att bulta en T56 på en gammal cheva smallblock

Porr, nästan så man funderar på att ta in den i sängen, men man faller väl i popularitet hos den äkta hälften å andra sidan har man legat i stutabåset förr

_________________
Johnny knudsen
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Ricky Berg skrev:
Racingse skrev:
Tack Johan.

Lite funderingar, när bilen är klar och reggad är det då bara att köra till knutstorp och dra några varv där?
Har ju aldrig prova svänga runt en bana förut, har mest kört på bakhjulen innan
Jag antar man har något licenssystem? Finns det andra krav på bilen som man kanske redan nu ska ta hänsyn till? Eller finns det någon typ av "prova på" arrangemang där man slipper detta? Många funderingar.


Har du bilen besiktigad och körklar kan du anmäla dig till i stort sett vilka kurser och arrangemang du vill.

Har du ingen licens kan du oftast köpa en engångslicens på plats.

Du kan ju även gå en licenskurs, det är en endags kurs på en bana där du kan köra med privatbilen.

Din rod måste ju bara få smaka bana, det vore ju synd om den endast skulle bli som alla andra jänkare och roddar.. -Parkerad på en gräsmatta framför ett slott..


För att förtydliga lite, licens behöver du om du kör på en träff där arrangerade klubb/förening är anslutna till SBF. Som jag när jag kör med BMW Sport Club. Du måste vara medlem i en SBF-ansluten klubb för att få ut din licens (tror jag). För att ta racinglicens behöver man gå en endags-kurs, och den är riktigt kul då bankörning ingår.
De träffar där det inte körs under SBF-flagg kör man med SMA-licens/försäkring. Dessa köps direkt på plats eller helårsvis. Ingen utbildning behövs.
Träffar hittar du här: https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=10

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Davve skrev:

SMA-licens/försäkring. Dessa köps direkt på plats eller helårsvis. Ingen utbildning behövs.


Nja en sanning med modifikation, du skall sköta den biten själv då utbildningen ligger på webben., bättre vetande får rätta mig om jag svamlar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Johan Sjöström skrev:
Davve skrev:

SMA-licens/försäkring. Dessa köps direkt på plats eller helårsvis. Ingen utbildning behövs.


Nja en sanning med modifikation, du skall sköta den biten själv då utbildningen ligger på webben., bättre vetande får rätta mig om jag svamlar.


Utbildning med kontrollprov fanns åtm tidigare på webben.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Hur vet jag om det är en SBF eller SMA tävling?

Vilken klubb ska jag gå med i om jag nu vill köra en SBF tävling?

Var och när kan jag ta licens?

_________________
Johnny knudsen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Racingse skrev:
Hur vet jag om det är en SBF eller SMA tävling?

Vilken klubb ska jag gå med i om jag nu vill köra en SBF tävling?

Var och när kan jag ta licens?


Du går med i din lokala motorklubb (som är SBF ansluten ) licensutbildningar hittar du på sbf.se och ditt distrikt

SMA licens är betydligt enklare att skaffa och billigare men funkar inte på ställen som kräver SBF licens och vice versa. Att ha både är ingen big deal och då täcker du in allt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Naqref skrev:
Johan Sjöström skrev:
Davve skrev:

SMA-licens/försäkring. Dessa köps direkt på plats eller helårsvis. Ingen utbildning behövs.


Nja en sanning med modifikation, du skall sköta den biten själv då utbildningen ligger på webben., bättre vetande får rätta mig om jag svamlar.


Utbildning med kontrollprov fanns åtm tidigare på webben.
Där ser man! Har kört några SMA-träffar men aldrig fått veta detta innan. Bra att ni tar mig i örat och rättar. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Tack Johan, var inne och kollade lite på SBF och det verkar som HMS är det lämpligaste alternativet för mig. Men inte stod det något i deras kalender om när dom hade licenskurser thumbs down . Det kanske finns någon här som vet?

_________________
Johnny knudsen
Citera
Competition Car
Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 90



Racingse skrev:
Tack Johan, var inne och kollade lite på SBF och det verkar som HMS är det lämpligaste alternativet för mig. Men inte stod det något i deras kalender om när dom hade licenskurser thumbs down . Det kanske finns någon här som vet?

om du vill ta licensen på knutan så brukar det var tidigt på våren det sker..

_________________
Jan Falk
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Ja det får kanske bli licens nästa år.
Dags att sätta lite tåtar i bygget.

Härvor från Ron Francis

Mycket kabel är det man ska lägga

Säkringsboxen

Solenoid

Nycklar

Horn

Hann även lägga lite färg på bromsoken bak.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Kopplade det sista på tanken innan det var dags att lyfta på karossen.





Som ni ser är det torpedväggen som fixerar var karossen ska vara. Antar att karossena kommer åka av och på ett antal ggr innan jag är klar.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Här inte gjort någon uppdatering på ett tag pga av familjeskäl. Människor med felaktig värdegrund kan ibland göra livet surt.

Men i alla fall här är lite nya bilder.

Dags att fixera karossen på ramen. Cleco = Guld

Bakre fixpunkt i hjulhus

Ricktiga racerbilar har väl inte dörrar, men har dom det så är det förstås suicedoors, dett är fästena till dessa i bakre stolpe.

Ska sitta access plåtar där det är märkt ut, ska skära hål i glasfibern.

Här ser ni plåtar och tanklock

Som sitter inne i bagageluckan

Så här ser den ut med kupan på

Bakifrån

Inte mycket till utsikt bakåt, å andra sida är det inte tänkt att det ska komma någon bakifrån

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Power meet i Hässleholm igår så raggarbilen fick ut och lufta sig, egentligen är man ju en gammal raggarslusk, eller?

Dags för det svåraste momentet på hela bygget enligt alla andra byggare, dörrarna.

Här är det installation av gångjärnen som sitter i bakre dörrstolpe. Inte att rekommendera att öppna dörrarna i fart.

Dörrarna är gjorda lite för stora så det är mycket glasfiber att avverka innan man får till en bra passning.

Innanmätet.

Fick väl till en hyfsad passform, men detta tar oerhörd lång tid att få till. Nu tar vi nästa dörr.

Kontoret.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Över till "vattenfallet" som amerikanarna kallar det, dvs bakre del av sittbrunnen. Följer med en liten klädselbit att använda när man inte har kupan på. Det kommer en båge genom vattenfallet som gjorde det lite komplicerat med håltagning.

"vattenfallet"

Eftersom all glasfiber är i överdimension så är det mycket att kapa och betongklinga fungerar alldeles utmärkt att skära glasfiber mer.

Bakre klädselbit

Urtagen i klädselbiten är till bältena

Störbågen är avtagbar.

Mallar för håltagning i vattenfallet

Framifrån

Bakifrån

Och med stol

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Passform???

Lite glipa mellan kaross och kupa, får väl använda den tjoka packningen

Blindnitmutter har jag lärt mig att det heter, dags för bagageluckan

Bästa sättet att få dit den rätt är innifrån, så här har vi fått in raggarfettot i bagaget

Inte mycket utrymme här, reservdäck är ju bara att fetglömma

Kan undras om sådana här LED bakljus är godkända för besiktning

Chassienummer

_________________
Johnny knudsen
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Så kom Hot Rod och artikeln.
Inte besviken. Mycket imponerad.

Blev lite sugen och kollade upp lite alternativ på drivlina.
En kompis i Florida har börjat skicka drivlinor till Sverige och just nu hade han en hop LS2 maskiner med järnblock till mycket förmånliga priser. Löjligt billigt.
Det gjorde ju inte saken lättare... svårt att sova nu.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Nu är Ridetech bilen mycket, mycket bättre än en original FFR, dom har ju lagt ner oerhörda resurser på att få den att gå och stanna fort. Har inte sett artiklen själv än.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Sant!
De pratar om 300 000 USD om den skulle reproduceras som en ny kundbil....
Men det vet vi alla, att den tid och den kunskap som vi lägger på bilar i Sverige, kan matcha detta med att köpa helt färdigt, många gånger om.
Ditt koncept att köpa en färdigtestad bil och sedan förbättra med egna ideer, kommer långt.
Det ger tid och möjligheter som vi annars inte hinner eller kan ha kapacitet till, om vi startar från början.

Räkna bort några väldigt speciella idoler och hjältar på dessa sidor. (Jag älskar er! Inga missförstånd)

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Våra race- och banåkarbilar
FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar
<<   1, 2, 3, 4 ... 32, 33, 34   >>
47 besök senaste veckan (316381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande