Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 277 besök idag (149821 totalt) |
Den är svenskreggad och motor och alla modifieringar finns på papper... förvisso lite moderatare effektuttag där ![]() Jag behöver dock reg.besikta ombyggnationen från automat till manuell vilket inte är gjort ännu... får bli till nästa år, då det ändå är dags för besiktning
Lovar att så fort jag vågar ta mig ut på Sviestad är det den första prylen som åker ur.... det är ju iaf ingen fast monterad stereo ![]() ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
![]() ![]() _________________ Anders Lidman |
||||||
Jaha semestern är över och har faktiskt fokuserat på att försöka använda bilen och inte skruva så mycket på den. Men blivit några småfix, bl.a. arrangerat om i mittkonsolen och lyft upp alla mätarna till där en stereo normalt sitter monterad:
![]() Har även beställt och fått hem nytt tändningslås + dörrlås MED nycklar ![]() ![]() Här står den i hamnen i Nyköping på en kvällsträff där: ![]() Nu är tanken att slänga på R-däcken och se om heldagen på Sviestad 28/8 är möjlig för att lite försiktigt ta banoskulden på den här 70-tals japanska dödsmissilen ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Jag har ju märkt att när bilen får stå några dagar/någon vecka utan att bli använd så kärvar det hydrauliska Tiltonurtrampningslagret en del, men det brukar kunna släppa efter några minuters körning.
Nu har bilen stått i två veckor och det kärvar riktigt ordentligt och dumpar man inte kopplingen snabbt så står man stilla eller i bästa fall så slirar bilen framåt i makligt tempo... till dess att man trampar ner och dumpar upp kopplingen. Efter 15 minuters aktiv körning så kärvar det fortfarande lika mycket..... MINST sagt svårkört! ![]() När motorn är avstängd så går pedalen lätt och smidigt, men så fort man startar motorn så knirrar och knarrar det ordentligt från kopplingen/utrampningslagret. Någon annan som har erfarenhet av liknande trassel?? Gissar att det utrampningslagret antingen inte sitter helt rakt eller löst på något vis?? _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Jag har läst om din kärra oxå för ett antal år sedan på clubjdm.se... i starten av min egen jakt på en Z:a ![]() För någon vecka sedan ägnade jag mig åt lite busbilsaktiviteter. Känsliga tittare varnas för omild hantering av en klassisk japansk veteranbil ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Lite Darius-känsla över den!! ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Hittade jag på ebay.co.uk, någon säljare i Thailand som erbjöd dem. Tändningslåset + dörrlåsen gick på 490:- + 387:- så inte värst blodigt tycker jag. Ser ut att vara bra kopior (antar iaf att det är kopior)... får väl se när jag monterat och använt dem ett tag om intrycket är detsamma ![]()
Hmmm där gav du mig lite farlig inspiration... ![]() ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Innan du pillar ur de gamla dörrlåsen, lägg de nya dörrlåsen framför dig och fundera på om båda två är universal och fungerar till både höger och vänster. Och i annat fall vilken som H resp V. Eller hur du löser det om de bägge dörrlåsen är identiska.
_________________ Kennert_Loheim_Kangevik 240Z -72 |
||||||
Inte mycket skruvat på Z:n. Men har tillslut fått ditt R-däck, Kumho V70/V700, beg. som är hårda som puckar så det blir nog att se till att vårturen går i torrt väglag
![]() ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Fick med en uppsättning gamla r-däck på ett par fälgar jag köpte, och de verkade också hårda. Dock mjuknade de rätt kvickt när man fick lite temp på dem första gången. Sen greppade de riktigt bra, och har hållt sig mjuka sen dess. Så det är inte uppenbart att däcken behöver vara jättedåliga. ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Låter positivt ![]() I väntar på lite delar till bakvagnen (i mars 12 månaders väntan ![]() Sedan ska det bytas lite lås som jag haft på hyllan i någon halvår eller vad det nu blir. Samt gräver lite i några andra fälgar får se hur det slutar... i breddare hoppas jag ![]() Den stora utmaningen är dock dörrinpassningen som just nu är riktigt risig runt rutramarna... men dörrarna stängs så väl som man kan förvänta sig av en bil från 70-talet ![]() Planen är iaf ännu mer körning 2017 än vad 2016 gav (som jag ändå tyckte blev ok)... men utan bakvagnsuppgraderingarna klarar bilen bara ca 160km/h innan vibrationerna blir alldeles för massiva ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Hur är det med catchtank får en sådan finnas i kupeutrymmet? Har börjat snickra och mockat upp vars jag hade tänkt att ha den. Men vore ju trist om SBP inte skulle uppskatta tilltaget och tjaaa kanske finns risker också?
![]() Finns en liten avfasning i tanken i bakre kanten och mitten där det går att få ner ca halva höjden av catchtanken och sedan får man snickra till ett lock som täcker hela catchtanken så att den hamnar" på utsidan. Men det blir såklart lite mer pyssel. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Catchtanken är på plats och det hela funkar som det var tänkt. Enda nackdelen är att jag nästan körde tomt i tanken istället eftersom jag inte längre får någon förvarning
![]() ![]() Bytte även ut den hemmasnickrade catchtanken mot en lite mindre bonnmeckad lösning ![]() Gjort lite starttester med Z:n oxå men det är svårt att komma iväg utan hjulspinn och även när laddtrycket sedan börjar skjuta på ordenligt så hjälper inte riktigt R-däcken till. Men ställa ner cambervinkeln baktill och framförallt träna mer borde sänka tiden från nuvarande 5.2s på 0-100 en del. ![]() ![]() Den observante kan se nya projektet inne i garaget. Stått still i 9 år och totalt rullat 700 mil de senaste 20 åren. Så det var en del gegga i förgasarna och rost i tanken :/... nu körbar men får göra en rengöringsvända till då tomgången fortfarande är knas ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Starttesterna har börjat ta ut sin rätt... jag har förvisso lyckats med 4.9s på 0-100km/h. MEN har nu lagerljud från diffklumpen bak
![]() Tips på någon som kan ta sig an en R200 diffklump med en OBX diffbroms??? _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Om du har tur, så är det bara att byta lager och behålla nuvarande shimsning. ![]() ![]() Jag fick pris uppgift på 9000kr/axel av nån firma i GBG, så jag gjorde jobbet själv. Köpte lageravdragarsats för nån tusing och lånade en hydraulpress. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Nu verkar det inte bättre än att det är minst sagt hög tid för att se över diffen. Gatkört lite nu på semestern mest för att det ändå varit kul att gasa lite. Men idag tog jag mig i kragen och skulle kolla om det åtminstone fanns någon olja kvar, och oljenivån var inget problem utan snarare det som fanns i oljan: ![]() Så nu får jag bara hoppas att metallresterna inte dragit med sig något mer i "fallet". Vart köpte du din lager till diffen? Hittat komplett renoveringskitt på ZcarDepot för $349 + frakt och tull... men kan ju alltid passa på att köpa lite annat bra å ha ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 277 besök idag (149821 totalt) |