Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
frågor om häl och tå, dubbelkoppla.
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (28990 totalt)
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



GREYHOUND skrev:
BTG skrev:
GREYHOUND skrev:
Tjänar man nått i varvtid på tå/häl ?

Ja.
Eftersom alla inbromsningar sker med kontroll och utan att bak(?)hjulen låser upp så kan bromssträckan kortas jämfört med om man inte matchar. Körningen blir jämnare och bättre vilket stressar såväl chassie och däck mindre. Dvs mindre lastväxlar och lägre temp i däck.

Det är ingen slump att alla Flappy-paddel-lådor varvtalsmatchar...


Ok..men förutom att bilen känns lugnare vid inbromsning....hur mycket tjänar man i varvtid på tex. Mantorp,Sviestad ?


På Mantorp är det inte kul med wheel lock in i chikanen med en bakhjulsdriven bil. Mycket räcke på högsersidan att drifta in i. Där är det nästan ett måste med tå-häl. (Vilket jag tyvärr i te är så bra på) Det är också ett ställe där man vill ha bra utgångsfart vilket man kan få om man har bra balans in.
Mjölbykurvan ska man ner flera växlar och kanske efterbromsa en bit in i kurvan. Svårt tycker jag.
Efter depårakan är det också bra med tå-häl liksom parisern beroende på hur man tar den.

Men jag är van vid SMG somsköter det själv. 130in är så lätt i bak så det krävs att man övar på det.
Men i den skulle jag nog säga att man kan tjäna flera sekunder på Mantorp om jag ser skillnaden i tider mellan sonen som kör den i cupen och jag som bara kör

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Jag gick in för ungefär 3 år sen att lära mig heel and toe, främst för att jag hade problemet att jag var tvungen att bromsa flera gånger vid inbromsning innan kurvtagning.

(Detta är gatkörning jag beskriver nu)
Närmar mig en kurva...
-Ligger på 4an, bromsar ned,
-släpper av bromsen, petar till gasen och varvsynkar 3an,
-på med bromsen igen,
-släpper av bromsen, petar till gasen och varvsynkar 2an,
-turn-in, och balanserar på gasen med 2an.

Detta tyckte jag länge kändes väldigt konstigt och jag trodde detta var något alla gjorde tills jag såg en video där en rallyförare hade foten på bromsen och kicka till gasen med hälen och samtidigt växlade ned. Häftigt tänkte jag! och började öva...


Efter jag lärde mig att varvsynka under inbromsning så kunde jag börja bromsa uppskattningsvis ~1 sekund senare eftersom jag slapp flytta foten och gå på och av broms/gas helatiden. Jag kunde börja bromsa senare och bilen blir inte så twitchy innan instyrningen.

Det tog mig ungefär 3-4 månader att få till grunden så att man inte pulsar bromsen samtidigt som man petar på gasen. ytterligare 3 månader att få det att flyta bra och efter 1 år kände jag mig som ett proffs.

Nu 2 år senare är det lika naturligt att heel and toe:a vid inbromsning som att hålla händerna på ratten.


När jag kom till min första bankörning förra året på sviestad (licenskurs) så var jag väldigt glad över att jag behärskade denna tekniken, och det är något som jag inte kommer ändra på. Möjligen kommer jag finslipa tekniken för att bli bättre.


M5 E39 som är min gat och banbil kan jag inte se mig själv köra utan heel and toe. Motorn har kraftig bromsverkan vid gassläpp och vid ett tillfälle där jag glömde heel-toe och bara petade i en lägre växel låste jag upp hela bakvagnen och det blev en oplanerad drift in i kurvan

Nu ser det ut såhär:
Närmar mig en kurva...
-Ligger på 4an, bromsar ned med vänstra halva av foten på bromspedalen.
-håller kvar samma tryck på bromspedalen medans jag vrider foten och duttar till gasen med högra sidan av skon.
-petar i 3an.
-håller kvar samma tryck på bromspedalen medans jag vrider foten och duttar till gasen med högra sidan av skon.
-petar i 2an och släpper av bromsen och flyttar hela foten till gaspedalen.
-turn-in,balanserar bilen på gasen mitt i registret för bra acceleration på 2ans växel.


- Behöver man lära sig heel and toe? JA enligt min mening.

- Är det svårt att lära sig? Inte om du är van att varvsynka. Om du inte är van att varvsynka så ska du börja där, sen kan du gå på heel and toe.

- Får man någon belöning av detta? JA, körningen är roligare och man kan gå djupare in i kurvorna.

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



+1 thumbs up

Alltid häl-tå i alla bilar där det är relevant. Dels är det bra att det sitter utan att man behöver tänka på det när man sitter i en mindre snäll bil på banan, och sedan tycker jag bara det är jobbigt och obekvämt att köra på annat sätt på vägen. Dessutom sparar man på grejorna om man varvtalsmatchar riktigt, samt sparar bränsle och bromsar när man utnyttjar motorbromsen.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Själv kört bana sen 2008 med min bakhjulsdrivna 200sx och aldrig känt något behov av tå häl körning, enda stället jag känt tendens till att låsa upp bakvagnen vid nedväxling på är över/efter krönet efter mjölby på mantorp men tycker det bara innebär mer körglädje .

Testat på gatan vid nått enstaka tillfälle men känns hur dumt och krångligt som helst IMHO.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184



ButterflyRacing skrev:
Har man tid att dubbeltrampa kopplingen på bana...så åker man för sakta eller bromsar för tidigt.
Och som sagt....på en modern bil är det inan problem att få i en lägre växel.

När jag kör bilar med stora motorer och tröga växellådor, kan det behövas lite stöd-gas för att få i en lägre växel, men balansen för att få ut bakvagnen, sköter jag med kopplingspedalen under inbromsningen.

Kör man framhjulsdrivet, måste det väl vara bättre att öva på vänsterbroms.


Word!!

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929




_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Kristian Hesselmark skrev:
http://www.garaget.org/video/68605



Det där var väll drifting och det är väll inte riktigt detsamma som vid banåka eller

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



GREYHOUND skrev:
Kristian Hesselmark skrev:
http://www.garaget.org/video/68605



Det där var väll drifting och det är väll inte riktigt detsamma som vid banåka eller


undrar om det spelar nån roll överhuvudtaget då tekniken är exakt densamma. tyvärr visar klippet bara en enda sekvens med häl/tå.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Här syns tå-hälarbetet tydligt:


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Victor. skrev:
Här syns tå-hälarbetet tydligt:



Åhå, du hitta min film

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184



Kristian Hesselmark skrev:
GREYHOUND skrev:
Kristian Hesselmark skrev:
http://www.garaget.org/video/68605



Det där var väll drifting och det är väll inte riktigt detsamma som vid banåka eller


undrar om det spelar nån roll överhuvudtaget då tekniken är exakt densamma. tyvärr visar klippet bara en enda sekvens med häl/tå.


Såg väldigt "normalt" ut. En enda tå/häl och inget annat som fick mig att lyfta på ögonbrynen.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Provade min GoPro i en e36 compact idag och kände för att samtidigt visa min variant av heel and toe...OM någon bryr sig

Jag skäms lite över att min körning var på allmän väg och att det var mötande trafik men jag höll mig på min sida och mötet var i laglig hastighet <70

Lite humor inbakat på slutet


_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



axzell skrev:
Provade min GoPro i en e36 compact idag och kände för att samtidigt visa min variant av heel and toe...OM någon bryr sig

Jag skäms lite över att min körning var på allmän väg och att det var mötande trafik men jag höll mig på min sida och mötet var i laglig hastighet <70

Lite humor inbakat på slutet


Det är en sak jag inte riktigt fattar här.

Anledningen till att man "heel-toe'ar" är ju för att man vill kunna använda motorbromsen (som är effektivare ju högra varv man har på motorn) dock så är det ju lätt att man får tråkiga ryck/upplåsningar i drivlinan om man inte "heeltoar" när man växlar "rätt" dvs landar nästan på varvstoppet vid nerväxling till lägre växel under inbromsning (oj en sån skum meningsuppbyggnad).

Men varför använder du då inte 3ans växel i mer än 0,2 sec (typ) på filmen?

Personligen så har jag fullt upp med att hitta rätt på banan så har aldrig brytt mig om att ens försöka mig på detta dansnummer med fötterna, enda stället jag känner att det skulle kunna behövas är vid nerväxling 4->3 inför mjölby på mantorp. Tycker dock bara att det är lite skojjigt när bakvagnen jazzar till och vill jag inte att den ska göra det så brukar jag bara vänta lite med att göra nerväxlingen

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



....orka...jag glömmer alltid av att detta forumet dubbelpostar när man backar browsern...


_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



E.Svensson skrev:
axzell skrev:
Provade min GoPro i en e36 compact idag och kände för att samtidigt visa min variant av heel and toe...OM någon bryr sig

Jag skäms lite över att min körning var på allmän väg och att det var mötande trafik men jag höll mig på min sida och mötet var i laglig hastighet <70

Lite humor inbakat på slutet


Det är en sak jag inte riktigt fattar här.

Anledningen till att man "heel-toe'ar" är ju för att man vill kunna använda motorbromsen (som är effektivare ju högra varv man har på motorn) dock så är det ju lätt att man får tråkiga ryck/upplåsningar i drivlinan om man inte "heeltoar" när man växlar "rätt" dvs landar nästan på varvstoppet vid nerväxling till lägre växel under inbromsning (oj en sån skum meningsuppbyggnad).

Men varför använder du då inte 3ans växel i mer än 0,2 sec (typ) på filmen?

Personligen så har jag fullt upp med att hitta rätt på banan så har aldrig brytt mig om att ens försöka mig på detta dansnummer med fötterna, enda stället jag känner att det skulle kunna behövas är vid nerväxling 4->3 inför mjölby på mantorp. Tycker dock bara att det är lite skojjigt när bakvagnen jazzar till och vill jag inte att den ska göra det så brukar jag bara vänta lite med att göra nerväxlingen



Främsta skälet tycker jag är att 1. varvsynka motorn, så inte bakvagnen låses upp, som jag beskrev i tidigare svar så kan man i värsta fall åka av om det blir för häftig motorbroms och 2. gå ur kurvan med rätt växel.

I videoklippet är kurvan lite speciell för man kommer med hög fart och ska ned 2 växlar på väldigt få metrar. Blir inte mycket motorbroms då. Men på längre sträckor på banor, t.ex. inför mjölbykurvan på mantorp där man ligger på 4an eller 5an och skall ned till 3an så får man användning av motorbromsen

Anledningen till att jag körde 3an i "0,2sek" är att det är enklare för mig att hålla reda på det än att göra ett undantag från min nedväxlingsrutin och gå ned 2 växlar för att sedan kompensera med mer gas. (måste varva upp motorn mer då!) Det har hänt att jag över-varvat motorn då, och istället för en smooth nedväxling får jag en "clutch-kick" vilket är det sista jag vill ha precis innan turn-in =)


Man kan göra hur man vill, bara motorn blir synkad mot bakaxeln så blir vi glada =)

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



axzell skrev:
E.Svensson skrev:
axzell skrev:
Provade min GoPro i en e36 compact idag och kände för att samtidigt visa min variant av heel and toe...OM någon bryr sig

Jag skäms lite över att min körning var på allmän väg och att det var mötande trafik men jag höll mig på min sida och mötet var i laglig hastighet <70

Lite humor inbakat på slutet


Det är en sak jag inte riktigt fattar här.

Anledningen till att man "heel-toe'ar" är ju för att man vill kunna använda motorbromsen (som är effektivare ju högra varv man har på motorn) dock så är det ju lätt att man får tråkiga ryck/upplåsningar i drivlinan om man inte "heeltoar" när man växlar "rätt" dvs landar nästan på varvstoppet vid nerväxling till lägre växel under inbromsning (oj en sån skum meningsuppbyggnad).

Men varför använder du då inte 3ans växel i mer än 0,2 sec (typ) på filmen?

Personligen så har jag fullt upp med att hitta rätt på banan så har aldrig brytt mig om att ens försöka mig på detta dansnummer med fötterna, enda stället jag känner att det skulle kunna behövas är vid nerväxling 4->3 inför mjölby på mantorp. Tycker dock bara att det är lite skojjigt när bakvagnen jazzar till och vill jag inte att den ska göra det så brukar jag bara vänta lite med att göra nerväxlingen



Främsta skälet tycker jag är att 1. varvsynka motorn, så inte bakvagnen låses upp, som jag beskrev i tidigare svar så kan man i värsta fall åka av om det blir för häftig motorbroms och 2. gå ur kurvan med rätt växel.

I videoklippet är kurvan lite speciell för man kommer med hög fart och ska ned 2 växlar på väldigt få metrar. Blir inte mycket motorbroms då. Men på längre sträckor på banor, t.ex. inför mjölbykurvan på mantorp där man ligger på 4an eller 5an och skall ned till 3an så får man användning av motorbromsen

Anledningen till att jag körde 3an i "0,2sek" är att det är enklare för mig att hålla reda på det än att göra ett undantag från min nedväxlingsrutin och gå ned 2 växlar för att sedan kompensera med mer gas. (måste varva upp motorn mer då!) Det har hänt att jag över-varvat motorn då, och istället för en smooth nedväxling får jag en "clutch-kick" vilket är det sista jag vill ha precis innan turn-in =)


Man kan göra hur man vill, bara motorn blir synkad mot bakaxeln så blir vi glada =)


Fattar fortfarande inte en sak, om du nu bara la i 3an för att det är i din "rutin", så måste du ju ha börjat inbromningen på en för hög växel alternativt ha växlat för sent? Du vill ju alltid ha så högt varv som möjligt på motorn, känns lite konstigt att hålla på och "healtoe'a" när man ändå inte utnyttjar växlarna.

Edit: motorbromsa gör man så fort man inte gasar samt har en växel i dvs. även under en inbromsning, det är ju därför man vill använda så låga växlar som möjligt under inbromsning.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Den som både skall köra med BMWSC på lördag och vill veta hur det går till och varför man gör det kan knacka mig på axeln så tar vi en tur i min instruktörsbil.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



Här slänger man även in dubbelkoppling i mixen, ser så sjukt lätt ut när han kör.
http://www.streetfire.net/video/heel-toe-double-clutching-with-gary-sh . . . .

För egen del kör jag alltid häl-tå, även på gatan, mest för att jag numera blivit allergisk mot ryckiga nerväxlingar. Sen gör det som sagt körningen roligare också.

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kristian Hesselmark skrev:
GREYHOUND skrev:
Kristian Hesselmark skrev:
http://www.garaget.org/video/68605



Det där var väll drifting och det är väll inte riktigt detsamma som vid banåka eller


undrar om det spelar nån roll överhuvudtaget då tekniken är exakt densamma. tyvärr visar klippet bara en enda sekvens med häl/tå.


Efter och ha gått ifrån Banracing till Drifting i år så kan man säga att en driftare gör precis som en banracer, fast dessutom följande; använder handbroms och vanlig broms för att låsa upp bak eller alla fyra med flit. Varje gång du gör något av detta så måste du också trycka ner kopplingen så klart. Dessutom måste du "sparka kopping" ibland för att få bakhjuen att börja spinna igen när din motor inte orkar eller för att bilen ska bete sig "tuffare". I kort är det massa mer att göra

Hittar inte så många exempel videos, men här är iaf ett par med massa koppingsarbete:




Tillbaka till racing:

Man behöver inte göra heel-toe för att ha kul, men man behöver för att vara snabbast. Om man bromsar 99% med fotbroms, kan man inte släppa kopplingen och addera motorbroms bak. då låser man bak, vilket ger sämre bromsverkan (längre bromssträcka) även om du inte snurrar av banan

Ifrån Mx-5 CUP kan man tydligt se vad som händer med bilarna som inte gör heel-toe i inbromsningarna, dom "vandrar runt" en hel del och ABSen räddar dem ifrån att snurra, och dom behöver bromsa tidigare än de som använder sig av heel-toe.

För mig är det självklart att man ska lära sig heel-toe, bästa är som andra skriver att göra det hela tiden du kör bil, så det blir lika naturligt och att koppla när du växlar. Sliter mindre på bruksbilen med

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
frågor om häl och tå, dubbelkoppla.
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (28990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande