Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield 2005
1, 2, 3   >>
228 besök senaste veckan (4237 totalt)
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det här blir en annorlunda tråd, jag har köpt en bil men hämtar den nästa vår.
Har begränsat med garageplats, bor inte i Sverige och viruseländet komplicerar transport, dessutom har jag en annan bil som just nu är lite mer praktisk, BMW E30-cabriolet.
Nästa år flyttar vi till ett nytt land, då följer grodan med.
Funderar på en FIA bur, ett annat avgassystem, lite smått och gott.
Ett kompromisslöst bygge med passion.
Några bilder.



Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Rejsas tråkigaste tråd någonsin.
Det händer inte så mycket, men jag har beställt vindruta och "weather gear", dvs ett tak och dörrar.
Nu är planen att köra hem den till Wien efter sommaren.
Stockholm-Hamburg och sedan biltåget.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Snygg färgkombo!, men stolarna och axelbältena måste vara en dålig/farlig kombo eller?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Kul att se den bilen här!
Försökte få en kompis att köpa den, men han var inte riktigt köpmässig då - men bilen verkar fin!

Vill minnas att den motormässigt var rätt så rolig, hur är den i bromsväg/diff?

Gör du en T12BF på den i Sverige och sen kör den på svenska plåtar utomlands?

AndersK skrev:

Det händer inte så mycket, men jag har beställt vindruta och "weather gear", dvs ett tak och dörrar.

Bra!
Köpte du half-hood eller full hood?
Monterar du värmepaket/torkare med eller kör du framruta med värme och mycket rain off?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jovani skrev:
Snygg färgkombo!, men stolarna och axelbältena måste vara en dålig/farlig kombo eller?

Har inte tänkt på det, bältena sitter bra.
Men skaffar nog mer "bananpassade" stolar längre fram, men perfekt för landsväg :-)
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Figgz skrev:
Kul att se den bilen här!
Försökte få en kompis att köpa den, men han var inte riktigt köpmässig då - men bilen verkar fin!

Vill minnas att den motormässigt var rätt så rolig, hur är den i bromsväg/diff?

Gör du en T12BF på den i Sverige och sen kör den på svenska plåtar utomlands?

AndersK skrev:

Det händer inte så mycket, men jag har beställt vindruta och "weather gear", dvs ett tak och dörrar.

Bra!
Köpte du half-hood eller full hood?
Monterar du värmepaket/torkare med eller kör du framruta med värme och mycket rain off?


Knasigt fin faktiskt, jag hade mentalt köpt innan den fysiska "titten", det var bara en bekräftelse.
Två A4a pärmar med dokumentation.
Willwood ok, quaife diff, snyggt hopskruvat.
Motor, fakturor på ca 100 tkr, Raceline grejer, bromsad till 155 hkr på hjulen, lite egenartad lösning på avgassystemet, går under bilen och dämpare där bak, funderar på att byta till ett system från just Raceline. Misstänker då att jag måste mappa om OMEX sprutet, avvaktar därför tills jag fått hem bilen till Wien där jag bor just nu.
Köpte full hood men utan vindrutetorkare och värme.
Lockar att köra hem den, men trailer kanske är mer förnuft?




Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pysslat och pusslat en hel del.
Spanien, principiellt är det omöjligt att registrera en bil utan CoC document, dvs helbilsgodkännande.
Blev mindre glad då jag vill ta med grodan.
Men, principer kan vara flexibla.
Grodan kommer att gå igenom en teknisk kontroll, lite mer omfattande än en vanlig besiktning och blir sedan registrerad i Spanien.
Är det lätt så blir det tråkigt.
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Är det möjligt att bli glad av svetsfogar?
Jag blev det allafall.
Avgassystem beställt.
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Westfield har 5% rabatt just nu.
Passade på.
Ska köra bilen från Stockholm till Wien, tänkte att en högre vindruta samt tak vore lämpligt.
Den befintliga halvburen/bågen är gjord för kortare människor, passar dessutom inte till suffletten, köpte en högre.

Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tre månader senare.
Har inte fått leverans men däremot fått loss lite tid och garage.
Börjar skruva i Oktober :-)
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Ser ut som Claes R bil som han byggde.

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



Om jag tolkar spanska regler så "får" man ha en svenskregistrerad bil om den inte är "i trafik" året runt. Parkerad på gatan räknas som i trafik

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Christian Hammer skrev:
Ser ut som Claes R bil som han byggde.


Jepp, men köpte av personen som köpte av honom.
Har du sett bilen live?
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tord skrev:
Om jag tolkar spanska regler så "får" man ha en svenskregistrerad bil om den inte är "i trafik" året runt. Parkerad på gatan räknas som i trafik


Det finns lite olika uppgifter om det, det formella regelverket är entydigt, efter en viss tid så ska den registreras i Spanien, om det följs är en annan sak.
Nackdelen med en Westfield är att den syns, polisen kan sätta ett vite.
Men visst, vi har haft en bil i Frankrike på svenska skyltar i >20 år, körförbud i massa år, dock alltid försäkrad.
Jag chansar, ska försöka skaffa den där koden som gör att besiktningen inte behövs.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



AndersK skrev:

Jag chansar, ska försöka skaffa den där koden som gör att besiktningen inte behövs.


Svenska T12BF?
Extremt lätt att lösa, hör av dig om du har frågor. Har själv gjort det på 2 Westfields

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



AndersK skrev:
Jag chansar, ska försöka skaffa den där koden som gör att besiktningen inte behövs.


T12BF
Jag läste om folk som blivit nekade pga 4-ventilsteknik, det är för modernt enligt vissa besiktningsmän. Så jag pluggade på massa bra argument, regnummer på likadana bilar med samma motor, mm, men det behövdes inte. Det kom ut en kille, tittade på mätarställningen, tittade på chassienummer och tog en bild på bilen. Sen sa han till mig att dricka en kopp kaffe och när den var slut så kom han med ett papper och allt var fixat.

Edit: ska inte prata med sambon samtidigt som jag skriver, då hinner Figgz före.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Marcus Gustafsson skrev:

Edit: ska inte prata med sambon samtidigt som jag skriver, då hinner Figgz före.



Se det som att du var som din bil, du byggde upp laddtryck innan du kom iväg bara

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
AndersK skrev:
Jag chansar, ska försöka skaffa den där koden som gör att besiktningen inte behövs.


T12BF
Jag läste om folk som blivit nekade pga 4-ventilsteknik, det är för modernt enligt vissa besiktningsmän. Så jag pluggade på massa bra argument, regnummer på likadana bilar med samma motor, mm, men det behövdes inte. Det kom ut en kille, tittade på mätarställningen, tittade på chassienummer och tog en bild på bilen. Sen sa han till mig att dricka en kopp kaffe och när den var slut så kom han med ett papper och allt var fixat.

Edit: ska inte prata med sambon samtidigt som jag skriver, då hinner Figgz före.


Dunderbart!
Besiktigade du i Sthlm?
Jag ska försöka till våren.
Gör livet lite enklare med T12BF, fick tipset genom din tråd, tack!
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Snart är det dags att gasa men innan dess, LED.
Jag har tävlat med en Ginetta G20 och kört Lotus Elise på gata, vet hur liten en liten bil kan kännas.
Vill därför ha ordentliga lysen.
Funderar på det här för strålkastare:
https://justaddlightness.co.uk/product/caterham-7-led-headlight/

Extra bromsljus:
En eller två?
https://justaddlightness.co.uk/product/caterham-7-high-level-led-third . . . .

Bakljus:
Osäker, hittar inget riktigt bra.



Blir glad för tips :-)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



AndersK skrev:
Vill därför ha ordentliga lysen.
Funderar på det här för strålkastare:
https://justaddlightness.co.uk/product/caterham-7-led-headlight/


Samma men £70 billigare? https://parts.westfield-sportscars.co.uk/body-interior-electrical/ligh . . . .
Priset på sidan du länkade till var för en lampa, £450, så det blir £900 för två.

Sen finns det de som byter "lampor" i sin hus, tex till dessa , det finns även and MC-ljus folk verkar ha använt.

Höra med dessa om de har motsvarande för högertrafik? Kanske inte lyser riktigt lika bra som de dyrare, men å andra sidan en tredjedel av priset.
http://www.kitcardirect.co.uk/caterham-style-5-3-4-led-headlight-lamp- . . . .


AndersK skrev:

Extra bromsljus:
https://justaddlightness.co.uk/product/caterham-7-high-level-led-third . . . .


Din bil är snygg med ett bra "stuk", jag är funderar på om de kommer att se bra ut eller göra det att det blir ett mer "hemmabygge utan eftertanke på snygghet men med funktionalitet"-stuk. Å andra sidan har jag svårt att se saker framför mig så lite inte på mig.
(Ja, jag har beställ delar som jag tror kommer göra min bil ful men som förhoppningsvis ger andra effekter )

Inte tips, men en fråga. Vad är det för lampa i mitten av bågen (antar det är dimljus)?
Om det är dimljus så varför inte använda det som bromsljus istället?
Går det att få sladdar till bromsljus den vägen?

Figgz löste det så här med en LED-list:

Jag snor iden men kommer att sätta två stycken längst ner på strävorna som går bakåt på min, då kommer de att vara bromsljus och blinkers. "Vi" har svarta bågar så de smälter in bra när de inte lyser (första jag köpte var alldeles för vita så det fick andra som är mörkare).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



AndersK skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
T12BF
Jag läste om folk som blivit nekade pga 4-ventilsteknik, det är för modernt enligt vissa besiktningsmän. Så jag pluggade på massa bra argument, regnummer på likadana bilar med samma motor, mm, men det behövdes inte. Det kom ut en kille, tittade på mätarställningen, tittade på chassienummer och tog en bild på bilen. Sen sa han till mig att dricka en kopp kaffe och när den var slut så kom han med ett papper och allt var fixat.

Edit: ska inte prata med sambon samtidigt som jag skriver, då hinner Figgz före.


Dunderbart!
Besiktigade du i Sthlm?
Jag ska försöka till våren.
Gör livet lite enklare med T12BF, fick tipset genom din tråd, tack!


Sorry, har missat detta.
Jag besiktigade i Högdalen. När jag ringde och bokade (gick inte på webben) så var det någon veckas väntetid, men det skadar nog inte att boka i tid.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield 2005
1, 2, 3   >>
228 besök senaste veckan (4237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande