Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Enklaste sätt att logga varvtider?
1, 2   >>
14094 besök totalt
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Jo, det skulle vara intressant för mig att spara varvtider

Vad är den enklaste (billigaste) lösningen för detta? Jag kan leva utan ett program som analyserar körningen in i minsta detalj och ja.. Jag vill egentligen bara ha tiderna för att få en uppfattning om hur långsam jag är.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



zoddri skrev:
Jo, det skulle vara intressant för mig att spara varvtider

Vad är den enklaste (billigaste) lösningen för detta? Jag kan leva utan ett program som analyserar körningen in i minsta detalj och ja.. Jag vill egentligen bara ha tiderna för att få en uppfattning om hur långsam jag är.


gammal nokia med S60 och inbyggd GPS, lada sedan ner racechrono för S60, kost kanske några hundra.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41594

Forumägare
Forumägare

Har du bara en iphone, android eller som Johan skriver, en gammal s60-baserad telefon så är du ju hemma. Kika i forumdelen här på Rejsa för sånt här så vet och kan du allt sen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Hur i hela friden har jag missat den delen av forumet...?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Trackmaster , racechrono eller aLapHD.
Jag har provat alla tre , vill du se så hojta till. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
-fege-
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 95



Vill man sedan ha lite bättre precision så är det bara att uppgradera med en extern GPS-puck på 10Hz.

_________________
Fredrik Pousard

Se7en MNR R1 2012 - SÅLD

SVKG 369
Locost Sweden 197

http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121



zoddri skrev:
Jo, det skulle vara intressant för mig att spara varvtider

Vad är den enklaste (billigaste) lösningen för detta? Jag kan leva utan ett program som analyserar körningen in i minsta detalj och ja.. Jag vill egentligen bara ha tiderna för att få en uppfattning om hur långsam jag är.


finns ju också laptimers för dryga tusingen sist jag tittade. Du får då även en display och ser efter varje passering av din sändare (sätts lämpligen på mållinjen) hur senaste varv var. Kan sedan laddas ner till dator etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41594

Forumägare
Forumägare

Fast telefonerna ger också sektortider vilket är kanon IMHO när man kör. Grönt, wohoo jag putsade. Rött, ahhh det där var inte ett bättre spår. Typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tänk på att extern puck inte ger mätbart noggrannare tider enligt dom tester jag gjort. Däremot spårval osv...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121



Magnus Thomé skrev:
Fast telefonerna ger också sektortider vilket är kanon IMHO när man kör. Grönt, wohoo jag putsade. Rött, ahhh det där var inte ett bättre spår. Typ


Och hur är nogrannheten på telefoner...

Sektortider är ju inga problem med laptimer heller, ut med 2-3 sändare till så får du även sektortider. Aims laptimers visar inom en hundradel mot officiella tidtagningar OM man ställer sändaren på mållinjen/tidtagnings snöre.

_________________
Roland Johansson
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Finns lite nackdelar med telefoner som t.ex att om nån ringer eller messar till dig under körning riskerar allt o försvinna (läst några som råkat ut för det) eller som för mig förra året när batteriet dog på Mantorp när jag garanterat gjorde personbästa (kändes så iaf )

För min del blir det en sån här för loggning nästa säsong (med strömkabeln alltid i bilen) : http://racing.qstarz.com/Products/LT-Q6000.html

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



NIzmo skrev:
Finns lite nackdelar med telefoner som t.ex att om nån ringer eller messar till dig under körning riskerar allt o försvinna (läst några som råkat ut för det) eller som för mig förra året när batteriet dog på Mantorp när jag garanterat gjorde personbästa (kändes så iaf )

För min del blir det en sån här för loggning nästa säsong (med strömkabeln alltid i bilen) : http://racing.qstarz.com/Products/LT-Q6000.html

Flygplansläge på iPhonen och laddsladden i borde väl funka?
Eller är inte GPS:en aktiv i flygplansläget?

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Racechrono är iaf den jag gillar mest.
Men har provat den väldigt lite i androiden ännu.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41594

Forumägare
Forumägare

Rolle Scirocco skrev:
Magnus Thomé skrev:
Fast telefonerna ger också sektortider vilket är kanon IMHO när man kör. Grönt, wohoo jag putsade. Rött, ahhh det där var inte ett bättre spår. Typ


Och hur är nogrannheten på telefoner...

Sektortider är ju inga problem med laptimer heller, ut med 2-3 sändare till så får du även sektortider. Aims laptimers visar inom en hundradel mot officiella tidtagningar OM man ställer sändaren på mållinjen/tidtagnings snöre.


Standardproblem med de flesta telefonmjukvaror är att man inte lyckats sätta star/tmål på EXAKT rätt ställe vilket gör att tiderna kan diffa mot de officiella. Ofta är telefonprogrammets start/mål väääldigt långt från den riktiga platsen Eller så finns den inte alls och man får försöka sätta den rätt så gott man kan själv. Funkar väl ganksa smidigt i tex Racechrono men svårt att få på decimetern rätt

_________________
Magnus Thomé
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Niklas Rosell skrev:
NIzmo skrev:
Finns lite nackdelar med telefoner som t.ex att om nån ringer eller messar till dig under körning riskerar allt o försvinna (läst några som råkat ut för det) eller som för mig förra året när batteriet dog på Mantorp när jag garanterat gjorde personbästa (kändes så iaf )

För min del blir det en sån här för loggning nästa säsong (med strömkabeln alltid i bilen) : http://racing.qstarz.com/Products/LT-Q6000.html

Flygplansläge på iPhonen och laddsladden i borde väl funka?
Eller är inte GPS:en aktiv i flygplansläget?

På en Xperia så är GPS blåtand tec. avstängd i flygplansläge

Har kört en gammal S60 Nokia utan abonnemang(utjänat SIM-kort behöver sitta i) och sen blåtands-GPS-puck.
RaceChrono som loggning, blir riktigt bra och är billigt alternativ.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



På android brukar det gå att slå på GPS i flygplansläget för vem är intresserad av SMS/samtal på banan? Men extern puck är inget måste för varvtider. Intern puck har gett mig på hundradelen exakta tider med en DL1 som är en erkänd gpsbaserad laptimer.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Petade in racechrono i luren och testkörde på mittsverige (tankade hem banan genom appen). Funkade hur bra som helst! thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48



zoddri skrev:
Petade in racechrono i luren och testkörde på mittsverige (tankade hem banan genom appen). Funkade hur bra som helst! thumbs up


När var du där och körde?

_________________
Dennis Wiklund
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
fataren skrev:
zoddri skrev:
Petade in racechrono i luren och testkörde på mittsverige (tankade hem banan genom appen). Funkade hur bra som helst! thumbs up


När var du där och körde?


Igår, heldag med locost-gänget och lite annat folk

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag kör med en gammal Siemens N560 PDA och 5Hz GPS-puck.

PDA kan man få för några hundralappar numera, dessutom har de större skärm och ingen telefon. Separat 5Hz GPS puck är också mycket noggrannare än vanliga 1Hz-mottagare som brukar finnas inbyggd och har mycket högre känslighet/får in fler satelliter.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 503



Lillen skrev:
Racechrono är iaf den jag gillar mest.
Men har provat den väldigt lite i androiden ännu.


Jag har testat racechrono " en del", tycker den funkar riktigt bra. Har jämfört den mot tidtagning under racen också och den är på samma tiondel alla fall av de stickprov jag gjort. Så den kan jag varmt rekommendera.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Enklaste sätt att logga varvtider?
1, 2   >>
14094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande