Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum frågor om häl och tå, dubbelkoppla. | << 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (29010 totalt) |
Min förra 924 hade lite risiga synkringar på 2:an, sedan dess har jag lärt mig hältådubbeltrampa båda på bana och gata. Gör man det ofta när man kör runt på gatan så blev det inte ens något jag tänker på att jag gör när jag kör bana. Det bara rinner på, det är faktiskt inte så jäkla svårt som några här vill få det att verka Bilen blir väldigt lugn och fin och det är vädligt snällt mot drivlinan, jämför man mina loggar har jag definitivt inga problem att bromsa på gränsen iaf
Dom gångerna jag inte gör det är när det blir väldigt "bråttom", typ knepiga konbanor osv.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Termen häl-tå är egentligen felaktig. Den härstammar från någon gammal Ferrari där gaspedalen satt i mitten. Dagens bilar har ju gaspedalen till höger och då passar det inte att använda hälen. Istället så använder man fotens trampdyna till båda pedalerna. Om de sitter en bit ifrån varandra så måste man vrida foten inåt. Det kan vara lite svårt att få till. Om pedalerna sitter långt ifrån varandra så går det inte alls.
Det beror på bilen om det behövs eller inte. Jag fick lära mig häl-tå i en Corvette C6R och den protesterade ljudligt om jag missade att matcha varvtalet genom att det pep till om bakdäcken. Pedalerna satt en bit ifrån varandra så det var lite bökigt att få till det. Testade en gång med en Radical men motorn rusade bara. Motorn i en Radical har så liten roterande massa att häl-tå inte behövs. Att anpassa varvtalet när man växlar ner är inte så dumt. Oftast växlar man ner under inbromsning och då har man mest tryck på framhjulen och då behövs det inte mycket för att bakhjulen ska tappa greppet. _________________ Hans-Olof Blom |
||||
På min GTV har jag sån mismatch mellan höjderna på pedalerna att jag måste trycka på bromsen med tån och gasa med hälen. Funkar bra på de flesta bilar så länge inte underbenet är så långt att ratten är ivägen för knäet. Det kanske inte är ett sånt stort problem för många andra iof.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag lärde mig tekniken framför datorn sedan var det rätt enkelt att överföra till vanlig bil*. Det är förstås olika enkelt i olika bilar på grund av pedalplacering. I 944:an var det busenkelt och det var tur för den var gärna lite känslig med baken om man inte matchade varvtalet vid nedväxling.
*Logitech G25-pedalerna sitter dessutom rätt brett isär så fixar man det där känns de flesta bilar rätt enkla. _________________ Martin Öberg |
||||
Min 944 får jag inte till det riktigt i. Däremot min förra Omega B var en dröm att göra det med. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
+1! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Vad hade du för hemligheter då? Nyfiken! Edit: Oki, jag kollade din biltråd så jag tror jag förstår. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
_________________ Rickard Madsen |
||||
Så rapp i fötterna kommer jag aldrig att bli, men å andra sidan växlar jag bara upp och ner en gång per varv på de banor jag brukar köra på.
Kinnekulle åker jag på 3an hela varvet utom från ungefär mitten på depåräcket där jag lägger i 4an till strax innan den lilla "bussfickan" till vänster innan Kvarnkurvan. Där växlar jag ner till 3an under inbromsning utan tå-häl, motorn varvar inte upp så mycket pga landsvägsutväxling i låda bakaxel. Sviestad är samma sak, 3an hela varvet utom vid talldungen på långrakan efter Torparn där jag lägger i 4an. Växlar ner till 3an under inbromsning innan högern in i Rondellen/konstiga delen. Det går dock väldigt segt när man ska ut ur den tvära högern och in i långa högerkurvan innan start/mål, där har jag testat att gå ner på 2an men då blir det svårt att hålla greppet på innerhjulet pga för lågt växlad 2a jämfört med 3an. Ingen diffbroms gör inte saken bättre heller Anderstorp långa är lite roligare, där går det att lägga i 5an på långrakan ett par hundra meter innan det är dags att bromsa. Gör samma sak där, växlar ner under inbromsning, ingen tå-häl och håller bilen rak under hela inbromsningen. Hinner precis lägga i 4an på gamla start/mål innan jag bromsar in för Startkurvan, hinner även lägga i 4an på rakan mellan Opelkurvan och Hansenkurvan. Går på 3an genom Depåkurvan, där har jag alltid mest problem eftersom jag tappar massor av fart. Måste göra en så vid båge som möjligt där för att hålla uppe farten. Fördelen (om man nu kan kalla det fördel) med min bil är att man kan kliva på med ganska mycket gas överallt och utnyttja det fina bottendraget i motorn. Nackdelen blir väl att det låter väldigt tråkigt utifrån, en 3 liters radsexa som brölar på 3000 rpm är ju inte så rejsigt Kanske inte tillför så mycket till ursprungsfrågan, men det är så jag kör min bil. Andra förare får köra sina bilar hur de vill, bara de har kul under tiden! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Låter avslappnade, kan tänka mig att du har lite bredare register än jag. Räknade till 18 växlingar på ett Sviestad-varv för mig. http://www.youtube.com/watch?v=gKQetrmNGZw _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Hysterisk motor i en bil som svänger när du vrider på ratten! Lite skillnad mot min semijänkare med skumgummi mellan framvagnen och resten av bilen... Diffus styrrespons milt sagt Har tyvärr bara en kamera, men man hör ju iaf när jag växlar http://www.youtube.com/watch?v=Xe59N En film från Anderstorp också, mindes nog lite fel. Jag växlar aldrig upp till 5an... http://www.youtube.com/watch?v=KWEV3 _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Ja. Eftersom alla inbromsningar sker med kontroll och utan att bak(?)hjulen låser upp så kan bromssträckan kortas jämfört med om man inte matchar. Körningen blir jämnare och bättre vilket stressar såväl chassie och däck mindre. Dvs mindre lastväxlar och lägre temp i däck. Det är ingen slump att alla Flappy-paddel-lådor varvtalsmatchar... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
De förarcoacher (nuvarande TTA-förare) som försökt lära mig att köra bil använder inte tå-häl. Gör att man tappar fokus på inbromsning och turn-in är deras synpunkt, dessa aspekter är viktigare. De växlar ner med bilen rak innan turn-in, förstås. Men tå-häl sparar på däck och transmission, så jag försöker så gott det går. :-)
_________________ Anders Zimdahl |
||||
Det är säkert rätt värdering men måste anpassas till den aktuella bilen. Med original-lika kopplingar som är sliringsvänliga så är det oftast inga problem men med sintrad puckad koppling så biter det ifrån om man inte gör någon varvtalsmatchning och då blir bakvagnen (bakhjulsdriven bil) instabil och särskilt i väta kan det vara rena rama rouletten varje gång man växlar ner. Har lärt mig det den hårda vägen _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ok..men förutom att bilen känns lugnare vid inbromsning....hur mycket tjänar man i varvtid på tex. Mantorp,Sviestad ? _________________ Mikael Ståhling |
||||
Jag/de menade i den typ av bil jag kör och äldre cup-bilar o liknande. I en TTA-bil behöver man inte bry sig om manuell varvtalsmatchning. . _________________ Anders Zimdahl |
||||
Det går inte riktigt att svara på i räknade tiondelar eller sekunder. Enkelt uttryckt är detta ett (bättre) sätt att köra som ger dig större marginaler för din körning i en mängd avseenden. Dessa marginaler kan man "växla in" och istället ta ut i ännu lite högre fart (läs kortare bromssträckor, andra snävare spår m.m.) och på så sätt åka lite fortare och därmed sänka varvtiden. Motivet till att lära sig och använda denna teknik bör vara att man genom att bemästra detta kan köra bilen mer effektivt/lugnare och då går det fortare. Även om detta (imho) är ganska lätt att lära sig kan man avvakta med det till dess man får upp sådan fart att det faktum att man inte varvtalsmatchar blir ett problem. När är det ett problem? Jo, det är ett problem när däcken skriker till vid varje nedväxling och bilen "twicthar till" och som en följd av detta. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Nybörjarsvängåkaforum frågor om häl och tå, dubbelkoppla. | << 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (29010 totalt) |