Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ci E46 - långlopp
1 besök senaste veckan (1925 totalt)
Rhodin
Uppsala
Här sen Apr 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Tjenare!

Nu får jag ta tag i en egen tråd efter att ha smugit runt anonymt på forumet.

Suget på bankörning har vuxit snabbt sen hösten -19 då sambon började köra i STEC Women team och jag har ståt i deras depå. Hoppat in som reservförare på Gotland ring när det inte blev tillräckligt många förare i teamet.
Men inför 2021 ska det här vara vår tävlingsbil i någon långlopps serie, inte bestämt oss för vilken det landar i än dock.

Jag köpte min 328ci på vårkanten -20 av en bekant som hållit den i ägorna några år, och innan är det tydligen andra bekanta som ägt den här bilen.
Genom åren har det monterats billiga coils, M3 stötfångare samt schyssta fälgar så den ser bra ut när den svinats runt med på sena kvällar.




30' mil är passerade när jag köpte den, och ett nytt kapitel påbörjas på vinterhjul och lite rostfläckar. Och genom åren har den tydligen hoppats med, så oljetråg och motorfästen fått smaka på nybörjare svetsning..





Så vart ska det man börja..?
Tomgång är dålig så insugsbälgar - check
Oljetråg - check
Strongflex bussningar till framvagnen - check
Kylare, rem, renskriva till vattenpump - check
Service - check
Etc

Den väl använda bakvagnen ger ifrån sig ljud på alla möjliga sätt - gör om och gör rätt! Dags att ta hjälp av en tidigare kollega som har rätt erfarenhet och rätt verktyg samt en lyft i garaget - Robban!
Inköp av en beg bakvagn - check
Plocka isär och fräscha upp med ny färg - check
Strongflex bussningar - check
Förstärkning till infästningen - check
Massvis av annat smått och gott åtgärdas i samma veva.















Inför stora operationen med Robban har jag tömt bakre halvan av bilen på inredning för att underlätta svetsning osv. Billigaste trim är väl ändå att lätta bilen?

Och nu med ny renoverad bakvagn måste de billiga coilovers bort och på med nya tåliga grejer för att känna den stora skillnaden i bilen. Behövde inte fundera länge innan jag slog till på ett Öhlins Road & Track kit, det här skulle ju byggas ordentligt hade jag sagt från början - så varför slarva med dämparna?
Blev en liten specialare i fram då det monterades camberplattor och måtten stämde inte mot org M3 lagringarna. Andra fjädrar samt fjädertallrikar och där satt dom.. det svenska guldet var monterat!








Och här är vi idag.
Vad kommer hända här näst?

Utvändig rost på bla bakskärmar
Huvlås
Byta ut tunga elstolar mot racestolar
Och sen är det väl dags för vinterhjul igen?

// Niclas

_________________
Niclas Rhodin
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Jag kör långlopp med en e46 325i så jag följer med intresse din tråd. Det vara en god idé att kontrollläsa reglementena för dom långloppserier som finns omkring dig. Så du inte bygger grejor som inte är tillåtna.

Fina dämpare :-) Du skall väl inte bruksköra bilen i saltslasket med dom ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Rhodin
Uppsala
Här sen Apr 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Härligt! Vilken serie har du kört?
Reglementen ska följas, men... rostiga bakskärmar vill jag byta ut mot plast, där förlorar jag väl BMW cup godkännandet om jag minns rätt. Men annars kommer det inte sticka iväg utanför reglerna vad jag vet.


Den kommer köras bitvis i vinter då den är besiktigad hela nästa år och sambons M135 inte ska plöja mer mil i vardagspendlingen.
Dämparna är testade för att klara vårt klimat här i Norden - men jo det kommer självklart att få bra underhåll då jag har tvätthall på jobbet.

_________________
Niclas Rhodin
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Rhodin skrev:
Härligt! Vilken serie har du kört?
Reglementen ska följas, men... rostiga bakskärmar vill jag byta ut mot plast, där förlorar jag väl BMW cup godkännandet om jag minns rätt. Men annars kommer det inte sticka iväg utanför reglerna vad jag vet.


2019 och 2020 har vi kört i mittcup.Bilen funkar bra och behöver bara nya däck till nästa säsong. I långlopp handlar det att få depåstoppen att gå snabbt och inte slita däck och bromsar, så små/lätta bilar brukar löna sig.

bmw cup är väl en sprintserie och regelmenten anpassat för just bmw :-) Räkna inte med att regelverket i en långloppserie ens påminner om bmw cup. Ofta får man inte byta till större motor,bromsar, diff och lätta bilen hur som helst. Och en max motorvolym finns det garanterat.

Jag valde e46 325i just för reglerna sade max 2.5 liters motorvolym, men E46 är tunga bilar vilket kostar i form av bromsbelägg och däck. Men å andra sidan finns det mycket grejor att köpa och bilarna är robusta.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Beror på vilken klass man kör i.
Bilarna i Klassen Modifierad får byta till plastskärmar
Mycket annat som är tillåtet! thumbs up

Det är dock skillnad på att köra långlopp och sprintrace.

_________________
Tim Anle
Citera
Rhodin
Uppsala
Här sen Apr 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar från min sida.. men här kommer en snabbspolning!

Julhelg bjöd på utomhus mek i väntan på garageplats. Passade utmärkt att fortsätta rensa invändigt i väntan på buren.
Finess Racing bur med extra rör under instrumentbrädan blev beställt.
Bollade även med personer som har mer erfarenhet av just långlopp och beslutet landade i att behålla AC och kupéfläkten under kommande säsong. 6h racing i 45min pass per förare kan underlättas med ett behagligare klimat.

Bilen åkte över till en bekants garage när buren anlände. Vips så försvann asfaltsmattorna i bilen och infästningsboxarna tog form. XX antal timmar senare var buren monterad.. hel*ete vad nöjd jag blev över hans arbete!
Nya fästen för stolen skapades i samma veva.

Samtidigt shoppades det en Sparco PRO ADV ts stol, Sparco 6 punkt bälte samt brandsläckarsystem från Autoracing's Burnout rea.

Lagom till att buren var klar fick jag tillträde i garaget. ÄNTLIGEN har man ett "eget" garage att vara i.. vilket är en stor fördel när man bygger bil.

Förarbete och sedan på med färg i bilen! Dra ut elen, bygga fästen för säkringsboxen och modifiera instrumentbrädan samt fästpunkter så den sitter på plats. Banta dörrarna på onödig vikt - planen är lexanrutor på sidorna men behåller glas fram och bak.

Via SC Styling fick jag tag på Hurricane Push-clips till huv och stötfångaren. Riktigt smidiga att använda!

Betoning på snabbspolning.. här kommer lite förtydligande av texten!

Klicka för större bilder!

_________________
Niclas Rhodin
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Wow!
När kan jag lämna in min bil så du kan fixa till den?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Har ni bestämt vilken serie/klass skall ni köra i ? Du skriver om plastrutor och banta dörrar. kolla reglementet först att det är tillåtet. (inte bara prata med någon kompis som trodde...)

Ser utmärkt ut annars. bra kompis du har som svetsar bur åt dit. det är en j**kla jobb.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Rhodin
Uppsala
Här sen Apr 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
BTG skrev:
Wow!
När kan jag lämna in min bil så du kan fixa till den?


Tack!
Får lägga min körning på hyllan om jag ska rodda i projekt 😎

_________________
Niclas Rhodin
Citera
Rhodin
Uppsala
Här sen Apr 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Har ni bestämt vilken serie/klass skall ni köra i ? Du skriver om plastrutor och banta dörrar. kolla reglementet först att det är tillåtet. (inte bara prata med någon kompis som trodde...)

Ser utmärkt ut annars. bra kompis du har som svetsar bur åt dit. det är en j**kla jobb.


Yes, vi kommer köra STEC 6h klass C.
Reglemente, geografiska banval osv föll i vår smak.

Han gör riktigt seriösa jobb med svetsen, så kan inte klaga!

_________________
Niclas Rhodin
Citera
Rhodin
Uppsala
Här sen Apr 2020
Inlägg: 10


Trådstartare
Snabbspolning del 2.

Team RSJ Racing - ingår depå samarbete med ONZE Racing och JJP Racing!

Jag har haft bra kontakt med Rickard som driver ONZE Racing och även Wrapchamp - varpå han bjöd in vårt team att köra en gemensam depå.
3 team som delar på allt från verktyg och tält till erfarenhet, mek, design, mat..

Teamen har folierat sina bilar i samma design för att visa sammanhållningen på banan och ställer upp i olika klasser. 6h men klass A, B och C under säsongen 2021 hos STEC.


Inför besöket hos Wrapchamp i Borlänge hade vi en hel del att göra.. listan med måsten minskades snabbt och effektivt.
Laga rost, lackera, ny bakstöt, bromsar, Lexan glas, montera fram/bak ruta, koppla in sista elen och få bilen att starta.

Jag tog B96 lite hastigt och hade räknat ut det ultimata ekipaget för det nytagna körkortet. BMW X1 F48 ( 2000kg ) samt Anssems AMT släp ( 2000kg ), vilket gav mig över 1600kg att lasta.

Lastar bilen på fredagen 12/3 och åker upp mot Borlänge med teamförare Bosse.
Väl på plats blev det högt tempo på en ivrig Rickard!

Resultatet efter ca 15h arbete: metallic blå botten, grafik samt samarbetspartners logor på plats! WOW!
Vilket arbete.. vilket lyft!

Måste lägga in ett stort tack till våra partners som tror på vårt nystartade team och underlättar vår racingsäsong!

Mer löpande uppdateringar - RSJ_Racing på Instagram 🙋🏼‍♂️
















_________________
Niclas Rhodin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ci E46 - långlopp
1 besök senaste veckan (1925 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande