Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Miata -97 som gått 2000 mil?
1 besök senaste veckan (5307 totalt)
FredrikBillig
Sollentuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 12


Trådstartare
Provkörde en Miata från -97 som bara gått 2000 mil och aldrig varit förvarad utomhus (jag tror honom). Svensksåld. Två ägare. Kamrem och olja bytt 2012.
Nästan spökligt att se en över 16 år gammal bil som ser som den precis lämnat fabriken.

Den har rullat ganska konstant några hundra mil per år, men senaste två åren har den stått mest still.
Vad ska man tänka på när man köper en sådan bil?

Jag har lite svårt att avgöra hur den faktiskt kändes att köra eftersom hjulen var lite orunda efter att ha stått still länge. Men den kändes (naturligtvis) tight och fin i chassit.
Möjligt att motorn var lite segare än väntat, men det var nog bara jag som varvade för lite. Kör man Santa Fe är man vad vid att glida lungt och lågvarvigt

Bifogar en detaljbild. Så där ser hela bilen ut. Ny!
Kommentarer?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



FredrikBillig skrev:
Provkörde en Miata från -97 som bara gått 2000 mil och aldrig varit förvarad utomhus (jag tror honom). Svensksåld. Två ägare. Kamrem och olja bytt 2012.
Nästan spökligt att se en över 16 år gammal bil som ser som den precis lämnat fabriken.

Den har rullat ganska konstant några hundra mil per år, men senaste två åren har den stått mest still.
Vad ska man tänka på när man köper en sådan bil?

Jag har lite svårt att avgöra hur den faktiskt kändes att köra eftersom hjulen var lite orunda efter att ha stått still länge. Men den kändes (naturligtvis) tight och fin i chassit.
Möjligt att motorn var lite segare än väntat, men det var nog bara jag som varvade för lite. Kör man Santa Fe är man vad vid att glida lungt och lågvarvigt

Bifogar en detaljbild. Så där ser hela bilen ut. Ny!
Kommentarer?



Det är ju skönt att slippa rostiga lik... Du kan dock få ett annat problem, att tex packboxar har torkat ut etc. Men det är välinte värre än att byta dessa om de börjar läcka.

_________________
Roland Johansson
Citera
FredrikBillig
Sollentuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 12


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Det är ju skönt att slippa rostiga lik... Du kan dock få ett annat problem, att tex packboxar har torkat ut etc. Men det är välinte värre än att byta dessa om de börjar läcka.


Jo, det var väl ungefär så jag tänkte. Fast byta packboxar är ju inte något man gör hemma i ett normalt garage direkt. Frågan är hur man ska värdera en sådan bil jämfört med "normalbilen" som kanske gått 500-1000 mil per år och kanske har "normala" skavanker?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



Köp och kör.

Rädsla för att en fin bil inte är perfekt verkar vara en åkomma bland entusiaster.

_________________
Anders Hansson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:
Köp och kör.

Och gör mig avundsjuk. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Kraniel skrev:
sweanders skrev:
Köp och kör.

Och gör mig avundsjuk. thumbs up

Fast denna är ju inte pre-scratched...

Tror att en Miata kan vara ett av de säkrare köpen för en lågmilare även om det troligen kommer att dyka upp några småsaker som behöver fixas som vanligt på 16 år gamla bilar.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128



Hej! Lite erfarenheter apropå bilen (modell och mil alltså, inte den specifika bilen) du tittar på...
Däcken är säkert fina men samtidigt inte otroligt att dom är 16 år gamla. Egentligen inte så stort problem så länge du bara kör soliga dagar (du ska väl inte blöta ner den??! ) men det är trots allt din kontakt med vägen.
Har hört sägas att billigaste sättet att "trimma" sin miata är att dra den 1500varv till eftersom många växlar redan efter "normala" 5000 rpm (även om jag personligen tycker vridet på lägre varv räcker för att njuta på slingriga småvägar).
Tyckte att det var en lite "kärv" känsla när man växlade på min i början (-97:a som gått 1800 mil 2010 när jag köpte den)men det har gått över efter hand som man kört den.
När det gäller pris så dyker det upp liknande bilar då och då och dom verkar ligga mellan 70 och 80tusen - vad dom säljs för är nog en annan sak... Med fina NB till salu för samma slantar och snart också NC så är det en tuff konkurrens i den prisklassen även för en bil med få mil. Så: pruta, köp och se fram emot många problemfria mil - Lycka till! /Mvh Dan

_________________
Dan Byström
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Men... vad ska du ha bilen till?

Bilen du beskriver kommer älskas och hyllas i Svenska Miataklubben bland killarna som inte kör på bana utan glider omkring med välputsade bilar. I tex MX5racingclub, där man fokuserar på just bankörning och tävling, så kommer denna bil vara en mycket udda fågel.

Alltså: Om du tänker köra på bana med bilen kommer du mycket snart vilja ha:
1. En seriös rullbåge, för allt annat är livsfarligt (där ryker en del av inredningen!!)
2. Bättre (och säkrare!) stol för bankörning än original (Miatan är trång! Dags att karva lite i matta och banga lite på kardantunneln)
3. Coilovers som lämpar sig bättre för bana än original
4. Andra bromsbelägg än original
5. Lättare bil, för det gör Miatan bara ännu mer "Miata" och jättekul att köra. (Där rök inredningen i bagageutrymmet, samt en massa annan skit!)

Så vad är då meningen med att köpa en perfekt originalbil? Nää, vill du köra Miata på bana (och det gissar jag att du gör eftersom du postar här på rejsa) så kolla in någon av de mera färdiga banbilarna på t ex MX5racingclub.se eller ta hem en billig från UK, Tyskland eller dylikt. De är m-y-c-k-e-t stryktåliga och det ska mycket till för att man ska få ett dåligt exemplar.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



FredrikBillig skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Det är ju skönt att slippa rostiga lik... Du kan dock få ett annat problem, att tex packboxar har torkat ut etc. Men det är välinte värre än att byta dessa om de börjar läcka.


Jo, det var väl ungefär så jag tänkte. Fast byta packboxar är ju inte något man gör hemma i ett normalt garage direkt. Frågan är hur man ska värdera en sådan bil jämfört med "normalbilen" som kanske gått 500-1000 mil per år och kanske har "normala" skavanker?


Byta lite packboxar och eventuellt stötdämpare är väl just de saker du kan göra i ett 'normalt garage'

Börja svetsa, nej. Riva isär precis hela motorn och växellådan nej.

_________________
Roland Johansson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Miata -97 som gått 2000 mil?
1 besök senaste veckan (5307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande