Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
synpukter på val av bil :)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (17303 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Är på jakt efter ett seriöst trackday järn

Bilar som jag fastnat för och som inte tömmer plånboken allt för snabbt i drift kostnad, är följande.

Nr uno
Mini cooper s jcw gp eller senare jcw med turbo.

Nr 2
Renault Clio sport 197 f1 r27 eller en senare 200 cup.

Nr3
gammla trogna Honda civic type r ep3 2001-2005.

Tanken med alla dessa kandidater, är att köpa till kw v3 kolla eller likvärdigt, r däck, bättre belägg och broms slangar, vissa av bilarna lämnar ju även störe utryme att modda vidare, då dom kostar mindre i inköp.

Men nu vill jag gärna ha lite synpunkter från er som åker mycket och kannske till och med kört alla bilarna, vilken ni valt och varför?
Gärna bra gämföranden

Hälsningar nybörjare som vill åka mer och lära mig köra ordentligt

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Bästa tipset oavsett bilval är att lägga så mycket tid och pengar du har över på att köra! Inget gör körningen (och varvtiderna bättre) än träning.
Så skicka in massa pengar extra på bensinkortet, leta upp bra körningar och även körningar där det finns duktiga instruktörer så kommer du utvecklas i raketfart utan att modda bilen direkt. Modda gör man bäst när man inte kan köra snabbare med den längre.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Jo så sant som de är sagt
Är nog riktigt klokt som du säger, att ha en buffert för soppa bromsar och däck.
Nå synpunkter på val av bil?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



En synpunkt som egentligen inte handlar om bilen är att välja bilmärke efter vilken märkesklubb som faktiskt anordnar trackdays. För tyvärr så är klubbarna oftast/mest uppdelade efter märket på motorhuven. Och många roliga bilar saknar aktiva märkesklubbar. Det gör att man kanske köper en skitkul banbil men sedan inte kan hitta någon möjlighet att få köra den.
Nu finns det visserligen trackdays som anordnas som struntar i märket på huven. Men de kostar oftast lite mer och har oftast inte full äkerhet.

En klubb som anordnar mycket och har full säkerhet: www.bmwsc.com

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



BTG skrev:
En synpunkt som egentligen inte handlar om bilen är att välja bilmärke efter vilken märkesklubb som faktiskt anordnar trackdays. För tyvärr så är klubbarna oftast/mest uppdelade efter märket på motorhuven. Och många roliga bilar saknar aktiva märkesklubbar. Det gör att man kanske köper en skitkul banbil men sedan inte kan hitta någon möjlighet att få köra den.
Nu finns det visserligen trackdays som anordnas som struntar i märket på huven. Men de kostar oftast lite mer och har oftast inte full äkerhet.

En klubb som anordnar mycket och har full säkerhet: www.bmwsc.com


Dessutom har vi tävlingsserien BMW Cup med 3st klasser för den som vill ta steget vidare & tävla.

För gatbilarna har vi Time Attack under våra träffar som går under SBF Enkla tävlingsformer.

Stor modellflora där man kan hitta modeller som passar de flesta plånböcker.

Det finns även bland klubbens medlemar mycket kunskap hur man på bästa sätt anpassar sin Bmw till bankörning.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Hur funkar de med mini cooper tex?
Är dom välkommen på BMW körningar?

Honda klubben har jag följt en längre tid och dom verkar vara ett glatt gäng med en hel del aktiviteter på kalenderåret.

Renault är vell dom jag inte har koll alls på?
Men kannske finns folk som hänger här, som har bättre kol på renaults aktiva klubb

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Nu fanns det ju varken dubbelknjure eller rwd men bland valen, och då blir ju en monokultururell depå med endast dubbelnjurar lite tråkigt

Det är ju inte alla som stormtrivs i depåer med märkesvariation som en granplantering.
Mini är ju iofs en slamkrypare, och Ådisarna är ju ofta med.

Motivering med märkesklubbarna var mer relevant för 10 år sen ungefär, idag finns det massor av körningar öppet för diverse.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Fricke.w skrev:
Hur funkar de med mini cooper tex?
Är dom välkommen på BMW körningar?

Honda klubben har jag följt en längre tid och dom verkar vara ett glatt gäng med en hel del aktiviteter på kalenderåret.

Renault är vell dom jag inte har koll alls på?
Men kannske finns folk som hänger här, som har bättre kol på renaults aktiva klubb


MINI är välkommna på våra träffar & Audi Club Sport har vi samarbete med

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Fricke.w skrev:


Nr uno
Mini cooper s jcw gp eller senare jcw med turbo.



Jag körde runt med en MINI GP under några år.
Har du frågor om MINI så är du välkommen att pm:a mig
Övriga alternativ är också bra, men kunskap om dessa får någon annan ge då min är begränsad.
(enbart ett numera preskriberat kortare innehav av en Honda Civic EX 1997)

Figgz goda råd thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Niklas Falk skrev:


Det är ju inte alla som stormtrivs i depåer med märkesvariation som en granplantering.




Vissa hittar rätt direkt, och trivs i granskogen

_________________
BMW MC-klubben
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Porsche Club Sverige har 20 banträffar i år spridda över landet och utlandet (en på Rudskogen och en på SPA).
Det är den ungefär den nivån vi legat på de senaste åren.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Mångfalden i depån, tycker då jag inte gör mig nåt.
Är ingen inbiten Närkes fantast, så bara roligare att kunna titta in lite andra bilar och prata med ägarna

Hör av mig till dig Måns, så får jag höra lite mer ingående vad du tyckte om gpn .

Angående Porsche så är ju Porsche gt3 en dröm bil, som också kommer förbli en dröm som de känns i dag
Men de stora med att äga Porsche, känns ju som att de är utgifterna
Å jag som då gillar att göra allt skruvande själv, dells för att hålla ner kostnader men också för att de är kul då så klart, får de svårt att sälja en sån bil om de skulle behövas, de är i alla fal min upptagning, jag kan ha fel.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Finns ju alltid porsche 924 och 944

lite billigare att äga osv än 911orna om jag uppfattat det rätt.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Fricke.w skrev:
...
Bilar som jag fastnat för och som inte tömmer plånboken allt för snabbt i drift kostnad, är följande.

Nr uno
Mini cooper s jcw gp eller senare jcw med turbo.

Nr 2
Renault Clio sport 197 f1 r27 eller en senare 200 cup.

Nr3
gammla trogna Honda civic type r ep3 2001-2005.

Tanken med alla dessa kandidater, är att köpa till kw v3 kolla eller likvärdigt, r däck, bättre belägg och broms slangar, vissa av bilarna lämnar ju även störe utryme att modda vidare, då dom kostar mindre i inköp.
...



Skitbra förslag på bilar allihop IMHO utifrån din "kravspec" thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Fricke.w skrev:


Angående Porsche så är ju Porsche gt3 en dröm bil, som också kommer förbli en dröm som de känns i dag
Men de stora med att äga Porsche, känns ju som att de är utgifterna
Å jag som då gillar att göra allt skruvande själv, dells för att hålla ner kostnader men också för att de är kul då så klart, får de svårt att sälja en sån bil om de skulle behövas, de är i alla fal min upptagning, jag kan ha fel.


En 944 turbo (eller en S2, men jag föredrar turbon) är en rätt kompetent bil för rimliga pengar som man kan skruva med själv.
Porsche Boxster S är inte så tokig heller och de börjar bli löjligt billiga.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fricke.w skrev:
...
Bilar som jag fastnat för och som inte tömmer plånboken allt för snabbt i drift kostnad, är följande.

Nr uno
Mini cooper s jcw gp eller senare jcw med turbo.

Nr 2
Renault Clio sport 197 f1 r27 eller en senare 200 cup.

Nr3
gammla trogna Honda civic type r ep3 2001-2005.

Tanken med alla dessa kandidater, är att köpa till kw v3 kolla eller likvärdigt, r däck, bättre belägg och broms slangar, vissa av bilarna lämnar ju även störe utryme att modda vidare, då dom kostar mindre i inköp.
...



Skitbra förslag på bilar allihop IMHO utifrån din "kravspec" thumbs up thumbs up


Tack, känns skönt att veta att jag inte är helt fel ute då i alla fall

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
safe skrev:
Fricke.w skrev:


Angående Porsche så är ju Porsche gt3 en dröm bil, som också kommer förbli en dröm som de känns i dag
Men de stora med att äga Porsche, känns ju som att de är utgifterna
Å jag som då gillar att göra allt skruvande själv, dells för att hålla ner kostnader men också för att de är kul då så klart, får de svårt att sälja en sån bil om de skulle behövas, de är i alla fal min upptagning, jag kan ha fel.


En 944 turbo (eller en S2, men jag föredrar turbon) är en rätt kompetent bil för rimliga pengar som man kan skruva med själv.
Porsche Boxster S är inte så tokig heller och de börjar bli löjligt billiga.


Ho har kollat lite på dom äldre du tagit upp, även 968 om dom heter så, dom med 3.0l fyra
Men känns som man får ganska gammla bilar då och för dom pengarna vet de fasen om de inte smäller högre med en M3a, hade ju en m3gt för ex antal år sen å de var en riktigt schyst bil, så visst skulle jag även kunna tänka mig en BMW i gen.
Men som du säger med boxster s så är de bra bil för pengarna, tycker även att cayman s verkar riktigt bra prismäsigt, samt verkar va en riktig dräppare för dom pengarna.
Men de är ju de där med ims lagre och den högre ägande kostnaden.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Cayman S hellre än Boxter...

Mittmotor och drivning i rätt ände måste väl vara enormt mycket bättre än att ha styrning och drivning på samma axel (som dessutom avlastas vid acceleration)?

Syftar på din lista, och inte Cayman kontra Boxter, så ingen missförstår

Det ingår en 300 hästars sänkt och uppstyvad Zafira OPC i den privata samlingen, skitfrän sleeper, men det är sällan man kan utnyttja effekten fullt ut

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Top Notch skrev:
Cayman S hellre än Boxter...


Skulle också vara mitt val, men en Boxster S hittar man för ca 150.000 och en Cayman S är ytterligare en hundring. Cayman är då några år nyare iofs.

Angående IMS så går det att byta i förebyggande syfte. Om man köper en bil strax över 10.000 mil så kommer ett kopplingsbyte ganska snart, ta med det som prut-argument. När man byter kopplingen så tar man lagret samtidigt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Ska jag vara ärlig så blir de ingen cayman, har lovat här hemma att jag ska hitta mig en biligare bil, för att kunna utveckla mitt intresse.
För frun i huset vill att vi även ska köpa båt
Och sen är de ju även som så att hon faktist har fått ståt ut med mina bil äventyr ett tag
Men jag är samtidigt glad att man har avklarat de kapitlet, annars hade de fortfarande legat och skaft i bak huvet, hur de hade varit att ägt en riktigt motor stark bil.
närmare 600hk impreza STI biter i från rejält när turbon hostar i gång
Men som sagt ska man väga upp hur många timmar man kör en sån bil, kontra timmar av skrivande, så känns de skönt med mer normala bilar.
Men ska titta lite på boxter s också.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Fricke.w skrev:
närmare 600hk impreza STI biter i från rejält när turbon hostar i gång
Men som sagt ska man väga upp hur många timmar man kör en sån bil, kontra timmar av skrivande, så känns de skönt med mer normala bilar.
Men ska titta lite på boxter s också.
Host https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1253167#1253167 men det kostar ju det med.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
synpukter på val av bil :)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (17303 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande