Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru STi PPP 06 - No more boiling brake fluid
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (54586 totalt)
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Turn-in is much sharper than on stock swaybars of course.
Nope, not able to get oversteer by just throttle, I'm lacking both the power and the DCCD I'm afraid... I'm a bit tempted to stiffen the rear a bit but given my epic inability to control the car once the rear lets go I'm a bit reluctant as well =)

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
I have to say thanks to the folks who managed the track day at skellefteå drive center. Great course, lots of cars and very ordered driving and instructions.

The car was fast as hell, I had no idea it would pull as hard or handle nearly as well in stock form as it did. According to my co-driver Olof who works at the track and drives it regularly in a varitey of cars it was the fastest car of the day, and there were a lot of fast cars. Though, I have my nagging suspicions the heavily track prepped rx7 could have had its way with me if it wanted to.

I managed, as expected, to overheat the front pads within about three laps at full speed. I definately smelled them while driving but I was greeted by some rather voluminous clouds of the white stuff for about five minutes after I parked the car. Seems like all that karting has taught me to brake pretty well

Handling, the car did pretty well, Olof fooled around with the diff settings while I drove and managed to find a setting to suit my kart drivers style pretty quickly, and minimize the understeer. It wasn't much of a suprise that the car had a bit of on throttle understeer and general understeer. I did my best not to overheat the front tires by just keeping them at the limit so they just chirped once in a while. The stock STI tires were incredible. The fronts only got a bit greasy due to the understeering nature of the car, but even then stuck like glue to the track, even through enormous puddles of water. I'll definately be sticking with these.

The car has plenty of power, more than enough. It's in need of a set of anti roll bars to correct the understeer tendency and get rid of a a bit of body roll. I think with those, a proper set of pads, and some more practice in the car I should be making some pretty damn good times.

Thanks to Olof for the pics!



_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



asch då, Det verkade varit roligare än kolla på nytt kök med frun :-(

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
It's been a while since I posted.

While I was visiting family in the US I picked up a few new parts to get the car working a bit better on the track. Seeing as I have more time than money I tend to do a lot of research on parts before I buy them. Seems like thes are basically the best bang for buck mods you can do on an STI other than new Anti roll bars.



First to get the transmission clicking into gear when I want it and to get rid of driveline slop a Subaru Group N Transmission mount. Much harder and more rubber than stock.





The three following parts are known as making up unabomber's sexy rear end kit sold by turn in concepts (bakvagnens vaghalning). I went with race hardness as I like to hear things working in my car and since my car is a spec D it's already got more sound insulation than a normal STI so I doubt It'll be any louder than a normal STI http://turninconcepts.com/unabomber-s-sexy-rearend.html


Turn in concepts rear diff mount bushings in race hardness.




Kartboy rear subframe lockdown bolts.




Kartboy Rear Subframe Outrigger Bushings - Race hardness


_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Undercover mission.



/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



händer det något här ?

jag har laddat batteriet åt dig :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148



Hittade just din tråd, ser ut att vara en trevlig bil den här med. Har inte upplevt några direkta understyrningsproblem med min bil dock, varken under gaspådrag eller rull. Kanske alla förändringar de gjorde till -11an har haft någon nytta i alla fall.

Ser ut att bli en rätt rolig bil det här med, synd jag bara är uppe i Umeå typ en vecka per år, hade varit skoj att köra någon banträff där uppe. (Norrlänning som man är)

_________________
Andreas Lindström
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Tack

It's nice to hear tat subaru has dialed out some understeer. If you're up around christmas i know some good ice tracks we could try out

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148



Lite is vore trevligt, får se var det blir att fira jul i år.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
I found a PDF from Whiteline that describes exactly what their Anti lift kit does. Essentially it lowers the rear mount of the front control arm by 20mm in order to adjust out the anti dive/lift suspension geometry designed into the car. This should reduce understeer and allow the front suspension to move a bit more. It also adds a little caster as well. Four 20mm plates and 4 bolts that are 20mm longer are a hell of a lot cheaper than 3000kr! I need to get the bolt thread, pitch and length information, so I can order some 20mm longer grade 10.9 replacement bolts. This mod should work on all STI's prior to 2008.

Here's the PDF: http://www.whiteline.com.au/articles/Effect%20of%20WL%20ALK_b.pdf

this is the plan:




I've found a second cheap and effective mod that will increase front caster a bit. You add a 10mm spacer between the lower control arm and the pivot. This pushes the wheel forward increasing caster.

Here's a sketch of the spacer that needs to be made for this. The bolts that bolt into the lower control arm are M12 x 1.25 x 50mm (threaded portion is ~36mm) grade 10.9.


_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



As long as you're standing still, or on stands I think it's safe to remove a bolt at a time and check lenght/thread on it. Guess you could ask Subaru dealers too, or check some online parts catalogue

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Bussningen till vänster är den gamla storleken på framkrängaren, Den till höger är den nya





_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Idag blev det bytt av bakre krängningshämmare och droplinks. Blev en 24mm justerbart whiteline och moog droplinks. Allt är en del grövre än den 20mm original som kom med bilen. Det är 2.17 gånger styvare än 20mm. (24/20)^4 = 2.17









_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Var hittade du dessa droplinks?
Pris?

Jagar nämligen till min impreza

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
fram: ~25 usd st

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B000HPLU6Q/ref=dp_olp_new?ie=UT . . . .

bak 18 usd st

http://www.amazon.com/gp/product/B001ILOGF0


Tror att det går att frakta till Sverige. Jag har hämtat själv från USA


Främre funkar sådar med whiteline krängninshämmare. Var tvungen att plocka bort den läkre smörjnippel.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Bilder på begäran:






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
tack benny.

Blev en 27mm whiteline krängare fram, på styvaste ställning - dvs 29mm (29/20)^4= ~4,4 gånger styvare en original. Dem nya kräningshämmare gör att subban känner som en gokart; nästan ingen body roll och den klibbar fast vid marken. understeer är borta och nu kan jag köra 70 knick i rondell med mina dåliga dubbdäck. Bilen börjar känna som det kommer att blir riktigt vass på banan, och jag har fortfarande en del väghållningsprylar kvar att montera. sommaren kommer att blir roligt.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
När jag var i usa köpte jag en komplett grafit impregnerade bussningsats tillverkat av energy suspension. Det är dem som göra bussningar till perrin och några andra märke som är känd inom subaru varlden. Kit skulle bara passa wrx och inte STI men jag chansade eftersom de allra flesta delar är väldigt likt om inte precis samma dimensioner. Priset på satsen var bara 1000kr dvs vart att prova. Allt passade rakt av förutom krängingshämmare och droplink bussningar. Bilen känns mycket mer stabilt.



bussningsatsen fran usa


Ut med dem gamla bussningarna!


In med de nya!


Var tvungen att plocka bort de framre fjaderbenen





Framre fjaderbenen fick sina bussningar


Nya front rear control arm bussningar


Passade pa att pulve lacka de bakre lankarmarna pa jobbet medan dem var ute. De fick ocksa nya bussningar



_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Hur länge har du kört med "caster adapters" och "anti-lift"? Nyfiken på upplevelsen. Rapport!

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
typ 3 dagar. Det är lite svårt att klura ut vad som har gjört vad eftersom jag bytte till mina sommerdäck samtidigt som jag gjörde ALK/Caster och har inte kört bilen på ett tag. Men, det är klart ett otroligt skillnad!

Ratten känns tung och fint med caster ändringar och ingen mer tramlining även med RE070 som är väldigt känt att göra så. Turn in är som en kart, och Bilen klibbar som fan till marken och i princip ingen on power eller understeer alls. Jag har inte fått det att bryta lös än pga att det går så snabbt igenom kurvorna att jag inte våga bryta lös den på gatan. Det finns lite mer suspension dive med inbromsning. Jag rekommendera STARK dessa ändringar!

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



La du bara distanser under "front control arm rear mount"?
Enligt denna instruktion ser det ut som man behöver en hel massa distanser... Verkar jobbigt
http://www.whiteline.com.au/docs/install_guides/Z208C.pdf

Men sugen blir man!

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru STi PPP 06 - No more boiling brake fluid
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (54586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande