Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru STi PPP 06 - No more boiling brake fluid
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (54547 totalt)
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Kreativ lösning för att få ur motorn!


Några mer planer framöver?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Tack.

Motor har tappat circa 60 hästar på hjulen (bör vara circa 260hk). Därmed håller på jag just nu med fullstandig Motorrenovering som gör mig ganska pank (livet som evig student). Så jag Håller på att gör lite billigare saker som lätta bilen, DIY lättvikts batteri, bättre bromskylning..

Efter sommaren eller när pengarna rullar in ska jag tar bort ECUTEK map och byta till opensource då ska bilen få 3 tums avgassystem, downpipe, 1050cc spridare och e85 och proffs tuning. Siktar på circa 320hk på hjulen.

60% mer hästar bör duga ett tag.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Motor came out after me finally realizing that the clutch fork wasn't unbolted. I ended up having to drill out one of the AVCS bolts to get the head off. I filled the bolt passage with grease before drilling to keep from getting metal chips in the engine. The heads looked great. No wear whatsoever on the cams. the timing belt is in great condition seeing as I changed it only 1500km ago. I need to mic the cam buckets to see if they have worn. its amazing how compact this engine is, It's only like 50cm long, but it's crazy wide.







_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



I don't really have much to say but keep up, it's interesting to follow

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Jag plockade isär topparna och då skickade de till vad anses bästa motorslip på stan för att bli plan slippad, ventil renoverad, och trycktestning av både topparna och ventil fjäder. Lite dyrt på 6000kr trots att jag plockade isär allt från topparna och dem inte justerade spel. Blev planslipad 0.01mm och sedan lite kreativ lösning på rengöring och torkning.



_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Också en variant för att torka toppar på. Tur Subaru har korta toppar

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Då var det dags att sätta ihop motorn



_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Nathan skrev:
Tack.

Motor har tappat circa 60 hästar på hjulen (bör vara circa 260hk). Därmed håller på jag just nu med fullstandig Motorrenovering som gör mig ganska pank (livet som evig student). Så jag Håller på att gör lite billigare saker som lätta bilen, DIY lättvikts batteri, bättre bromskylning..

Efter sommaren eller när pengarna rullar in ska jag tar bort ECUTEK map och byta till opensource då ska bilen få 3 tums avgassystem, downpipe, 1050cc spridare och e85 och proffs tuning. Siktar på circa 320hk på hjulen.

60% mer hästar bör duga ett tag.


Vad blev resultatet/effekten efter uppgradering med 1050cc spridare mm ?
Jag är nyfiken för att jag planerar liknande uppgradering.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Tyvärr har jag inte uppgraderat motorn än. Men jag går enligt exampel som jag har hittat på IWSTI.com - example e85 builds tråd under . Enligt Det verkar som o.m 320hk på hjulen är lätt åstadkommit med mina planer . Skulle nog få it mer om jag ville men vill ha en pålitlig bil . Det verkar som om man kan få ut mer om man har 2008+ motor med vvt på både insug och avgas. 1050x siktar jag på eftersom de är i rostfritt och inte blir rostig av e85.

Bäst info jag har hittat: https://www.iwsti.com/threads/everything-you-need-to-know-about-e85.20 . . . .

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
I'm trying to figure out what head gasket thickness to make use of on my car- and I think I need a bit of help or a sanity check of my thinking.


My machinist didn't keep a record of on how much was milled off the block or heads so I determined the depth of cut from the block to be 0,36 mm from the block by making use of the calculated piston to deck height (201mm - 39.5mm - 130.48mm - 30.71mm = 0.31mm pistons below deck) using dial indicators so I'm fairly sure its accurate. Im pretty sure 0,1mm was skimmed from the heads (again machinist didn't write it down), but I'm not sure how to determine that other than CCing the heads. Ideally I'd like the quench clearance and the compression ration to be close to stock as this motor will be abused on track, and I want to be able to drive it with the stock map.

I found a spreadsheet (http://www.submariner.org/thepno95/TWE%20Compression%20Calculator%20ver6%20-%202017.xlsx) that calculates CR, quench clearance and a variety of other metrics specifically for an ej 257. With no grinding to the head or the block it gives the following data with a stock 0.51mm gasket cr 8.37:1, quench clearance 0,84mm. The compression ratio of 8.37:1 seems awfully high compared to the quoted 8.2:1 I've seen in the Subaru factory manual. But does that really matter - I'm pretty sure that answer is no.

Essentially I shaved 0.46 mm off the mating surfaces, Most of that off the block (0,36mm). So 0.51mm (stock gasket) + 0.4mm to replace the amount material removed results in a 0.9-1.0 mm gasket.

If I plug that data (amount head and blocked shaved + plus a gasket of 0.9mm ) into the spreadsheet I end up with a CR of 8.4 and a quench clearance of 0.81 mm, Pretty damn close to the stock rating of cr 8.37:1 and quench of 0.84 on the stock motor.

So then finally the questions:
Do I need to 100% know that the head had 0,1mm taken off of it to proceed? - I'm pretty sure this is correct and the heads were in good shape and I asked him to take the minimum off. (deep down I know the answer is yes)

If not:
Am I good to go with this setup 0.9mm gasket?
Will fuel trims in the stock map be able to adjust the now slightly lean running engine due to bumped up CR?

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



kompression förhållande på 8.37:1 eller 8.4:1 är ingenting., det kan skilja mera mellan cylindrarna beroende på sot och gjutskägg osv.

Det är rätt avancerat motorstyr på din motor som ju är en 2007. Knacksensor(det sitter minst en på vardera cylinderhuvud på en boxermotor) ECU håller reda på spikningar och ändrar tändningen (och ev. även bränslet) beroende på saker som bränslekvalite, lufttemperatur, last, laddtryck, spjällvinkel osv.

Så kompressionförhållande är inget bekymmer. Däremot finns det ju tusen andra grejor man måste få till 100% när man sätter ihop en motor, så dubbelkolla allt och lämna inga skruvar som skall dras senare. Antingen momentdrar man dom direkt eller så monterar man dom inte på plats alls.


Naturligvist drar man runt motorn några varv och känner efter så inget tar i eller verkar löst.
Avslutningvis brukar jag alltid en mekfri kväll innan jag startar upp en nybyggd motor. Ofta kommer man på något när man inte står mitt uppe i meket.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Nathan skrev:
I'm trying to figure out what head gasket thickness to make use of on my car- and I think I need a bit of help or a sanity check of my thinking.

If I plug that data (amount head and blocked shaved + plus a gasket of 0.9mm ) into the spreadsheet I end up with a CR of 8.4 and a quench clearance of 0.81 mm,

Pretty damn close to the stock rating of cr 8.37:1 and quench of 0.84 on the stock motor.

Skall man tolka det som att det är 0,84 mm frigång mellan kolv och topp original
och för dig blir det 0,81 mm.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Bra tips Benny, Jag ska tänka till när jag sätter ihop den. Ja nog sant, vill helst inte att motorn knackar alls men blev lite fundersamt hur mycket fueltrim ECU har mölijhet att göra, Fick tyvärr inget svar på de två subaru forum jag har frågat. Det går nog bra som du sager, det är bara en liten ökning i kompa, ECUn klarar säkert av <2% ändring i AFR.

Jag tror nog att nummer ett är att man har tillräckligt med plats mellan ventil och kolv. (ja Nisse Detta är quench clearance och du tänker rätt). Excel säger att det blir bra så jag tror att jag litar på det. Märkte dock att jag hade skrivit tidigare i trådet att motorslip hade tagit bort 0,01mm från topparna. :/ Jag få ringa till gubben och fråga om det låter rimligt, han bör väl kunna vad han brukar tar från topparna. Om Ej så CC jag topparna för att blir 100% säkert på hur mycket har planats. Måste köra med 1 mm topplockspacking (som är lättare att få tag I) med lite sänkt kompa i så fall att det blev faktist 0,01mm borttagen.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,säger med stor sannolikhet att ni har fott fel siffror,
dem har tagit 0,1mm inte 0,01 (det ni skrev är en hundra dels mm)
Mvh Pillee

_________________
Peter Infang
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Kul med trimmade Imprezor! Jag vet inte om du har löst bränsleuppdateringen ännu men jag har lite nya saker till en STI 2,5 litersmotor (som jag inte behöver). Ett Perrin fuelrailkit och 4st DW 750cc spridare. Prylarna är dock till en 2008:a så jag är inte helt säker att de passar på en 2006:a...
Hojta till om du är intresserad.
Mvh /Claes




_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
pillee skrev:
Hej,säger med stor sannolikhet att ni har fott fel siffror,
dem har tagit 0,1mm inte 0,01 (det ni skrev är en hundra dels mm)
Mvh Pillee


Jag tänkte också det skulle vara lite svårt att ta så lite. Nu har jag ringt motorslip och dem tror också att det var lite för lite och var spiksäkert att det var 0,1mm som hade tagits bort .

Nu har jag köpt packningarna. Blev 1.0 MM eftersom 6v väntetid att får 0.9 och det enda företag som gör de är känd att ha lite lägre kvalite. Blev en kompa sänkning av 0.07:1 mot original, men jag tror inte att det gör mycket.[/img]

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
claes t skrev:
Kul med trimmade Imprezor! Jag vet inte om du har löst bränsleuppdateringen ännu men jag har lite nya saker till en STI 2,5 litersmotor (som jag inte behöver). Ett Perrin fuelrailkit och 4st DW 750cc spridare. Prylarna är dock till en 2008:a så jag är inte helt säker att de passar på en 2006:a...
Hojta till om du är intresserad.
Mvh /Claes




Tack för erbjudandet. Vad skull åstadkommas med en ny fuel rail? Är det att spridare kopplas parallel istället för att de sitter i serie? Är väldigt sugen på Injector dynamics 1050x då de är utomordentlig matchad och att inre delarna är rostfritt.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jo, det stämmer! Original spridarbryggor har ett dåligt flöde och är seriekopplade så om man skall köra på E85 och har tänkt sig över 400hk så påstås det att man behöver bättre bryggor. Mer info finns på Ddesign.nu där jag tror mina prylar är inköpta. Jag köpte med grejorna när jag köpte min STI -08 men kommer inte att använda dem.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Vad ska man säga. Tre år sedan motor åkte ute. Det har inte stått helt stilla i livet. Har läst klar läkarexamen och äntligen fått lite pengar i fickan att göra klart subban. Nu är motorn ihop. Brist på pengar, lust, COVID och fel delar från USA x flera har bidragit till tidsförlust. Men allt är ihop och fungerande. Har lärt mig otroligt mycket under resan. Till slut blev följande gjort:

Ventil renovering
Planslipning av topparna
Planslipning av blocket
Honing av cylinder
Avgas och insugventil spel justerat
Ny kamrem
Nya ventiltätningar
Nya ramlager
Nya vevlager
Ny oljepump
Ny kolvar (smidda Mahle)
Nya kolvringar






_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Vilken ECU kom er du köra med ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru STi PPP 06 - No more boiling brake fluid
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (54547 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande