Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti M-00, såld!
<<   1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19   >>
18 besök idag (93949 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det är lika bra du ringer Bäck och bokar in en tid för genomgång av bilen med hans hålsåg, den har mycket erfarenhet av att såga ner vikten på Bimmers till ett minimum. Skulle nåt gå trasigt svetsar broschan ihop det!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Att jag har fastnat för bankörning är faktum sen många år, men andra faktorer i livet har hindrat det från praktisering! Jag vill köra på banan enbart för att det är kul och jag vill ha roligt! Tyvärr är jag ingen tävlingsmänniska, och därför ser jag idag ingen vinning i att kunna köra lite fortare runt banan för att bilen är lite lättare, jag kommer ha kul fast det går sakta! Förhoppningen är att kunna bli snabbare.

Sen har jag ingen garage att mecka i längre heller, allt jag kommer att göra görs i min carport och det har ju sina begränsningar. Sen att jag med åren blivit förbannat bekväm av mig gör inte saken bättre, jag vill ha AC och hyggligt tyst i bilen. Så närmaste åren kommer inte bilen lättas alls, vet ju inte ens om bilen passar mig, jag kanske byter till något annat och då är det bättre att bilen är hyfsat intakt så att det går att sälja den om jag vill det. Men man kan ju alltid ändra sig!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul slår snabbt alla dagar thumbs up
En AC i bilen på Mantorp senast (28 grader och sol) var ingen nackdel.

På tal om kul Abbe:
Är det inte dags att tvätta och vaxa vrålåket snart?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Kul slår snabbt alla dagar thumbs up
En AC i bilen på Mantorp senast (28 grader och sol) var ingen nackdel.

På tal om kul Abbe:
Är det inte dags att tvätta och vaxa vrålåket snart?



jo, har presentkort på Ditec liggande, annars har jag semester snart och gissa om polermaskin åker fram då!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Abbe o skrev:
Att jag har fastnat för bankörning är faktum sen många år, men andra faktorer i livet har hindrat det från praktisering! Jag vill köra på banan enbart för att det är kul och jag vill ha roligt! Tyvärr är jag ingen tävlingsmänniska, och därför ser jag idag ingen vinning i att kunna köra lite fortare runt banan för att bilen är lite lättare, jag kommer ha kul fast det går sakta! Förhoppningen är att kunna bli snabbare.

Sen har jag ingen garage att mecka i längre heller, allt jag kommer att göra görs i min carport och det har ju sina begränsningar. Sen att jag med åren blivit förbannat bekväm av mig gör inte saken bättre, jag vill ha AC och hyggligt tyst i bilen. Så närmaste åren kommer inte bilen lättas alls, vet ju inte ens om bilen passar mig, jag kanske byter till något annat och då är det bättre att bilen är hyfsat intakt så att det går att sälja den om jag vill det. Men man kan ju alltid ändra sig!


Allt det där känner man igen, ingen tävlingsmänniska, inget garage, vill hålla bilen lite original osv.

Hornen växer ut, man vill utvecklas, grusplanen därhemma dög gott som mekplats i några år (även nattetid med pannlampa) Bilen ja den tog man bit för bit och bröt ner, jag har en bit kvar till det blir all in gatbil.

Nåja vi får väl se, om vi tar i beakt vad du redan har gjort för investeringar på ett par dagar och det fortsätter i samma takt kommer den inom ett år att vara TOTALT utspårad

För övrigt blir det ju perfekt att ha din invigningsfest med compacten i samband med vår avslutnignsfest på Gelleråsen! thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Abbe o skrev:
Att jag har fastnat för bankörning är faktum sen många år, men andra faktorer i livet har hindrat det från praktisering! Jag vill köra på banan enbart för att det är kul och jag vill ha roligt! Tyvärr är jag ingen tävlingsmänniska, och därför ser jag idag ingen vinning i att kunna köra lite fortare runt banan för att bilen är lite lättare, jag kommer ha kul fast det går sakta! Förhoppningen är att kunna bli snabbare.

Sen har jag ingen garage att mecka i längre heller, allt jag kommer att göra görs i min carport och det har ju sina begränsningar. Sen att jag med åren blivit förbannat bekväm av mig gör inte saken bättre, jag vill ha AC och hyggligt tyst i bilen. Så närmaste åren kommer inte bilen lättas alls, vet ju inte ens om bilen passar mig, jag kanske byter till något annat och då är det bättre att bilen är hyfsat intakt så att det går att sälja den om jag vill det. Men man kan ju alltid ändra sig!


Allt det där känner man igen, ingen tävlingsmänniska, inget garage, vill hålla bilen lite original osv.

Hornen växer ut, man vill utvecklas, grusplanen därhemma dög gott som mekplats i några år (även nattetid med pannlampa) Bilen ja den tog man bit för bit och bröt ner, jag har en bit kvar till det blir all in gatbil.

Nåja vi får väl se, om vi tar i beakt vad du redan har gjort för investeringar på ett par dagar och det fortsätter i samma takt kommer den inom ett år att vara TOTALT utspårad

För övrigt blir det ju perfekt att ha din invigningsfest med compacten i samband med vår avslutnignsfest på Gelleråsen! thumbs up


Inget är omöjligt, tiden visar vad som händer! Men investeringar i bilen är nästan klar nu, det som är väl kvar är en uppsättning fälgar, men det blir när jag vet vilka bromsar jag ska köra med eller om jag hittar fälgar som är 16" och rymmer M3 bromsarna. Bussningar, krängningshämmare och fjäderbenstag tar jag med tiden, tror jag......

Jag har frågat högre ort om jag kan vara barnfri Gellerås helgen, men inte fått svar, är jag fri så kan du ge dig på att jag r där! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



har du inga visuella krav finns här 4 st 16" fälgar som sväljer dom bromsarna lätt, jag tror dom släpps för en tusing Abbe. Jag har kört med dom 2 gånger, det sitter i dagsläget 4 r-däck på varav 2 är rätt slut och 2 har mönster kvar för åtminstone 2 träffar i lagomtempo. Låt säga 200:- st för dom med mönster och 150 för dom med mindre mönster så får du dom monterade och klara. 205 brett är inte alldeles för smalt sådär i början men framöver vill du kanske ha lite bredare.

Priset på fälgarna är inte skrivet i sten då jag bara lånar dom men jag kollar upp det om intresse finns.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
har du inga visuella krav finns här 4 st 16" fälgar som sväljer dom bromsarna lätt, jag tror dom släpps för en tusing Abbe. Jag har kört med dom 2 gånger, det sitter i dagsläget 4 r-däck på varav 2 är rätt slut och 2 har mönster kvar för åtminstone 2 träffar i lagomtempo. Låt säga 200:- st för dom med mönster och 150 för dom med mindre mönster så får du dom monterade och klara. 205 brett är inte alldeles för smalt sådär i början men framöver vill du kanske ha lite bredare.

Priset på fälgarna är inte skrivet i sten då jag bara lånar dom men jag kollar upp det om intresse finns.


Ja, gör det och pm:a sen! Hur ser de ut?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Abbe o skrev:
Johan Sjöström skrev:
har du inga visuella krav finns här 4 st 16" fälgar som sväljer dom bromsarna lätt, jag tror dom släpps för en tusing Abbe. Jag har kört med dom 2 gånger, det sitter i dagsläget 4 r-däck på varav 2 är rätt slut och 2 har mönster kvar för åtminstone 2 träffar i lagomtempo. Låt säga 200:- st för dom med mönster och 150 för dom med mindre mönster så får du dom monterade och klara. 205 brett är inte alldeles för smalt sådär i början men framöver vill du kanske ha lite bredare.

Priset på fälgarna är inte skrivet i sten då jag bara lånar dom men jag kollar upp det om intresse finns.


Ja, gör det och pm:a sen! Hur ser de ut?
Dom satt på min bil sist vi sågs, ingen vacker fälg men det finns absolut värre.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Tittade lite snabbt lite på dämparen bak, man har höjt kolven med hjälp av distanser och troligen glappar det lite mellan distanserna och därav det klonkande ljudet som jag hör. Jag ska hitta på något att göra åt det. Sen är bilen alldeles för orolig där bak och skulle behöva höjas lite tror jag.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Börjar ramla in lite delar till bilen:

Slangar och annat till M50 insuget.


M3 E36 fram bromsar.


M3 E36 spindlar


Dagens fynd efter städning av förrådet, justerbart stolsunderrede och stolfästen, minns inte ens när jag köpte det!


Simon skickade ett MYCKET väl tejpat paket som innehåll M3 3.0 grenrör


M50 insuget, följde med i bilköpet


M3 E36 fram bromsskivor och belägg

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Idag tog jag mig i kragen och försökte kolla vad det är som klonkar från bakvagnen, det fattades packining mellan kaross och topplagret så jag hade ditt packningar och det hjälpte förstås inte! Sen upptäckte jag mindre roliga saker också. bakdämparna är nog slut!!! Oljeläkage från bägge och den högra kunde jag trycka i botten med lätthet! Nästa överraskning var bromsbeläggen och skivorna bak, enligt annonsen ska det vara "Pads, xp12 runt om Skivor, helt nya Brembo slitsade" beläggen ser ut och vara standard belägg som är till hälften slitna och skivorna var inte slitsade!

Och så körde jag bilen i regn för första gången idag, den släpper FRUKTANSVÄRT lätt i baken, det har jag tyckt att den gör på torr asfalt också men i regn går det knappt gasa innan den släpper!!! Så nya dämpare och fjädrar behovs, men vad ska jag ha?! Ni compact maffian får gärna tipsa mig!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



En renovering av dämparna borde vara i den billigare änden av alternativ.

Vad är det för dämpare?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Johan Rius skrev:
En renovering av dämparna borde vara i den billigare änden av alternativ.

Vad är det för dämpare?


Det är Bilstein sprint, tveksamt om det lönar sig och renovera de? Var kan man göra det? Till saken är att jag tror fjädrarna jag har från Millway är för korta så att bilen är för låg och detta gör att dämparna jobbar i felläge och orsakat slitaget/läckaget.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



låter märkligt med tanke på hur lite bilen rullat sedan montage, jag hade ringt och pratat med föregående, föregående ägare så har han koll på grejorna då han monterat.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
låter märkligt med tanke på hur lite bilen rullat sedan montage, jag hade ringt och pratat med föregående, föregående ägare så har han koll på grejorna då han monterat.


Enligt han före Tobbe så har grejerna "rullat bara runt kvarteret" så det känns rent sagt jävligt surt! Original dämparna som jag fick med är trögare att trycka ihop! Jag orkar inte hålla på och ringa prata med honom. Jag får bara fixa det själv innan det är dags för Karlskoga.

Bara jag vet vad jag ska köpa så! thumbs up



Nåt mer som var riktigt "spännande" att upptäcka idag var att samtliga bultar till höger bakhjul var lösa! Tre av de så pass lösa att jag kunde vrida de förhand!!! Tur att de inte lossnade helt när jag körde hem bilen från Jönköping, för efter det har jag inte kört bilen alls nästan!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Det här med dämparna bak gjorde att jag tappade lusten, så idag ställde jag av bilen! Det är inte roligt och köra med den nu så då kan jag lika ställa av den tänkte jag!

Har varit i kontakt med Millway och de föreslår Bilstein Clubsport dämpare som ska klara av hårda dämpare, dom kostar ca 2300:- st, vilket känns ganska dyrt för mina behov! Annars funderar jag själv på Bilstein B6 som man kan hitta på ebay för ca 1100:- st. Ett annat alternativ är att jag skruvar på original dämpare och fjädrar och tänker genom det hela och hittar lämpligt lösning för detta i vinter.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni andra som kör compact har för fjädrar och dämpare bak!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Jag och Rikard Ahlin hade Bilsteindämpare till E30 (J-Stock) från Turner Motorsport på våra compacter.

Maila dem för pris men glöm inte räkna med tull och moms också.

Hade 750lbs/in eller 130N/mm på originalplats, kommer köra med samma på den jag håller på med nu.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Johan Rius skrev:
Jag och Rikard Ahlin hade Bilsteindämpare till E30 (J-Stock) från Turner Motorsport på våra compacter.

Maila dem för pris men glöm inte räkna med tull och moms också.

Hade 750lbs/in eller 130N/mm på originalplats, kommer köra med samma på den jag håller på med nu.


Tack för tipset! Fungerar dessa med mian fjädrar som har följande värde: 2,25" 127mm 675lbs, jag fattar inget själv av dessa värden, om det är hårda eller mjuka har jag ingen aning om!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



675/5,71=118 N/mm A little on the soft side, men helt ok.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
675/5,71=118 N/mm A little on the soft side, men helt ok.


Drog iväg ett mail på taskigt engelska till Turner Motorsport, får se om de fattar och svarar och vad priset landar på!

Har fått svar nu, 150$ st plus 110$ i frakt, hur mycket tull avgiften på?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti M-00, såld!
<<   1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19   >>
18 besök idag (93949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande