Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bullerkrav 95 dB en katastrof
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
116622 besök totalt
pepo
Umeå
Här sen Okt 2014
Inlägg: 16



Sanna mina ord, vi har försökt. Fick idag mail från en representant inom CIK och det har nyligen gjorts tester i Tyskland där de nådde ned till 102db. Vill man köpa minskad effekt så kan man komma lite längre ned kan jag gissa.

_________________
Per Pokosta
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Och nu har vi blivit drabbade av att det finns folk som skiter i dB kraven!!!!
Vi i serien sköter oss och skulle ha race på knutstorp 1 november( finalen).
Igår kom beskedet att miljö och hälsa stoppat den dagen för någon banhyrare har skitit i dB kravet!!!!
Tycker att det är förjävligt att vi som sköter oss får problem!

Nu får vi flytta tävlingen och datum för detta är inte klart( 1 nov var klart sen i maj).
Om man vet att man inte klarar ljudkraven kan man väl vara hemma då!!!!!!!
Nästan alla telefoner har ju antingen dB mätare original eller ladda hem en app så får man ju en liten hänvisning!!

_________________
Erik König
Citera
PoA
Alingsås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 96



Fast det är ju konstigt att man inte kan åka med en standard Porsche av nyare modell helt original för att den låter för mycket, då är ju reglerna helt galna! Man kan alltså inte åka med en bil som är helt original och Typgodkänd för gatan??!!!

_________________
Peter Arkblad
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



PoA skrev:
Fast det är ju konstigt att man inte kan åka med en standard Porsche av nyare modell helt original för att den låter för mycket, då är ju reglerna helt galna! Man kan alltså inte åka med en bil som är helt original och Typgodkänd för gatan??!!!
Samma sak med vilken lastbil som helst. Bröla rejält på vägen, men när du kör in på industritomt så bedöms bullret precis som för oss (vid närmsta bostadshusknut), och kan ge indusyriverkdamheten problem.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



När jag besiktade hojen för typ 15 år sen var det 105 eller 103 dB som sbf kollade!
Många lastbilar har spjäll för att låta mer ändå!
Håller med om att det är för lågt men på något sätt få igång en lobbyverksamhet för högre ljud???
Det är nog lite halvkört då mp som går ut med att de värnar om miljön(vilket är bullshit) sitter där de gör!

_________________
Erik König
Citera
PoA
Alingsås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 96



Ja det är ju samma problem överallt Skyttebanor, Vattenskidklubbar, mm. Husen byter ägare och den nya köparen hoppas på att få upp priset genom att aktiveteterna upphör, det är som i Alingsås där har det funnits en skyttebana sen Jesus gick i kortbyxor nu har dom byggt hus på gärderna runt omkring gissa hur det gick för skytteklubben.

_________________
Peter Arkblad
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



König skrev:
Och nu har vi blivit drabbade av att det finns folk som skiter i dB kraven!!!!
Vi i serien sköter oss och skulle ha race på knutstorp 1 november( finalen).
Igår kom beskedet att miljö och hälsa stoppat den dagen för någon banhyrare har skitit i dB kravet!!!!
Tycker att det är förjävligt att vi som sköter oss får problem!

Nu får vi flytta tävlingen och datum för detta är inte klart( 1 nov var klart sen i maj).
Om man vet att man inte klarar ljudkraven kan man väl vara hemma då!!!!!!!
Nästan alla telefoner har ju antingen dB mätare original eller ladda hem en app så får man ju en liten hänvisning!!
Jag håller verkligen med om att det är konstigt att ett kommande event måste flyttas för att ett tidigare arrangemang inte skött sig.

Tyvärr är det inte så enkelt att det bara är att mäta med vilken ljudmätare som helst och lita på att det resultatet innebär att man klarar kraven på alla banor.
Jag fick på vår säsongsfinal på Knutstorp, första helgen i oktober, reda på att min bil lät för mycket, ca 104dB. Detta trots att jag tidigare på säsongen kört på Gelleråsen, Kinnekulle och Mittsverigebanan utan problem.
Tog då loss bakre delen av systemet och tog med till Biltema där jag köpte rördelar och en ljuddämpare som gjorde att jag minskade ljudnivån så pass att folk "klagade" på att den inte hördes alls... Det jag vill påvisa är att det är svårt att förutse hur den uppmätta ljudnivån är förrän de mätt på den aktuella banan. Det är även svårt att veta hur mycket (eller liten) skillnad en modifiering påverkar mätvärdet.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag tycker att hela diskussionen är rent larvig, finns det ingen som lobbar för höjda ljudnivåer?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



pepo skrev:
Sanna mina ord, vi har försökt. Fick idag mail från en representant inom CIK och det har nyligen gjorts tester i Tyskland där de nådde ned till 102db. Vill man köpa minskad effekt så kan man komma lite längre ned kan jag gissa.


Eller göra som jag skrev... Det gjordes så i sidvagnsvm tidigare och jag lovar att de inte gjorde det för att få lägre effekt eller lägre ljudnivå då de fick bullra hur mycket de ville. Men rent layoutmässigt blev det troligen det bästa och de blev även tysta.

En fyrcylindrig 500 eller en tvåcylindrig 250 är väldigt lika i det mesta!

_________________
Roland Johansson
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



erikjakan skrev:
Jag tycker att hela diskussionen är rent larvig, finns det ingen som lobbar för höjda ljudnivåer?



frågan återkommer men vem är den där någon.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Björnes skrev:
erikjakan skrev:
Jag tycker att hela diskussionen är rent larvig, finns det ingen som lobbar för höjda ljudnivåer?



frågan återkommer men vem är den där någon.


Ducati ägare

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



"Någon" borde vara "någon" som äger frågan dvs som är drabbad av nuvarande regler. Ska det fungera ska denne "någon" också ha finansiella och personella resurser att driva frågan, och kunna engagera personer med rätt bakgrundskunskap och rätt form av "politiska" förmågor.

Om denne "någon" dessutom representerar många utövare är chanserna att lyckas betydligt större.

I min värld pekar allt detta på att "någon" bör vara Svenska Bilsportförbundet.

Jag har, i egenskap av SFRO-besiktningsman som utför bullerprov både på importfordon och amatörbyggt/ombyggt, blivit kontaktad av Ragnar Segring som arbetar med bullerfrågor åt/för/i samarbete med SBF. Men den dialogen handlade mer om hur biltillverkarna kan klara 74 dB(A) i ett förbifartsprov enligt ECE-reglemente/EG-direktiv men ändå inte klara 95 dB(A) på räserbana, och olika mätmetoder. Intressant frågeställning men jag får ingen bild av om SBF arbetar med opinion runt denna fråga.

Är det läge för oss som har licens/är medlemmar i en SBF-ansluten klubb att ställa tydliga krav på SBF?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



therealpinto skrev:


I min värld pekar allt detta på att "någon" bör vara Svenska Bilsportförbundet.






_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



therealpinto skrev:
Är det läge för oss som har licens/är medlemmar i en SBF-ansluten klubb att ställa tydliga krav på SBF?

JA! *Dingdingdingding! Ge den mannen hans pris!* Det är ju precis detta det handlar om. Vi är alldelles för bekväma, för lata och vi låter SBF komma undan med alldelles för lite konkreta handlingar och besked. Vi ställer på tok för lite krav på vårt förbund!

SBF har i flera år hänvisat till att man sysslar med lobby-verkamhet för Svensk racing. När vi i SPVM bad att få ta del av det materialet kunde man ge ett tillfället som exempel, en debatt om att få köra rally på försvarets mark (om jag minns rätt). Det var det enda man kunde visa upp. Finns det mera material nu, ett år senare?

Hur många av oss har kolla in SBFs vision för 2015? Om ett halvår börjar den säsongen och då ska arbetet för att nå den visionen alltså utvärderas. Har SBF nått sina mål? Vad har de gjort för att nå dem? Stödjer vi som medlemmar dessa mål?

Titta här...
http://www.sbf.se/info/forbundsinfo/vision/
...samt på andra ställen på hemsidan. Emaila, ställ frågor, ring. Vi som är betalande medlemmar har rätt att göra så och vi har rätt till konkreta svar. Och framför allt: Kräv svar! Även om det tar tid och kräver ett par email till...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Visionsdokumentet är ju intressant.

Några brottstycken med mina kommentarer inom parentes;

Fem mål till 2015
2015 har Sverige förare i världsklass i flera bilsportdiscipliner
2015 finner fler unga än idag möjligheter till personlig utveckling genom bilsporten (fler unga bör innebära lägre tröskel till bilsport vilket bör betyda att man bör underlätta för folk att köra gatbilar/billiga bilar?)
2015 är bilsporten en förebild vad gäller främjande av ideellt ledarskap och föreningsliv (en förebild bör ha en tydlig form av demokrati som fungerar i ett modernt samhälle - dvs utskott etc. som går att kontakta via E-post och sociala media)
2015 erbjuder bilsporten delaktighet för alla, oavsett förutsättningar (delaktighet för alla betyder väl att även de som inte är aktiva i en styrelse eller bor i centrala Sverige ska kunna påverka?)
2015 tar bilsporten inte bara sitt miljöansvar - bilsportens miljöarbete är en förebild för andra idrotter (en förebild för andra idrotter bör betyda att man i miljöarbetet tar hänsyn även till utövarna)

Arrangemang
....
2015 har vi 25 % fler utövare under 25 år och 15 % fler utövare totalt. (gatbilar igen!)
2015 är Bilsportförbundet en eftertraktad samarbetspart och det finns flera olika samarrangemang på alla nivåer med olika aktörer, exempel; kommuner, företag och organisationer. Detta märks bland annat genom att sponsring till klubbar och arrangörer ökat med 20% procent sedan år 2009. (en eftertraktad samarbetspart bör tydligt arbeta för att främja utövarnas intressen)
...



Man kan skriva mycket mer men JAG som medlem i SBF skulle vilja se en klar och tydlig handlingsplan för exempelvis buller. Dagens problem är ju som sagt att en vanlig ungdom med en gatregistrerad bil inte kan vara säker på att få prova på bana eftersom man kanske inte klarar banans bullerkrav (trots att bilen kan vara en helt orörd standardbil). Det går inte heller att kontrollmäta bilen hemma innan. Det gör att tröskeln för att komma in i bilsporten är hög och blir högre vilket direkt motverkar flera målsättningar ovan.

DET bör vi som medlemmar i förbundet uppmärksamma förbundet på och kräva att våra pengar används till. Tycker jag...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi har dom politiker och dom förbund som vi förtjänar, efter att ha låtit storebror leda oss i mååååånga årtionden.

Vi har även makthavare som tycker det är viktigare att vara förebilder för andra.....än att tillvarata sina medborgares/medlemmars intressen.

Ur detta har vi fått katalysatorer och ljudkraven vi har idag, som är betydligt hårdare än vad man har i andra delar av Europa.

Så...... målsättningar som denna:
"2015 tar bilsporten inte bara sitt miljöansvar - bilsportens miljöarbete är en förebild för andra idrotter"
är farligare än man först kan tro.

Det var länge sedan vi Svenskar var mycket bättre än övriga världen........så det borde vara dax att sluta tro att vi ska vara förebilder för någon, över huvud taget ........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ButterflyRacing skrev:

Så...... målsättningar som denna:
"2015 tar bilsporten inte bara sitt miljöansvar - bilsportens miljöarbete är en förebild för andra idrotter"
är farligare än man först kan tro.


En tolkning av detta är ingen publik & inga tävlande som låter illa & släpper ut föroreningar så är vi riktigt duktiga & kan uppfylla en nollvision

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5561



Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:

Så...... målsättningar som denna:
"2015 tar bilsporten inte bara sitt miljöansvar - bilsportens miljöarbete är en förebild för andra idrotter"
är farligare än man först kan tro.


En tolkning av detta är ingen publik & inga tävlande som låter illa & släpper ut föroreningar så är vi riktigt duktiga & kan uppfylla en nollvision

Vid stora publika evenemang överstiger publikens energiförbrukning för att ta sig till banan med god marginal den som utövarna har. Bättre för miljön vore att behålla publiken hemma och låta utövarna åka till publiken. Stadslopp är melodin! Städerna är dessutom redan så bullriga så det är nog ingen som kommer klaga.

Annars håller jag med Gustaf om att det inte vore så tokigt om SBF tog en roll där dom värnar motorsport snarare än att samla förebildspoäng på kavajslaget.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



De borde använda medlemsavgiften till att köpa upp de till banan mest närliggande husen och sedan hyra ut dessa till medlemmar / bränna ner

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



+1 på den, handlingskraftigt och med garanterat resultat!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Finns flera trådar om detta. Detta är en politisk fråga. Ni riktar in er för mycket på det rent tekniska med ljudnivåer. Har skrivit vad jag tycker i denna tråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85631&highlight=

Men jag klistrar in det här också.
Per F skrev:
Detta intresserar mig då det är politik och motorsport.


Fredrik - SLC skrev:
Man kan börja med att inte vara självpåtaget begränsande mer än vad lagen redan idag kräver.

Så inom SMA finns det ingen begränsning på buller för dom evenemang som kör med SMA tillstånd, såsom SBF har gjort med max 95db rakt över oavsett om banan har bullertillstånd eller inte.


Detta ska vara en självklarhet. Så länge man kryper och gör sig mindre än man är så är man inte en politisk aktör. Dvs det måste en anledning till att uppmärksamma saker, annars så förtvinar de i skymundan.

Magnus Thomé skrev:
Man kan ju jobba med ljudnivåfrågan på olika sätt, mot olika nivåer.


4.
Den styvmoderliga synen på motoraktiviteter i Sverige

För en riktig förändring för oss motortokar krävs att vi lyckas påverka 4.

Punkt 4 är ett tungt lass, men varför inte?


Detta är den enda vägen. Juridik osv är en väg som inte funkar. Juridiken är en spegling av verkligheten, typ.

S Agartsson skrev:
Läste någon artikel för länge sedan om hur man i USA lockade ungdomar att börja köra bana istället för illegal streetrace. Många andra fritidsaktiviteter (som fotboll) har ju hjälpt både en och två unga killar att komma bort från gatorna så varför kan inte banracing få vara samma "räddning" för en helt annan typ av ansvarslösa pojkspolingar?

Samhällsnyttan..


Gson skrev:
Ni är nått HETT på spåren.

Vi i Landracing drog igång vårt streetraceproject i Norrtälje, som ett ungdomsprojekt för kids på glid och ett sätt att få bort busåkat som pågått i samma industriområde i 12 år. Så det var väldigt allmännyttigt och samma sak när vi drog igång det i Eskilstuna.

I de industriområdena har vi tom kört PRO-MOD och Funnycar. Kan ju nämna att 120 dB passerades.
MEN här kommer poängen: eftersom det var SAMHÄLLSNYTTIGT och busåkat på gatan nästan eliminerades så var det inga problem med bullret, Visst klagomål kom, men det som det klagades mest på var alla dessa publikbilar :-)

Det var kanske lite känsligt att vi drog mer publik varje söndag, än på någon av A-lagets hemmamatcher.

Så en vaken banägare skulle kunna göra samma sak, bjuda in "buset" att köra en kväll varannan vecka el så och låta kommun och polis vara inblandade hela vägen. Som ett trafiksäkerhetsproject

Då mjuknar de bestämmande och ser ALLMÄNNYTTAN med en bana :-)


Motorsporten ska aldrig ta nåt ansvar för att stoppa buskörning, aldrig aldrig vara låtsaspoliser och moraltanter.

Motorsporten ska vara en morot, ett alternativ. För att detta ska uppnås, så måste en hel del fokus ändras.
Jag har aldrig kört en tävling eller träning. Jag tillhör den skruvande typen och åskådarna. Tex Drivers Open är säkert roligt för en del, men för mig verkar det hopplöst tråkigt. Då ger mig busbyggen med roliga budgetlösningar mig mycket mer. Jag har en folkracebil och licens, men då reglerna ändras titt som tätt, så har jag inte längre en godkänd stol osv. Så det är några tusen som behöver läggas upp för att kunna köra.
För att kunna spela innebandy behöver du några hundralappar. Och det kan du göra i hembyggdsgården med dina polare utan tillstånd osv.
Trots detta så lockar motorsporten människor. SVEMO och SBF har väl typ 150 000 medlemmar tillsammans och till det tillkommer diverse andra motorföreningar.
Så vart är lånebilarna, lånehojarna? Får skolungdomar chansen att komma på lov, friluftsdagar osv?
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/hockeyklubben-som-alla-har-rad-att . . . .

Läs gärna en artikel här
http://tidningenbrand.se/assets/brand_1_2010_low.pdf
sidan 38/74 Reclaim the streets.
Om ni nu inte är livrädda för politik.

En annan sak som jag inte förstår, är hur motorsporten kan vara så usel på marknadsföring? Jag bor i Falkenbergs kommun. Jag har nog under de 5åren sett 4-5 affischer för motorsportsevenemang. Lejonen i Gislaved, när de låg på topp, Västkustloppet och motocross i Varberg. Kanske nåt mer. Och varför syns inte motorsporten mer i resultatbörsen i dagstidningarna? Det är sport, så då ska det synas. Det handlar om att etablera en närvaro. Jag antar att resultaten hamnar hos SBF och SVEMO så varför syns de inte då? Vill dom inte att det ska komma åskådare och betala inträde, köpa korv osv?

Och internetnärvaron. Suck. Det är 2013. Mejl ska besvaras skriftligt, hur dumma frågorna än är. Detta gäller alla nivåer. Och man måste kunna få raka besked om regler osv. Vet fler förutom mig som tagit licens i en viss klubb, helt enkelt för att de svarar på mejl. Telefon är inte ett alternativ idag. Internet är det som används mest. De som är 18år idag, de är jämngamla med internet typ.

Kort sagt, det handlar om närvaro i samhället.

En till länk
http://frimotorsport.blogspot.se/2010/05/bullerproblemet.html

_________________
Per Ferm
Citera
Allmänt banåkaforum
Bullerkrav 95 dB en katastrof
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
116622 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande