Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil TORCo växellådsolja | 1, 2 >> 11404 besök totalt |
Jag vart lite nyfiken på vad Torco MPZ vad för något, hittade detta
http://www.torcoracingoils.com Men hittade inte MPZ, hmm jag och engelska sidor Nyfiken fråga vad säger poche du skall ha för olja??? (typ viskositet på klass) _________________ Johan Sjölinder |
||
Det finns inga mirakeloljor, det finns bara GL-klasser
Ärligt talat, jag har provat många oljor i många växellådor och hällt i allt möjligt som Biltema Halvsyntet, Swepco Vulkanblod, Biltema GL-5 och OKQ8 GL-5 LS och har sällan märkt någon skillnad. Om dreven är slitna så är dom slitna...annan olja kommer inte att reparera dom. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Vi åker alltid med automatolja i manuella lådor.....funkar inte det på Porsch också..??
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Nää..det måste vara minst lika hög GL-klassning pga. at porschelådor är sammanbyggda med diffen, och diffen har hög hypoidvinkel och hög hypoidvinkel kräver mycket av oljan för att oljefilmen ska behållas och kuggarna ej ska hamna i mekaniskt grepp och det kan inte automatlådeolja klara av. Så jag rekomenderar inte användning av automatväxelådasolja förutom i fall när det föreskrivs av tillverkaren (t.ex. Volvo 740 M46 osv.) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Letade efter Torco produkter för ett tag sedan, men det verkar dåligt med återförsäljare i Sverige.
Ring till KN Racing annars för dom säljer till Torco oljor till snöskotrar så dom kan säkert fixa http://www.knracing.se http://www.torcoracingoils.com/produ _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
MPZ är ingen olja utan något annat guckelesmack.
http://www.torcoracingoils.com/produ oljan heter väll RTF http://www.torcoracingoils.com/asset eller MTF http://www.torcoracingoils.com/asset Någon som är bättre på engelska kan ju tala om skilnaderna mer än att RTF:en har högre GL-tal än MTF:en. _________________ Johan Sjölinder |
||
Ja men titta, han som tippsade mig kom nog ihåg fel beteckning. (Han kör en fint banpreppad 911Turbo -88 med ca 550hk) Han märkta iaf stor skillnad mellan denna olja och andra växellådsoljor i sin bil.
Ang oljorna så står det ju att RTF är en 100% syntetolja men det står inget om det på MTF. _________________ Rickard Eriksson |
||
Hur märker man skillnad mellan olika transmissionsoljor (eller motoroljor , förutom livslängd såklart) ? _________________ Pär Hylander |
||
Denna är ski... bra pga blablabla... stekt konserveta gröt är också gott
Åter till allvaret, när jag sätt oberoende tester på att en olja skulle vara mycket bättre än en annan med samma klassning och viskositet så tror jag på det. Allt vad fabrikanten säger om deras produkter förträfflighet tar jag med en nypa salt, och står det på Amrikanska sidor så fodras det en hel näve salt obs nu säger jag inte att den olja skulle vara skit utan att det finns ett helt gäng till som förfodligen är lika bra eller tom bättre. citat: oljetemperaturen, hur lättväxlad lådan är, mängden flisor på magneten i urtappningspåluggen. Tyvärr så så måste jag säga att argumenten inte håller. Är då testen gjord med samma växellåda?? Är testen gjord med samma driftförhållande? Var omgivningstempen lika??? Vad var det för soppa i lådan innan??? Låter jag som en negativ jäv... nu ???? ja kanske men jag har försökt riva i växellådsoljeträsket och inte blivit mycket kokare bara mer förvirade på ett högre plan. _________________ Johan Sjölinder |
||
Njaaa...vet ej om jag håller med. Har "växlat" rätt många Porschelådor (allt från 901, genom 928:or, 944:or, 930:or, SC'n, G50 Carreror, G31 931:or till 996TT lådor),och tycker att olja sällan gör såå stor skillnad. Det bör tilläggas att 915 lådor (satt i 911or från 73 till 83) är rätt dåliga för att inte säga kassa redan från fabriken, och brukar äta upp synkringar efter 10000 mil hur än man gör. Dom tidiga 915 magnesiumlådor är ännu mjukare. 930 lådor kan däremot hålla för hur mycket vrid som helst, men det är knappast oljans förtjänst utan drevens (dom är bautastora). Alla senare 911-lådor som börjar med G (G50, G60 osv.) har helt annan synkroniseringssystem. Porsche gick från sin hemkörda Porsche Synchromesh till Borg-Warner koniska synkringar. Dom är väldigt trevliga och lättväxlade. Liknande gäller 924-944 lådor ... G31.01 som satt i 924 Turbo fram till 84 innehöll exakt samma kassa drev som 915. Detta ledde till att dom flesta har blivit förpassade till skroten och ersätta med senare lådor med Audidrev som håller fint. Summa sumarum: det finns inga mirakeloljor för växellådor. Man ska bara se till att dom klarar av kraven...sen är det upp till drevens och synkringarnas kondition. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
DEtta med krav och oljor e ju lite lustigt, viss oljor ligger aldeles på gränsen och vissa klarar det med GOD marginal!
Ang skrap vid växling, fick bort det från min gamla saab Turbo när jag bytte till en riktigt dyr olja, minns inte vad den hette men lådan blev som ny efter bytet, fruktansvärt lättväxlad och mindre ljud osv...hade OK:s växellådsolja före den. Man märkte stor skillnad....båda hade samma klassning! _________________ Rickard Eriksson |
||
citat:
Resonemanget om GL-klasser torde vara applicerbart även på Saablådor. Vilka är sammanbyggda med diffen. Japp, och saab og900 har mototoja i std SKI.... BRA va???? ridern: Stämmer, det där med klassningen, Men dyr behöver inte vara = bra Sen har jag en känska av att OK/Q8as olja idag inte är samma som den var för ett gäng år sen. _________________ Johan Sjölinder |
||
ridern:
Du kan ju berätta vad oljan kostar om du hittar den. Vet inte om du läste den andra tråden om växellådsolja?? om nu inte beepbeep OK/Q8 olja duger så tror jag kanske omega olja kan falla dej på läppen. omega oljan är DYR. _________________ Johan Sjölinder |
||
Lite OT, men jag bara måste nämna Opels växellåds och bakaxelolja från sent 60-tal. Står i instruktionsboken att den bara ska bytas en gång efter 100 mil, sen ska den aldrig bytas ?
Tänk vad bra det är med en rundsmörjningsfri bil... Som tur är går det ju att byta oljan ändå om man vill, men det är nog inte många Opelägare som gjort det de senaste 30 åren. Bytte olja i omegans växellåda till QS, den blev aningens mer lättväxlad. Den lådan har ju trots allt gått 31 000 mil +... (Ja, jag är insnöad Opelfanatiker, men det är de enda bilar jag kan nåt om...) _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag körde en SAAB 9000 Turbo med 38000 mil som hade en såndär låda utan avtappningsplugg Har alltid funderat på hur oljan i lådan såg ut, då den är antagligen aldrig bytt.
P.S. Vad ska man ha i en OG900? Jag har en 85:a vinterbil som jag hällde i Feltemas GL-5 olja i lådan. Tror ni den växlar bätte med motorolja? P.P.S. 900OG's diff har ingen pinjong, det är vanligt kugghjul så det förklarar låga krav på olja. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Hmm og900(saab 900 79-93) har piong och kronhjul, när de fick tvärstäld motor så är det valiga kugghjul i slutväxen.
All FWD bilar med tvärstäld motor har ingan anleding att ha annat än vanliga snedskurna/rakskruna kugghjul i slutväxen. Går vi nu på längsmonterade motorer på FWD, gäller då även RWD, så fodras det någon form av vinkelväxel. Spiralskurna drev(piong , kronhjul) är väll det som gäller då. Sen är det frågan om piongen ligger i centrum på kronhjulet eller ej. Om jag nu minns rätt så flyttar man piongen ur centrum så är det man brukar kalla hypoidslutväxar. Har inte typ proche 911 sådana???? Ligger piongen ur sentrum blir det högre yttryck mellan kuggarna så då fodras det olja som tåld detta, där av högre GL klassing. Hmm jag skriver ur minnet nu så rätta mig om jag är ute och cyklar. ps beepbeep: Häll i QS Q5 SAE75 i og900-85an och testa funkar klockrent i v4 std lådor och vad jag hört även i 99/900 lådor med taskiga synkringar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Skruva banåkabil TORCo växellådsolja | 1, 2 >> 11404 besök totalt |