Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru STi PPP 06 - No more boiling brake fluid
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (54550 totalt)
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



As well as your car have evolved - your writing skills have evolved to svenska.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
I princip, det tog ett jävla tid att hitta nya bultar dock. Jag har inte sätt tillbaka front subframe än eftersom jag tänker förstarka den genom att svetsa en "crossmemeber" för att öka styvhet mellan vänster och höger sidan.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
repost

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Blev en växelkådsoljabyt igår. Allt såg bra ut på magnet, inga stora partiklar. Ett klart skillnad i växlinging lättare at få bilen i växeln särskild med nedväxlingen. [/i] thumbs up


[i]Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
främre infästningspunk på STI ligger ~20mm närmare marken än de bäkre. Det gör att bussningar måste komprimera sig innan fjädrarna fram börjar vikar sig - så kallad anti dive geometry. Jag bestämde mig att bygga bort detta anti dive eftersom det gör lite oonskade effekter på banan och att jag har polyurethan bussningar som inte rör sig på samma sätt som gummibussnigar.

Man kan köpa så kallad antilift kit som bygger bort detta men dem kostar 2000-3000kr och i princip bara sänka de bakre infästningspunkt 20mm. Så jag byggde egna samt byggde en distansare som gav mycket mer caster. Benny och jag gjörde hjulinställning in i gargaet när allt var ditskruvat.


20mm distansare av aluminum tillverkades


lite bild att visa hur dem sitter samt 20mm längre skruvar - som bara gick att köpa i tyskland i förpackning av 30


10mm distansare som trycker främre bärarmarna framåt - resultat är mer caster


10mm distansare på plats


allt på plats

Benny och jag görjde hjulinställning i garaget efter allt var ditskruvat.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Snyggt, jag gillar när det är enkla egentillverkade lösningar.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



nice work thumbs up
have you got some pics of the front brakecalipers?+ i'm rebuilding my brakes and the calipers are supposed to be the same as on subs and evos and if it's so it would increase my oppurtunities to get good pads
//Janne

_________________
janne pettersson
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Nej, tyvärr har jag ingen bilder men det går att hitta massor på nätet.

https://www.google.se/search?q=wrx+sti+brakes+brembo&biw=1745& . . . .

Men det stämmer att de är precis samma bromsok både på STI och EVO. man kan kolla hos belägg tillverkaren och ser på att dem ger samma part nummer till belägg på både evo och STI.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Körde på onsdagsbus på mittsverige banan. Första gången på denna bana och egentilgen första gågen någonsin med något annat än karten på ett riktigt bana. Det var riktigt roligt och bilen gick rätt bra, snabbaste varv var 1:14.63

men det finns en del kvar att göra innan bilen kommer upp till full potentialen.

Nya däck var mycket klibbigare än dem tidigare som tillverkades januari 2007 :|.

hade bytt bromsvätske 3 dagar tidigare och har återigen kokat vätskan trots att jag var mjukare än vanligt på bromspedalen. Har lite ideer om hur man ska fixa bromskylning med air dam som på gt3.

fick fuel starvation några gånger @ ~5000 rpm på depot rakan när tanken var mindre än 1/2 fullt.

Har haft problem med att bilen går värmt när jag kör in på depot efter några varv, den fortsätter. Hade en titt på kylaren och den ser inte ut att vara i bästa skick. Är på jakt efter något bättre.

Fram behovs mer camber, biler är fortfarande understyrt och framdäcken skriker igenom hela kurvan. pyrometer visade att yttre randen på framdäck blir några grader varmare än på mitten eller innerst, tyder dessutom på att mer camber behövs.

främre drivaxlarna rör ramen när dem är på full compression och nog på full lock. misstänker att det gör att främre LSD läser sig och bidrar till ännu mer understeer.






_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Saknas en update eller hur?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Ja då och nu har jag missat att skriva upp en massa ändringar som jag har gjort med bilen.

Det visade sig att jag fick läckage i kylsystemet vid bankörning, Jag lokaliserade problemet till kylan och har nu bytt ut kylaren mot en aluminium eftermarknadsversion.

Jag målade om bromsåken eftersom det finns så mycket korrosion att det var svårt och sätta dit belägg. De fick ett lager med svart hög temperatur pulver lack.

Bilen fick dessutom en ny uppsättning däck: bridgestone re070. De kändes hala efter några varv på banan och därmed tänker köra på slicks nästa sommaren.

Jag hade ett problem under sommaren att krängningshämmare fram träffade armarna. Jag förlängde länkarna med ungefär 30 mm och det verkar ha löst problemet, gjörde också att de främre drivaxlar inte längre träffa ramen

Som jag har tidigare skrivit har jag problem med att överhetta bromsarna. För att åtgärda detta problem har jag installerat så kallad "rooducts"jag tog bort dimljusen och satt ditt en slang som löper till rooducts och vidare till dem främre bromsar. Om det inte löser problemet jag vet inte vad ska.

Jag har dessutom bytt tändstiften, främre lamba, vattenpump, thermostat i samband med kamremsbyte.

Skruvade dessutom ditt msi camberplates på början av sommaren. Tillsammans med utbytt excentriska bultar i de främre fjäderben kan jag nu fån~-4 grader kamber fram.

Det är som finns kvar att göra:
Installera någon swirl pot liknande
byta bromsskivorna runt om
Köpa bättre belägen fram
Installera oljetryck och temperaturmätare
Köp och installera bakre länkarmsbussningar
Kör på installera shortthow och bussningar till växelspaken
Köpa slicks

Gör laddtryck styrt vattenkylning till Intercooler.







_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Hej Nathan!
Vi träffades i somras på Mittsverigebanan, jag körde en röd, bananpassad porsche 944 (jag har även en WRX -07).
Bromskylningen kommer helt klart att göra nytta. Men bromstekninken är också jätteviktig! Det gäller att bromsa sent, kort och hårt för att minimera värmen. Jag har tidigare bromsat tidigt och försiktigt och då haft problem med värmen men jag har blivit en bättre bromsare. Det är också skillnader på beläggen. Och tjocka belägg isolerar värmen bättre än tunna/slitna belägg. Jag har Performance Friction PFC på min bil, vilka jag tycker funkar jättebra.
Mittsverigebanan är även hård mot bromsarna.
Hoppas vi ses på banan igen, till sommaren!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Kul läsning och vettiga uppgraderingar! Bussningsbyte i växellänkaget ska göra underverk
Var köpte du rooducts?
Jag måste dock fråga, varför gå från gatdäck till slicks? Varför inte satsa på några bra R-däck? Slicks lär väl kräva än mer av både chassi och bromsar (och även begränsa vilka arrangemang du får köra på)?

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Jaa det gör säkert ett skillnad att bromsa på rätt sätt. Tyvärr hade jag behandlat bromsarna som jag brukar gör på karten hade de överhettad om 3 varv istället för ~8. Inte så kul att köra från Umeå och tillbaka för bara 12 varv. . Men nya belägg ska det blir, jag siktar på carbone lorraine. Har bara hört bra om de och de är blad de få bolag som faktisk ger både mu och temperatur info om deras belägg. Ska börjar med rc6e fram och vanlig bak och då Går uppe till deras rc8 (runt om) som används i många wrc bilar.

När det gäller slicks är det nästan bara ett ekonomisk fråga. Jag kan köpa en uppsättning slicks för ~2000kr, en uppsättning r Däck kostar ~10000kr. Jag bor ganska långt norrut och därmed den enda banan som man har tillgång till är mittsverige banan och diverse flygfält där man köra konbana. Alla dessa tillåter slicks. Tänken bakom bilen är att jag ska göra uppdatering på alla väghållningspunker innan jag gör något med motorn. Dvs en pålitlig banbil. I och med att jag har uppgraderat varenda bussningar på bilen så bör det tåla slicks väldigt
Bra. Om jag börja få flex i chassin är det bara att svetsa ihop lösningar. Bromsarna bör tåla slicks bra med uppgradering av belägg. Rooducts kan man bara köpa från tillverkaren i USA. Men jag hittade en billigare lösning efter jag hade köpte dem genom att använda delar från Corvette. Vart att kolla upp eftersom jag tror att sån lösning gick på typ 500kr

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Det blev en del mek på början av sommaren. Under vintern hade jag köpt en massa grejer egentligen allt jag ville ha sedan 2013 när jag köpte bilen.

Blev:
Ny skivor runt om
Nya belägg runt om (carbone lorraine RC6E)
bussningar till bakvagn (gjörde Jätte mycket)
bussningar till växelspaken
olja temp sensor
Byt ut trasig vänster bak fjäderben
Biltema 5.1 bromsvätska
ny olja + filter




Dessa stora bultar gjörde mitt liv ett helvete i 2 dagar. Bussningarna bak blev fast rostad och gick inte att få ut med våld. Till slut använde jag vinkel slip och die grinder för att slipa bort de gammmla bussningar. Det verkar som om nästan alla som försöker få lös dess bultar ha sönder de. Jag har bestämd mig att bilen är nu en track toy, gatlegal men bara för att ta mig fram och tillbaka till banan. Därmed har jag börjat att jag ta bort onodig vikt. Jag har tagit bort dragkroken, plastunderederi, bromsskydds, broms tystare, u-balken, den icke fungerande a/c kompressor. och ska fortsätta ta bor onödig vikt.





Jag justerade främre krängningshämmare genom att sänka de vid 1mm i tjocklek (den är justerbart) och provade på banan.

Bilen är sjuk nu!

Den bromsar som in i helvete och belägg bli aldrig varma, jag får ingen fade eller rök! Det finns absolut inget översteer längre. Bilen går som Satan och jag har inte vågat köra den 10/10 än! Jag är sjuk nojd och imponerad med den. Det känns så jakla skont att få till det med de åtgärder jag hade tankt mig från början fungerade så himla bra. Käns som jag kan nu lita på min egen omdome mycket mer.

Det finns dock lite att åtgärda innan jag få köra flat out: Jag får ganska mycket lift off översteer, extra mycket när det är blott. Jag sätta tillbaka den 1mm jag tog bort från främre krängaren. Jag hade dessutom sönder ett ABS sensor under mekande. Bilen är nu i behov av någon bätter stol för att jag har svårt att hålla mig på plats i svangarna längre. (Det gör dessutom ont i revbenen). jag har blivit tipsad om att jag är behov av snabbare styväxling och jag håller med, syns ganska tydlight i filmen. Jag bollar fram och tillbaka olika lösningar just nu.



_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Kul med Subaru update, inte så vanligt på rejsa!

På vilket sätt gjorde bakvagnsbussningarna skillnad?
Funderar på att sätta det som vinterprojekt för mig

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Kul att du var på besök hos oss på helsinge motorstadion.
Hade jobb den här helgen tyvärr, så kunde inte vara med och hjälpa till (grilla hamburgare) brukar bli min huvud uppgift under dagen
Men du kommer kannske nå fler gånger så kan vi morsa

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Hej! Det var jätte trevligt, tack! Jag gör min bästa att komma till nästa!

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Erik Nilsson skrev:
Kul med Subaru update, inte så vanligt på rejsa!

På vilket sätt gjorde bakvagnsbussningarna skillnad?
Funderar på att sätta det som vinterprojekt för mig


Jag har bara sänkt främre krägarens tjockleck med 1mm från förra året och får 0 understeer denna året jämfört med förra året där jag fick bara understeer, det och bussningar är den enda ändring i geometrin. Bilen svarar mycket snabbare på ändringar i gas pedalen och från ratten, det känns som om jag kan känna och påverka allt som händer dar bak nu. kan vara värt att jämföra filmer från nu med de från förra året.

förra året:



nu:


_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
So i'm tired of writing in Swedish and sounding like an idiot so I'll switch back to English.

I've been thinking of the next round of modifications to the car. I've pretty much decided that it's going to be a street legal track car as modifications to make it suitable for proper track use are beginning to seriously impact its street drivibility. Just now - terrible ride on uneven streets and the loudest brakes I've ever heard

From what I've read lift off over steer is a product of weight transfer when you let off the throttle and more weight is shifted from the rear to the front of the car causing the rear to lighten and loose grip. As the car is in a turn while I'm doing this and tensioning the front roll bar, I'd venture to say that the anti roll bar should mitigate the majority of this, Hopefully. I'm still running stock springs on the car and would imagine that running a stiffer rate would help this, and i could use the ARBs to finely tune the suspension. Lowering the car would also reduce the center of gravity. I was contemplating on what the results of cutting roughly 30mm out of my springs would do as I'm not sure if the area where my springs are more tightly wound are working as a spring cup or are an active part of the suspension. If any one knows of a spring rate calculator that can deal with progressive springs I'd love to know about it in order to determine what the rate would be if i cut the springs.

A round of weight loss is also about to be started on the car.

I was also thinking about maufacturing 20mm spacers to increase the track width of the car. Are there any downsides to replacing the wheel studs with ones that are ~20mm longer and inserting a spacer in between the wheel and the hub? I'm not an engineer and don't know enough about bolt strength to be able to determine this without digging through google for a few hours. I haven't sat down and started to calculate if any major differences in scrub angle will be the result. I know that I'll have more force on the wheel bearings and additional leverage on the suspension with spacers.


Steering in the car is once pointed out very slow and is quoted as 15:1. I'm used to driving race karts with a 1:1 ratio so I'm not particularly worried about the steering being too fast.

There seems to be three options to deal with this:

1. A faster ratio rack and pinion from a jdm STi or a spec C sti - result is 13:1

2. Insert a 2:1 or 1,5:1 steering quickener between the steering box input shaft and the steering wheel - result is 7.5:1 or 10:1. having a look at the installs for this option is a bit scary as it effectively inserts a steel spike aimed at my brainstem into previously collapsable steering column.

3. Move the steering mounting point on the control arms close to the center of the front hub such as in the following picture - Result depends on mounting point and more geometry than I'm willing to do at the moment. this has the added benefit of providing a lower roll center if I lower the car.




All but number 1 have the downside that the steering position sensor sends data to the ECU that is used by the center differental as a parameter to decide how torque is delivered to the wheels, and will require me to do some serious CANbus hacking or purchase an aftermarket center diff ecu to work optimally. Here's what I was told when I enquired to someone who has designed an aftermarket controller to the center differential.



"Yes the DCCD mapping in the OEM ecu would change. The OEM SAS also outputs a CAN based signal so it's difficult to modify.

However it might be easier to locate the quickener after the steering angle sensor, then it would be fine.
What I might recommend is sourcing a spec c steering rack - they are 13:1 ratio and noticeably faster than the sti 15:1 rack. Then your steering column and sensor can stay as is.

MapDCCD does allow a steering angle sensor, but not the OEM one unfortunately, only analog sensors. They are great sensors to have but difficult to implement."

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
a year and a half since the last update...

I really haven't been driving much as i've had tons to do with school and little in the way of income. last summer i finally started getting tiny amounts of oil in my coolant. Turns out my overheating problem was the standard subaru head gasket failure. I somehow managed to snag myself a garage in my local area so I've finally been able to tackle the overheating issue once and for all.

The only person I knew who had a motor lift wanted to charge me 500kr to borrow it for the day :|. Needless to say i was unimpressed and came up with my own way of lifting out the motor.



_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru STi PPP 06 - No more boiling brake fluid
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (54550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande