Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bullerkrav 95 dB en katastrof | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15 >> 116622 besök totalt |
Sanna mina ord, vi har försökt. Fick idag mail från en representant inom CIK och det har nyligen gjorts tester i Tyskland där de nådde ned till 102db. Vill man köpa minskad effekt så kan man komma lite längre ned kan jag gissa.
_________________ Per Pokosta |
||||||||||
Och nu har vi blivit drabbade av att det finns folk som skiter i dB kraven!!!!
Vi i serien sköter oss och skulle ha race på knutstorp 1 november( finalen). Igår kom beskedet att miljö och hälsa stoppat den dagen för någon banhyrare har skitit i dB kravet!!!! Tycker att det är förjävligt att vi som sköter oss får problem! Nu får vi flytta tävlingen och datum för detta är inte klart( 1 nov var klart sen i maj). Om man vet att man inte klarar ljudkraven kan man väl vara hemma då!!!!!!! Nästan alla telefoner har ju antingen dB mätare original eller ladda hem en app så får man ju en liten hänvisning!! _________________ Erik König |
||||||||||
Fast det är ju konstigt att man inte kan åka med en standard Porsche av nyare modell helt original för att den låter för mycket, då är ju reglerna helt galna! Man kan alltså inte åka med en bil som är helt original och Typgodkänd för gatan??!!!
_________________ Peter Arkblad |
||||||||||
|
||||||||||
När jag besiktade hojen för typ 15 år sen var det 105 eller 103 dB som sbf kollade!
Många lastbilar har spjäll för att låta mer ändå! Håller med om att det är för lågt men på något sätt få igång en lobbyverksamhet för högre ljud??? Det är nog lite halvkört då mp som går ut med att de värnar om miljön(vilket är bullshit) sitter där de gör! _________________ Erik König |
||||||||||
Ja det är ju samma problem överallt Skyttebanor, Vattenskidklubbar, mm. Husen byter ägare och den nya köparen hoppas på att få upp priset genom att aktiveteterna upphör, det är som i Alingsås där har det funnits en skyttebana sen Jesus gick i kortbyxor nu har dom byggt hus på gärderna runt omkring gissa hur det gick för skytteklubben.
_________________ Peter Arkblad |
||||||||||
Tyvärr är det inte så enkelt att det bara är att mäta med vilken ljudmätare som helst och lita på att det resultatet innebär att man klarar kraven på alla banor. Jag fick på vår säsongsfinal på Knutstorp, första helgen i oktober, reda på att min bil lät för mycket, ca 104dB. Detta trots att jag tidigare på säsongen kört på Gelleråsen, Kinnekulle och Mittsverigebanan utan problem. Tog då loss bakre delen av systemet och tog med till Biltema där jag köpte rördelar och en ljuddämpare som gjorde att jag minskade ljudnivån så pass att folk "klagade" på att den inte hördes alls... Det jag vill påvisa är att det är svårt att förutse hur den uppmätta ljudnivån är förrän de mätt på den aktuella banan. Det är även svårt att veta hur mycket (eller liten) skillnad en modifiering påverkar mätvärdet. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||||
Jag tycker att hela diskussionen är rent larvig, finns det ingen som lobbar för höjda ljudnivåer?
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
Eller göra som jag skrev... Det gjordes så i sidvagnsvm tidigare och jag lovar att de inte gjorde det för att få lägre effekt eller lägre ljudnivå då de fick bullra hur mycket de ville. Men rent layoutmässigt blev det troligen det bästa och de blev även tysta. En fyrcylindrig 500 eller en tvåcylindrig 250 är väldigt lika i det mesta! _________________ Roland Johansson |
||||||||||
frågan återkommer men vem är den där någon. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
"Någon" borde vara "någon" som äger frågan dvs som är drabbad av nuvarande regler. Ska det fungera ska denne "någon" också ha finansiella och personella resurser att driva frågan, och kunna engagera personer med rätt bakgrundskunskap och rätt form av "politiska" förmågor.
Om denne "någon" dessutom representerar många utövare är chanserna att lyckas betydligt större. I min värld pekar allt detta på att "någon" bör vara Svenska Bilsportförbundet. Jag har, i egenskap av SFRO-besiktningsman som utför bullerprov både på importfordon och amatörbyggt/ombyggt, blivit kontaktad av Ragnar Segring som arbetar med bullerfrågor åt/för/i samarbete med SBF. Men den dialogen handlade mer om hur biltillverkarna kan klara 74 dB(A) i ett förbifartsprov enligt ECE-reglemente/EG-direktiv men ändå inte klara 95 dB(A) på räserbana, och olika mätmetoder. Intressant frågeställning men jag får ingen bild av om SBF arbetar med opinion runt denna fråga. Är det läge för oss som har licens/är medlemmar i en SBF-ansluten klubb att ställa tydliga krav på SBF? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
JA! *Dingdingdingding! Ge den mannen hans pris!* Det är ju precis detta det handlar om. Vi är alldelles för bekväma, för lata och vi låter SBF komma undan med alldelles för lite konkreta handlingar och besked. Vi ställer på tok för lite krav på vårt förbund! SBF har i flera år hänvisat till att man sysslar med lobby-verkamhet för Svensk racing. När vi i SPVM bad att få ta del av det materialet kunde man ge ett tillfället som exempel, en debatt om att få köra rally på försvarets mark (om jag minns rätt). Det var det enda man kunde visa upp. Finns det mera material nu, ett år senare? Hur många av oss har kolla in SBFs vision för 2015? Om ett halvår börjar den säsongen och då ska arbetet för att nå den visionen alltså utvärderas. Har SBF nått sina mål? Vad har de gjort för att nå dem? Stödjer vi som medlemmar dessa mål? Titta här... http://www.sbf.se/info/forbundsinfo/ ...samt på andra ställen på hemsidan. Emaila, ställ frågor, ring. Vi som är betalande medlemmar har rätt att göra så och vi har rätt till konkreta svar. Och framför allt: Kräv svar! Även om det tar tid och kräver ett par email till... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||
Visionsdokumentet är ju intressant.
Några brottstycken med mina kommentarer inom parentes; Fem mål till 2015 2015 har Sverige förare i världsklass i flera bilsportdiscipliner 2015 finner fler unga än idag möjligheter till personlig utveckling genom bilsporten (fler unga bör innebära lägre tröskel till bilsport vilket bör betyda att man bör underlätta för folk att köra gatbilar/billiga bilar?) 2015 är bilsporten en förebild vad gäller främjande av ideellt ledarskap och föreningsliv (en förebild bör ha en tydlig form av demokrati som fungerar i ett modernt samhälle - dvs utskott etc. som går att kontakta via E-post och sociala media) 2015 erbjuder bilsporten delaktighet för alla, oavsett förutsättningar (delaktighet för alla betyder väl att även de som inte är aktiva i en styrelse eller bor i centrala Sverige ska kunna påverka?) 2015 tar bilsporten inte bara sitt miljöansvar - bilsportens miljöarbete är en förebild för andra idrotter (en förebild för andra idrotter bör betyda att man i miljöarbetet tar hänsyn även till utövarna) Arrangemang .... 2015 har vi 25 % fler utövare under 25 år och 15 % fler utövare totalt. (gatbilar igen!) 2015 är Bilsportförbundet en eftertraktad samarbetspart och det finns flera olika samarrangemang på alla nivåer med olika aktörer, exempel; kommuner, företag och organisationer. Detta märks bland annat genom att sponsring till klubbar och arrangörer ökat med 20% procent sedan år 2009. (en eftertraktad samarbetspart bör tydligt arbeta för att främja utövarnas intressen) ... Man kan skriva mycket mer men JAG som medlem i SBF skulle vilja se en klar och tydlig handlingsplan för exempelvis buller. Dagens problem är ju som sagt att en vanlig ungdom med en gatregistrerad bil inte kan vara säker på att få prova på bana eftersom man kanske inte klarar banans bullerkrav (trots att bilen kan vara en helt orörd standardbil). Det går inte heller att kontrollmäta bilen hemma innan. Det gör att tröskeln för att komma in i bilsporten är hög och blir högre vilket direkt motverkar flera målsättningar ovan. DET bör vi som medlemmar i förbundet uppmärksamma förbundet på och kräva att våra pengar används till. Tycker jag... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Vi har dom politiker och dom förbund som vi förtjänar, efter att ha låtit storebror leda oss i mååååånga årtionden.
Vi har även makthavare som tycker det är viktigare att vara förebilder för andra.....än att tillvarata sina medborgares/medlemmars intressen. Ur detta har vi fått katalysatorer och ljudkraven vi har idag, som är betydligt hårdare än vad man har i andra delar av Europa. Så...... målsättningar som denna: "2015 tar bilsporten inte bara sitt miljöansvar - bilsportens miljöarbete är en förebild för andra idrotter" är farligare än man först kan tro. Det var länge sedan vi Svenskar var mycket bättre än övriga världen........så det borde vara dax att sluta tro att vi ska vara förebilder för någon, över huvud taget ........ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
En tolkning av detta är ingen publik & inga tävlande som låter illa & släpper ut föroreningar så är vi riktigt duktiga & kan uppfylla en nollvision _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Vid stora publika evenemang överstiger publikens energiförbrukning för att ta sig till banan med god marginal den som utövarna har. Bättre för miljön vore att behålla publiken hemma och låta utövarna åka till publiken. Stadslopp är melodin! Städerna är dessutom redan så bullriga så det är nog ingen som kommer klaga. Annars håller jag med Gustaf om att det inte vore så tokigt om SBF tog en roll där dom värnar motorsport snarare än att samla förebildspoäng på kavajslaget. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||
Finns flera trådar om detta. Detta är en politisk fråga. Ni riktar in er för mycket på det rent tekniska med ljudnivåer. Har skrivit vad jag tycker i denna tråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men jag klistrar in det här också.
_________________ Per Ferm |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Bullerkrav 95 dB en katastrof | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15 >> 116622 besök totalt |