Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3 >> 19695 besök totalt |
Alx Danielsson - Nascar!
Alx är klar för race i NASCAR Nationwide Series 16-17 Aug! Grattis! ![]() Mer info: https://www.facebook.com/alxnascar |
||||||
http://ltz.se/sport/1.6506848-nascar
Hoppas verkligen detta blir verklighet! _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Det är härligt att Danielsson fortfarande kör på med sina oändligt högtflygande planer. Den som börjar få förhoppningar kanske ska titta tillbaka på hans historik de senaste 6-7 åren och fundera på hur mycket som ens kom nära vad som var tilltänkt. Tänk att man kan ha Daytona 500-planer med följande total NASCAR-erfarenhet:
Ett test Ett K&N-lopp som han inte kvalade in till Ett Nationwide-lopp där han körde färre varv hela helgen än de flesta andra gjorde på ett testpass Jag tycker det är kul med udda satsningar men jag hoppas att den som betalar för kalaset tycker resan i sig är det roliga. Valuta för pengarna har det ju inte riktigt varit hittills. _________________ Jimmy Magnusson |
||||||
Re:
Det ska väl tilläggas att både kvalet och nationwide racet failade p.g.a. problem med bilen. Känns som han skulle behöva byta team till att börja med.. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Re:
Jantes ande vilar tungt över svenska racers.... Jag är glad att Alx fortfarande är intresserad av att satsa - så vi kanske får något kul att titta på 2014 _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
![]()
_________________ Avregistrerad användare |
||||||
Re:
Det handlar inte om jante, det handlar om att vara realist och ifrågasätta när folk tar vansinniga beslut. Givetvis är inte Alx på ren pace så långsam han var i Nationwide-loppet i lika material som Piquet Jr etc, och då måste man fråga sig varför han fortsatt lägga pengar på samma team som aldrig levererat. Svaret är förmodligen ganska enkelt - troligtvis går det inte att göra en riktig satsning med de små medel han rör sig med. Cope & Woolgar har gjort en tacksam affär på att locka över europeiska talanger med lovordet om en fast track till de stora divisionerna men detta är givetvis inte möjligt om materialet är så gravt undermåligt. Byt team, visst, men då måste mer pengar tillkomma för ingen inom NASCAR kommer chansa på en europé helt utan erfarenhet som inte kört en internationellt relevant serie på snart 8 år. Vill Alx ha betalt för att köra bilar är inte USA fel spår. Men då måste han använda sin befintliga erfarenhet som duktig road course-förare i bilar med mycket downforce och då snackar vi Grand-Am/ALMS/USCC och liknande. Just nu försöker han slå sig in i ett av världens mest konkurrenskraftiga mästerskap helt utan erfarenhet eller resurser, förlåt om jag har svårt att ta det på allvar. Bättre förare än Alx har lagt många säsonger och miljoner på att försöka lära sig NASCAR och fått lämna tomhänta. _________________ Jimmy Magnusson |
||||||
Re:
Fast vi har inget med saken att göra så varför ska vi ifrågasätta? Jag säger inte att du har fel bara att Alex får vara hur vansinnig han vill eftersom det är han som påverkas av beslutet. Alex kanske själv inte ens ser det som troligt, utan det är en bära eller brista satsning för att kanske nå en dröm. Jag ser upp till människor som trots att det verkar omöjligt ändå vågar satsa och göra ett försök. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Re:
Jag skulle kunna komma med lite mer info i ämnet! Vid testet, på roade course banan var Alx snabbare än något annan tidigare från Cope Racing. På short oval var han över förväntan snabb, och alla var mycket nöjda med testet! Det här ledde till Cope Racing med en ny sponsor kunde erbjuda Alx, ett race mycket tidigare än planerat, Bristol K&N race. Att sedan motorn misstände kraftigt under de två kval varven kan han inte lastas för! Alla inblandade utan Derrike Cope verkade vara eniga om vad som var fel, Alx ville tydligen inte orsaka en konkurs för motorbyggaren eller ställa till med bråk. Men klart är att det var en katastrof för Alx och vidare satsning 2013! Trots det här lyckades Alx finna medel till Mid Ohio Nationwide race. Med lärdomar av teamets performance hade nu Alx nya krav. Han sände i god tid över grundinställnings värden och med tydliga grav på att vid test skulle bilen stå och vänta på grön flag! På två dagars test med sammanlagt 4 timmar körning, klarade Cope Racing med 21 varv. Bilen stod mest still för felsökning och reparation och ombyggnad! Som ett exempel kan jag nämna fjädrarna hade en 1/4 av vad Alx hade rekommenderat (Styvheten i chassit visade sig hänga mer på en viss krängare!!) En liten detalj under testet, är även att när gaspedalen ramlade av och la sig under bromsepedalen på långa rakan. kämpade sig Alx med minimal bromsverkan och max motorbroms ner i fart men tappar bilen och glider av sakta ut i gruset. Det var inte dåligt att kvala in under dom omständigheterna. Under racet blev bilen mer och mer okörbar tills en viss krängararm gick av helt. Det märkliga var enligt Alx att om de hade velat kunde de ha svetsat i hop den!! Teamets FB sida var mycket neutralt och ansåg att Alx hade gjort ett mycket bra jobb. Medan Derrike Cope och skrev på sin FB sida att Alx (med Alx namn felstavat!!) kraschade bilen under träning och skadade bilen som sedan brast under racet ![]() Jag kan bekräfta att Alx inte var nöjd, och sa en hel del mindre positiva saker om team ägaren, medan han försvarade flera i teamet som inte var nöjda med situationen! Sedan sist men inte minst så är det inte Daytona 500-planer utan han siktar på Daytona ARCA 200, för att höja sin licens till Nationwide Superspeedways ![]() Även jag hoppas verkligen han slipper köra mer med Cope Racing ! _________________ Bosse Isaksson ![]() |
||||||
Vill han köra ARCA bör han säga så mycket. Jag har aldrig sett maken till förmåga att översälja saker som Danielsson gjort med sina F1-, STCC- och NASCAR-planer. Och i allmänhet verkar inte researchen på teamet varit särskilt djupt gjord - Cope vet jag många inom NASCAR inte är så glada i, och Woolgar lämnade ju England med ett bankrutt team innan han slog sig ihop med Cope under samma namn men utan skulder. När sedan de först var ett av få team som öppet annonserade om priser på sin hemsida, lockade med fast track och dessutom gjorde massutskick till förare i Europa hade åtminstone jag hållit lite i pengarna. Jag gör så klart bara en amatöranalys men hittills är jag inte sådär enormt överraskad.
_________________ Jimmy Magnusson |
||||||
Re:
Bra och saklig analys av allting tycker jag som följt satsningen sedan dag 1. Att Alx greppat halmstrån från början och fått finna sig i att inte köpa en "första klass" biljett direkt = been a bumpy ride tycker jag inte är konstigt. Om det är någon som är medveten om vilken tuff resa (men även upplevelse) detta är så är det Alx själv, han behöver ingen analytiker som förklarar hur svårt det är att lyckas att ens i sitt liv få en Sprint Cup körning utan stora $$$... Någon nämnde "Daytona 500" vilket jag aldrig kan tänka mig han yttrat? Blir det då inte lite medveten nedsvärtning av Alx trovärdighet när man vräker ur sig sådant? Varför? Oh well. Förstår att Jante är och pekar direkt när en Svensk visar stor entusiasm och tilltro på sin begåvning, och prövar gå sin egna högst äventyrliga/osäkra väg. Men antagonisterna är dock färre än de som beundrar hans driv, själv är jag av den hållningen att hellre stötta en genuin person som kämpar mot oddsen- men dömer för det inte ut någon Sebastian Vettel fan heller. ![]() |
||||||
Daytona 500 står det om i länken som postades ovan, en intervju med Alx.
http://ltz.se/sport/1.6506848-nascar _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Re:
Det får jag hålla med om var ett väldigt crap felcitat förmodligen. Lite svårt att tala om att gradera sin licens och i samma veva försöka få start i "500an". ![]() |
||||||
Jag tycker det här är kul!
http://www.teknikensvarld.se/2013/11 Kul för att det blir inte mer Cope Racing och syftet är att höja hans licens, med målsättning för att få köra alla typer av banor i klassen Nascar Nationwide !! Sedan kan man väl tillägga att Alx skälv skrivit på FB hur irriterande det är med att man hela tiden blir fel citerad, och skriver "Numera kommer inget gå ut utan korrläsning av mig" _________________ Bosse Isaksson ![]() |
||||||
Re:
Mäktigt! Kära Tomten, i år önskar jag mig en svensk i Nationwide! _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
_________________ Bosse Isaksson ![]() |
||||||
Arca tester idag på Daytona:
Alx Teammate sprängde motorn så Alex fick byta bil och hann bara köra 5 varv. Han slutade ändå 24 av 54 förare! Ingen ovanför honom körde så få varv... Då ska man komma ihåg att det är många av dessa som kört Daytona många gånger också. Det kan bli bra det här! ![]() _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Re:
Yepp! Om jag nu har fattat det hela rätt så har han nu licens klar för att köra Daytona ARCA 200, och genom att genomföra det racet, höja sin licens i Nationwide att även innefatta Superspeedways ![]() Nu startar Alx budgetarbete för att genomföra Daytona ARCA 200! Tidigare har det sagts att man har inte sett maken till att översälja. Men jag får nog hålla med TheMicke_J här och alternativet är nog att ge upp eller som Alx nu gör, kämpar vidare och tar sig framåt trots att det är med för små medel. Jag vill nog även påstå att det inte skulle gått eller gå alls om det inte vore för just att Alx just lyckas med att marknadsföra sig och hans projekt! Skälv så hoppas jag verkligen han hittar stöd nog för att genomföra det han vill. En full säsong i Nationwide vore kanon kul ![]() _________________ Bosse Isaksson ![]() |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3 >> 19695 besök totalt |