Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 35i 2010
1, 2, 3, 4   >>
30547 besök totalt
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
En tung glidarbil som faktiskt börjar klara sig bra på bana med hjälp av Toyo 888:or och PFB 8 pads fram. Sen är ju chaffisen nybörjare så det finns helt klart potential för förbättringar vad gäller bromspunkter, insväng och spårval. Har en trevlig motor N54, M-suspension och dubbelkopplingslåda som hjälper till att hasa sig runt på banan.

På önskelistan står en ny Intercooler, oljekylare, avgassystem och en uppsättning Stack mätare (vattentemp, laddtryck och oljetryck) men först behöver jag kylning till frambromsarna på bilen.

Finns väldigt lite eftermarknadsdelar till E89. Dock ser jag att dammsköldarna fram har samma partnumber som 335i E90/92. Någon med 335:an som moddat eller hittat ersättningssköld med kylluftuttag?

Har hittat några DIY (problem vid fullt rattutslag) på USA forum samt en ersättningssköld i kolfiber (för dyr). Samt ett komplett kit till 335 som ser bra ut. Har dock inga sådana uttag på E89
:ans front. Vill inte göra nya hål i bilen.

Funderar på ett par NACA ducter under fronten då höger luftintag är till oljekylaren. Sedan slang till bromsarna.....hoppas på att finna en lösning som funkar innan Knutstorp.






_________________
Per Englund
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Detta kommer följas.

Väldigt intressant bil men problem med eftermarknadsgrejor är ju lite tråkigt.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
NACA dukter till bromskylningen, som jag tänkt använda för att bygga ihop något själv då jag letat förgäves efter ett bolt on kit.




2,5" - 3" slang finns ju överallt så nu är det till att fundera ut hur sköldarna skall moddas och framför allt få till det så att slangarna inte blir klämda vid körning.

Blir inte klart före Knutstorp!

Efter noggrant övervägande så har jag fastnat för Wagner IC evo2.




Börjat leta efter en effektivare oljekylare, behövs absolut på BMWSC träffar då det alltid verkar vara 25C varmt. Vill hålla oljetempen till max 120C.

_________________
Per Englund
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
I går fick jag veta att Wagners Intercooler evo II inte passar på min bil. Dock räknar de att ha en för Z4 om 5 veckor. De skall ha en Z nästa vecka för att passa in på.

Fick lite tid över idag så jag tänkte se över bromsarna inför Knutan.

Blev lite paff då jag såg detta på en bil med 1700 mil på mätaren och 300 mil efter 2 års inspektionen. Inte så förtroendeingivande.






Bara att beställa nytt och hoppas bli klar till Knutan

Hoppas tomten är snäll i år!

_________________
Per Englund
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Intressan val av banbil :-) kul att vara udda.. Ang bälgarna till kolvarna verkar det variera sjukt mycket i kvalitet. Några till min bil höll något enstaka banmöte., medans nästa uppsättning av annat märket (ate kanske) har hållit flera säsonger banåka.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Cédric skrev:
Intressan val av banbil :-) kul att vara udda.. Ang bälgarna till kolvarna verkar det variera sjukt mycket i kvalitet. Några till min bil höll något enstaka banmöte., medans nästa uppsättning av annat märket (ate kanske) har hållit flera säsonger banåka.


Bilen köptes för att den rent ut sagt är vacker. Man kan nog säga att det var kärlek vid första ögonkontakten.

Skall aldrig säljas och kommer att behålla bilen så orginal som möjligt eller åtmindstånde så den kan återställas till orginal.

Nu när man blivit smittad av banåkarvirus så inser man snart att det behövs lite bättre grejor för att kunna köra så mycket som man vill, inte för att det skall gå fortare utan för att spara på bitarna. Framför allt behövs bättre kylning för motor och bromsar.

Sitter ATE på bilen och jag har väl fått ett måndags ex vad gäller bälgarna, skall bli intressant att se om hur de nya kommer att se ut när säsongen är över i höst.

_________________
Per Englund
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



kombinationen Gärnabromsare/gasglad/pulver/bana/ingen bromskylning KAN ju ha med ett finger i spelet.
Min erfarenhet säger mig att original hållet bättre än mycket annat iallafall.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
kombinationen Gärnabromsare/gasglad/pulver/bana/ingen bromskylning KAN ju ha med ett finger i spelet.
Min erfarenhet säger mig att original hållet bättre än mycket annat iallafall.


Visst har körningen påverkat, men det är konstigt att det är på högersidan som går mycket kallare än vänster som bälgen har gett sig. Sedan är gummit fortfarande mjukt så det kan ju vara att just den bälgen är tunnare än vad den skall vara. Tur i oturen är ju att hittat felet nu och inte när man är på plats på banan. Och fått bekräftelse på att bromskylning är 1:a prio. Bälgarna var helt ok när jag bytte pads för 2 månader sedan.

Nu gäller det bara att få det fixat. Ny bromsvätska är beställd och i morgon skall jag jaga repsatser. Sen kommer jag inte se bilen på en vecka, därav paniken. Vore skönast om det blir klart i morgon.

Får bromsa kallare i fortsättningen

_________________
Per Englund
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



shadow skrev:
Johan Sjöström skrev:
kombinationen Gärnabromsare/gasglad/pulver/bana/ingen bromskylning KAN ju ha med ett finger i spelet.
Min erfarenhet säger mig att original hållet bättre än mycket annat iallafall.


Visst har körningen påverkat, men det är konstigt att det är på högersidan som går mycket kallare än vänster som bälgen har gett sig. Sedan är gummit fortfarande mjukt så det kan ju vara att just den bälgen är tunnare än vad den skall vara. Tur i oturen är ju att hittat felet nu och inte när man är på plats på banan. Och fått bekräftelse på att bromskylning är 1:a prio. Bälgarna var helt ok när jag bytte pads för 2 månader sedan.

Nu gäller det bara att få det fixat. Ny bromsvätska är beställd och i morgon skall jag jaga repsatser. Sen kommer jag inte se bilen på en vecka, därav paniken. Vore skönast om det blir klart i morgon.

Får bromsa kallare i fortsättningen


Du vet väl att bromsen är fartens värsta fiende!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Z4:an är en tungt vrålåk med hyfsat mycket effekt.
Det blir många kilon att försöka få stopp på.
Här går det inte att köra utan bromsar Sjöströmmarn

Frågan är när det börjar spåra ut ordentligt i modifieringen av vrålåket?
Resan har redan börjat...
Det går ju att bygga en Z4 GT3 av denna


_________________
BMW MC-klubben
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Z4:an är en tungt vrålåk med hyfsat mycket effekt.
Det blir många kilon att försöka få stopp på.
Här går det inte att köra utan bromsar Sjöströmmarn

Frågan är när det börjar spåra ut ordentligt i modifieringen av vrålåket?
Resan har redan börjat...
Det går ju att bygga en Z4 GT3 av denna



Ja, det blir bara mer och mer på önskelistan, tur man har en plånbok som säger STOPP! Eller otur :-(

Har hört att aerodynamikpaket finns att köpa om man skulle vilja göra en uplift! Någonstans runt 100000 om det var $ eller kr kommer jag inte ihåg. Men hela bilen i lådor ligger väl på 5-6 millar, rätta mig om jag har fel. Skulle gärna velat ha GT3 huven för att ventilera ut värmen under huven.

Johan, vad är en Gärnabromsare? En som bromsar för att han vill visa sina LED bromsljus. Eller en som fegar och börjar bromsa 100-150 m förtidigt? Eller är det någon som litar på att det skall funka och står raklång i bilen med båda fötterna på bromspedalen vid 50- meters skylten? Måste få veta Nu har affären öppnat. Dags att ringa och beställa, hoppas grejorna finns på hyllan

_________________
Per Englund
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Telefontid från 08:00

Inga repsatser hemma! Leverans från Tyskland 1 vecka!?

_________________
Per Englund
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



shadow skrev:
Telefontid från 08:00

Inga repsatser hemma! Leverans från Tyskland 1 vecka!?



Låter konstigt! Brukar ju inte ta mer än 2-3 dagar att få hem reservdelar från Tyskland genom BMW!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gärnabromsare= som nybörjare är man ofta glad för att bromsa lite mycket, ofta lite väl mycket Nu är jag inte hundra på att du är nybörjare på bana.


Vilket artikelnummer gäller för satsen?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Gärnabromsare= som nybörjare är man ofta glad för att bromsa lite mycket, ofta lite väl mycket Nu är jag inte hundra på att du är nybörjare på bana.


Vilket artikelnummer gäller för satsen?


Ok, jo det stämmer, är nybörjare, tog licensen i maj. Blir ju lite fel med det mesta på banan men går bättre och bättre. Blir lite för mycket av/på, bromsar för sent, svänger in för tidigt och gasar för sent. Men ibland hittar man flytet. Då är det härligt!

Partnr: 34116769090


Korshänvisning av Del

RealOEM.com Hem/Tillbaka
Language: Del 34116769090 (REPARATURSATS F.BROMSSADEL) hittades till följande fordon:
E84: Detaljer på E84
E84 X1 16d SAV, Europa
E84 X1 16i SAV, Europa
E84 X1 18d SAV, Europa
E84 X1 18dX SAV, Europa
E84 X1 18i SAV, Europa
E84 X1 20d SAV, Europa
E84 X1 20d ed SAV, Europa
E84 X1 20dX SAV, Europa
E84 X1 20i SAV, Europa
E84 X1 20iX SAV, Europa
E84 X1 23dX SAV, Europa
E84 X1 25dX SAV, Europa
E84 X1 25iX SAV, Europa
E84 X1 28iX SAV, Europa

E89: Detaljer på E89
E89 Z4 18i Roadster, Europa
E89 Z4 20i Roadster, Europa
E89 Z4 23i Roadster, Europa
E89 Z4 28i Roadster, Europa
E89 Z4 30i Roadster, Europa
E89 Z4 35i Roadster, Europa
E89 Z4 35is Roadster, Europa

E90: Detaljer på E90
E90 320d Limusin, Europa
E90 320si Limusin, Europa
E90 323i Limusin, Europa
E90 325d Limusin, Europa
E90 325i Limusin, Europa
E90 325xi Limusin, Europa
E90 328i Limusin, Europa
E90 330d Limusin, Europa
E90 330i Limusin, Europa
E90 330xd Limusin, Europa
E90 330xi Limusin, Europa
E90 318d Limusin, Europa
E90 318i Limusin, Europa
E90 320i Limusin, Europa
E90 335d Limusin, Europa
E90 335i Limusin, Europa
E90 335xi Limusin, Europa

E90N: Detaljer på E90N
E90N 320d Limusin, Europa
E90N 320d ed Limusin, Europa
E90N 320xd Limusin, Europa
E90N 323i Limusin, Europa
E90N 325d Limusin, Europa
E90N 325i Limusin, Europa
E90N 325xi Limusin, Europa
E90N 328i Limusin, Europa
E90N 330i Limusin, Europa
E90N 330xi Limusin, Europa
E90N 320i Limusin, Europa
E90N 335d Limusin, Europa
E90N 335i Limusin, Europa
E90N 335xi Limusin, Europa
E90N 330d Limusin, Europa
E90N 330xd Limusin, Europa

E91: Detaljer på E91
E91 318d Touring, Europa
E91 318i Touring, Europa
E91 320d Touring, Europa
E91 320i Touring, Europa
E91 323i Touring, Europa
E91 325d Touring, Europa
E91 325i Touring, Europa
E91 325xi Touring, Europa
E91 330d Touring, Europa
E91 330i Touring, Europa
E91 330xd Touring, Europa
E91 330xi Touring, Europa
E91 335d Touring, Europa
E91 335i Touring, Europa
E91 335xi Touring, Europa

E91N: Detaljer på E91N
E91N 318d Touring, Europa
E91N 320d Touring, Europa
E91N 320d ed Touring, Europa
E91N 320i Touring, Europa
E91N 320xd Touring, Europa
E91N 323i Touring, Europa
E91N 325d Touring, Europa
E91N 325i Touring, Europa
E91N 325xi Touring, Europa
E91N 330i Touring, Europa
E91N 318i Touring, Europa
E91N 335d Touring, Europa
E91N 335i Touring, Europa
E91N 335xi Touring, Europa
E91N 330d Touring, Europa
E91N 330xd Touring, Europa
E91N 330xi Touring, Europa

E92: Detaljer på E92
E92 320d coupe, Europa
E92 320xd coupe, Europa
E92 323i coupe, Europa
E92 325d coupe, Europa
E92 325i coupe, Europa
E92 325xi coupe, Europa
E92 330i coupe, Europa
E92 330xi coupe, Europa
E92 330d coupe, Europa
E92 330xd coupe, Europa
E92 335d coupe, Europa
E92 335i coupe, Europa
E92 335xi coupe, Europa

E92N: Detaljer på E92N
E92N 320d coupe, Europa
E92N 320xd coupe, Europa
E92N 323i coupe, Europa
E92N 325d coupe, Europa
E92N 325i coupe, Europa
E92N 325xi coupe, Europa
E92N 330i coupe, Europa
E92N 330xi coupe, Europa
E92N 335d coupe, Europa
E92N 335i coupe, Europa
E92N 335xi coupe, Europa
E92N 330d coupe, Europa
E92N 330xd coupe, Europa

E93: Detaljer på E93
E93 320d Cabrio, Europa
E93 320i Cabrio, Europa
E93 323i Cabrio, Europa
E93 325d Cabrio, Europa
E93 325i Cabrio, Europa
E93 328i Cabrio, Europa
E93 330i Cabrio, Europa
E93 330d Cabrio, Europa
E93 335i Cabrio, Europa

E93N: Detaljer på E93N
E93N 320d Cabrio, Europa
E93N 323i Cabrio, Europa
E93N 325d Cabrio, Europa
E93N 325i Cabrio, Europa
E93N 328i Cabrio, Europa
E93N 330i Cabrio, Europa
E93N 335i Cabrio, Europa
E93N 330d Cabrio, Europa


_________________
Per Englund
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Förstår inte hur alla dessa bilar utan undantag inte har haft samma problem

_________________
Per Englund
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



shadow skrev:
Förstår inte hur alla dessa bilar utan undantag inte har haft samma problem

No offense BMW men i min värld känns det ibland som ett lätt svar som passar in liksom.

Sen så är gemene man inte en gärnabromsare kanske

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
shadow skrev:
Förstår inte hur alla dessa bilar utan undantag inte har haft samma problem

No offense BMW men i min värld känns det ibland som ett lätt svar som passar in liksom.

Sen så är gemene man inte en gärnabromsare kanske


Och på Knutan lär mina lyktor lysa ilsket rött när jag inser att det både svänger och lutar utför.......

Har dock satt upp mitt mål för Knutstorp och det är att jag skall köra fortare nästa år!

Håll med om att en slit och släng reservdel som passar på så många olika bilar borde finnas på hyllan. Har ju svårt att tro att jag är den ende som lyckats knäcka en gummibälg.

_________________
Per Englund
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Abbe o skrev:
shadow skrev:
Telefontid från 08:00

Inga repsatser hemma! Leverans från Tyskland 1 vecka!?



Låter konstigt! Brukar ju inte ta mer än 2-3 dagar att få hem reservdelar från Tyskland genom BMW!


Jag hoppas att det går fortare än en vecka. Men semestertider gör väl att saker blir liggande både här och där.

_________________
Per Englund
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



En lösning är att beställa det av förenade bil, dom levererar till Knutstorp och ger dig dessutom 20% rabatt på delarna. Är det intressant så kan man maial dom på reservdelar@forenadebil.se eller ringa 040 243710

Glöm inte att berätta det är till träffen på Knutstorp bara

Kniper det riktigt jäkligt hade jag nog kört under lördagen och sedan inspekterat hur det ser ut, är det lika "fint" som innan körningen hade jag kört vidare.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
En lösning är att beställa det av förenade bil, dom levererar till Knutstorp och ger dig dessutom 20% rabatt på delarna. Är det intressant så kan man maial dom på reservdelar@forenadebil.se eller ringa 040 243010

Glöm inte att berätta det är till träffen på Knutstorp bara

Kniper det riktigt jäkligt hade jag nog kört under lördagen och sedan inspekterat hur det ser ut, är det lika "fint" som innan körningen hade jag kört vidare.


Jag gör så, beställer från förenade också som backup.

Jag har varit ute och bromsat på mig för att se om det fuktar mer. Men ser ingen skillnad så det är väl inte omöjligt att det är endast en liten fisläcka. Har i alla fall lärt mig att kolla igenom bilen DIREKT efter hemkomst från bana. Tyckte jag hade gott om tid och ville hitta en lösning med bromskylning och intercooler. Lesson learned!

Stort tack till Andreas på Förenade Bil som ordnar så att 2 repsatser kommer att finnas på plats på Knutstorp
Känns skönt med den backuppen.

Och ett stort tack till alla som kommit med tips, råd & dåd och erbjudanden om hjälp för att lotsa mig fram så jag inte missar Knutan!

_________________
Per Englund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 35i 2010
1, 2, 3, 4   >>
30547 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande