Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Vad om Trackday på KM5??
5390 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jo, såhär va, Jag och Andreas pratade lite om det här med trackday. På Sturup var det lite av en nödlösning men trots kort framförhållning hade vi 7 ekipage på plats vilket jag tycker är bra resultat. Nu sneglar jag på inbjudan till KM5 (KM4 publiceras snart) och funderar på om vi inte skall göra om övningen men med bättre framförhållning.

"Höstracet" brukar vara populärt för KM deltagare då det är Final, det krämas ut det sista och man får 2 rejs på sig att tvåla till kompisen som knyckt mer pokaler/poäng . Många tar sig tid att komma ner att köra även om man inte kört serien tidigare under året. Därför kan det muttras en del om man ändrar konceptet.

Å andra sidan skulle vi kunna få ut fler roliga bilar, bättre gemenskap i klubben och bättre ekonomi om vi hade vigt halva dagen till trackday för sportbilar (jag ser inga hinder att anmälda i KM kör trackday också). För att detta skall funka måste det:
1. Finnas underlag, skippar vi ena rejset i KM så vill vi inte se ett stackars ekipage segla runt banan resten av eftermidagen.
2. Hjälpande händer, det skall flaggas, besiktas och hållas koll på banan även på trackday. Kan vi inte garantera det så kör vi inte.

Detta är inget som har beslutats. Jag lyfter frågan för att kolla intresset och ge möjlighet att fånga synpunkter.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Nu är jag ju inte medlem i klubben (ännu) så jag vet inte om jag har någon talan här...men hade detta datum inte krockst med andra racing-aktiviteter så hade jag helt klart varit intresserad av att köra trackday. Jag tycker det är ett bra koncept om det kan hjälpa klubbens ekonomi. Dessutom är det som du är inne på Eddie att det är bra för klubbandan och kan kanske locka fler medlemmar.

Samtidigt kan jag tänka mig att vissa tävlande tycker att det är tråkigt att deras bantid blir mindre. Det hade jag tyckt i alla fall.

Några synpunkter som jag har på vilkoren är:
1. Varför måste det vara gatgodkända däck? SMAs regler? Det kan nog tyvärr stoppa en del intressenter.
2. Vad gäller om jag har min licens hos SBF, måste jag ändå lösa 1-dagslicens eftersom eventet är SMA-anslutet?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Jag håller med om att Track Day stuket kan fungera bättre än vad "prova på" har gjort. Att sedan ha track day som komplement istället för att dela dagen med t.ex. annan klubb borde även det ge fler klubbmedlemmar som kör och ev. nya medlemmar, samt folk som inser sitt bästa och vill vara med i klubbmästerskapet (KM) framöver

Däremot tycker jag inte att vi ska minska ner på körtiden i klubbmästerskapet på höstracet. Det är finalen och höjdpunkten i klubbmästerskapet med många som ser just detta upplägget som extra lockande (jag är en av dem ). Vad vi istället kan göra är att gå igenom planeringen och se hur mycket tid som blir över efter klubbmästerskapet och köra track day då. Har för mig att det var mer än 2 timmar ifol som gick till prova på. Erbjud detta till en rimlig peng. Kan man spänga in track day tiden i klubbmästerskapets schema och fördela den till kanske 3-4 körtillfälle på samma sätt som KM kan det bli ännu bättre eftersom väldigt få kan eller vill utnyttja 1-2 timmar sammanhängande körtid effektivt. Vet dock inte hur det fungerar med SBF/SMA osv.

För klubbmästerskapet 2014 kanske vi ska ta en rejäl funderare och sätta ihop ett nytt lockande koncept??

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Trackday på överbliven tid är så klart bra för ev återväxt i klubben / KM men minska inte ner körtiden för KM, finns säkert tid för bägge aktiviteterna på KM5

Varför inte släppa in testpiloter redan på KM4 Minnesberg??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Ja, då känns det ju som att vi är flera som tycker att körtiden för de tävlande är viktig. Frågan är hur man klämmer in trackday-tid då...

Som jag ser det så är 2 timmar ett absolut minimum av trackday-tid om man ska kunna locka dit åkare (gärna 3 eller 4 timmar).

Går det att komprimera KM-tävlandet så där blir mer tid över i slutet av dagen?
Hyra banorna på de dagar då det får köras till 17 eller 18 istället för kanske 16?
Utöka till 2-dagars på vissa av tävlingarna?
Andra idéer?

Samtidigt känns det lite som att man tappar bort MSCCs idé om man ska stressa sig igenom tävlingarna för att klämma in trackday.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



På Knutstorp är det körtid mellan 09.00 och 16.00 thats it

Fyra 20 minuters pass bör väl räcka för "track day" (utökad prova på bilsport)

Det finns många andra som arrangerar rena trackdays
MSCC har en snart 50 årig tradition att arrangera klubbmästerskap och detta bör fortsatt vara klubbens huvudsakliga uppgift, förutom övriga arrangemang, trackande kan som jag ser det tillkomma i mån av överbliven bantid

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Bra input detta thumbs up vi återkommer i ärendet.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
MSCC
Vad om Trackday på KM5??
5390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande