Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1 | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 36, 37, 38 >> 35 besök idag (297299 totalt) |
Är det någon här som har eller kan tipsa om ett par Weber 48 DCOE , så är jag intresserad av dessa till bygget!
_________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Längtar efter att få se din bil körklar!
Finns ju lite utbud på Ebay, men de kostar ju en del... Annars finns ju FAJS till helt andra pengar... https://folkraceshop.se/dubbla-weber-48-dco-fajs-48 _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Hej Christian! Tack för tips. Hittar jag inget begagnat så blir det nog nya Spansk tillverkade Weber. Dock så var min mek inte helt imponerad över kvaliteten på dessa (såvida det inte var FAJS). Han renoverade en MG med nya Webrar och blev tvungen att justera lite på dessa! _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Inte för jag vet skillnaden, men i alla fall och kanske det finns annat som passar. Men eftersom det ligger så nära har du säkert koll.
https://www.kgtrimning.org/forgasare _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Båda tillverkas i Spanien nu för tiden vad jag förstår, men de är
inte helt identiskt fungerande vilket säkert kan ställa till det. Här har du en intressant video från Misab som importerar båda varianterna och de har ju varit Sverige-importör för Weber i typ 100 år så de borde väl ha någon koll tycker man... https://youtu.be/MgLT6iuHEnU _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Bra info Christian. Har även lite koll på Misab men hade inte sett den filmen. Ska man gå på deras rekommendation så känns det ju som att FAJS skulle vara likvärdig men till ett lägre pris! Men de är fortfarande ingen Weber... Får ta en diskussion med min motor byggare. Frågan är om det är värt dubbla priset för Weber namnet! -Kan man verkligen köra med förgasare som heter FAJS på denna bilen _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Det är klart... Meen... undervärdera inte klibbor! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Var på Knutan igår och tittade på lite historiska bilar.
Det fanns 3st 02:or på plats och suget efter att få igång min egen blev inte mindre... _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Jaha, det blev ett sportvagnsmeeting i år. Jag trodde det var inställt, hade varit kul att åka dit och titta då det tydligen var möjligt för ett begränsat antal... Ser nu att det finns med i rejsas kalender Det har jag missat.
_________________ Johan B |
||
Första uppdateringen på mycket länge...
Det har gnagt mitt sinne hur jag skulle lösa hur motorhuven skulle fästas när den är öppen. Har varit med en träpinne, tills idag. Var på skroten och plockade på mig några olika huv pinnar och jag är mycket nöjd med min lösning. Kort, inte i vägen när huven är uppe. Borra ett 6mm hål i glasfiber huven, en gummi tätning för elkablar i den befintliga vinkeln på skärmen och ett clips för att fixera pinnen när den är nere. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
-Har blivit lovad att den ska kunna sättas i bilen i sommar... Halva tiden kvar... _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Har pulat lite med olje tråget.
Eftersom det blir en annan olje pump som går djupare än originalet så har jag ökat på avståndet, där pumpen sitter med 2cm. Är förberett för helsvets, som jag inte själv gör. Blev även en liten lucka på insidan. Insidan är dock inte helt klart ännu. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Ikväll lyckades jag få i motor block och växellåda i bilen.
Detta utan hjälp och motor lyft. Landade blocket ovanför grillen på en trä skiva. Hoppade in i motorrummet och lyfte blocket på plats. Det var den enkla biten. Sedan var det dags för lådan. Hade förberett blocket med att fästa 2st pinbultar på de övre fästena för att kunna hänga lådan på de. Bilen står uppkallad på pallbockar så det är inte jättemycke plats under. Hur får jag på lådan, nu då! Använde ett spännband och drog under lådan och upp över tvärstaget i motorrummet. Ett spännband runt bakre delen och upp genom hålet till växelspaken och sedan en träkloss inne i bilen över hålet. Nu var det "bara" att hissa lådan, eller hur. När jag väl fick den förbi styrstaget så skulle den bara hängas på de 2 pinbultarna. Efter ett antal svordomar och antal minuter senare så hamnade den på plats. Hur skulle den nu passa mot den nya växellåds balken, som jag monterat tidigare utan lådan i bilen. Det är ju tillbaka flyttat pga den längre lådan. Men dra på trissor, det passade. Allt detta jobb för att kunna mäta det nya måttet till kardanen. Sen ska skiten av igen... Gör alla det lika svårt för sig... _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Hur mäter man måttet till den nya kardanen?
Ska det vara stumt mått eller kan man lämna någon mm? Gjorde en träpinne som måttstock som blev 1516mm. Någon som har koll? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Ser bra ut !
Har åkt mycket med låga 02 och med standard djup på tråget så är det lite frigång redan som orginal. Likadant den nitade oljeluckan skulle jag svetsa istället för att slippa att bitarna skakar sönder. Gillar ditt bygge Kardanlängd Du har ögonhål på bakaxelklumpens upphängning så det går att justera lite där sen flexskivan. _________________ Stefan Söderstedt |
||
Har fått in 2st tips på kardan längd från olika håll och det är 1517mm.
Mitt mått ligger rätt nära på 1516 mm. Så stumt/tillverknings mått bestämmer vi till 1517 mm. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Bra kämpat!
Kardan - det brukar gå att ha lite justermån vid stödlagret. Oftast rätt långa splines i den skarven som gör att det går att länga kardanen lite där om det skulle behövas. Kanske inte är optimalt med en kardan som är "stum" längdmässigt? Motorpaket och slutväxel sitter ju oftast i någon form av flexande upphängning även om det varierar hur mycket. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1 | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 36, 37, 38 >> 35 besök idag (297299 totalt) |