Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bullerkrav 95 dB en katastrof | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 116622 besök totalt |
Fortfarande förvånad över att många aktiva inte har förstått skillnaden på reglementet till i år. Här pratas det om bullerdagar och att Anderstorp har hårdare regler än reglementet... Det verkar dessutom som att banägarna har en viktig del i detta om det nu är de som utför mätningen. Placering av mikrofon måste göras enligt reglementet och vara samma varje gång, inte efter vad som är bekvämast för banärgaren/funktionären. I båda exemplen (RHK på Anderstorp och SSK/SPVM på Kinnekulle) verkar ljudmätning ha skett på felaktigt sätt pga banägaren/funktionärerna vill ha ett enkelt sätt att mäta. Detta duger inte med tanke på all tid och pengar som deras kunder har lagt ner! När de nu har fått SBF att ändra reglementet efter banornas krav så måste de åtminstone utföra mätningarna på ett seriöst sätt. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Liten fundering.
Banägarna vill att vi kommer och åker. Om ett stort gäng säger att vi kommer inte för våra bilar kanske inte klara ljudet. Vad händer då? Banan vill ha in mer pengar men ingen kommer trots att banan egentligen ha tillstånd för bilarna. Kommer det blundas eller få vi ett samarbete bana/förare? Problemet är ju inte bara för oss som ha olika bila. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||||||
Och hur kommer det att låta på mantorp imorgon och på lördag?
http://www.autoropa.se/default.aspx? Men det kanske bara är Swedish GT som går under SBF och gatbilarna nåt annat? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Det var 10m från bilarnas centrumlinje, det var handhållen mätare med funktionär lutande på en grön soptunna (kanske nån dm under 1,35-1,5m) Det fanns två personer där det fördes ett litet protokoll (men det anslogs inte). Poängen är att det med mätningar enligt TR kan ge väldigt olika värden från tillfälle till tillfälle. "Mätare skall alltid vara på motorbanan där det mesta ljudet förväntas uppnås vid fullgasaccelerationspassering." Du ska ju enligt reglemente placera mätaren där den kommer att visa absolut högsta värdet 10m från bilcentrum, oavsett om detta är i en tunnel, mellan räcken, byggnader etc. När det dessutom visar sig finnas "påläst" folk som tror att 100dB till 95dB "bara är 5% minskning" så kan man ju slå sig för pannan. Låt banägaren sköta detta själv mot myndigheter, så kan vi fortsätta ha (betala extra) bullerdagar, överkomna event med jetdragsters (eftersom tom Kommunens miljönämnd tycker att det är samhällsnyttigt). Sen finns mixen av att du kan få köra dygnet runt om du går med på 90dB, men då är det en deal mellan arrangör och banägare, inte ett kansli med korridortrampare. Kör sen med ett tekniskt ljudreglemente i botten som går att testa repeterbart, tex det för RY/RC, med vetskapen att tävlingar på vissa banor kan kosta bullerpengar eller kräva extra dämpning (nu finns det ju så gott om banor att de (Anderstorp) konkurreras ut). |
||||||||||
Banägarna vill leva och då måste bullret ner för att grannarna inte skall klaga. Det är väl grannarna som är våra "motståndare"? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Där är det Kommun och Länstyrelse som spelar roll (med Naturvårdsverkets råd och Miljöbalken i ryggen), men de är ju påverkbara av opinionen, varav en del bor inom hörhåll. |
||||||||||
Swedish GT kör väl på dispens och ljudkraven ska inte gälla track days förens nästa år, det är iaf vad som står på sbfs sida. Bäst vore väl att alla struntar att plocka ut sin sbf licens nått/några år så löser det sig nog. Då kanske sbf börjar göra sitt jobb. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||||
Frågan är vad ska man göra ,bygga nytt avgassystem igen och hoppas på att det låter mindre
Men med tanke på att mätningarna är så otroligt olika så blir det som att tippa lotto Och det är inget vidare kul att tex dra ner till knutan på ssm och pynta in startavgiften och sen inte Få köra. För får man 97db först och vid nästa körning 101,5 dB och det enda jag gjorde med bilen var att tanka då undrar man vad som är galet . Får hoppas på att SBF kommer med en snabb lösning för annars är nog risken att det blir tunna startfält . _________________ kj kent johansson BMW M3 GTR |
||||||||||
Vem/vilka är de som mest driver kontrollen att ljudnivås kontroll egentligen?
Det finns ju många regler som skall uppfyllas men där ingen kontroll görs av olika anledningar. Om ingen kontroll (oavsett om det är på rätt eller fel sätt) görs så finns det inget som säger att det varit över eller under ett gränsvärde. _________________ Daniel Jonsson |
||||||||||
Ok, du har säkert rätt. Det jag försöker säga, vilket du också är inne på, är att mätningen måste utföras så att det är reperterbart samt jämförbart mellan banorna. Annars faller ju hela tanken med regeln och utövarna måste justera dämpningen efter bana ändå. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Hittar inte var det står att ljudkraven inte gäller trackdays förrän 2014? (Säkert bara jag som är blind. ) _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Har man problem med trafik till/från event så spelar det ingen roll om det är racing eller bridge. Samla 2-300 personer så lär det bli annorlunda än vanligt för ett samhälle om 50 pers. |
||||||||||
Finns under miljö/miljöplan sitter med iPhone så jag kan tyvärr inte länka. Det är iaf så jag tolkar vad de skriver. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||||
Du menar den här? http://www.sbf.se/pdf/miljo/miljopla
Trackdays är väl oftast inte tävling samt går inte heller under KA, FR, RC eller CK? Å andra sidan så står det längre ner under "Ordbok" för Miljöplanen, forts:
Åter igen, träning, tävling och test? Kanske borde ha stått "bilsportaktivitet" om det är det som menas? Ska man märka ord så står det ju faktiskt också "våra racingbanor" och "våra bilsportarenor". _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Så vi som tävlar med våra bilar ska ha strängare krav än de som bara kör track days? Hur i hela helvete motiverar man det? Blir ljudet mer störande för att det sitter startnummer på sidan av bilen?
Detta är en så patetisk fars att ord tryter för att beskriva det. Blir så förbannad... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||
Visst är det (o)lustigt? här finns mer att läsa om man vill bli ännu lite mer irriterad http://www.sbf.se/pdf/miljo/bilsport Ser ut som en brosyr för "allmänheten" och där säger SBF att ljudkraven är som för vanlig trafikerad väg, de har alltså ett reglemente för oss och en annan ståndpunkt utåt till icke insatta. Blir lite lätt löjligt att försöka hävda det absurda i ljudbegränsningarna om man tutar i folk att det är samma krav på Motorsport banorna som i vanliga trafiken. Varför skulle vi få låta mer? Men nu är det ju långt långt därifrån. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||||
Att nivån är låg går att hantera, iaf på fordon som inte är helbilsgodkända eller homologerade.
Att det däremot skiljer ordentligt mellan mätningar utförda på olika banor är däremot väldigt galet. Som förare vill man ju veta att man uppfyller kraven med rimlig marginal med den hårdvaran man har på bilen utan att behöva lägga till externa dämpare eller experimentera med slutrör. Att en bil klarar sig på en bana och sen låter dubbelt så mycket på nästa bana är ju inte bra alls. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
Som tävlingsledning ska man ju leta reda på den plats där det ger störst utslag, märka ut denna och meddela på förarsammanträde (eller iaf kunna svara vart linjen är vid fråga). Det blir i praktiken en fråga "vart på banan ska jag kortväxla om jag råkar komma ensam?". |
||||||||||
Vansinne, bara se på Laguna Seca där alla lyfter av vid mätbåset och mer eller mindre har standardiserat hur mycket tid det skiljer på varv med eller utan ljudmätning. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Bullerkrav 95 dB en katastrof | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 116622 besök totalt |