Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4003 totalt) |
Importera bilsläp från UK?
Senaste tiden har jag fått ett större sug efter en banbil. Har kikat lite lätt på en E46 M3 från England till det ändamålet. Tänkte inte regga den i Sverige så en biltransport måste köpas för att transportera den. Tittade lite på en Brian James Amax 2600kg. På blocket.se kostar den 39375 nu när det är erbjudande. http://www.blocket.se/horby/Biltransportslap_Brian_James_AMax_2600kg_nytt_41035222.htm?ca=23_5&w=0 Liknande i england kostar 2100 Pund (ca 23000kr) http://www.brianjames.co.uk/pdf/A-MaxandMinnomaxpricelist_1.pdf Så nu till min fråga, hur mycket strul är det att regga ett nytt släp i Sverige? Och hur lagligt är det att köra en släpkärra från England med en svensk bil? //Marcus _________________ Marcus Karlsson - Katrineholm |
||
Om jag inte minns helt galet så är släp ej reggade i UK utan har samma skyltar som bilen. Tillverkaren brukar fixa skyltar när man köper. Du behöver ett CoC för ursprungskontrollen samt bromspapper på släpet för att regga det i Sverige.
Men har du räknat in VAT i priset ovan? Sedan tillkommer resan om du inte tar det samtidigt som bilen? Vi brukar åka färjan Esbjerg - Harwich och en t/r resa för 2 pers med bil och släp brukar kosta 10-13.000:-. Sen tillkommer broavgifter för Öresundsbron och Storabält. _________________ ![]() |
||
Okej jag missade momsen... skiljer ändå 10k nu när det är erbjudande.
Vad säger lagen om att köra dra en UK-reggadsläpkärra med en Svenskbil? Är det som med en bil att släpkärran går att försäkra på regnr? _________________ Marcus Karlsson - Katrineholm |
||
Är ju inte ovanligt med två olika länder på trailer och dragbil om man kolla på tunga sidan. Borde ju inte vara annorlunda med personbil.
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Re:
Mycket vanligt med engelskt reggade trailers inom Racing världen. Men om dom har en som står för reggningen där eller man som svensk kan ha ett fordon reggad där? _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
När jag varit och hämtat hem bil från UK har resa med alla omkostnader runt i kring med flyg (Ryan air från Skavsta), hotell, färja (Dover-Dunkirk), bensin, mat, reggning, ursprungskontroll mm gått på 8K ganska exakt.
Råkade utöver ovan ut för en trasig T-spole som kostade mig 2K för assistans och en ny t-spole. Skall du köpa släp så skulle jag rekommendera att köpa 2 eller 3st på ett bräde för att på så sätt tjäna mer på de två du säljer så ditt egna släp blir billigare. Lasta de två andra släpen ovanpå ditt släp och åk hem. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Släpvagns import
Är det någon som verkligen vet fakta om släpvagns import. Coc kan du bara få på nya fordon etc. kanske att dukan köpa ett coc från tillverkaren men Knappast troligt. Men frågan var begagnat som jag förstod det. Så vad gäller ?. Någon som verkligen gjort en import? ![]() _________________ Anders Mårtensson |
||
Re: Släpvagns import
En kompis till mig importerade ett båtsläp i samband med köp av racerbåt i england, jag vet inte om han fullföljde och fick det inreggat för det var nåt strul med pappershanteringen om lastförmåga på axlar etc. Kan lyssna med honom när han återkommer från semestern. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Re: Släpvagns import
Det lättaste är väl att ringa eller maila transportstyrelsen och ställa den raka frågan till dem vad som gäller för import av ett släp från England (och övriga EU-länder) Kan tänka mig att intyg på axlar, broms etc krävs, liksom någon form av intyg på maxlast. Däcken belastingsklass brukar vara en trätofråga med brittiska släp med sina 10" hjul. Men som sagt fråga den myndighet som har fakta och bestämmer i frågan, så slipper du vätna och hopaps på alla oss i forumet som har en kompis som känner någon som vet att nog trodde det var... ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Funderar lite på försäkring, så man inte hamnar i en tråkig sits om det händer nåt.
i "vanliga fall" med svenskt släp tar ju bilens försäkring på sig skada på släpet/last, men bara så man inte står där med byxorna nere, kolla gärna om det även gäller om man kör med släp reggat i annat land. Såna där försäkringsregler brukar ju vara lite halvt snåriga... _________________ Johan Eriksson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4003 totalt) |