Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad är det för fel på mina bromsar?? (film)
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (6995 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Har äntligen tagit ut banbilen nu. Men det är nåt helskumt med bromsarna. Dom funkade perfekt när jag ställde in bilen i höstas. Funkar iofs lika bra nu. Men när man bromsar lite lätt med kalla bromsar så slår det gnistor och blir illrött trots att bromsarna är kalla. Jag har kört 100mil nu och försökt bromsa in bromsarna men det är lika dant ändå. Och bromsbeläggen är inte slut. Jag har även gjort rent från gammalt bromsdamm.
"tyvärr" så har det avtagit lite tills vi började filma pga bromsarna blivit lite varmare. Men imorgon när bromsarna kallnat så blir det likadant igen och ännu värre än på filmen. Nån som varit med om nåt liknande?

Skärpan är inte vad den borde!!
http://motorsport.mine.nu/ix/filmer/bromsar_divx.avi

Ser ut som det gör på en formel1 bil ungefär.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Vad blir illrött?

Mina PF97 gav alltid ifrån sig ett svagt orange gnistregn som jag kunde se ut genom sidorutan (fast det syntes bara när det var mörkt)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad blir illrött?

Mina PF97 gav alltid ifrån sig ett svagt orange gnistregn som jag kunde se ut genom sidorutan (fast det syntes bara när det var mörkt)


Illrött va nog fel ordval. Men hela skivan lyser ju av alla gnistor. Men det kanske ska va så då. Jag har ju kört länge med PFC och aldrig sett nåt liknande.

När man sitter i bilen så kan man tro att nån kör med en vinkelslip på varje sida om sidofönstret. Ser ju rätt tufft ut. Men om det är bra kan man ju undra.

Bromsarna funkar ju skitbra. Bara man inte blir svartflaggad för "överhettade" bromsar så är det väl ok.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Lotus Samuel skrev:
När man sitter i bilen så kan man tro att nån kör med en vinkelslip på varje sida om sidofönstret. Ser ju rätt tufft ut. Men om det är bra kan man ju undra.


Exakt vad jag hade då.... Men du ser det väl inte mitt på dan i dagsljus? För då är det värre än vad jag hade...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Men du ser det väl inte mitt på dan i dagsljus?


Några stänk då och då men inte alls så mycket. Men då är det bara att köra vidare då.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



När vi var på mantorp och körde konbana, så syntes Magnus gnistor utan problem och då var det strålande solsken.

Samuel: det ser grymt rejsigt ut!!!! thumbs up

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

ThomasT skrev:
När vi var på mantorp och körde konbana, så syntes Magnus gnistor utan problem och då var det strålande solsken.

Samuel: det ser grymt rejsigt ut!!!! thumbs up


Det var bromsskivans djupa kant som tog i beläggets metallskiva....

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det kanske är första året du får vara ute när det är mörkt.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Hhmm...det ser ju inte riktigt ut. Det kan inte vara bra för allt som finns i hjulhuset eller lacken utmed sidan att det flyger sprakande gnistor så? Det måste vara något som är fel?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Hmm... PEAN skulle bli nerringda på måndag om Fast&Furious-killarna fick se detta

Lite gnistor har jag sett tidigare, men inte så här mycket...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
BTG skrev:
Det måste vara något som är fel?


Jo det känns så. Kanske finns bäst före datum på bromsbelägg
Får nog ringa Bosse Bildoktorn.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Tittade på filmen... jag såg aldrig hur det såg ut från utsidan på min bil men det där ser ju lite väl mycket ut...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kan det bli någon sorts matrialvandring...när bilen står hela vintern...???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



hehe, bara att tillverka belägg med extra metallkant förpacka och annonsera ut på Zatzy

Samuel, kolla in hur djupa kanter du får ha innan det är dax att kassera skivorna, går det metall mot metall så känns det mycket. Har du tur går det att läsa ute på den perifera kanten av skivorna.

Tänk på att borra ut alla hål i bromsskivorna så de blir fria från bromsdamm. annars spricker skivorna mycket snabbare.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Mina PF97 gav alltid ifrån sig ett svagt orange gnistregn som jag kunde se ut genom sidorutan (fast det syntes bara när det var mörkt)


Så här var mina med helt nya skivor o helt nya belägg.


Det blev annan sorts gnistor när skivorna var extremslut

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Har det kommit fram något svar angående gnistregnet?

Jag var ute och visade upp min 9000 för några polare igår och de hojtade och viftade med armarna för de trodde att något gått sönder på mina frambromsar pga gnistregnet som blir av mina PFC97-belägg. Lät en av dem köra medan jag var utanför och kollade -> Ser nästan ut som om man kör med vinkelslipen rakt i skivan!!! Vid tillfället hade jag fått upp ganska hög temperatur i skivorna så bromsarna tog ganska bra och gnisslade ordentligt...

Skivorna och beläggen har väl gått ca 100-150 mil (Skivorna är Bremboskivor i originaldimension.)

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Detta är helt oventenskapligt, men när jag bytte från PFC97 till standardbelägg i höstas, såg det ut som beläggen hade plockat upp jarn och rost från skivan efter en tids slökörning. Materialet låg i klumpar och verkar ha orsakat det snabba skivslitaget vid gatkörning genomatt "svarva spår" i skivan. Vid bankörning funkar de ju utmärkt.

Skulle inte förvåna mig om denna järn/rostbeläggning gör att det gnistar vid bromsning också.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Det verkar ju inte helt otroligt att PFC-beläggen beter sig så där. Alla vitsordar fenomenalt ban-uppträdande. Men samtidigt säger många att skivorna slits snabbt, de skiter ner mer än andra belägg och nu också gnistor. (Gnistorna finns kanske även på dagen men syns bara när det är mörkt...)
Det är kanske priset man får betala för att vara en riktig ban-knutte! Skitig bil med skivbyte och gnistregn.
När Per ser det här kanske han kan förklara?

Kanske bäst att gå över till Greenstuff ändårå?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

När man kör med billiga Bremboskivor o PF97 så slits skivan ner så småningom så långt att beläggets metallplatta som belägget sitter på går emot skivan i ytter och innerkant (mot den där fasningen på skivan som blir) med ett ordentligt gnistregn som resultat. För mig blev det så efter 800-900 mil! Bara att byta skiva på stubben....

Så det finns två varianter av gnistregn som jag har erfarenhet av iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Hmm har inte varit med om det där och har pf97 + bmw 325 släta skivor..
Däremot så har jag fått lite skumt slitage i skivorna nu innan sesången när man har varit ute o snurrat lite och provkört. Har ju ingen gatbil längre så den rullar ju ytterst lite på gatan

Verkar som dom inte tycker om meskörning (gatkörning)

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Kunta skrev:
Verkar som dom inte tycker om meskörning (gatkörning)


För mig verkar det vara när bromsarna är halvvarma - inte meskörning och inte heller race-tempo utan "buskörning"...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Skruva banåkabil
Vad är det för fel på mina bromsar?? (film)
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (6995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande