Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mytomspunna sk rekordtider på Svenska banor..?!
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
10 besök senaste veckan (29629 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Puppan skrev:
Niklas Sandström skrev:
På supertouring tiden åkte Colciago på 1:19.042 med en Audi A4 med 290hk och 1070kg.


Yes kommer oxå ihåg nåt liknande!
Men det var inga små satsningar Supertouring teamen gjorde på den tiden, Sjukt påkostade ekipage!
Förresten vart har du hittat den informationen?

/Pete


http://www.stccdatabas.se/tracks.php?id=8

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Puppan skrev:
Tex 2007 i Nordic Supercar så var följande team på plats på Mantorp
http://www.nordicsupercar.com/team_all.php

Snabbaste varv sattes av nedan Oreca Viper av Erik Behrens..
http://www.nordicsupercar.com/team.php?id=13
--------------------------------
Chrysler Oreca Viper GTS-R
Motor: V10, 8 liter
Effekt: 630hk och 850 Nm (med restriktorer)
Vikt: 1250 kg
En levande legend, just denna blev trea i Le Mans och tvåa i VM. En av få äkta Oreca Vipers, detta är chassinr. 16.
--------------------------------

Snabbaste tid var 1.18,613.....
http://www.nordicsupercar.com/dokument/All_results_Nordic_Supercar_Man . . . .

Mao skall Spalding BMWn vara 2,5sekunder snabbare än en fabriks Viper som kommit 3:a i LeMans...

Anders Levin som kört 1.17,1 flera år tidigare i en 993 har här bytt upp sig till en 996GT3RS föregångaren till RSR och åker 2 sekunder långsammare än sin tidigare bil.. Varför bytte han då?

Jag förstår oxå att den kan finnas massa skillnader i väder, vind, bana osv osv men har ibland lite svårt att begripa tider som folk kommer ihåg som sanna utan att ha nån dokumentation...?


Om huruvida tiderna stämmer eller inte låter jag vara osagt..

996GT3RS vs GT2evo där råder väl inga konstigheter tror jag 400NM vs 800NM och 1200kg vs 1050kg borde väl kunna innebära 2sek utan bekymmer. Speciellt på mantorp som är en strip med en lite kurvig transportsträcka emellan reporna =)

Oreca vs Spalding är väl lite mer mysko isf, dock borde väl spaldingbilen ha minus 100-200kg och kanske plus 100hp nånting...? Att den skulle ha nåt att hämta i kurvorna känns väl lite mer tecknat..

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Som krydda på moset så har vi här en 993GT2evo som hänger av R8 LM, C5R, Viper LM i sin klass. Sen är ju Z4 GTR, 997 Cup, etc mest att likna vid ett möte..

http://www.youtube.com/watch?v=FWx4k-pt-B4&feature=player_detailpa . . . .

Så att en välpreppad GT2evo kan gå 1.15-1.16 med ett proffs på mantorp tror jag inte man behöver tvivla på iaf. Tvärt om..

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
zeb930 skrev:
Puppan skrev:
Tex 2007 i Nordic Supercar så var följande team på plats på Mantorp
http://www.nordicsupercar.com/team_all.php

Snabbaste varv sattes av nedan Oreca Viper av Erik Behrens..
http://www.nordicsupercar.com/team.php?id=13
--------------------------------
Chrysler Oreca Viper GTS-R
Motor: V10, 8 liter
Effekt: 630hk och 850 Nm (med restriktorer)
Vikt: 1250 kg
En levande legend, just denna blev trea i Le Mans och tvåa i VM. En av få äkta Oreca Vipers, detta är chassinr. 16.
--------------------------------

Snabbaste tid var 1.18,613.....
http://www.nordicsupercar.com/dokument/All_results_Nordic_Supercar_Man . . . .

Mao skall Spalding BMWn vara 2,5sekunder snabbare än en fabriks Viper som kommit 3:a i LeMans...

Anders Levin som kört 1.17,1 flera år tidigare i en 993 har här bytt upp sig till en 996GT3RS föregångaren till RSR och åker 2 sekunder långsammare än sin tidigare bil.. Varför bytte han då?

Jag förstår oxå att den kan finnas massa skillnader i väder, vind, bana osv osv men har ibland lite svårt att begripa tider som folk kommer ihåg som sanna utan att ha nån dokumentation...?


Om huruvida tiderna stämmer eller inte låter jag vara osagt..

996GT3RS vs GT2evo där råder väl inga konstigheter tror jag 400NM vs 800NM och 1200kg vs 1050kg borde väl kunna innebära 2sek utan bekymmer. Speciellt på mantorp som är en strip med en lite kurvig transportsträcka emellan reporna =)

Oreca vs Spalding är väl lite mer mysko isf, dock borde väl spaldingbilen ha minus 100-200kg och kanske plus 100hp nånting...? Att den skulle ha nåt att hämta i kurvorna känns väl lite mer tecknat..


Hade Spalding bilen 800hk med en Bmw M5 V8 sugmotor, mbra presterat i såna fall?! ;-)
Oreca Vipern låg på 1150kg och utan restriktor 750HK(620hk med restriktor)
Hmm låter skumt! ;-)

Förresten e den som vet om Spalding hade sek låda?

Sen när det gäller 993GT2:an så körde Bosse Jonasson just en sån GT2:a med RS tuning byggd motor på massor av effekt(över 650HK enligt han själv).. Han sätter snabbaste varv i GTR serien med 1.19,7..
--------------------
Race 1: 3 Porsche 993 JPS Bo Jonasson 1:19.710
http://www.racingsportscars.com/race/Mantorp_Park-2001-05-20-9395.html . . . .
--------------------

Man skall komma ihåg att 993:an är en förhållandevis gammal konstruktion trots all sin effekt den hade inte Sek låda osv osv. Den 993GT2 som kör på Gatebil som är en ex lemans bil har aldrig kört under 1.20.. Berens fd 993Turbo/Gt2 går på tider på runt 1.24 och vart alltid frånåkt under SLC av Hubbes 996:or..
Hmm 1.17.1 är OTROLIGT snabbt om man betänker ovan!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
zeb930 skrev:
Som krydda på moset så har vi här en 993GT2evo som hänger av R8 LM, C5R, Viper LM i sin klass. Sen är ju Z4 GTR, 997 Cup, etc mest att likna vid ett möte..

http://www.youtube.com/watch?v=FWx4k-pt-B4&feature=player_detailpa . . . .

Så att en välpreppad GT2evo kan gå 1.15-1.16 med ett proffs på mantorp tror jag inte man behöver tvivla på iaf. Tvärt om..


Men det är NU inte för 10-12 års sen! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Som referens SLC Light alfa 75 2,0 orginal maskin med dubbfria vinterdäck 195/50-15. Ca1000kg vinter 1,41
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Jäkligt intressant tråd Puppan. Föga förvånande så är det just rekordtiderna som av någon anledning inte går att hitta bevis för....

Oavsett förutsättningar så säger sunt förnuft att det inte verkar troligt att en specifik bil ska ha gått ett flera sekunder snabbare än samtliga officiella tider som går att hitta. Visst, han kanske köpte nya supersoftslicks, slängde på två turbos och åkte till Mantorp en ljus sommarnatt och satte rekord utan någon annans vetskap men det verkar inte troligt.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Personligen tycker jag det är dåligt att ingen lyckats köra fortare än en F2a gjorde för över 30år sedan. Sen är det ju så att banrekord formellt inte kan tas vid annat tillfälle än under tävlingsförhållanden med officiell tidtagning.

Men det är kul att spekulera i varvtider.

Hur fort går en Radical och/eller en formelrenault eller liknande runt Mantorp i dag?
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



zeb930 skrev:
Som krydda på moset så har vi här en 993GT2evo som hänger av R8 LM, C5R, Viper LM i sin klass. Sen är ju Z4 GTR, 997 Cup, etc mest att likna vid ett möte..

http://www.youtube.com/watch?v=FWx4k-pt-B4&feature=player_detailpa . . . .

Så att en välpreppad GT2evo kan gå 1.15-1.16 med ett proffs på mantorp tror jag inte man behöver tvivla på iaf. Tvärt om..


tror inte den kan gå dom tideerna tyvärr

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



R8:an är nedtrimmad för att klassa in. En riktig GT3:a kan alltså gå ännu fortare.

_________________
Martin Öberg
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Björn skrev:
Hur fort går en Radical och/eller en formelrenault eller liknande runt Mantorp i dag?


Radical 1.13
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86444&highlight=&sid=b7 . . . .

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Om man söker på radicsl resultat ligger dom på 1,16-1,17 som bäst

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Obizzz skrev:
R8:an är nedtrimmad för att klassa in. En riktig GT3:a kan alltså gå ännu fortare.


Är du säker..?


Ja ringde en som känner dom väl, och han påstod att så är ej fallet, reglerna har ändrats så dom kan åka i full gt3 spec

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Mats Th skrev:
Björn skrev:
Hur fort går en Radical och/eller en formelrenault eller liknande runt Mantorp i dag?


Radical 1.13
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86444&highlight=&sid=b7 . . . .


Hmmm du länkar alltså till en säljes annons där säljaren skriver att ekipaget gått 1.13 jo men då är det ju självklart sant...!? ;-) Sen att dom som tävlade 2010-2011 körde mitten 1.15 som bäst, vilka klåpare.. ;-) ;-)

http://www.motorsport-events.se/html/resultat_2013.html

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Supramannen skrev:
Obizzz skrev:
R8:an är nedtrimmad för att klassa in. En riktig GT3:a kan alltså gå ännu fortare.


Är du säker..?


Ja ringde en som känner dom väl, och han påstod att så är ej fallet, reglerna har ändrats så dom kan åka i full gt3 spec


Det har varit så i alla fall, jag tror den kördes med mindre aero, mindre bromsar och lite annat. Jag minns att jag pratat med Brunstedt om det här och jag är rätt säker på att det var just i samband med den tävlingen.

Men nej jag kan inte svära på att det är helt säkert.

edit:

Citat:
Främsta motståndet lär komma från JB Motorsports Audi R8 LMS - en GT3-bil som anpassats i prestanda för att bli någorlunda jämförbar med de mer "standardbetonade" Challenge-bilarna. Ägaren Jan Brunstedt får bra sällskap i form av förra Mc-esset och Carrera Cup-föraren Cralle Lindholm, en duo som troligen får bära favoritskapet i 60-minutersloppet på lördagen.


Från pressreleasen inför den aktuella tävlingen: http://www.swedish-gt.se/?p=502

Eftersnackstråd med bilder finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=88282 även där nämns att den är nedtrimmad.

_________________
Martin Öberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Radical går 1:17. Var och pratade med serieansvarig och då pratade vi kring hur fort det kan gå med vass chaufför. Glöm 1:13! Racingen är full av mytomaner

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det har du ju rätt i..undra hur det ligger till

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



JohnC skrev:
Radical går 1:17. Var och pratade med serieansvarig och då pratade vi kring hur fort det kan gå med vass chaufför. Glöm 1:13! Racingen är full av mytomaner


Det är sjukt roligt hur det flyger tider genom luften som bara är tagna rent från höften...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Puppan skrev:
zeb930 skrev:
Som krydda på moset så har vi här en 993GT2evo som hänger av R8 LM, C5R, Viper LM i sin klass. Sen är ju Z4 GTR, 997 Cup, etc mest att likna vid ett möte..

http://www.youtube.com/watch?v=FWx4k-pt-B4&feature=player_detailpa . . . .

Så att en välpreppad GT2evo kan gå 1.15-1.16 med ett proffs på mantorp tror jag inte man behöver tvivla på iaf. Tvärt om..


Men det är NU inte för 10-12 års sen! :-)


Aha, du tänker så.. Levintiden för 10-12 år sen låter vi va en illusion(tills bevisat) tror jag, menade mer bilmässigt att en 993GT2evo har kapacitet(Med rätt chaufför) att hänga av lite modernare järn som R8 LM, GT3R, Viper LM, Corvette LM, 997cup och liknande som bevisligen kört 1.16 vissa av dom. (Speciellt på mantorp som har en så pass lång raka)

Ok, så spalding bilen hade V8 å sugmotor, då blev det ju ännu jobbigare att få ihop ekvationen.. =)
Spalding bilen hade jag "hört" att den hade 700hk nånting så utgick ifrån att det va en bmw M5 sexa med överladdning eller liknande, och bilden tidigare i tråden med eldkvast på ena sidan skriker ju inte V8a heller.. Hm
Min gissning var att den vägde 1050 nånting och att det kanske gick att krana på 750-800hk ett varv, försöker hitta vägar här för att tiderna ska kunna stämma men nu plockar jag ner skylten.

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



spalding va V8a och sug motor..kanske va rör på båda sidor..

Köper inte att en 993gt2 evo extra allt åker ifrån 2013 år bilar med extra allt, tiden och och utveckligen har gått framåt.Vet att du gillar gamla bilar men hej..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Mytomspunna sk rekordtider på Svenska banor..?!
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
10 besök senaste veckan (29629 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande