Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bullerkrav 95 dB en katastrof | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (116622 totalt) |
http://www.dn.se/sport/fotboll/grann
Problematiken sprider sig...kan möjligen väcka debatten mer allmänt om rimligheten i nuvarande bullerkrav. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Samma visa I de flesta idrotter/aktiviteter.. helt sjukt _________________ Martin Sundström |
||||
Nu står det iofs fel (45 istället för 65...) i artikeln men det skulle vara intressant att veta om det skulle bli nån skillnad med förslaget 55dB vid tystaste fasad istället för 65dB vid närmsta.
Inomhus eller under jord är väl undanflykter som kan funka, lite kostsamt för racing tyvärr. |
||||
Detta handlar garanterat om taxeringsvärde för åtminstone nån av dom.
http://www.nvp.se/Sport/Villaagare-v _________________ Per Ferm |
||||
Tänk om denna debatt nu tar fart, men på nivån: "Svensk idrott måste få lov att höras". Hur ironiskt vore det inte att de svenska racingbanornas aktivitet räddas av en fotbollsspelande Thomas Bodström? Man kan bara hoppas.
Vilket enormt smasch-läge för SBF att nu gå ut i media och konstatera: "Välkommen till vår värld, Thomas! Såhär har vi haft det i många år nu. Banorna blir dessutom polisanmälda och bötesskyldiga om de inte håller nivåerna perfekt." Tror ni vi får se något sådant agerande från vårt förbund? Som sagt, man kan bara hoppas... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Tills det finns ett tillstånd som överklagats från alla synvinklar i samtliga instanser så "beror det på". |
||||
Tyvärr är det snarare så att en lägre nivå är det som delges. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Även här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97758 Moderator får välja om de vill stänga den separata tråden eller om iden berättigar en egen tråd. _________________ Andreas Lindström |
||||
Detta borde var en självklarhet när man flyttar till ett ställe som redan bullrar när man flyttar dit. T.ex Fotbollsarena, industri, motorbana eller eller flygplats. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
För "sammhällsrelevant" buller så är det ett ett hinder för nya bostäder.
Om det finns ett tillstånd med nivåer etc så tror jag det skulle vara svårt att få bygglov ännu närmare en motorbana. Problemet är ju att det är få ställen som hade färdiga moderna tillstånd när bostäder utökades runtom. Det är ju tyvärr inte nya byggnader som är problematiska, utan befintliga. Sen kunde man kanske öppna för förhandlingslösning är mellan industri och bullerutsatt fastighet (utköp, dämpning, örproppar, semesterresa, etc). |
||||
http://www.nvp.se/Sport/Boovallens-g
Här har grannarna inget att säga till om.Det verkar vara skillnad på fotboll o racing när det gäller ljudstörningar. _________________ Peter Bertilsson |
||||
Nån som kan tolka om detta påverkar bullergrunderna för småhus i närheten av industribuller?
http://www.regeringen.se/sb/d/19809/ "... och 50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden." 70 är ju högre än 65, men gäller det vårt vanligaste fall? |
||||
Är det i praktiken nån längre som har problem med 95-kravet längre? Alla har väl fått tyst på sina bilar nu eller? Nån som vet hur det går för rallycross killarna, de skulle väl börja med samma krav nu?
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Vill ha denna tråd fortsatt framåt. Jag som representerar Svenska Superkartföreningen kan meddela att vi i alla fall inte har lyckats lösa bullerkravet ännu. 2-taktsmotorer på 14"rpm är inte så lätt att få tyst på utan att rejält strypa flödet (vilket dem är känsliga för). Insuget skapar mest ljud det är helt klart men någon solklar lösning inom ramen för de utrymmen vi har på karten verkar oerhört svårt. Att vi sedan har höga frekvenser som därmed inte hörs lika långt är det ingen som tar hänsyn till då det är utmed bankanten man mäter. Att sedan lufttryck, temperatur och regn ytterligare slår olika är ännu mer fantastiskt. Kinnekulle 2014 och 28 grader i skuggan gav ca 110dB. Kinnekulle 2015 med 19 grader i skuggan gav ca 98dB. Hur skall man veta att man klarar kraven? Inte kul att bli svartflaggad på en tävling fast man klarade sig en annan. Skall man gå säker så bör man således ligga på ca 92-93dB under normala fall. Man blir inte klok.
_________________ Per Pokosta |
||||
Hej, är ljudmätningstekniker inom framför allt Karting men mäter även på större bilar.
Det är lite som du säger att insugsljudet är den största boven inte som många tror avgassidan. När jag varit på Kullen och tittat på er så är det inte mycket som dämpar på insugssidan. I kartingens 125 klass så hade man för ett antal år sedan problem med ljudet som man dock löste genom en ny insugsburk som dämpade bra och det var inget större problem efter detta. När det gäller lufttemp och ljud så brukar man ge 1dbA i rabatt för varje 10 grader kallare så dom värdena du skriver om så är det nått annat som genererar högre dbA mellan tillfällena. Nåt som är vanligt har jag märkt att ifall nått sitter löst på fordonet och skramlar ,vilket jag märker tydligt vid mätning, drar vanligtvis upp dbA betydligt. Har även vid ca 8 tillfällen sagt till förare med Db-killer i sina dämpare att ta bort dom för dom ger oftast ett högre gasflöde genom och det är inte bra för lågt ljud, alla klarade sig efter bortagning. Om man la ner lika mycket tid på insug/avgas som på sina motorer skulle problemen inte vara så svåra att lösa _________________ Jörgen Bock |
||||
Tyärr är det inte så lätt som man kan tro. Vi har till dags do provat minst 10 olika lösningar och ingen har kommit i närheten med bibehållen effekt. Teori och praktik har visat sig vara svår att kombinera. Men den som har den perfekta designlösningen får gärna höra av sig.
_________________ Per Pokosta |
||||
95 dB regeln är väl som jag förstår det inget lagkrav utan en regel som SBF hittat på själva?
Det borde väl egentligen vara helt lagligt att ha olika ljudnivåer på olika banor anpassade mot dB kraven mot de närmast boende så länge som banan inte är SBF ansluten? _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Nja... Inte riktigt så. Det är ett krav från Länsstyrelsen som föranlett det hela där SBF är med. Banägaren är den som måste hålla riktlinjerna annars kan de tom bli skadeståndsskyldiga. Vissa så kallade "bullerdagar" kan de ansöka om hos myndigheten och dessa hålls hårt i för att få ut ekonomi i verksamheten (av fullt förklarliga skäl). Rätta mig om jag har fel.
_________________ Per Pokosta |
||||
Allmänt banåkaforum Bullerkrav 95 dB en katastrof | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (116622 totalt) |