Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad är det för fel på mina bromsar?? (film)
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (6995 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41573

Forumägare
Forumägare

Kunta skrev:
Hmm har inte varit med om det där och har pf97 + bmw 325 släta skivor..
Däremot så har jag fått lite skumt slitage i skivorna nu innan sesången när man har varit ute o snurrat lite och provkört. Har ju ingen gatbil längre så den rullar ju ytterst lite på gatan

Verkar som dom inte tycker om meskörning (gatkörning)


De verkar slita oerhört när de är kalla och/eller när de håller på att bli varma. När de väl fått upp temp så verkar slitaget vara mycket lågt o bra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Magnus Thomé skrev:
Kunta skrev:
Hmm har inte varit med om det där och har pf97 + bmw 325 släta skivor..
Däremot så har jag fått lite skumt slitage i skivorna nu innan sesången när man har varit ute o snurrat lite och provkört. Har ju ingen gatbil längre så den rullar ju ytterst lite på gatan

Verkar som dom inte tycker om meskörning (gatkörning)


De verkar slita oerhört när de är kalla och/eller när de håller på att bli varma. När de väl fått upp temp så verkar slitaget vara mycket lågt o bra.



Jo slitaget är ju mycket trevligt när dom används som dom skall. Nu har ju jag inte så tung bil enligt Magnus måttstock

Tydligen verkar slitsar inte heller vara bra för slitaget, men det är hörsägen. Någon?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vi har kört ca 25 timmar långlopp(Gelleråsen) med PFC97-beläggen fram på 240:n, varav 9 timmar Kumho V70 och resten vanliga gatdäck. Trots "biltema"-skivor och ingen extra kylning så syns det knappt att varken skivor eller belägg har använts. Det var nästan så att vi började tvivla på att frambromsarna över huvid taget användes...
Men de kanske är lite känsliga när de inte är riktigt varma? Vid långloppskörning och utan extra kylning är det ju inte överdrivet lång tid som de är kalla eller ens halvvarma.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Mats Friberg skrev:


"gnistregnet som blir av mina PFC97-belägg"

"Vid tillfället hade jag fått upp ganska hög temperatur i skivorna så bromsarna tog ganska bra och gnisslade ordentligt"



Vad gäller gnissel med PFC97 så är det väl bara när dom är halvvarma..eller halvkalla om man så vill

Åtminstånde på min bil..tyst o fint vid "normal" körning men gnisslar hejdlöst vid försiktig bankörning (något fuktig bana) för att sedan gå tyst igen när man får upp farten (banan helt torr igen).

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Är det någon fler jag som upplevt att PFC97:orna tar bättre i vardagstrafik efter de använts på riktigt?

Jag har fått en känsla av bettet är bättre dagen efter banträffen än dagen före trots att klossarna i bägge fallen är "kalla".

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Gjorde lite "vapenvård" på mina PFC97 idag och de såg ännu bedrövligare ut nu när det rostat lite. Men det var mest kosmetiskt och jag har slipat till dem lite.

I spalten i mitten har det samlats en blandning av metalliskt järn och rost, det låg också en brun beläggning på dem, så det verkar som om de plockar upp en del material från skivorna vid gatkörning och för min del är jag ganska säker på att detta stått för slitaget. Så länge den grå hinnan satt kvar på skivan när den var ny upplevde jag inget slitage alls, eller inget som bildade ngn kant som kändes med fingret iaf. Jag är, som sagt också ganska säker på att det skulle gnistra om man körde med beläggen i det tillståndet. Fick också rätt mkt flygrost under hösten innan jag bytte till originalbelägg.

Det är Mekonomen-Bremboskivor på den nu, ska byta till ett par "original-Brembo" och kolla om det funkar bättre, enligt det Magnus T skrev om billiga Brembo-skivor.

Men det blir nog iaf skiftning av belägg i samband med hjulbyte i fortsättningen. Jag tror även PFC-beläggen mår bättre av det även om det blir lite inbäddning varje gång. Eller också får man ta och köra som en biltjuv då och då för att hålla dem igång?

GunnarÖ: Jo jag har också känt det, med då är ju grå hinnan kvar och om du och andra också har samma fenomen som jag, då verkar det ju nästan som man har rost som friktionsmaterial efter ett tags gatkörning?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



BTG skrev:
Det verkar ju inte helt otroligt att PFC-beläggen beter sig så där. Alla vitsordar fenomenalt ban-uppträdande. Men samtidigt säger många att skivorna slits snabbt, de skiter ner mer än andra belägg och nu också gnistor. (Gnistorna finns kanske även på dagen men syns bara när det är mörkt...)
Det är kanske priset man får betala för att vara en riktig ban-knutte! Skitig bil med skivbyte och gnistregn.
När Per ser det här kanske han kan förklara?

Kanske bäst att gå över till Greenstuff ändårå?


Jag var ganska ledsen över det snabba skivslitaget, jag upplevde även det herr Hansson skrev om att de slet upp "gropar" i skivorna, att hela karosssidan snabbt blev bromsdammig (fälgarna behöver vi inte ens prata om) var också väldigt tråkigt...

jag har nu gått över till greenstuff, men jag har inte testat dem på bana än.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Har en bekant som bruksar sin 75 3.0 med pf97 belägg o han har alldrig klagat på dom på det sätt ni beskriver. Iofs kör han som en biltjyyv
För min egen del så ligger alltid den grån "hinnan" kvar på skivorna och dom håller fint men då gatkör inte jag

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



"Brun beläggning" var nog lite av understatement när jag läser i efterhand. Det satt även rost/järnklumpar inrammade i belagsytan och järnderivaten hade byggt upp ett antal tiondelar av millimeter över hela beläggsytan på tre av fyra belägg. Trots de negativa effekterna vid gatkörning, så tycker jag att de är tillräckligt fenomenala vid bankörning (trots att mina dammskydd brinner upp) att jag kommer att fortsätta köra med dem på bana, vilket de är konstruerade för, men byta till standardbelägg vid gatkörning.

Visste ni förresten att race-bromsbelägg (kanske även standardbelägg?) innehåller någon sorts smörjmedel? Det är liksom en parameter man labbar med. Det stod så i RCE iallafall.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skruva banåkabil
Vad är det för fel på mina bromsar?? (film)
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (6995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande