Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
30 besök senaste veckan (316408 totalt)
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
DJ skrev:
Vilken dröm-motor!
Får man fråga om ungefärlig budget på en sån pjäs?


Vågar inte räkna på det, får bara samvetskval. Kan säga att det blir inte billigare att bygga den själv än att beställa en från MAST eller Texas Speed, men det är mycket roligare att bygga själv. Så jag får ta det lite som själslig terapi. Har man kört dragracing så klarar man att spola ner tusenlappar i toastolen utan att gräma sig. Och den stora skillnaden är att denna motorn kommer jag förmodligen inte att plocka ner efter varje gång jag kört.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Peter Karlsson skrev:
Racingse skrev:


Manlig
.


Ja jädrar vilket moment den skruven ska dras med, såg när en garagepolare drog dit den på sin dragracingmotor.
Trodde inte man kunde råka på stora åtdragningsmoment i en icke lok/fartygsmotor

Om jag inte missminner mig var det 310 Nm

_________________
Johnny knudsen
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



HA HA! Kan jämföras med dom 450 Nm jag har i transamen vid kanske 4500-5000 rpm
Inte illa... Man piskar nästan en smallblock med ett stort spärrskaft

_________________
Magnus nilsson
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Sakta men säkert fortsätter vi, och hela tiden växer högen av tomkartonger


Dags att åka till tippen.


Inkoppling av startmotor


Lätt att glömma men ack så viktig


Fick sätta på huven för att kunna återmontera grillen rätt.


Nedre kylarslang från termostat


Övre kylarslang


Och hur nedre slang är dragen


Och nu passar inte huven, Hmmm


Fuggen sitter inte på samma ställe som innan.


Slang från tryckregulatorn


Och en 950 fugge monterad


Och så börjar helvetet med alla dessa kablar igen.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Competition Car
Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 90



har sagt det förrut men det tåls och sägas igen....mycket fräckt bygge...

keep up the good work!

_________________
Jan Falk
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Tack Jan

Tycker att bygget går sakta nu när vårsolen lyser utanför, men det är bara att bita i.

_________________
Johnny knudsen
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Racingse skrev:
Tack Jan

Tycker att bygget går sakta nu när vårsolen lyser utanför, men det är bara att bita i.


När blir det premiär på knutan?
Kanske svårt att säga.. men du måste ju ha något datum i åtanke!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Competition Car
Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 90



Foto kungen Tobias!


_________________
Jan Falk
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
lewan skrev:
Racingse skrev:
Tack Jan

Tycker att bygget går sakta nu när vårsolen lyser utanför, men det är bara att bita i.


När blir det premiär på knutan?
Kanske svårt att säga.. men du måste ju ha något datum i åtanke!


1 maj är väl ett bra datum Har för mig att det är körning den 2 maj.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
BTW min skärmsläckare är denna,





När jag kör om en Ferrari................. eller vad det tvärtom? mitt minne börjar svikta

I Alla fall otroligt tacksam för de bilder du tog på min bil. Kan man köpa en 2 x 1 meters tavla och ha ovanför sängen?

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Lite fredagsuppdatering innan man går in i dimman.


Bestämde mig för att ha MSD boxen inne i bilen, och för att inte behöva göra för stort hål i torpeden bestämde jag mig för att stifta ur kontaktdonet.


Sakta men säkert, gäller att komma ihåg var dom satt.


Och så var alla plats i kontakten igen, nu inne i bilen.


Då ska vi bara hitta en bra plats för denna.


Kopplat och klart, nu ska den bara programeras, och det är man ju alldeles jävlig på, eller...


Så här ser det ut från passagerarens vy, gott om plats för mina frökenfötter i alla fall.


Scoop problemet löses lättare än man tror, ny platta mellan förgasare och scoop där hålet är längre bak.


Fuggen sitter numera mycket längre bak


Ny bottenplåt till scoopet


Som ni ser så hamnar fuggen rätt mycket längre bak


Behöver hitta på någon lösning med ett stöd framför fuggen, vet inte om det finns någon snygg aluprofil man kan använda??? Förslag mottages tacksamt


Hamnar rätt mycket högre än innan trots att jag inte använder någon spacer mellan fugge och insug.


Ska man ha kvar funktionen på spjällen? Eller bara köra med öppna hål?


Mätte multiremmen till 1915 mm men beställde 1920 mm(Ford Focus) av Mekanika.se på nätet, döm min förvåning när jag öppnar paketet och finner 2 kexchoklad, så lite för att göra en så jävla glad


Passar perfekt. Fick stora anläggninsytor på alla hjul.


Så jävla nöjd, antigen är man en jävel på att mäta eller har man bonntur


Uppspännt ca en 1/4 av vad som är möjligt.



.

_________________
Johnny knudsen
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Racingse skrev:



Ska man ha kvar funktionen på spjällen? Eller bara köra med öppna hål?






Det är ju coolt när de rör sig, men funkar det ihop med förgasaren?
Kanske ändrar undertrycket i förgasaren en del så att bestyckningen blir knas?

Ställ de fullt öppna, annars.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



Har du fått liv i maskinen ännu?
Jag har ju i princip exakt likadan tändmodul som du och kan bidra med lite input om det kan vara av intresse.

Tips 1.
Försök inte ens att köra med de knasiga tändkurvor man får när man använder de "piller" som följer med modulen. Min sköt eld ur förgasaren vid fullgas från tomgång och runt 3000 rpm hördes spikningar. Det är busenkelt att göra en egen tändkurva och redan på första försöket går min rova nu som en dröm

Tips 2.
Jorda modulen direkt på batteriet.
Jag jordade först i motorn, som i sin tur är ordentligt jordad, men det funkade inte. Den misade över 5000 rpm och varvräknaren åkte jojo.
Nu, med en fet jordkabel direkt på batteriet så drar den klockrent till varvstoppet och varvräknaren beter sig som den ska.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Tack Peter, har inte fått liv i maskinen än, håller fortfarande på med avgassystemet.
Har dock programmerat en tändkurva i datorn som jag tänkte ladda ner i boxen.
Har även köpt en adaptersladd, men inte provat det än. Helt otroligt att man tillverkar en box och sätter anslutningar som ingen använt sedan 80 talet.



För att använda de fasta tändkurvorna som är med(piller) måste man ha en MAP sensor inkopplad och det har inte jag, så det blir en "hemmagjord" kurva. Får man fråga hur din kurva ser ut?

Tack för tipset med jorden.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



Min tändkurva är anpassad för MAP-sensor, så den blir nog inte så bra om du kör utan.
Kan rekommendera att använda MAP-sensor för att hålla temperaturen nere när man cruisar, samt såklart för att spara soppa när man ska ta sig till olika events.
MSD har gjort vakuumskalan bakvänd, så jag måste stoppa in en kompis i bilen så vi kan konstatera exakt vilka vakuumvärden sensorn skickar ut vid olika belastningar. Just nu är vakuumskalan anpassad till hur sensorn borde bete sig.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Kollade nu vad jag programmerat och jag har 12 grader från 0 - 800 rpm och sedan succesivt upp till 28 grader vid 2800 rpm där den sedan ligger hela vägen till varvstoppet.

Får vi se Camaron på knutan i år?

_________________
Johnny knudsen
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



Racingse skrev:
Kollade nu vad jag programmerat och jag har 12 grader från 0 - 800 rpm och sedan succesivt upp till 28 grader vid 2800 rpm där den sedan ligger hela vägen till varvstoppet.

Får vi se Camaron på knutan i år?


28 grader max låter lite.

Här är mina inställningar.



Fick med mig prannens grabb på en runda och fick till slut rätt på vakuuminställningarna.
Nu har jag 45 grader vid cruising och 34 grader med plattan i mattan. På tomgång ligger den på cirka 40 grader.
Den går nu mycket stabilare på tomgång och cruisar som en dröm. Ger jag benet så är den exakt lika hårig som innan.
Det går säkert att gå upp till 50 grader vid cruising, men jag har satt 45 grader som max för tillfället.
Våra kamaxlar är nog ganska lika i duration och därför kan jag verkligen rekommendera att du kopplar in en mapsensor. Min låter nästan för snäll nu på tomgång men har nu väldigt fin körbarhet.

Skaffa dig en mapsensor.

Angående Knutan så lär de bara låta mig köra ett varv. Sen blir det avflaggning för ljudnivån.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Har läst rätt mycket på LS1 forumet om tändning och LS motorer verkar inte vilja ha så mycket tändning som Csb1 men du har ännu mer ? kör du med knacksensorer och dessa inte säger stopp så är det ju helt ok men det hörs mycket från det jag läst. Å andra sidan är ju verkligheten en helt annan sak

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Kollade på nätet efter blockhugger i 1 7/8" och hittade bara dessa http://ultimateheaders.com/index.shtml men tyckte det var lite för dyrt att chansa på att de skulle passa, även om jag tror att de som heter "Offcenter" skulle passa. Kostar ju mellan 10000 och 13000 beroende på vilken finish man vill ha, men snygga är dom.

Varför välja block huggers? ett enda skäl och det heter utrymme finns helt enkelt inte plats för något annat såvida man vill ha ett system som går att plocka av. Etta annat alternativ var att dra det utanför bilen typ Cobra/Viper men då hade man fått gjort ordentliga modifieringar i dörrarna om de skulle vara öppningsbara.


Förebilden

Försökte hitta en fixeringspunkt att utgå ifrån

Provar oss fram

Kan kanske funka, men otroligt trångt.

Börjar punkta dit rören

Tar sig

Dags att hesvetsa kollektorn

Trångt som fan

Och så kröker vi av

Här kör vi 3"

Elektrikarröret visar var avgasröret ska gå, som ni ser är det lite fyrkantsrör ivägen

Även längre bak är det rör ivägen och ett annat problem är att det bara är 72 mm mellan övre och undre ramrör och rören är 76 mm, hur löser vi det?

Fram med tigersågen och kapade en främre sträva

Och en bakre sträva

Så tog vi ett 3" rör

Och plattade det så att det gick in mellan balkarna

Och så gav vi oss på andra sidan

Gick lite snabbare när man gjort en innan

Drog även dit en 100 cell kat.

Lite avgasburkar, vill verkligen komma under 95dB utan att behöva köra in extra dämpning i rören.

Hade även hoppats att kunna använda denna, men det var bara att glömma.

Dämpare ska sitta på väg upp till "över" bakaxel, men det finns mycket pryttlar här

Stag ta mig fan överallt

Som ni ser så är det inte bara att skruva dit

Böjarna fick kortas så mycket att de blev ovala i hålbilden för att få till en hyfsad dragning.

Fäste för slutdämpare

En liten syrafast krök får avsluta det hela, vet inte om jag ska göra den svart eller polera den. Att man riktar avgaserna nedåt gör även att ljudet minskar lite. Att jag knökat in katalysator och två dämpare är ju för att jag ska klara buller kravet på Knutstorp. Nu får jag hoppas att detta räcker.

Som ni ser så är det precis denna får plats


Avgasbandage från DEI = inget glasfiber kan dra lindorna utan handskar.
Titinium look, nått lava crap som ska klara 1200 grader

Monterat

Använder bågfil för att kapa rör eftersom jag inte vill ha hela garaget fyllt med slipdamm, några rör blev det allt kapat.

Syrafasta V-band från Biltema fick använda pinnar till att svetsa dem då jag inte hade syrafast tråd till TIGen

Svetsade in några förstärkningar, röret går igenom "fyrkanten"

Lite färg på det

Och färg här oxå

Oljegivaren kommer för nära, även om jag kommer linda katten med avgasbandage.

Kommer rätt nära styrningen, men oavsett hur man drar det så kommer det nära någonting

Tighta krökar

Eftersom avgassystemet nu inkräktar på bagageutrymmet så fick jag göra några "lådor" för att få täcka in det.

Svängde ihop några aluplåtar

Montering

Gleeckos är bra att ha

Boxade min 3-link arm

Mer svets på 3 linkarm

Boxat och klart

Efter montering häftade jag den i bakaxeln för att det inte ska vrida sig

Monterat.

Nu är det bara resten kvar

_________________
Johnny knudsen
Citera
Competition Car
Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 90



Fan ...det här kommer bli skit bra...tyst och snabbt...he he ..det kommer bara viska fram när du jag jagar varandra på knutan...



_________________
Jan Falk
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Snygg bild Jan, inser nu att jag saknar vinge, splitter och canards

Hittade en ny logga till mitt racing team i skogen, måste vara en högre mening med att jag sprang på den här.

En svart bil som halkar omkring, vilken symbolik


Nytt luftfilter från KN


Och så lite mer avgaslindor


Kan undras hur mycket värme det blir runt dessa


Går halvvägs bak under bilen.

Och så fortsatte jag med tanken som kortades ner på bägge sidor för att bakåtsträvor till bågen ska kunna få plats.


"Utsticken" på bägge sidor om tanken skars bort för att bakre strävor till buren ska få plats


Den här lilla catch tanken satt inne i tanken. Och bakom den sitter nivågivaren


Den var punktsvetsad dit så dessa borrades ut


Och svetsades igen och ett ny AN10 uttag svetsades dit på undersidan av tanken


Givarearm fick moddas, satt ju i den del jag kapade bort


Tankpip fick flyttas


Skum, filter och givare


Och lite mer skum innan locket åker på


Svetsa småbitar och kyla för att inte smälta skummet.


Snust fixt och färdigt. Satte en AN10 koppling till returen oxå


Och provisoriskt satt på plats. Strävor från huvudbågen ska ner till fyrkantsrören bredvid tanken.


Fick svetsa ett litet öra på ramen för att få pumpen var jag ville ha den.


Trångt mellan ramrör och avgassystem.


Tändkablar monterade


Jan, när du ser ni denna i backspeglen så är det dags att flytta på sig


Saknar fortfarande stag mellan motor och scoop, behöver stöttas.

Fattas att dra bränsleslangar innan systemet är klart, det får dock vänta lite för nu ska det byggas störbur.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
30 besök senaste veckan (316408 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande