Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viktändring kontra fjädring.
1506 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu är jag villrådig.

Jag skall vartefter bygga om min Porsche 924S efter Roadsport och PCSR reglementen. Men det betyder att jag kommer att få två olika minimivikter. Gissningsvis kommer det att skilja någonstans mellan 70-100kg mellan de olika utförandena (med hjälp av bensinmängd, batteristorlek, reservhjulets vara och icke vara osv).

Men vad ställer det till med för väghållningen? Låt oss leka med tanken på att jag skaffar fjädrar/stötdämpare anpassade för just min bil, och så plötsligt är vikten alldeles åt h-vete. Vad händer då? Blir den helhispig, eller är det så pass inom marginalen att sådan tattare bakom ratten som jag inte känner skillnad (ja, tattare, jag har ju kört med toe out bak i tre år, och ändå åkt stumt under bron. Tyder väl knappast på någon större känslighet.)? Fast Le Mans, SLC och andra långloppsbilar diffar väl ungefär lika mycket mellan tankningarna?

och om man nu gör en sån här kompromiss, skall man då bygga efter det lätta eller tunga, eller skall man kompromissa även där och lägga sig i mitten?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Utan att veta ett skit skulle jag lätt så mycket som möligt och lägga in vikter så lågt som möligt på ett ställe som balanserar vikten mellan fram och bakaxel för att uppnå minimivikten.

Ligger vikten rätt så borde inte bilen ändra balans spesielt mycket vid olika viktingar.


edit:
Hmm jag såg din andra tråd för sent så jag vet inte om jag ät och far eller ej.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Viktändring kontra fjädring.
1506 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande