Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
39 besök senaste veckan (152123 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
John.Karlsson skrev:

Coolt
Lycka till


Tackar thumbs up

Fredin skrev:
Det där är gamla tider va? Lär väl förbättras endel nu efter ombyggnad lr vad är målet?


Yes det är gamla tider. Hoppas såklart det kommer gå fortare nu, men framförallt kommer jag ha en bättre grund att utveckla bilen mer från än jag haft tidigare. Men med tanke på att så mycket är nytt så kan det ta ett tag innan man fått kläm på alla inställningar så inte säkert de blir några personbästa straight out of the box

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Newberg skrev:
John.Karlsson skrev:

Coolt
Lycka till


Tackar thumbs up

Fredin skrev:
Det där är gamla tider va? Lär väl förbättras endel nu efter ombyggnad lr vad är målet?


Yes det är gamla tider. Hoppas såklart det kommer gå fortare nu, men framförallt kommer jag ha en bättre grund att utveckla bilen mer från än jag haft tidigare. Men med tanke på att så mycket är nytt så kan det ta ett tag innan man fått kläm på alla inställningar så inte säkert de blir några personbästa straight out of the box


Nä så det ju såklart. Men med dom modsen du gjort så borde det gå endel snabbare. Mer motor, mer fäste och kanske även lägre vikt lr?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Jag tror tyvärr den väger 30-50kg mer nu än tidigare. Att gå från 17" till 18" ökade vikten på däck+fälg med runt 10kg totalt. Motorn väger aningens mer. Det är några meter rör i buren som tillkom. Ska försöka väga den så fort jag får chansen

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Timeattacknu på Kinnekulle gick inte helt som planerat.

Redan på lördagen när jag skulle lasta bilen så sprängde jag styrservot så all styrservo-olja rann ut på golvet. Jag använder M60 pumpen och den har ett pumpsteg för nivåreglering, denna hade jag bara pluggat och det har funkat hitintills, men nu byggde den uppenbarligen så mycket tryck att hela pumpen sprack... Lyckades hitta en ny pump hos polaren och den va från en bil utan nivåreglering, så hela det pumpsteget saknades, kanon! Bara slänga på pumpen och lasta färdigt. So far so good.



Lastar av på söndag morgon nere på Kullen och får bilen besiktad. Ger mig ut på warmup och tar det väldigt lugnt i början. Allt känns bra så börjar köra lite fortare för varje varv, tar mig under minuten och ner på 59.0 utan att pusha bilen alls, nästan bara glider runt banan. Ut på det 14e varven precis i inbromsning under bron så börjar hela bilen vibrera nu förjävulsk mycket i typ 170km/h, blir lite småpanik och går på halvsladd under bron innan jag får stopp på bilen och glider sakta tillbaks till depån. Jag undersöker lite, kollar om däck har laminerat eller om något sitter löst. Hittar ingenting, ser att frontsplittern hänger lite på höger fram. Visar sig att en stag-vajer som jag satt för att hålla upp splittern har släppt, vajerlåset har inte orkat hålla emot så högersidan av splittern har vikit ner sig under inbromsning för första kurvan och studsat mot backen.

Försöker lösa det lite snabbt och ger mig ut på Q1 för att se om problemet kvarstår, vilket det tyvärr gör... är okörbart, bara rulla in i depån igen. Vi försöker spänna om vajrarna och tror vi fått till det, går att stå på splittern utan att den viker sig nämnvärt så hoppar in och get mig ut på Q2. Tar det lugnt och försöker glida runt några varv men splittern går i backen igen... bara parkera bilen och lasta den. Vajerlåset har igen gett med sig så vajern är slapp. Bara att inse att den ger nog mer marktryck än jag hade räknat med. Varjerlåset håller när man står på splittern men såfort man närmar sig 120km/h ungefär så släpper det.



Byggde nya stag idag av 10mm stålrör mellan splitter upp till ramben. I bakgrunden ser ni stagvajern jag använt, och vajerlåset som inte orkade hålla emot. Med dessa stag nu så kan jag stå och gunga på slittern, och det som rör sig mest är faktiskt hela rambenet som gungar med ungefär 1mm. Nu gäller det bara att lista ut vart i fronten jag ska borra hålen för att få genom stagen. Dessa hamnar alltså på utsidan av fronten, något jag egentligen inte vill ha, hade hoppats på att klara mig med alla stag gömda bakom fronten för att behålla "GT-looken", men funktion går nog tyvärr före form gällande detta.



_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Skit när en sån liten grej stjälper det hela Men bra att det å andra sidan bara var ett mindre jobb att göra när du kom hem thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Skit när en sån liten grej stjälper det hela Men bra att det å andra sidan bara var ett mindre jobb att göra när du kom hem thumbs up


Ja verkligen, ett vajerlås för typ 20kr gör så hela helgen skiter sig Aja, bara bryta ihop och sikta mot Mantorp om några veckor för R3 av Timeattacknu.se

Kan förövrigt säga att det var 16 bilar anmälda i Unlimited-klassen på Kullen, riktigt riktigt kul att se så många häftiga bilar i högsta klassen igen! thumbs up Och 52-tider verkar nu vara den nya "standard" tiden på Kullen, 3 till 7e plats i finalen körde alla mellan 52.4 till 52.7, otroligt jämnt och snabbt! Där har man något att sikta på i framtiden

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag följde alla pass via live tv-sändningen på söndagen, var skitkul o följa, massa rekord o fighter. Och team Wiborg... thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Att du inte testade med dubbla vajerlås först om du ville slippa kapa i fronten

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
ripper skrev:
Att du inte testade med dubbla vajerlås först om du ville slippa kapa i fronten


Nja, detta felet ska inte få hända igen, så nu ska de bli stabilt på riktigt tänkte jag thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
På fredag kör vi TAnu R3 på Mantorp i 30 graders värme, jag har laddat med att montera en styrservokylare då den tidigare har tryckt ur sig lite servo-olja efter några varv. I övrigt är målet att bilen ska hålla ihop så vi kan köra alla pass och få en representabel tid i slutet av dagen.

Förresten, borde vi döpa om tråden från E36 328 till något annat? E36 340 (låter som en Volvo...)? Eller bara E36 V8 kanske? Karossen är ju i grunden en 318is...



_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Vad för kylare använde du?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
erikjakan skrev:
Vad för kylare använde du?


https://badassparts.se/olja-vatten-luft-kylning-aluminium-kylare/oljek . . . .

Denna Eller har du några invändningar mot den typen av kylare på styrservo?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Kanon, rätt typ av kylare!

Vart på kretsen kopplade du in den?

Jag har för mig att man vill ha dem på returen från styrväxel tillbaka till behållaren.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
erikjakan skrev:
Kanon, rätt typ av kylare!

Vart på kretsen kopplade du in den?

Jag har för mig att man vill ha dem på returen från styrväxel tillbaka till behållaren.


Hehe kanon! Yes den sitter på returen, pumpar i allmänhet brukar ju vara lite kinkiga på att inte vilja ha något motstånd alls i flödet in (dom ska ju pumpa, inte suga), så jag tror man bör ha den på returen som du säger

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Liten racerapport från TimeAttacknu tävlingen på Mantorp förra helgen.

Blev ju inte så många varv på Kullen sist då splittern gav upp redan i warmupen och jag har inte hunnit testa någonting sedan dess, så målet är bara att ta sig igenom dagen och få värdefull körtid.

10 bilar var anmälda i Unlimited, ett litet steg neråt från de 16 som var anmälda till förra tävlingen på Kullen (inklusive wildcards). Erik Persson i mittmotor Renault Clio V6 Trophy verkade inte vara på plats dock så vi var 9 bilar ute på banan i klassen.

Warmup:
Rullade ut på första passet på morgonen och känner lite på bilen, kollar så allt sitter kvar i 200km/h+ på långa rakan, de nya stagen till splittern verkar fungera, men jag kommer tyvärr bara 2 varv sen börjar motorn hosta och slår av, jag rullar sakta in till depån men blir stående i den smala depå-infarten. Försöker få igång motorn igen med den vill inte alls... Det är precis så ett par bilar kommer förbi på min högersida men det blir snart kö bakom innan dom lyckas bärga mig in i depån. Första gången jag får åka rep, lite spännande faktiskt
Visar sig att LMM har gett upp av någon anledning, när jag tar löst den och kollar in så ser man massa smet och klegg på stiften där inne, försöker göra rent den så gott det går och sätter tillbaks och motorn startar direkt och går som en klocka. Lurt, måste varit någon bil som legat framför och tryckt ur nån vätska som jag plockat upp, alternativt om jag själv lyckats trycka nån vätska som sugits in i insuget. Hur som, felet fixat! Dock lite arg på mig själv att jag inte meckat dit VEMS-sprutet jag har liggandes istället för att köra med original boxen, så hade man sluppit LMM helt och detta fel hade inte kunnat uppstå.

Q1:
Med bara 2 varv på warmupen i ryggen så är målet att lägga så många varv jag kan i Q1 då bilen fortfarande är på tok för otestad för att gå på attack direkt. Får många fria varv och inga gulflaggor så får in 6 varv innan heatet flaggas av och är nere på 1.28 tider. Det är väl i alla fall en okey tid och bilen höll ihop, framsteg! På sista varvet så rykte det dock lite efter bilen, jag trodde först det berodde på att jag låste upp innerhjulet i en kurva men när jag öppnar huven och kollar närmare så ser jag att en slangklämma till en styrservoslang till behållaren är lös, den har helt enkelt gått sönder och bara kuggar över när man skruvar på den, det är inte ens en sån där billig kina-klamma utan en rostfri kvalitetsklamma. Aja, har fler med mig så byter den och känner på alla andra klammor så inge fler är trasiga.

Q2:
Har justerat däckstryck och gått lös med hålsågen i bakrutan då det börjar bli sådär lagom ljummet i bilen när det är 30c och stekande sol utomhus. Förhoppningen är att förbättra 1.28 tiden från förra passen men redan ut på den 2a varvet så står en bil i sanden och det är gulflagg. Vi åker 5 varv under gulflagg innan vi släpps på igen, men när jag kommer ner i första kurvan efter startrakan så är det fullt med sand överallt och jag går på tvären genom kurvan. Lyckas hålla mig på det svarta men rullar sakta in mot depån istället då tiden nu är slut. Ett bortkastat pass med andra ord tyvärr. När jag hoppar ur bilen så ser jag att bakstötfångaren hänger i backen, det vänstra fästet har gett upp så bara dra fram skruvdragare och självborrande skruv så sitter det igen.

Q3/B-final:
Jag kvalar såklart inte in i top5 så får åka B-final (vilket även är Q3 pass för King of Mantorp).
Nu är klockan 2 på eftermiddan och det är brutalvarmt ute. Jag har dock fortfarande höga förhoppningar att kunna förbättra min 1.28 tid från Q1, men efter några varv så märker jag att det kommer nog bli svårt tyvärr. Har bara en 1.29 tid som bäst och det känns halt på banan, värmen gör nog sitt, bromspedalen börjar bli lång och bromsarna börjar fade'a, jag hör även hur dom hydrauliska tryckarna i motorn börjar leva rövare, slår av och kör ett kylvarv, då blir tryckarna tysta igen och bromspedalen normal, hinner få in ett full-farts varv till efter kylvarvet och kommer ner på 1.28, men nu börjar bilen kännas konstig i framändan. Heatet flaggas av och jag har faktiskt kommit igenom hela tävlingen, bara det är stora framsteg! Väl i depån så hör jag att det pyser om vänster framhjul, har dragit på mig en pyspunka, litet hål mitt i slitbanan, inte konstigt att den kändes lurig i framvagnen på slutet.


Man kan väl summera dagen som högst strulig, men jag är riktigt nöjd att bilen i det stora hela höll ihop och jag fick värdefull körtid. Sen att tiden kanske inte riktigt är vad jag hade hoppats på är en annan sak, det är något vi helt enkelt får träna på till nästa år. Nästa tävling är slutet av augusti på Gelleråsen, tills dess så har jag en att-göra lista att ta mig igenom och ska även försöka få in en testdag på Gelleråsen så man inte kommer helt oförberedd.

Jag hade en gopro-kamera monterad i bilen hela dagen, så allt finns på film, dock är det en gammal kamera och jag känner att bildkvalitén verkligen inte är på en okey nivå i dessa 1080p tider så får se om jag tycker det är värt att klippa ihop någon video av det, ny kamera står på önskelistan. Tills vidare får ni nöja er med lite bilder från svenskmotorsportfoto.se:




_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
RJ33.
Borås
Här sen Nov 2009
Inlägg: 11



Om du skulle vilja använda vajerlås till nåt annat, vill jag tipsa om Gripple. Dom släpper inte.
Bara att trä i vajern, justera till längd. Klart.
Vanliga är skit.

_________________
Richard Johansson
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
RJ33. skrev:
Om du skulle vilja använda vajerlås till nåt annat, vill jag tipsa om Gripple. Dom släpper inte.
Bara att trä i vajern, justera till längd. Klart.
Vanliga är skit.


Dessa?:

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/insynsskydd-och-inhagnad/stangse . . . .

Såg smarta ut i alla fall, är ju lite småsvårt med vanligt vajerlås att få det bra i spänn också, men med dessa så är det ju bara dra tills de blir bra, antar jag.

Tack för tipset i alla fall! thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
RJ33.
Borås
Här sen Nov 2009
Inlägg: 11



Newberg skrev:
RJ33. skrev:
Om du skulle vilja använda vajerlås till nåt annat, vill jag tipsa om Gripple. Dom släpper inte.
Bara att trä i vajern, justera till längd. Klart.
Vanliga är skit.


Dessa?:

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/insynsskydd-och-inhagnad/stangse . . . .

Såg smarta ut i alla fall, är ju lite småsvårt med vanligt vajerlås att få det bra i spänn också, men med dessa så är det ju bara dra tills de blir bra, antar jag.

Tack för tipset i alla fall! thumbs up


Precis!
Bara att dra åt, sen stannar dom där.

_________________
Richard Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Bra jobbat att komma till start thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Lillen skrev:
Bra jobbat att komma till start thumbs up


Tackar, lite så det känns, att bara komma till start är en halv vinst! thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Då jag hade problem med hög oljetemp på Mantorp så behövde en oljekylare komma på plats. Jag har haft en legat sen tidigare men saknat rätt adaptrar till M60 motorn så den har aldrig kommit på plats.
Dock så är det så förbannat trångt nere vid slanganslutningarna mot blocket då dom sitter bakom generatorn och under grenröret. Jag var därför tvungen att göra lite plats, så hittade en liten 40Ah generator som väger 2.5kg jämfört med den stora original generatorn på 140Ah som vägde in på inte jättelätta 7.5kg.





Massiv skillnad i både vikt och storlek, dessutom hittade jag ett 58mm remhjul till den istället för original 45mm. Borde göra lite skillnad. Byggde lite fästen och slängde på, kunde till och med använda original multirem och testkörde motorn lite:



Enda nackdelen är väl att den inte laddar 14v förens på 1500rpm, så ingen laddning på tomgång, men det är nog ett mindre problem, hoppas jag. Blev i alla fall mycket plats åt slangarna till oljekylaren nu!



Och här inne bor nu oljekylaren tillsammans med styrservokylaren.




Hjulinställningarna har fått lite mindre justeringar både fram och bak och en del andra småsaker är fixade. Vi är därmed redo att testa lite på Gelleråsen på onsdag. Hoppas vädret är med oss så vi kan få mata in lite varv! thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
39 besök senaste veckan (152123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande