Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vad är det för fel på mina bromsar?? (film) | << 1, 2 4 besök senaste veckan (6995 totalt) |
De verkar slita oerhört när de är kalla och/eller när de håller på att bli varma. När de väl fått upp temp så verkar slitaget vara mycket lågt o bra. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jo slitaget är ju mycket trevligt när dom används som dom skall. Nu har ju jag inte så tung bil enligt Magnus måttstock Tydligen verkar slitsar inte heller vara bra för slitaget, men det är hörsägen. Någon? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Vi har kört ca 25 timmar långlopp(Gelleråsen) med PFC97-beläggen fram på 240:n, varav 9 timmar Kumho V70 och resten vanliga gatdäck. Trots "biltema"-skivor och ingen extra kylning så syns det knappt att varken skivor eller belägg har använts. Det var nästan så att vi började tvivla på att frambromsarna över huvid taget användes...
Men de kanske är lite känsliga när de inte är riktigt varma? Vid långloppskörning och utan extra kylning är det ju inte överdrivet lång tid som de är kalla eller ens halvvarma. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Vad gäller gnissel med PFC97 så är det väl bara när dom är halvvarma..eller halvkalla om man så vill Åtminstånde på min bil..tyst o fint vid "normal" körning men gnisslar hejdlöst vid försiktig bankörning (något fuktig bana) för att sedan gå tyst igen när man får upp farten (banan helt torr igen). _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||
Är det någon fler jag som upplevt att PFC97:orna tar bättre i vardagstrafik efter de använts på riktigt?
Jag har fått en känsla av bettet är bättre dagen efter banträffen än dagen före trots att klossarna i bägge fallen är "kalla". _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Gjorde lite "vapenvård" på mina PFC97 idag och de såg ännu bedrövligare ut nu när det rostat lite. Men det var mest kosmetiskt och jag har slipat till dem lite.
I spalten i mitten har det samlats en blandning av metalliskt järn och rost, det låg också en brun beläggning på dem, så det verkar som om de plockar upp en del material från skivorna vid gatkörning och för min del är jag ganska säker på att detta stått för slitaget. Så länge den grå hinnan satt kvar på skivan när den var ny upplevde jag inget slitage alls, eller inget som bildade ngn kant som kändes med fingret iaf. Jag är, som sagt också ganska säker på att det skulle gnistra om man körde med beläggen i det tillståndet. Fick också rätt mkt flygrost under hösten innan jag bytte till originalbelägg. Det är Mekonomen-Bremboskivor på den nu, ska byta till ett par "original-Brembo" och kolla om det funkar bättre, enligt det Magnus T skrev om billiga Brembo-skivor. Men det blir nog iaf skiftning av belägg i samband med hjulbyte i fortsättningen. Jag tror även PFC-beläggen mår bättre av det även om det blir lite inbäddning varje gång. Eller också får man ta och köra som en biltjuv då och då för att hålla dem igång? GunnarÖ: Jo jag har också känt det, med då är ju grå hinnan kvar och om du och andra också har samma fenomen som jag, då verkar det ju nästan som man har rost som friktionsmaterial efter ett tags gatkörning? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag var ganska ledsen över det snabba skivslitaget, jag upplevde även det herr Hansson skrev om att de slet upp "gropar" i skivorna, att hela karosssidan snabbt blev bromsdammig (fälgarna behöver vi inte ens prata om) var också väldigt tråkigt... jag har nu gått över till greenstuff, men jag har inte testat dem på bana än. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Har en bekant som bruksar sin 75 3.0 med pf97 belägg o han har alldrig klagat på dom på det sätt ni beskriver. Iofs kör han som en biltjyyv
För min egen del så ligger alltid den grån "hinnan" kvar på skivorna och dom håller fint men då gatkör inte jag _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
"Brun beläggning" var nog lite av understatement när jag läser i efterhand. Det satt även rost/järnklumpar inrammade i belagsytan och järnderivaten hade byggt upp ett antal tiondelar av millimeter över hela beläggsytan på tre av fyra belägg. Trots de negativa effekterna vid gatkörning, så tycker jag att de är tillräckligt fenomenala vid bankörning (trots att mina dammskydd brinner upp) att jag kommer att fortsätta köra med dem på bana, vilket de är konstruerade för, men byta till standardbelägg vid gatkörning.
Visste ni förresten att race-bromsbelägg (kanske även standardbelägg?) innehåller någon sorts smörjmedel? Det är liksom en parameter man labbar med. Det stod så i RCE iallafall. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Skruva banåkabil Vad är det för fel på mina bromsar?? (film) | << 1, 2 4 besök senaste veckan (6995 totalt) |