Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
T-REX kopia 201X "hjälp med framvagn önskas"
2 besök senaste veckan (12004 totalt)
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
jag undrar om det finns någon ,några vänliga själar som vill hjälpa mig med framvagns geometri till detta bygge, bygget är som sagt en kopia på Campagna T-REX.
bygga svetsa,svarva mm inga problem men data formler mm uschh. men det verkar ni här vara proffs på
undrar alltså om någon vänlig själ har ork och lust att fixa någon typ av ritning på en framvagn som jag kan bygga efter
bygget kommer att baseras på följande

bakvagn egen byggd enkelsving av bakre bärarm från porsche 944 kedjedrift

framspindlar från volvo 240
nedre led 140 org
övre led ford transit
inre bussning bärarmar från saab 9-5

kuggstång porsche 924

fälgar fram volvo 6,5x15 et 43 däck 195-50/15 alt 205-50/15 r-däck
bak 10x18typ 295-35/18

motor mc motor



Med vänlig hälsning Magnus


_________________
Magnus Andersson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Finns nog en del matnyttigt i mride-trådarna
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971
...som sedan blev fyrhjulig
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33711

eller http://www.home.mride.se/

_________________
Johan Lekås
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Jo jag har läst det mesta i den tråden och jag blir bara virrig av alla beräkningar.

_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Har ändrat mig kommer att använda spindlar från 240 så är det lättare att bygga om då det inte gillas att svetsa i gjutna spindlar Någon som är haj på att räkna/rita så är jag tacksam för all hjälp jag kan få då jag är helt kass på detta med datorer.
som sagt vill bygga på detta sätt för att kunna flyta upp styrstaget så att jag kan lägga styrracken typ ovanför knäna har gjort en liten mall så kanske det klarnar
fälgarna är 6,5x15 et 43
och spindellutningen har jag fått till 8 grader cc måttet från fjäderbens röret till anläggnings ytan på navet är 110mm papp biten uppe vill jag ha för att vina höjd till styrstaget samt att få leden att gå fritt från fälgen
nere kan jag anpassa mig mellan ca 70/100mm från cc spindeln/röret och ner till leden



tot bredden på triken är tänkt mellan 1981/2000 men jag vill inte ha för långa bärarmar för då blir ramen så smal önskvärt är att jag får minst 800/900mm bredd i ramen inv och den kommer att byggas i 40x2mm rör typ så här



undre bärarmen kan se ut lite hur som men den övre måste hålla sig från centrum och bakåt då styrstaget skall peka framåt
hittade en dålig bild men alltid något
tänkte bygga upp chassit i full skala med 40mm vp rör för att kolla lite mått blir att åka till rörläggaren.

hoppas som sagt att någon har lust att hjälpa mig med detta tack på förhand.


_________________
Magnus Andersson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Inte så hightech som du tror
jag flyttar till skruva banåkabil eller om du pm'ar så kan det ju bli din byggtråd här på rejsa thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Kul bygge.
Tänk på att du nog inte får belasta 240-original nedre spindelled som du tänkt om du ska regbesikta.

Spindelleden måste användas så som den är tänkt och på Volvon är det ju McPearson dvs. ingen fjäder som trycker på nedre bärarmen.
Det finns lite alternativ ex. Mazda MX5/Miata som borde fungera.
Framvagn borde väl annars kunna kopieras från en locost, kolla www.locostsweden.se och byggtrådar där.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Som jag skriver i tråden så tänker jag inte använda org 240 led då jag har förstått att detta inte gillas så jag kommer att använda org 140 led nere som skall palla draget har lagt ut en blänkare på Locost forumet men det verkar lite tunt med intresse
sedan så undrar jag om det är någon som vet om man kan användatyp transit p ände som inre infästning på bärarmarna ?? den är ju populär att använda som yttre led på dom övre bärarmarna annars
hade jag funderingar på att använda en bussning från saab 9-5 som verkar schyst funkar som ett länklager
och är kapslad och fin med bra pris 91:-/st

_________________
Magnus Andersson
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Hejsan! Kul projekt!! Jag får lite flashbacks när jag hör planerna och funderingarna. Har suttit timma ut o timmar in och funderat på allt som har med geometrier och sådant att göra. Ackerman i styrningen är en lite tidskrävande del innan man förstår hur allt hänger ihop. Men det är inte alls komplicerat när allt kommer ikring.
Helt riktigt bör man inte svetsa o gjutjärns spindlar och tänket att använda fjäderbensröret som modifieringspunkt är klart bättre. Enda nackdelen är att man får en herrejösses KPI- vinkel (linjen mellan övre och undre spindelled sett framifrån) Jag landade på 12,5gr med Ford sierra spindlar men det ser ut som 240 spindlarna kan ge lite mindre. Nackdelen med mycket KPI vinkel är att du bör kompensera med mer castervinkel. Inte helt dumt iofs, då den blir väldigt kursstabil och får mer camberkompensering när du styr. Däremot blir den mycket tungstyrd och ett fenomen som heter "rollsteering" vilket tvingar "bilen" att rolla utåt i kurvan då geometrin vill trycka ner innerhjulet och dra upp ytterhjulet- Även stillastående!.

När man pratar om spårvidd och trehjulingar vill man ju såklart ha BRETT!! då risken att tippa är mycket högre än med 4 hjul speciellt om du tänkt köra på bana. Mitt tips är ändå att kolla först vilken bilsläp du har möjlighet att låna/köpa och hur bred den är, och sen bygger du så brett som får plats. Men du bör nog försöka hålla dig över 180cm iaf. Jag byggde 212cm utanpå hjulen och fick huvudvärk varje gång den skulle upp på en släp.. Då den fick stå på kanten med halva hjulen utanför= Bygga stora träkonstruktioner för att den inte skulle trilla av och sen tog det 3timmar att lasta.

Bredden på chassit och längden på bärarmarna kan tyvärr inte du bestämma så mycket över. Utan det är din tänkta styrväxel som bestämmer det. Närmare bestämt avståndet mellan de inre styrlederna. Detta för att du inte ska få bumpsteering (kraftiga TOE förändringar när den fjädrar).

Eftersom det är en trehjuling så blir den bred och relativt långhjulbas på, så för att kunna få vettig svängradie råder jag dig att montera styrväxeln FRAMFÖR främre hjulaxel. Då kan du ha mer styrvinkel utan risk för självlåsning. Detta innebär då när du ska designa styrarmarna på spindlarna att den yttre styrleden MÅSTE vara utanför KPI linjen. Tänk dig att dra en rak linje från styrleden rakt igenom KPI linjen till mitten av bakdäckets anläggning mot vägen. Då är du i närheten. Sen placerar du styrväxeln kanske 2-5cm bakom centrum av spindels styrleder, så styrstagen pekar några grader framåt/utåt. Gör du detta så kommer du att få korrekt typ av styrning (ackerman) Men dom exakta måtten kan jag tyvärr inte bistå med då det är beroende av hela farkostens storlek och bärarmarnas placering samt styrväxelns höjd jämfört med resten av hjulupphängningen. Det absolut enklaste är ju att helt enkelt kopiera alla mått på en tex volvo 240 så blir det ju inte helt tokigt men för att få en helt korrekt styrning krävs att du tänker ut styrarmarnas vinkel på spindlarna samt placerar styrväxeln rätt.

OCH GLÖM INTE BUMPSTEER!!

Serdu!! lätt som en plätt! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Ok jag trodde inte att styrracken var den som bestämde bredden om jag har förstått det hela rätt, tänkte använda en från porsche 944om det går då jag hade detta liggandes och den mäter typ 570mm mellan kullederna
kpi vinkeln samt styrstagets placering och utformning kan jag ju bygga lite som jag vill eftersom jag kommer att bygga om spindeln kan även förlänga spindeln neråt om jag vill flytta ner den undre leden. men vart tror du det är lättast att börja då jag inte har varken program eller kunskap av att rita upp allt på dator.

org t-rex ser enligt mig väldigt annorlunda ut jämfört med alla andra bilder på framvagnar som jag har sett

och det ser ut som kpi vinkeln är väldigt hög samt att dom inre bärarmarna inre fästpunkter är monterade lodrätt och att det är spindels som bygger inåt så att den övre bärarmen blir kortare ser även ut som att dom är nästan helt paralella
antar att man vill ha så lite krängning som möjligt för att bibehålla fästet i bakvagnen
så då är frågan vart börjar jag.

_________________
Magnus Andersson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436




_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



En bra bild.
Är inte en 944 växel en servoväxel?

Denna är till RWD escort med 2,4 rattvarv. Helt underbar tycker jag och billig. Den är 56cm tycks jag minnas.

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=16625



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
944 är nog servo men den jag har kommer från 924 an och är utan servo längden på styrracken borde väll gå att bygga om typ, dom inre lederna sitter ju gängade så att anpassa längden på racken borde ju inte vara några problem,tycker jag.
den stora frågan är typ längder samt mått och vinklar på bärarmarna
eller är det bara att bygga? men vad skall man ha för grundvärden på typ
camber,caster och hur mycket camberökning skall man ha vid in resp ut fjädring
sedan så har man ju rollcentra usch..det verkar lätt men är ändå så svårt

_________________
Magnus Andersson
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Som svar på din fråga. Vart börjar man...?

Tjaa..
Jag kan berätta hur jag gjorde.

Eftersom jag inte är en datamänniska heller så tog jag ett block rutigt "5+5mm" block. Rev ut några sidor och tejpade ihop tre i bredd. Här ritade jag upp en 2d profil i scala 1:5 med en person i mitten rakt från sidan utan perspektiv. Det finns ganska många givna mått i ett bygge, som tex. motor, hjul dia, stol storlek, rattplacering, pedalplacering mm. Det är bara att ta en kompis till hjälp för att mäta upp hur du vill sitta. Då är det bra att ha rätt stol eller iaf en ritning på en stol så man vet vad man ska utgå ifrån.

Rita upp kaross och rörchassit inuti. så ser man ganska snart hur det är med utrymmet för föraren. Ta till minst 20cm ovanför förarens huvud så du kan ha hjälm utan att det tar i. I denna ritning ser du också hur mycket plats det finns för en styrväxel ovanför benen/fötterna. Rita enkelt så det är lätt att sudda och ändra endast med ringar till hjul mm typ stödlinjer.

Parallellt gör du en vy uppifrån där du placerar in förare, motor, ratt så börjar du få en känsla av var du bör placera styrmekaniken, bärarmar mm..

Ja, du fatta..

Man måste inte alls vara datakunnig i Solidworks el dyl för att kunna skissa ihop en ritning som är fullgod att göra verklighet av. Hållfasthetsberäkningar kan du be tex. SFRO eller någon kunnig göra.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



plastis skrev:
944 är nog servo men den jag har kommer från 924 an och är utan servo längden på styrracken borde väll gå att bygga om typ, dom inre lederna sitter ju gängade så att anpassa längden på racken borde ju inte vara några problem,tycker jag.
den stora frågan är typ längder samt mått och vinklar på bärarmarna
eller är det bara att bygga? men vad skall man ha för grundvärden på typ
camber,caster och hur mycket camberökning skall man ha vid in resp ut fjädring
sedan så har man ju rollcentra usch..det verkar lätt men är ändå så svårt



Det är massor du kan göra innan det är just framvagnsgeometrin som du fastnar på.

Men om du hamnar på.
ca50% camberkomp mot roll.
1,5gr neg statisk camber
0gr TOE
5-9gr caster
KPI 8-10gr

Så är du nog inte fel ute.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
caster ok
kpi ok
toe ok

och med 1,5 grad neg statisk camber det är väll menat typ när bilen står i ride hide på backen.?
och 50% camber comp menar man då att man skall ha en cambergain på 0,5%/ 1% fjädring?

har jag fattat detta riktigt eller är jag helt ute och cyklar

vart bör då rollcentrat hamna för att passa en trike ?
samt vad är en lämplig scrubb ?

_________________
Magnus Andersson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Hur gick det med detta bygget??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Hehe läste T-rex i rubriken å det som jag förknippar med T-rex är Dodge så började jag fundera, nu måste du hamnat på fel forum - fast denna T-REX var visst lite mindre och smidigare än en Dodge T-REX

Dodge T-REX

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Våra race- och banåkarbilar
T-REX kopia 201X "hjälp med framvagn önskas"
2 besök senaste veckan (12004 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande