Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
801 besök totalt |
Besikta med de nya 17":arna på??
Har införskaffat ett par 17" fälgar nu till sommaren.... Frågan är då den om jag kan besikta bilen med de nya 17" på,eller om jag skall ta mina gamla 15",eftersom jag har 205/50/15 i regbeviset....... Går jag bet om jag kommer inrullandes på 17":arna,å måste göra ombesiktning med 15":arna monterade-Det är frågan!? Någon som vet säkert? // r _________________ richard sandell |
||
Dum fråga, varför 17"are?????
Vad var det för fel på 15"arna???? Motståndsrörelsen har väll en åsikt om att rullradien inte får avvika mer än 5%, hmm eller var det 3%????? Stämmer rullingsradien så tror jag inte de gnäller, obs TROR _________________ Johan Sjölinder |
||
Min bil har de ej gnällt på. Jag har besiktigat med samma ändring som du har på din bil.
Det är max 5% på rullomkretsen som du får ändra enligt lagen. Jag frågade hur pass noga det var med storlek osv, fick svaret att håller man sig innanför skärmarna så är det normalt sett inga problem att få det godkänt. _________________ /Anton Lillsund |
||
Vad har du för bil och hur ny är den?
På icke helbilsgodkända bilar gäller: +/- 5% rullomkrets, max 15 mm ändring av spårvidd, får ej slå i någonstans i hjulhuset vid fulla rattutslag och/eller max infjädring. På helbilsgodkända bilar gäller de dimensioner som står i regbeviset, hastighetskod får ej understiga det originalmonterade däcket. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Re: Besikta med de nya 17":arna på??
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
ice har ett uttömmande svar i sitt svar. 205/50x15 motsvaras i 17 tum av t.ex. 255/30x17. Kolla denna sida:
www.tyresave.co.uk/tyresize.html Bäst är att utgå ifrån bilens originaldimension och därefter laborera med ändringar. Räknar vi åt andra hållet motsvaras 205/50x15 av t.ex. 165/70x14. Rullningsomkretsen är ungefär densamma på alla tre måtten. Ska man ligga på gränsen till vad som är tillåtet, är det möjligt att ha 305/30x17... Om det inte tar i någonstans (+/- 5%) Eller 205/85x10.... ![]() _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
801 besök totalt |