Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 2002 Första fransosen | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (25715 totalt) |
Efter att i alla år hävdat att det skall vara Krupp-stål i bilar har man blivit med en fransos.
Dessutom med drivhjulen i fel ände. När en Rejsamedlem här på forumet annonserade ut sin Clio till ett mycket facilt pris kunde jag inte stå emot. Nu fanns det förstås en anledning till prisbilden. Bilen är behäftad med ett synnerligen knepigt elektronikfel. Bilen är utrustad med s.k. "drive by wire". Spjällhus och kablage är bytt på Renaultverkstad men bilen går fortfarande in i limpmod efter en stunds körning. Jag har hört att man även bör byta gaspedal också, det är möjligt att det är den som krånglar. Har bilen på Volvo nu för en diagnos så får vi se. Den den väl går så piper den iväg rätt bra. Föregående ägare hade dessutom den goda smaken att montera Bilstein B14 chassie, stålomspunna bromsslangar, Ferrita avgassystem, Ferrodobelägg med nya skivor fram plus en omgång R-däck. Vad man rent spontant kan se är att det behövs mer camber fram. Får se vad man kan göra åt det. Bifogar ett par bilder på underverket. _________________ Thord Johnsson |
||
välkommen in i de franska träsket grymt roliga bilar de där har ägt 2
de där med limphome läge å byta gaspedal de vetefan om de e de som e felet har gjort många felsökningar på dessa bilar vad de gäller gasspäll/pedal å ohmskillnaderna de får vara i en gaspedal e helt sjukt stora toleranser (Renault mekaniker i över 10 år ) jag skulle rekomunderar att kolla över kablaget mellan pedal å kontaktstycket vid batteriet är de korrekt inlött om ej de löser felet så skulle jag riva kabelhärvan mellan spjällhus/styrbox samt ner till kontaktstycket där man löder in nya kablaget .. kan även säga att jag bytt flera ecu enheter än gaspedaler tack vare de där felet... _________________ Emil Öberg leksaks lös |
||
Tips om du ska handla delar är att göra det från england, priserna i Sverige är i vissa fall dubbelt så höga. Som betalande medlem (150kr ca) på ClioSport.net har du dessutom bra rabatter på bla DemonTweeks och K-tec racing.
Angående cambern är du inne på helt rätt spår. Efter flera år av understyrning och kantslitna däck gick jag upp från -2,5 till -4,0 och bilen går nu som en dröm, sitter som klistrad i kurvorna. Men du behöver 15-20mm spacers för att kunna ställa så mycket utan att däcket tar ifjäderbenet. Lycka till med bilen och hoppas vi ses ute på banorna |
||
Ibland lyser även solen på den arme!
Precis som Emil Öberg föreslog så låg felet i kablaget. Fick göra om ett par lödningar. Nu går bilen som ett skott! Bra med kunniga Renaultmekanikersom tipsar! Stort tack! Passade även på att besiktiga, fick en två på spindelled med det skall fixas ikväll, Kollade även vikten: 1060 kg med halv tank, visserligen utan reservhjul. Men det borde inte vara något problem att komma under 1000 kg om rensar inredningen, nya stolar, bort med airbagar och stereo. Nu skall jag bara byta kamrem med alla spännare. Byter också vattenpump och aggregatrem. Kikade på K-tecs hemsida, synnerligen vettig prisbild. Tack för tipset! Skall också flytta luftfiltret, det sitter precis bakom kylaren vilket inte är optimalt. Skall försöka bli klar till Sviestad den 17:e för att testa hur den känns. Camberproblematiken får jag ta tag i senare. Det verkar lite knöligt att få till det. Det finns ju inte mycket plats i tornen så man måste gör något vid spindeln. _________________ Thord Johnsson |
||
Grattis till en mycket kul bil. Och om jag förstår så var det till ett riktigt bra pris också.
Jag håller också på att klura ut hur man får till mera camber. Och beträffande luftfiltret så kastade jag ett sånt som du hade och ersatte med original. De är bland de bästa man kan få tag på. Är du intresserad av verktyget man låser kammrarna och veven med vid rembyte, har jag ett du kan få till ett förmånligt pris. (Jobbar i S-tälje och har lite bekanta i Nylöping.) Lycka till med bilen så kanske vi ses på nån bana. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Då fransosen gjort bandebut. Var nere på Sviestad och körde
LMS kvällskörning den 17:e. Det var nära att det inte blev något. Dagarna innan började bilen baktända och gå väldigt illa. När jag sedan var nere i centrum för ett ärende så vägrade den starta. Efter sju sorger och åtta bedrövelser fick jag till sist igång den och lyckade hanka mig till garaget. Trodde först att det var något luftläckage men alla slangar verkade hela. Skruvade sedan ur stiften och dom såg ut så här: Inte konstigt att bilen gick som den gjorde. Det hör till saken att förgående ägare har haft bilen inlämnad på Volvo där dom har bytt gasspjället tre gånger och fortfarande inte fått bilen att gå som den ska. Att man inte kollar stiften, det är väl bland det första man gör när en bil går illa. Nu blev det en helt annan fjong i motorn, speciellt på lägre varv. Nå, hur gick det på Sviestad då? Bilen gick förvånansvärt bra men det finns en hel del att jobba på: 1. Väghållningen. Understyr väldeliga, måste fixa mer camber. Skall också montera en krängare bak. Nästa steg blir hårdare fjädrar men skall prova med ovanstående först. 2. Hårdare motorfästen. Nu for motorn runt hur som helst. Inte bra för drivaxlarna. 3. Lättning. (Inredning, stolar, isolering, m.m.) 4. Oljekylare. Kunde köra 5-6 varv så var tempen uppe på 125 grader. Hamnade bakom en Porsche i slutet av långa rakan. Plötsligt small det till i front och framruta, det regnade smådelar över hela bilen. Värst tog det i fronten. Men, men , lite får man offra. Har inhandlat lite grejer, bland annat kamremssats och aggregatremssats. Har även köpt två sittastill-stolar och en trevligare ratt. Skall också beställa krängningshämmare till aktern, hårdare motorfästen och oljekylare. Lossade fjäderbenen och såg då att övre hålen för fästet i spindeln var uppfilat. Jag kunde knacka in spindeln någon millimeter ytterligare. Det borde öka på cambern något i alla fall. Har även lyckats få bort alla ljudisolering. Ett jäkla grisjobb. Jobbar på att montera stolarna. _________________ Thord Johnsson |
||
Trevligt att träffas på Sviestad. Ser att du marscherar på i bra takt med uppdateringarna, fortsätt så
|
||
Jag får tacka herr Dignell för alla goda råd, din tråd är ju som ett uppslagsverk
Ja, det är den bilen som utannonserades här på Rejsa. Han hade gett upp hoppet om bilen efter alla besök hos Volvo. Jag tycker nästan lite synd om honom när det visade sig att jag bara behövde fixa ett par lödningar och byta stift så går bilen som den ska. ( Nu får man ju hoppas att man inte ropat hej för tidigt ) _________________ Thord Johnsson |
||
Tack, kul att den kommer till nytta. |
||
JA det var den bilen ja. Såg annonsen och tänkte ringa. Bilen stog ganska nära mig oxå. Fasen oxå var ju ett fynd nu med facit i hand. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 2002 Första fransosen | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (25715 totalt) |