Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Packningsytor? | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (16146 totalt) |
Frågan gäller banbilen, men är en generell mekfråga så jag ställer den här...
Har ni några bra tips på hur man på bästa sätt rengör en packningsyta från skit, packningsrester, m m? Det aktuella fallet är blockets (järn) yta mot vattenpumpen (alu), där det har suttit en pappersliknande packning som gick i bitar när jag tog bort vattenpumpen. Ny vattenpump m m är på väg från UK - till en tredjedel av kostnaden i Sverige. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
jag har brukar skrapa med ett stämjärn eller rakblad...
tvättar därefter med T-röd... hmmm... kanske skulle ha ett dolt meckforum?? |
||||||
Skrapat har jag gjort (med rakblad) och det blev hyfsat, så då får det väl bli lite T-röd som nästa steg. Möjligen är det lite rost som ska bort, får kanske ta lite fint våtslip-papper? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
testa?
kan ju inte bli mer än otätt Jag har skrapat med rakblad tills all packning är HELT borta... sen har jag tvättat med t-sprit... tror inte spriten tar bort packningsrester utan det är bara för att få en fettfri yta... Har aldrig råkat ut för någon packning som rakblad inte kan ta bort... när det byttes spis här (glashäll) fick man med en liten fin skrapa med rakblad i änden för att kunna rengjöra spisen... denna åkte dock ganska fort ut i garaget och en ny, inte riktigt lika fin , införskaffades till köket! EDIT: rost borde du kunna ta med sandpapper... våtslip med någon hög siffra... |
||||||
Funkar riktigt bra! Vattenpumpar och likn brukar jag alltid ha lite packningsklister på oxå så man är säker på att det är tätt! om det ska vara plant och fint så är det stora slipmaskinen som gäller http://bestyrd.mine.nu/pictures/west Blir blankt och bra.. http://bestyrd.mine.nu/pictures/west |
||||||
Joo men OJ vad det skär "bra" i godset om man råkar hålla tungan fel i munnen.. Kör också med stämjärn Får man även slå ett slag här för Permatex packningsklister.. typ burk med pensel i locket..hopplös gegga att få på kläder o fingrar men tätt som ett sillarsle blir det juhe..min första stora burk räckte bortåt 20 år _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Det får man verkligen göra! Dock inte som ersättning för packning som man inte hade lust att köpa.. Men som ett utmärkt komplement till packningar som man verkligen vill ha täta! |
||||||
På Biltema (och säkert massa andra ställen) kanman köpa en orange radialborste att sätta i borrmaskinen, den är helt överjävlig på att ta bort gamla packningar utan att skada metallen.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
[quote="Anders Jeppsson"]Jag har skrapat med rakblad tills all packning är HELT borta... sen har jag tvättat med t-sprit... tror inte spriten tar bort packningsrester utan det är bara för att få en fettfri yta...
[quote] och jag som brukar fetta in både packningar och oringar... Då fastnar de inte och går väldigt ofta att återanvända. Har inga större problem med att de inte tätar. Enda undantaget är oljetråg med 'kork' packning. Dessa limmar jag med kontaktlim både mot block och tråg. _________________ Roland Johansson |
||||||
Den måste jag kolla upp _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Där fick jag svar på frågan jag ännu inte ställt Enligt verkstadshandboken ska man nämligen använda "sealant" på några ställen längs ventilkåpspackningen och jag tänkte fråga efter rekommendationer... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Har också detta packningsklister, helt suveränt på att täta.
Sen angående rengöring, har ni testat med ren aceton, inte sånt gumman har till naglarna (en massa tillsatser) det e helt underbart suveränt motför t-röd som inte löser smuts bra. _________________ Rickard Eriksson |
||||||
Jag brukar köra med att avsågat bågfilsblad. Man slipar till det litegrann och sen tejpar man andra änden med eltapå så man inte river upp händerna. Funkar kalasbra!
Lite lagom fin smärgelduk är sen utmärkt till att få bort det sista. Tvättar fettfritt gör man med brakeclean. Dunstar och löser upp. Finns även nånting som kallas för igelkottar, liten plast/gummi borste som man sätter på borrmaskinen. /Jonas _________________ Jonas Edling |
||||||
Nu har jag köpt en burk "Permatex", men det heter inte så längre utan "Loctite 5923, Flänstätning". _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag trodde man slutade med permatex när T-forden blev omordärn.
Hylomar är ett bättre tätninsmedel......tvättas bl'ort med bensin. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Permatex luktar ju så gott! och funkar hyfsat om det inte blir för varmt. |
||||||
Permatex är ett varumärke ingen enskild produkt. Finns också som gängtätning mm. Dock så brukar man ju kalla flänstätningen för Permatex. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Nu fick jag hjärnsläpp
Packningsytorna är nu rengjorda och våtslipade, men hur gör jag bäst med packningsklistret; ska jag "måla" packningen eller metallen? På burken står det att man ska låta det torka innan man monterar ihop allt, men inte hur länge man ska vänta... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Skruva banåkabil Packningsytor? | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (16146 totalt) |