Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti M-00, såld!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
93898 besök totalt
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Beställde nya styrleder och ABS givare idag! Styrlederna tror jag suttit där sen bilen var ny, och jag lär ändå göra ny hjulinställning nu när jag bytt hjulspindlarna och bärarmarna så jag byter styrlederna i förebyggande syfte.

ABS givarna, den ena skruven som håller de på plats gick av och den andra blev rund, hittade rätt billiga på eBay så jag gjorde det enkelt för mig och beställde nya istället för att krångla ur de gamla!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Prova att såga igenom muttern halvvägs så försvagar du den, det går om du har en liten såg för ändamålet.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Fortsatte med bilen idag, fick bort hö bärarm och monterade ihop allt, nu får jag inte loss styrelsen men jag har inte rätt verktyg hemma så jag tar det på jobbet! Luftade bromsarna startade bilen och pumpade bromspedaldn och som jag befarade så fick jag läckage problem på vänster ok! När jag skruvade bort gamla slangen märkte jag att gängorna i oken såg ut att vara trasiga! Provade att skruva i gängtapp och gängorna blev bättre och det gick att skruva in slangen men det kändes inte bra! Och mycket riktigt så läcker det dom fån när man bromsar! Så vad gör jag nu? Några förslag? Går det att rädda oken eller är det bara och försöka leta på ett nytt?

Har även tagit bort dimljusen och monterat trattarna för luftstyrning till bromsarna.





_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Har hört runt om oket, det kanske skulle fungera med heilcoil (eller vad det nu heter) insatsgänga, men det kändes inte helt rätt, lyckades hitta ett begagnat ok på Bildemo i Uppsala och tjejen skulle dit idag så det blev och köpa den! Hon kommer med den ikväll så jag får skruva dit den ikväll och hoppas på bättre lycka!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Skam den som ger dig! Borstade bort skit från ytan på det "nya" oket, skruvade dit den och luftade bromsarna och det ser ut och fungera väl! Inget läckage! För lacka oket senare. ABS givarna ligger på posten och släng som ska leda luften från fronten på väg. Så fort bilen kommer på backen så ska jag ta den till jobbet och byta styrelser och göra nytt hjulinställning på den.



_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Dubbel post.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Äntligen börjar jag se ljuset i tunnel! Allt som kan jävlas har jävlats! Trots massor av värme fick jag aldrig loss styrlederna från dom innre styrlederna! Så jag köpte nya sånna också! Tyvärr fick jag bara ett levererad i torsdags, så nu är högrasidan klar! Har även monterat slangen från tratten i fronten till tratten bakom bromsskivan. På tisdag eller onsdag tänkte jag montera klart den vänstrasidan och sen är det bara en hjulinställning kvar innan kinnekulle den 4/5.



_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



Hej Abbe,

Jag kör lite vårstädning i garaget. Hittat ett lättat svänghjul till M42 motorn, sänkningssats HR tror jag till E30 och nya ferrodobelägg bak. Nåt du vill ha? Har du kvar e30in så är det Gratis!

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Stoltan skrev:
Hej Abbe,

Jag kör lite vårstädning i garaget. Hittat ett lättat svänghjul till M42 motorn, sänkningssats HR tror jag till E30 och nya ferrodobelägg bak. Nåt du vill ha? Har du kvar e30in så är det Gratis!


Jag har E30:n kvar, tar gärna emot dom! thumbs up thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Efter mycket strul är nu bilen nästa klar! Inför besiktningen har jag bytt till original ratten, Air bag lampan vägrade slockna trots radering av felkod men är nu fixat, ABS lampan lös ständigt och felkoder gick inte och läsa av då ABS enheten inte var kontaktbar genom två olika dator och användning av Car soft! Misstänkte att det är de billiga ABS sensorerna som är boven i dramat, bytte till två andra och problemet är ur världen!

Vidare har jag gjort en hjullinställning på bilen och bytt även ventikåpspackningen som läckte olja.


Imorgon ska jag sätta in originalstolen och besiktiga bilen senare nästa vecka! Ska bli jäkligt skoj att komma iväg till kinnekulle 4/5.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Idag monterade jag en catchtank i bensintsnken, ytterst osäker på om det blev rätt!



_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det ser rätt ut!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Det ser rätt ut!


Ska den bara sitta löst där? Fattar inte varför bilderna kommer i fel ordning när jag laddar upp det från mobilen! Bild tre var först är det tänkt!

Hur som helst är bilen redo för morgondagens besiktning! Lite nervös för avgasvärdena! Förra året gick den precis genom, ska bli intressant och se hur racekatten påverkar värdena! Blir köra lite hårt med den innan så den är ordentligt varm!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Den klickas lite lätt i den vita grejen och sen i med slangen bara så är det färdigt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Kul att du är på gång Abbe! Roligt att följa tråden nu.

Hoppas vi ses på Kinnekulle, lördag då

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Kul att du är på gång Abbe! Roligt att följa tråden nu.

Hoppas vi ses på Kinnekulle, lördag då



Jag kommer på lördag, eller rättare sagt åker ner på fredagskväll!

Men bil skrället jäklas med mig! Åkte och besiktigade den, svänger in på Bilprovningens parkering och märker helt plötsligt att samtliga blinkers är ur funktion! Blev kallad in direkt så där inne kollade jag på säkringar, efter byte av ett bränd säkring funkar höger blinkers men inte den vänstra! får söka vidare i veckan på varför det inte fungerar.

Det positiva är att jag var orolig för HC värdena, hade hittat en slang som var sprucken, bytte den och det verkar ha gjort susen! Förra året gick han genom med nöd och näppe med original katalysatorn, nu gick han genom med HC på 80 då med race katalysator!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Abbe o skrev:
BMW-DJ skrev:
Kul att du är på gång Abbe! Roligt att följa tråden nu.

Hoppas vi ses på Kinnekulle, lördag då



Jag kommer på lördag, eller rättare sagt åker ner på fredagskväll!

Men bil skrället jäklas med mig! Åkte och besiktigade den, svänger in på Bilprovningens parkering och märker helt plötsligt att samtliga blinkers är ur funktion! Blev kallad in direkt så där inne kollade jag på säkringar, efter byte av ett bränd säkring funkar höger blinkers men inte den vänstra! får söka vidare i veckan på varför det inte fungerar.

Det positiva är att jag var orolig för HC värdena, hade hittat en slang som var sprucken, bytte den och det verkar ha gjort susen! Förra året gick han genom med nöd och näppe med original katalysatorn, nu gick han genom med HC på 80 då med race katalysator!


Tack för tipset, då ska vi kolla dina blinkers extra noggrant vid besiktning på träffen också

Skämt åsido, hoppas det är enkelt fixat

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Abbe o skrev:
BMW-DJ skrev:
Kul att du är på gång Abbe! Roligt att följa tråden nu.

Hoppas vi ses på Kinnekulle, lördag då



Jag kommer på lördag, eller rättare sagt åker ner på fredagskväll!

Men bil skrället jäklas med mig! Åkte och besiktigade den, svänger in på Bilprovningens parkering och märker helt plötsligt att samtliga blinkers är ur funktion! Blev kallad in direkt så där inne kollade jag på säkringar, efter byte av ett bränd säkring funkar höger blinkers men inte den vänstra! får söka vidare i veckan på varför det inte fungerar.

Det positiva är att jag var orolig för HC värdena, hade hittat en slang som var sprucken, bytte den och det verkar ha gjort susen! Förra året gick han genom med nöd och näppe med original katalysatorn, nu gick han genom med HC på 80 då med race katalysator!


Tack för tipset, då ska vi kolla dina blinkers extra noggrant vid besiktning på träffen också

Skämt åsido, hoppas det är enkelt fixat



Haha höger fungerar så jag får väl gå åt höger hela tiden. Måste nog ha ny spak tydligen! Hoppas jag hinner få ett till på fredag!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Puhh blinkers problemet löst! Tack vare hjälpsamma människor på fejjan så fick jag ett blinkersspak och blinkers relä om jag hämtade det i Söderhamn! Brände ditt till 22 tiden och hemma igen vid 23, hoppades på att det skulle vara relä som gett sig men med min tur räknade jag med att så inte är fallet! Men väl hemma så testade jag så klart byta relä och till min förvåning så gjorde detta susen! Nu funkar skiten! thumbs up thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639


Trådstartare
Fick ditt det sista idag, x-brace! Nu är jag nöjd med bilen för i år tror jag!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gött jobbat Abbe men du glömde det viktigaste!


KÖRA



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti M-00, såld!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
93898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande