Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hur funkar en osynkad låda?
7 besök senaste veckan (15998 totalt)
folian
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 39


Trådstartare
Har suttit och letat efter en bra tråd angående olika växellådstyper utan resultat, så jag ställer en direkt fråga.

Jag är väl insatt i hur en "vanlig" växellåda fungerar, MEN...

Hur funkar en osynkad låda (dogbox?)?

Blir det ett måste att möta upp med varv vid varje växling?

En liten bifråga: Är det vanligt förekommande inom racing med växellådor där man kan byta utväxling separat på alla växlar? Dvs finns det lådor där bottenstocken har utbytbara drev?
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



På en dog-box har dreven kuggar som hugger i varandra när man växlar istället för synkringar - "direktsynkning" med andra ord Man får helt enkelt vänja sig vid inte fega vid växling och att det låter illa när man växlar...

Finns säkert nån mer insatt person som kan förklara bättre.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



En bild säger mer än 1000 ord...



Dogbox till en 550 Maranello.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Folian skrev:
Har suttit och letat efter en bra tråd angående olika växellådstyper utan resultat, så jag ställer en direkt fråga.

Jag är väl insatt i hur en "vanlig" växellåda fungerar, MEN...

Hur funkar en osynkad låda (dogbox?)?

Blir det ett måste att möta upp med varv vid varje växling?

En liten bifråga: Är det vanligt förekommande inom racing med växellådor där man kan byta utväxling separat på alla växlar? Dvs finns det lådor där bottenstocken har utbytbara drev?


Fick "låna" en Sekventiell låda som suttit i en ST BMW av Westcoast Racing för några år sen och det var utbytbara drev i den. Hela lådan var extremt snygg och lättmekad......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
folian
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 39


Trådstartare
Fan va fint!
Då har jag fått svaren jag sökte, bra att man har er på rejsa! thumbs up

Tack så mycket
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



MaZ skrev:
En bild säger mer än 1000 ord...



Dogbox till en 550 Maranello.


Är inte en Dogbox per definition fylld med rakskurna drev?
Jag kan ju trots allt ha fel

http://www.magnusmotorsports.com/article_dogmission.asp
http://www.sellholm.com/nyheter2.html

EDIT:
-----------------------------------------------------
Nej, inte är en dogbox per definition rakskurna drev...
Det är ringarna med klackar på mellan dreven på bilden ovan och på sellholm.com som är dogringar, typ synkringar fast mera pang på

ÄNNU MERA EDIT:
-------------------------------------------------------
http://www.ravensblade-impreza.com/faq/faq1.html#engine skrev:
Q: What is a dogbox?
A: The "dog" in dogbox does not refer to the gears at all, but the the shifting mechanism. You can have a dogbox without straight cut gears. And you you can have a straight cut gearbox with synchronizers. Production car gearboxes have helical cut gears to keep them quiet. Straight cut teeth are ususally bigger but there is backlash and the teeth knocking together produce the distinctive gear whine. Production gearboxes also use synchronizers to provide smooth, quiet shifting. The synchro's job is to "grab" the gear when you are shifting and match it to the same speed as the driven shaft to provide a smooth silent shift with no grinding. This happens as you move the lever into the gate for that particular gear. The trouble with synchros is they slow down the shifting process and they have little teeth which aren't so strong compared to the mysterious "dogs". The engaging teeth on the gears are equally small so you could potentially strip all the synchro engaging teeth off the gear and have no more drive in that gear even though all the gear teeth are in perfect condition! A dogshift box does without the synchronizers. Instead you have 6 or 8 big dog "teeth" on the gear. On the shift slider you may have a corresponding number of "slots" that the dogs fit into. The are other designs as well. When you shift since there is no synchro to make the gear speeds match you have to match revs with a blip of the throttle for a smooth shift. But that's not necessarily accurate, really, because you can crash it right in. That's why they are also known as "crashboxes". The clutch is not required when shifting. When accelerating a quick, partial lift of the throttle will do. When downshifting a blip of the throttle to match revs will ensure a smooth shift. A dogbox will shift as fast as you can move the gear lever! No waiting for synchros. Also, the dog mechanisms don't take up as much room as synchros so a wider gear can be fitted.

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Namnet dogg-box kommer ifrån "doggarna", de klackar som griper i varandra.

Sen finns det väl dog-leg lådor också vilket betyder att ettan är neråt till vänster. ?

_________________
William Ekström
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



William Ekström skrev:
Sen finns det väl dog-leg lådor också vilket betyder att ettan är neråt till vänster. ?

that is affirmative. (jupps på svenska...)

jag har aldrig provat en sån låda, men ponera en provtur i en högerstyrd bil med dogleg-låda
OJ vad fel allt är då haha

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



En dogbox funkar alltså i princip som en MC-låda, eller har jag fattat allt fel?

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Folxam skrev:
William Ekström skrev:
Sen finns det väl dog-leg lådor också vilket betyder att ettan är neråt till vänster. ?

that is affirmative. (jupps på svenska...)

jag har aldrig provat en sån låda, men ponera en provtur i en högerstyrd bil med dogleg-låda
OJ vad fel allt är då haha


Då ska du prova en Engelsk Ford Cargo truckräser från mitten av åttiotalet.... där ser lådan ut så här


- 2 5
1 3 4



Å råga till allt så var det mest 3 och 4an som man använde på Mantorp å växelspaken satt snett bakom en.... å tungväxlat var det med....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

OT
Fredrik - SLC skrev:


- 2 5
1 3 4


Det där växelmönstret känner jag igen från någon antik Volvo?lastbil jag försökte köra i min ungdom.
Delvis osynkat och stoort hopp till "fyran".
För att inte tala om chocken när man la i "femman" i god fart. Pannan i ratten.

André V skrev:

En dogbox funkar alltså i princip som en MC-låda, eller har jag fattat allt fel?


Just det, funkar som en MC-låda!

_________________

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Dogbox har väll inget med hur man växar utan hur det ser ut att koppla ihopp drev och axel.

När någon säger motorcykel så menar de väll sekvensuell, allså man drar/trycker framåt/bakåt för upp och nerväxling.

Sen att åka osynkat är inte svårt men man får inte feg, allså nu lilla växel skall du i värken du vill eller ej.
Man bör ej häller vara känslig för djud, det kan låta ILLA, bara i med skiten annar blir det bara ännu värre.

Jag åkte osynkat förra sommaren, växlingarna går fortare och mindre risk för att missa växlingar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Det jag menade med MC-låda hade ingenting med sekventiell växling att göra, utan hur växlarna förs i fysiskt inne i själva lådan. Efter att skummat igenom artiklarna det länkades till längre upp i tråden drog jag mig till minnes hur det såg ut i de MC-motorer jag plockade ner utan större eftertanke för ungefär 10 år sedan.

Med en hoj är det bara att smacka i växlarna, hårt och brutalt. Det räcker med att släppa gasen någon centimeter för att växlarna ska gå i. En synkad billåda går överhuvudtaget inte att jämföra med en MC-låda vad gäller växlingssnabbhet eller hur varsam man behöver vara vid växling.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

André V skrev:
Det jag menade med MC-låda hade ingenting med sekventiell växling att göra, utan hur växlarna förs i fysiskt inne i själva lådan. Efter att skummat igenom artiklarna det länkades till längre upp i tråden drog jag mig till minnes hur det såg ut i de MC-motorer jag plockade ner utan större eftertanke för ungefär 10 år sedan.

Med en hoj är det bara att smacka i växlarna, hårt och brutalt. Det räcker med att släppa gasen någon centimeter för att växlarna ska gå i. En synkad billåda går överhuvudtaget inte att jämföra med en MC-låda vad gäller växlingssnabbhet eller hur varsam man behöver vara vid växling.


Jag syftade just på konstruktionen. MC-lådor är osynkade. Typ dogbox. Medbringare med tappar som smackar in i dreven när man lättar lite på gasen.
Att de är sekventiella är ju en himla tur. Svårt med H-mönster med foten.

_________________

Rice and shine
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Lars Falk skrev:
André V skrev:
Det jag menade med MC-låda hade ingenting med sekventiell växling att göra, utan hur växlarna förs i fysiskt inne i själva lådan. Efter att skummat igenom artiklarna det länkades till längre upp i tråden drog jag mig till minnes hur det såg ut i de MC-motorer jag plockade ner utan större eftertanke för ungefär 10 år sedan.

Med en hoj är det bara att smacka i växlarna, hårt och brutalt. Det räcker med att släppa gasen någon centimeter för att växlarna ska gå i. En synkad billåda går överhuvudtaget inte att jämföra med en MC-låda vad gäller växlingssnabbhet eller hur varsam man behöver vara vid växling.


Jag syftade just på konstruktionen. MC-lådor är osynkade. Typ dogbox. Medbringare med tappar som smackar in i dreven när man lättar lite på gasen.
Att de är sekventiella är ju en himla tur. Svårt med H-mönster med foten.


och jag skulle egentligen "quotat" fuling.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

André V skrev:

och jag skulle egentligen "quotat" fuling.


Jag kan gå över och quota honom manuellt. Vi bor grannar.

_________________

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

André V:
Sorry, missa av mig då är jag med vad du menar.

Hmm det med lätta på gasen och snask i med ett lägre spätt, är inte det en saablåda med frihjul??

ps
Jag kan gå över och quota honom manuellt. Vi bor grannar.

Med eller utan järnrör????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



fuling skrev:
Sen att åka osynkat är inte svårt men man får inte feg, allså nu lilla växel skall du i värken du vill eller ej.
Man bör ej häller vara känslig för djud, det kan låta ILLA, bara i med skiten annar blir det bara ännu värre.

Jag åkte osynkat förra sommaren, växlingarna går fortare och mindre risk för att missa växlingar


Prova en av Sellholms Volvolådor...ett rent förbannat underverk till att vara lättväxlad! thumbs up

Sen att det låter som Jerusalems förstörelse är en liiiiten ynklig bieffekt som man snart lär sig att leva med...eller rättare sagt: du är redan döv av de rakskurna dreven...

Låter det som om jag har en själv??...

FEEL!!...

jag har två...

_________________
Karl Brag
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Hur hållbara är sådana här lådor egentligen? Jag gissar att livslängden på dreven borde vara ganska begränsad + att täta oljebyten är ett krav - eller?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Mats Friberg skrev:
Hur hållbara är sådana här lådor egentligen? Jag gissar att livslängden på dreven borde vara ganska begränsad + att täta oljebyten är ett krav - eller?


Begränsad är väl livslängden på allting?

Vår förstalåda håller än efter många timmars tokrace...iofs med täta oljebyten... thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



PCR skrev:
Mats Friberg skrev:
Hur hållbara är sådana här lådor egentligen? Jag gissar att livslängden på dreven borde vara ganska begränsad + att täta oljebyten är ett krav - eller?


Begränsad är väl livslängden på allting?

Vår förstalåda håller än efter många timmars tokrace...iofs med täta oljebyten... thumbs up


Beror på hur väldimensionerad lådan är till motorn. Med Sellholm M45 lådor på BMW compacten så låter det klonk när trean går i och sedan hör man oftast hur motorn står och hoppar på varvstoppet och när man ska ta om på gasen så rasslar det bara. När lådan sedan öppnas så är det två runda cylindrar där treans drevpar ska sitta

Annars så håller en dogboxlåda ganska bra bara man är bestämd när växlarna ska i, är man det minsta osäker så biter den tillbaks. Doggarna slits i huvudsak bara när man bommar någon växel.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hur funkar en osynkad låda?
7 besök senaste veckan (15998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande