Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15 >> 30 besök senaste veckan (152422 totalt) |
Bakre sidan av M60 motorn (anläggningsyta mot växellåda) är nu belägen exakt 10cm längre bak är vad M52 motorn gjorde på originalplats. Växellådsadapter i sin tur bygger 3.5cm vilket gör att växellådan sitter 13.5cm längre bak än den gjorde tidigare. Fick främre delen av kardanen kortad 13.5cm så det passar.
Nytt växellådsfäste behövdes även det Lite färg gör det alltid trevligare. _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Fick ärva ett spakställ av Stålheim Motorsport för ett par år sedan, bestående av ett ledlager och spak gjort av en golfklubba. Modifierade det lite så jag kunde montera ledlagret direkt i kardantunneln och lite andra små anpassningar på höjd på längd från lådan. Ville även köra med min runda knopp som jag använt förut
_________________ Torbjörn Nyberg |
||
Jag bestämde rätt tidigt att jag ville köra grenrör av extraktortyp. Jag visste att det skulle bli trångt, men tänkte ge det ett försök i alla fall. Köpte S65 grenrör här på rejsa.
Flänsarna mot toppen är vridna på S65 motorn jämfört med M60, så valde att kapa av flänsarna Flänsarna löst på M60 motorn Tyvärr gick det inte jämnt upp, utan en fläns blev vriden 90-grader ändå, får se om de blir tätt med grenrörspackningen eller hur man ska lösa det På passagerarsidan behövde det skarvas på en bit rör för att grenröret skulle gå fritt från startmotorn som sitter där under på M60 motorn, jämfört med S65 som har startmotorn uppe mellan topparna. På plats med skohorn, inte mycket marginal mot ramben På förarsidan behövde grenröret vinklas ned en aning, så det inte pekar rakt ner på pedalerna, utan smiter ner så tight mot växellådan det kan, här finns ju ingen startmotor i vägen i alla fall Pekar rakt mot gaspedalen.... Blev inte nå vidare bra med kollapsdelen av rattstången från E36, för stor, och inte sjukt bra med gummi precis vid grenrör Tog knutkors från E34 och skarvade på övre biten från en E46 knut (E46 har inte splines när nere som E36/E34) Sen passade E46 mittendelen som handen i handsken Så nu har vi E46 styrväxel, modifierad E34 rattaxelknut, E46 middendel, å sen E36 rattstång. En annan väldigt stor fördel med S65 grenrören är att det är extremt tunt, vilket även skapar problem, det är svårt att svetsa i. Men mina original M60 grenrör vägde in på hela 14kg, det är "dubbelplåt" i dom för att få ner ljud och värme i lyxkryssarna, S65 grenrör väger in på nätta 4kg! Att spara 10kg på enbart grenrör är något jag gillar skarpt _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Frimärke ja, enkrona tveksamt... Skämt åt sido, det är nog ett tio-tal ställen som det är ca 10mm marginal mellan grenrör och andra komponenter (rattstång, startmotor, ramben, torped, växellåda mm) så det är jävligt trångt. Jag hoppas inte det kommer bli några stora värmeproblem, men att lämna in grenrören och få dom coatade någon stans vore nog en bra idé. _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Ja de är fan helt sjukt vad mycket tid det bara rinner iväg på "småsaker" ibland. Men nu är i alla fall hjulupphängningen klar (för denna gången...) och den står på hjul på riktigt! _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Absolut, så är det ju. Men samtidigt vill man ju ut på banan så fort det bara går också Här kommer en liten update vad som hänt under sommaren: Fick dit en glasfiber/alu matta för att försöka hålla den värsta värmen borta från kupén. Se om det hjälper nått. Adapterplatta, svänghjul och koppling på plats. På med låda och skicka ner i motorutrymmet. Sen är det bara ge sig på att bygga elsystem, kylsystem, servoslangar, oljeslangar osv osv. Bara försöka ta en sak i taget och hitta lösningar där det måste byggas om. _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Brytarpanel inkopplad så man slipper hålla på med nyckel och tändlås. Får dessutom bättre styrning av soppa pumparna med de extra brytarna.
All el har hittat på plats. Kontoret börjar se lockande ut. _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Expansionskärl från BadAssParts på plats, egentligen eftermarknads till nån Nissan men passar helt okey här också
Servobehållare, bromsvätskebehållare, kopplingsvätskebehållare Slang å skit Blir lite spridda bilder, och inte så mycket på halvklara saker, det är mest bara frenetiskt byggande att försöka få dit saker just nu _________________ Torbjörn Nyberg |
||
|
||
Listan på småsaker som behöver fixas innan den är körbar betas av. En av sakerna på listan va fäste för oljefilterhållare:
Precis när det var klart kom jag ju såklart ihåg att jag skulle ju in med ett fjädertorns-stag precis där också. Lyckligtvis så fick det precis plats. Sedan var det ju så fint väder här för ett par veckor sedan så det blev faktiskt en första provkörning för bilen i +6 grader och strålande sol. Första gången den rör på sig av egen maskin på 4 år. Överlag positivt test, blev en ny lista med småsaker som behövde åtgärdas, lite små läckage här och där av både motorolja och kylarvätska bland annat. _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Trotts plusgrader vid provkörningen så klagade den gamla tanten på att det var kallt, så på tiden att klä på stackarn. Letade på en huv och front i gömmorna:
Frontsplittern hade klarat sig förvånansvärt bra vid räckeskänningen för 4 år sedan så den återanvändes: Dock så skulle den få en del större modifieringar, började med att förlänga den 15cm vid det bakre fästet så hela splittern hamnade längre fram. Här bara med temporär OSB skiva, den byttes senare mot mer lämplig björkplyfa. Kapade även ur större hål för frontdiffusers: Mäta, rita, CAD'a, såga Vips så har man någon konstig alu bit Bockade och på plats tillsammans med nya fästen, blev ju inte så dåligt Passade på att såga lite hål i nya huven Luftutsläpp rakt över grenrören samt ute vid hjulen. Och det stora utblåset från kylaren såklart. Detta är 3e huven jag bygget till denna bil, dom har en tendens att stryka med av någon anledning... hoppas denna håller ett tag. Blev lite lat och orkade inte sätta dit försänkta Aerocatch lås, så letade på vanliga hederliga huvlås denna gång. Här på plats med skadan i framkant av splittern lagad och lite färg på. Några detaljbilder på splittern: Slänga på lite färg på sakerna. Garage-lack at its finest... Fronten skruvad och limmad fast på splittern. Hela detta paket tas av i ett stycke och väger 16kg. Den vikten får jag nog vara nöjd med, med tanke på att det är splitter, stötfångare, fästen och luftstyrning till kylare. Enda sättet att få ner denna vikten mer är nog att börja använda kolfiber. Några bilder med sakerna på plast, börjar se bra ur _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15 >> 30 besök senaste veckan (152422 totalt) |