Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
frågor om häl och tå, dubbelkoppla.
<<   1, 2, 3   >>
17 besök senaste veckan (29002 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Min förra 924 hade lite risiga synkringar på 2:an, sedan dess har jag lärt mig hältådubbeltrampa båda på bana och gata. Gör man det ofta när man kör runt på gatan så blev det inte ens något jag tänker på att jag gör när jag kör bana. Det bara rinner på, det är faktiskt inte så jäkla svårt som några här vill få det att verka Bilen blir väldigt lugn och fin och det är vädligt snällt mot drivlinan, jämför man mina loggar har jag definitivt inga problem att bromsa på gränsen iaf

Dom gångerna jag inte gör det är när det blir väldigt "bråttom", typ knepiga konbanor osv..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



Termen häl-tå är egentligen felaktig. Den härstammar från någon gammal Ferrari där gaspedalen satt i mitten. Dagens bilar har ju gaspedalen till höger och då passar det inte att använda hälen. Istället så använder man fotens trampdyna till båda pedalerna. Om de sitter en bit ifrån varandra så måste man vrida foten inåt. Det kan vara lite svårt att få till. Om pedalerna sitter långt ifrån varandra så går det inte alls.

Det beror på bilen om det behövs eller inte. Jag fick lära mig häl-tå i en Corvette C6R och den protesterade ljudligt om jag missade att matcha varvtalet genom att det pep till om bakdäcken. Pedalerna satt en bit ifrån varandra så det var lite bökigt att få till det.

Testade en gång med en Radical men motorn rusade bara. Motorn i en Radical har så liten roterande massa att häl-tå inte behövs.

Att anpassa varvtalet när man växlar ner är inte så dumt. Oftast växlar man ner under inbromsning och då har man mest tryck på framhjulen och då behövs det inte mycket för att bakhjulen ska tappa greppet.

_________________
Hans-Olof Blom
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



På min GTV har jag sån mismatch mellan höjderna på pedalerna att jag måste trycka på bromsen med tån och gasa med hälen. Funkar bra på de flesta bilar så länge inte underbenet är så långt att ratten är ivägen för knäet. Det kanske inte är ett sånt stort problem för många andra iof.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Jag lärde mig tekniken framför datorn sedan var det rätt enkelt att överföra till vanlig bil*. Det är förstås olika enkelt i olika bilar på grund av pedalplacering. I 944:an var det busenkelt och det var tur för den var gärna lite känslig med baken om man inte matchade varvtalet vid nedväxling.

*Logitech G25-pedalerna sitter dessutom rätt brett isär så fixar man det där känns de flesta bilar rätt enkla.

_________________
Martin Öberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Obizzz skrev:
Jag lärde mig tekniken framför datorn sedan var det rätt enkelt att överföra till vanlig bil*. Det är förstås olika enkelt i olika bilar på grund av pedalplacering. I 944:an var det busenkelt och det var tur för den var gärna lite känslig med baken om man inte matchade varvtalet vid nedväxling.


Min 944 får jag inte till det riktigt i.
Däremot min förra Omega B var en dröm att göra det med.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



ButterflyRacing skrev:
Har man tid att dubbeltrampa kopplingen på bana...så åker man för sakta eller bromsar för tidigt.
Och som sagt....på en modern bil är det inan problem att få i en lägre växel.

När jag kör bilar med stora motorer och tröga växellådor, kan det behövas lite stöd-gas för att få i en lägre växel, men balansen för att få ut bakvagnen, sköter jag med kopplingspedalen under inbromsningen.

Kör man framhjulsdrivet, måste det väl vara bättre att öva på vänsterbroms.


+1! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Marcus Gustafsson skrev:
Min 944 får jag inte till det riktigt i.


Det var inte originalpedaler i min.

_________________
Martin Öberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Obizzz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Min 944 får jag inte till det riktigt i.


Det var inte originalpedaler i min.


Vad hade du för hemligheter då?

Nyfiken!

Edit: Oki, jag kollade din biltråd så jag tror jag förstår.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301




_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
rgm

Här sen Mar 2004
Inlägg: 107




_________________
Rickard Madsen
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Så rapp i fötterna kommer jag aldrig att bli, men å andra sidan växlar jag bara upp och ner en gång per varv på de banor jag brukar köra på.

Kinnekulle åker jag på 3an hela varvet utom från ungefär mitten på depåräcket där jag lägger i 4an till strax innan den lilla "bussfickan" till vänster innan Kvarnkurvan. Där växlar jag ner till 3an under inbromsning utan tå-häl, motorn varvar inte upp så mycket pga landsvägsutväxling i låda bakaxel.

Sviestad är samma sak, 3an hela varvet utom vid talldungen på långrakan efter Torparn där jag lägger i 4an.
Växlar ner till 3an under inbromsning innan högern in i Rondellen/konstiga delen.
Det går dock väldigt segt när man ska ut ur den tvära högern och in i långa högerkurvan innan start/mål, där har jag testat att gå ner på 2an men då blir det svårt att hålla greppet på innerhjulet pga för lågt växlad 2a jämfört med 3an.
Ingen diffbroms gör inte saken bättre heller

Anderstorp långa är lite roligare, där går det att lägga i 5an på långrakan ett par hundra meter innan det är dags att bromsa.
Gör samma sak där, växlar ner under inbromsning, ingen tå-häl och håller bilen rak under hela inbromsningen.
Hinner precis lägga i 4an på gamla start/mål innan jag bromsar in för Startkurvan, hinner även lägga i 4an på rakan mellan Opelkurvan och Hansenkurvan.
Går på 3an genom Depåkurvan, där har jag alltid mest problem eftersom jag tappar massor av fart.
Måste göra en så vid båge som möjligt där för att hålla uppe farten.

Fördelen (om man nu kan kalla det fördel) med min bil är att man kan kliva på med ganska mycket gas överallt och utnyttja det fina bottendraget i motorn.
Nackdelen blir väl att det låter väldigt tråkigt utifrån, en 3 liters radsexa som brölar på 3000 rpm är ju inte så rejsigt

Kanske inte tillför så mycket till ursprungsfrågan, men det är så jag kör min bil.
Andra förare får köra sina bilar hur de vill, bara de har kul under tiden!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Anders Karlsson skrev:
Sviestad är samma sak, 3an hela varvet utom vid talldungen på långrakan efter Torparn där jag lägger i 4an.


Låter avslappnade, kan tänka mig att du har lite bredare register än jag.

Räknade till 18 växlingar på ett Sviestad-varv för mig.

http://www.youtube.com/watch?v=gKQetrmNGZw

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



xtimmyx skrev:
Anders Karlsson skrev:
Sviestad är samma sak, 3an hela varvet utom vid talldungen på långrakan efter Torparn där jag lägger i 4an.


Låter avslappnade, kan tänka mig att du har lite bredare register än jag.

Räknade till 18 växlingar på ett Sviestad-varv för mig.

http://www.youtube.com/watch?v=gKQetrmNGZw


Hysterisk motor i en bil som svänger när du vrider på ratten!

Lite skillnad mot min semijänkare med skumgummi mellan framvagnen och resten av bilen...
Diffus styrrespons milt sagt

Har tyvärr bara en kamera, men man hör ju iaf när jag växlar
http://www.youtube.com/watch?v=Xe59NWMT0vI

En film från Anderstorp också, mindes nog lite fel. Jag växlar aldrig upp till 5an...
http://www.youtube.com/watch?v=KWEV3DyF46w

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Tjänar man nått i varvtid på tå/häl ?

_________________
Mikael Ståhling
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



GREYHOUND skrev:
Tjänar man nått i varvtid på tå/häl ?

Ja.
Eftersom alla inbromsningar sker med kontroll och utan att bak(?)hjulen låser upp så kan bromssträckan kortas jämfört med om man inte matchar. Körningen blir jämnare och bättre vilket stressar såväl chassie och däck mindre. Dvs mindre lastväxlar och lägre temp i däck.

Det är ingen slump att alla Flappy-paddel-lådor varvtalsmatchar...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



De förarcoacher (nuvarande TTA-förare) som försökt lära mig att köra bil använder inte tå-häl. Gör att man tappar fokus på inbromsning och turn-in är deras synpunkt, dessa aspekter är viktigare. De växlar ner med bilen rak innan turn-in, förstås. Men tå-häl sparar på däck och transmission, så jag försöker så gott det går. :-)

_________________
Anders Zimdahl
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Anders Zimdahl skrev:
De förarcoacher (nuvarande TTA-förare) som försökt lära mig att köra bil använder inte tå-häl. Gör att man tappar fokus på inbromsning och turn-in är deras synpunkt, dessa aspekter är viktigare. De växlar ner med bilen rak innan turn-in, förstås. Men tå-häl sparar på däck och transmission, så jag försöker så gott det går. :-)


Det är säkert rätt värdering men måste anpassas till den aktuella bilen. Med original-lika kopplingar som är sliringsvänliga så är det oftast inga problem men med sintrad puckad koppling så biter det ifrån om man inte gör någon varvtalsmatchning och då blir bakvagnen (bakhjulsdriven bil) instabil och särskilt i väta kan det vara rena rama rouletten varje gång man växlar ner. Har lärt mig det den hårda vägen

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Säkert en del mindre roterande massa i en TTA bil än snittbilen här också...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



BTG skrev:
GREYHOUND skrev:
Tjänar man nått i varvtid på tå/häl ?

Ja.
Eftersom alla inbromsningar sker med kontroll och utan att bak(?)hjulen låser upp så kan bromssträckan kortas jämfört med om man inte matchar. Körningen blir jämnare och bättre vilket stressar såväl chassie och däck mindre. Dvs mindre lastväxlar och lägre temp i däck.

Det är ingen slump att alla Flappy-paddel-lådor varvtalsmatchar...


Ok..men förutom att bilen känns lugnare vid inbromsning....hur mycket tjänar man i varvtid på tex. Mantorp,Sviestad ?

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



MaZ skrev:
Säkert en del mindre roterande massa i en TTA bil än snittbilen här också...


Jag/de menade i den typ av bil jag kör och äldre cup-bilar o liknande. I en TTA-bil behöver man inte bry sig om manuell varvtalsmatchning. .

_________________
Anders Zimdahl
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



GREYHOUND skrev:
Ok..men förutom att bilen känns lugnare vid inbromsning....hur mycket tjänar man i varvtid på tex. Mantorp,Sviestad ?


Det går inte riktigt att svara på i räknade tiondelar eller sekunder. Enkelt uttryckt är detta ett (bättre) sätt att köra som ger dig större marginaler för din körning i en mängd avseenden. Dessa marginaler kan man "växla in" och istället ta ut i ännu lite högre fart (läs kortare bromssträckor, andra snävare spår m.m.) och på så sätt åka lite fortare och därmed sänka varvtiden.

Motivet till att lära sig och använda denna teknik bör vara att man genom att bemästra detta kan köra bilen mer effektivt/lugnare och då går det fortare.

Även om detta (imho) är ganska lätt att lära sig kan man avvakta med det till dess man får upp sådan fart att det faktum att man inte varvtalsmatchar blir ett problem. När är det ett problem? Jo, det är ett problem när däcken skriker till vid varje nedväxling och bilen "twicthar till" och som en följd av detta.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
frågor om häl och tå, dubbelkoppla.
<<   1, 2, 3   >>
17 besök senaste veckan (29002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande