Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mytomspunna sk rekordtider på Svenska banor..?!
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (29612 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Jag har haft en del diskussioner om olika bilars rekordtider på olika banor och främst Mantorp och Gotland ring där jag själv nöter en del och försöker förbättra mig för varje år..
Alltid kommer det upp en del rykten om olika bilar som gått i mina ögon väldigt fort och jag undrar alltid om det finns några gamla transponder tider eller liknade som kan backa upp dessa mytomspunna tider..? :-)

I Cammos tråd pratas det om att Spalding E30:i skall ha gått 1.16,1 under kval i SLC.. Det kanske inte är omöjligt men det känns väldigt snabbt? Jag vet att den ofta fajtades mot Hubbes Porsche 997:a/996:a på den tiden och allt som oftast stod Porscharna men ess på hand i slutet och på den tiden gick dom i praktiken aldrig under 1.20? Känns märkligt att Spalding då var nästan 4 sek snabbare? Det ryktas om att Levin åkt 1.17.1 med en 993 GT2:a. När hände detta och finns det nåt dokumenterat?
Känns märkligt att dessa bilar gått så fort när nyare bilar med mkt potential knappt tar sig under 1.20 som tex den Blåa BMW e46 GTR:n som körde SLC mm för några år sedan?

Är det nån som kan få fram lite dokumenterat skönt snabba tider på dessa mytomspunna bilar?
Ja för den delen andra snabba bilar oxå! :-)

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Puppan skrev:
Jag har haft en del diskussioner om olika bilars rekordtider på olika banor och främst Mantorp och Gotland ring där jag själv nöter en del och försöker förbättra mig för varje år..
Alltid kommer det upp en del rykten om olika bilar som gått i mina ögon väldigt fort och jag undrar alltid om det finns några gamla transponder tider eller liknade som kan backa upp dessa mytomspunna tider..? :-)

I Cammos tråd pratas det om att Spalding E30:i skall ha gått 1.16,1 under kval i SLC.. Det kanske inte är omöjligt men det känns väldigt snabbt? Jag vet att den ofta fajtades mot Hubbes Porsche 997:a/996:a på den tiden och allt som oftast stod Porscharna men ess på hand i slutet och på den tiden gick dom i praktiken aldrig under 1.20? Känns märkligt att Spalding då var nästan 4 sek snabbare? Det ryktas om att Levin åkt 1.17.1 med en 993 GT2:a. När hände detta och finns det nåt dokumenterat?
Känns märkligt att dessa bilar gått så fort när nyare bilar med mkt potential knappt tar sig under 1.20 som tex den Blåa BMW e46 GTR:n som körde SLC mm för några år sedan?

Är det nån som kan få fram lite dokumenterat skönt snabba tider på dessa mytomspunna bilar?
Ja för den delen andra snabba bilar oxå! :-)

/Pete


Inga bevis men någonting värt att tänka på är tex när asfalterades banan om? Gjordes det lagom före rekorden och sedan har det spillts för mycket olja, blivit gropigt, lagats?

_________________
Roland Johansson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Puppan skrev:
Jag har haft en del diskussioner om olika bilars rekordtider på olika banor och främst Mantorp och Gotland ring där jag själv nöter en del och försöker förbättra mig för varje år..
Alltid kommer det upp en del rykten om olika bilar som gått i mina ögon väldigt fort och jag undrar alltid om det finns några gamla transponder tider eller liknade som kan backa upp dessa mytomspunna tider..? :-)

I Cammos tråd pratas det om att Spalding E30:i skall ha gått 1.16,1 under kval i SLC.. Det kanske inte är omöjligt men det känns väldigt snabbt? Jag vet att den ofta fajtades mot Hubbes Porsche 997:a/996:a på den tiden och allt som oftast stod Porscharna men ess på hand i slutet och på den tiden gick dom i praktiken aldrig under 1.20? Känns märkligt att Spalding då var nästan 4 sek snabbare? Det ryktas om att Levin åkt 1.17.1 med en 993 GT2:a. När hände detta och finns det nåt dokumenterat?
Känns märkligt att dessa bilar gått så fort när nyare bilar med mkt potential knappt tar sig under 1.20 som tex den Blåa BMW e46 GTR:n som körde SLC mm för några år sedan?

Är det nån som kan få fram lite dokumenterat skönt snabba tider på dessa mytomspunna bilar?
Ja för den delen andra snabba bilar oxå! :-)

/Pete


Inga bevis men någonting värt att tänka på är tex när asfalterades banan om? Gjordes det lagom före rekorden och sedan har det spillts för mycket olja, blivit gropigt, lagats?


Yes håller med!
Sen är min poäng att gamla tider kanske friseras lite i minnet i efterhand och helt plötsligt har det kapats nån sekund med åren.. ;-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61580&start=2394#1183769
Fredrik - SLC skrev:
Supramannen skrev:
Ja Spalding hete dom, ruskigt fin och snabb E30i



sen ska väl tilläggas att den åkte 1.16,1 när Tony Johansson satt bakom ratten.... vissa andra förare i teamet åkte inte så fort och speciellt när det går så fort så har ju faktiskt föraren stor betydelse...


Edit: Cool bild på Spalding E30 här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29170#410674
Fler bilder på sidan efter.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Tex 2007 i Nordic Supercar så var följande team på plats på Mantorp
http://www.nordicsupercar.com/team_all.php

Snabbaste varv sattes av nedan Oreca Viper av Erik Behrens..
http://www.nordicsupercar.com/team.php?id=13
--------------------------------
Chrysler Oreca Viper GTS-R
Motor: V10, 8 liter
Effekt: 630hk och 850 Nm (med restriktorer)
Vikt: 1250 kg
En levande legend, just denna blev trea i Le Mans och tvåa i VM. En av få äkta Oreca Vipers, detta är chassinr. 16.
--------------------------------

Snabbaste tid var 1.18,613.....
http://www.nordicsupercar.com/dokument/All_results_Nordic_Supercar_Man . . . .

Mao skall Spalding BMWn vara 2,5sekunder snabbare än en fabriks Viper som kommit 3:a i LeMans...

Anders Levin som kört 1.17,1 flera år tidigare i en 993 har här bytt upp sig till en 996GT3RS föregångaren till RSR och åker 2 sekunder långsammare än sin tidigare bil.. Varför bytte han då?

Jag förstår oxå att den kan finnas massa skillnader i väder, vind, bana osv osv men har ibland lite svårt att begripa tider som folk kommer ihåg som sanna utan att ha nån dokumentation...?

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61580&start=2394#1183769
Fredrik - SLC skrev:
Supramannen skrev:
Ja Spalding hete dom, ruskigt fin och snabb E30i



sen ska väl tilläggas att den åkte 1.16,1 när Tony Johansson satt bakom ratten.... vissa andra förare i teamet åkte inte så fort och speciellt när det går så fort så har ju faktiskt föraren stor betydelse...


Edit: Cool bild på Spalding E30 här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29170#410674
Fler bilder på sidan efter.


Yes det är precis det där jag menar.. Jag vet ju att Fredrik skötte SLC men han tar det ur minnet(eller??) och berättar om en tid som är sjukt snabb för den bilen tycker iallafall jag!?
När senare modeller tex en äkta GTR e46 knappt tar sig under 1.20 med Alx vid styret??? Hur kan en gammal E30 då vara 3-4 sek snabbare?? Att kapa 3-4sek är VANSINNIGT MKT när man är under 1.20!!?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Jag är rätt övertygad om att du är något på spåret Peter. Historier och tider tenderar att bli värre och värre med åren. Tider från SLC tiden måste ju finnas sparat någonstans.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Har för mig att Daniel Roos kvalade 1.14.9 med audi r8 i swedish gt på mantorp 2011?

Edit: Fel av mig, det var 01:15.912.
http://www.mylaps.com/en/classification/1907315

Edit2: Spännande att se vad det blir för varvtider med TTA-bilarna.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
Har för mig att Daniel Roos kvalade 1.14.9 med audi r8 i swedish gt på mantorp 2011?

Edit: Fel av mig, det var 01:15.912.
http://www.mylaps.com/en/classification/1907315

Edit2: Spännande att se vad det blir för varvtider med TTA-bilarna.


Exakt min poäng....
Man kommer ihåg en sak och om du inte hittat korrekt information och du korrigerat texten hade 1.14,9 kunnat vara sanningen och fler hade senare vidarebefordrat informationen som sann.

1.15,9 känns rimligt i en fabriksbyggd R8 le Mans style.... Men helt plötsligt känns Spaldings 5-6 år gamla tid än mindre sannolik??

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



På supertouring tiden åkte Colciago på 1:19.042 med en Audi A4 med 290hk och 1070kg.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



På supertouring tiden åkte Colciago på 1:19.042 med en Audi A4 med 290hk och 1070kg.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61580&start=2394#1183769
Fredrik - SLC skrev:
Supramannen skrev:
Ja Spalding hete dom, ruskigt fin och snabb E30i



sen ska väl tilläggas att den åkte 1.16,1 när Tony Johansson satt bakom ratten.... vissa andra förare i teamet åkte inte så fort och speciellt när det går så fort så har ju faktiskt föraren stor betydelse...


Edit: Cool bild på Spalding E30 här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29170#410674
Fler bilder på sidan efter.


Läste vidare lite i tråden...
Där skrivs följande "Går lite snabbare runt banorna än GT3 Cup med likvärdiga däck"

Lite snabbare? Detta var skrivet 2006! I SLC låg Cup bilarna då på runt 1.21-1.22??
Är lite snabbare 5-6 sekunder?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
På supertouring tiden åkte Colciago på 1:19.042 med en Audi A4 med 290hk och 1070kg.


Yes kommer oxå ihåg nåt liknande!
Men det var inga små satsningar Supertouring teamen gjorde på den tiden, Sjukt påkostade ekipage!
Förresten vart har du hittat den informationen?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Jaha jag fortsätter min kvällsmonolog!! ;-)
Nu har jag verkligen kommit i gång med min grävande journalistik!!! ;-)
Hittade på kvaltiderna från SLC 2006 och se på faan om inte mitt minne var ganska ok..
Hubbe Bergh kvalade på 1.22 i en GT3 CUP och satte en bästa varvtid på 1.21,3....

http://www.mylaps.com/en/classification/382741

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Rolle Scirocco skrev:

Inga bevis men någonting värt att tänka på är tex när asfalterades banan om? Gjordes det lagom före rekorden och sedan har det spillts för mycket olja, blivit gropigt, lagats?


Skillnad i tekniska regler har ju också viss betydelse för påstådd varvtid..

Jämförelse mellan bilar från olika tekniska reglementen som nu görs i tråden blir fort ganska ointressant men man kan ju alltid hävda att viss förare/bil är snabbast i världen inom egna förutsättningar på specifik bana.

Gotland har väl inte varit tävlingsbana mer än vid två SPVM tillfällen och det bör därmed bli svårt att få fram andra tider (dvs transponder tider) än de som hävdas av enskild förare.
Men frågan var kanske snabbast (punkt), utan hänsyn till ev begränsningar eller prestanda?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Puppan skrev:
Jaha jag fortsätter min kvällsmonolog!! ;-)
Nu har jag verkligen kommit i gång med min grävande journalistik!!! ;-)
Hittade på kvaltiderna från SLC 2006 och se på faan om inte mitt minne var ganska ok..
Hubbe Bergh kvalade på 1.22 i en GT3 CUP och satte en bästa varvtid på 1.21,3....

http://www.mylaps.com/en/classification/382741




Jepp hittade på Spalding oxå körde precis under 1.20 som bäst!
36 16 Spalding Motor 84 3:02:36.627 365 laps 01:19.960 11 137.004
http://www.mylaps.com/en/classification/434627

Nästa tillfälle kvalade Spalding på 1.21.9..
http://www.mylaps.com/en/classification/295248

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Vad hade F1:an för tider när den uppvisningskörde på Mantorp?
Eller Ekströms DTM bil?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Inga bevis men någonting värt att tänka på är tex när asfalterades banan om? Gjordes det lagom före rekorden och sedan har det spillts för mycket olja, blivit gropigt, lagats?


Skillnad i tekniska regler har ju också viss betydelse för påstådd varvtid..

Jämförelse mellan bilar från olika tekniska reglementen som nu görs i tråden blir fort ganska ointressant men man kan ju alltid hävda att viss förare/bil är snabbast i världen inom egna förutsättningar på specifik bana.

Gotland har väl inte varit tävlingsbana mer än vid två SPVM tillfällen och det bör därmed bli svårt att få fram andra tider (dvs transponder tider) än de som hävdas av enskild förare.
Men frågan var kanske snabbast (punkt), utan hänsyn till ev begränsningar eller prestanda?


Frågan kom av att tider från banbilar kommer upp i trådar och diskussioner i garage runt om i Sverige där folk slänger ur sig en tid som kan vara sann men som oxå lika gärna inte kan vara sann.
Men helt plötsligt är den accepterad som sann när tillräckligt många har uttalat sig.
Tex nu senast i Cammos byggtråd där Spalding och Levins 993 GT2 kom på tal tillskrivna vansinnigt bra tider! Jag säger inte att dom inte är sanna men skulle gärna ha lite dokumentation på dom. Ibland känns det som en riktigt bra "Fiskehistoria"!

Just nu är min vilja inte att grotta ner mig och jämföra reglementen utan mer bara diskutera sakernas sannolikhet och om det finns några faktiskt dokumenterade bevis eller om det bara är allmänt accepterade sanningar som nån hört nån säga som mätte vid sidan av banan med mormors moraklocka?!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Vad hade F1:an för tider när den uppvisningskörde på Mantorp?
Eller Ekströms DTM bil?


Har för mig att det regnade när Ekström skulle ladda på med DTM bilen så det vart lite av en antiklimax..

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Väldigt intressant tråd

Plötsligt är tiderna man hört bara myter verkar det som

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Ok,

En bil som var oerhört snabb var Kuismanens Audi IMSA GTO i Special saloon , eller så var medtävlarna oerhört långsamma.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Mytomspunna sk rekordtider på Svenska banor..?!
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (29612 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande