Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mytomspunna sk rekordtider på Svenska banor..?!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
1 besök senaste veckan (29612 totalt)
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Petter U skrev:
Supramannen skrev:
Obizzz skrev:
FYI så går R8:orna med 40mm restriktor. Har inte dubbelkollat men har svårt att tro att Brunstedts R8:a gick utan restriktor tidigare i år.


Kör dom utan redtriktor i gt3 annars?


Den var uppdaterad till 2012-spec va?

Här är i alla fall 2013 års BoP för 2012-spec bilar: http://www.racing.gt/wp-content/uploads/2012-12-19-2013-FIA-BoP-for-20 . . . .


Enligt Daniel körde de med 48mm i Gentlemen's Trophy vilket är det minsta i GT3 men det stämmer inte med den där listan. Han sa nämligen att de hade fått buda efter den där i sista stund då den var mycket mindre än de hade tillgängligt.

Minns att det skiljde mellan en och en halv till två sekunder på Monza mellan Gentleman's Trophy och de snabbaste R8:orna när Mangs körde där. Med Mangs bakom ratten alltså, han borde kunna prestera någorlunda likvärdigt med de snabbare bilarna.

_________________
Martin Öberg
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Kimmen skrev:
Ska man hitta data så får man nöja sig med dom sista 5 åren typ... sedan får man ofta ringa runt för att hitta gamla utskrifter för att hitta vilka varvtider som presterats då dessa sällan lades upp på någon databas. När jag forskade efter varvrekord inom SPVM så hittade man många av dom hemma hos Jan Nordgren i hans gamla utskrifter.
Ingen lär skicka dessa till en, så vill man veta så får man söka!


Man kan nog ofta se tider tillbaka till år 2000 på träning, kval och race!
Dom Varvrekord du själv listar från Modsport är ju "eoner" ifrån vad denna E30 skulle ha presterat!
5 Sekunder ifrån Ert varvrekord många av bilarna där är ju väldigt potenta också som tex BMW Sauber M1:an, Bmw Z4 -2003 GTR osv.

Mantorp
Modsport 1...1.21.023.. Pecka Nyström..2006
Modsport 2..1.22.896...Joakim Granfors..2010
Modsport 3..1.27.983..Joakim Unnebäck..2005

Det skall bli intressant och se hur fort det går nästa helg. Kör så det ryker! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
bfd_henriksson skrev:
Supramannen skrev:
TPR skrev:
Om Gäddhultarn byggde om bakvagnen på bilen i ett sent skede (om nu bara ett race på Knutstorp kördes efter ombyggnad) så skulle det betyda att de tider ni har hittat från Mantorp är satta med annan spec på bilen.
2.5 sekunder är inte omöjligt att hitta vid en så stor ombyggnad tillsammans med att bilen är preppad för test isf långlopp. Jag tror absolut att 1.16 kan vara möjligt (baserat på tex Carrera Cup tider), det är rätt stor skillnad på TA och långlopp.


Där har vi ju alla olika tror, jag som vet vad som krävs då jag själv försöker åka dessa tider vet hur fort 1,16 är.. det är inget man bara gör och jag ser inte den bilen göra det som gt3 bilar gör.. hade du sagt tex speedlab corvetten med ALX bakom ratten då hade det vart annat eller andra snabba bilar, jag tycker tiden den har presterat offisielt är i dom trakterna man kan räkna med.

Titta noga på den BMW:n föreslår jag innan du börjar rangordna bilar...


Jag har kollat på bilen och den är riktigt riktigt ball, särskilt med motorplacering etc men det är fortfarande en E30 kaross med usel Aero och 550 sug hästar?

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Puppan och Supramannen, ni har ju redan slagit fast med bestämdhet att Spalding BMWn har kört 1.18,915 så varför fortsätta?

Angående aero så finns det ju sjuor som skjortat av det mesta på svenska banor och genererar riktigt snabba tider trots aero som en fyrkantig låda.
Modsport är trots allt begränsade av regler så klassen har svårt att nå sådana tider, men man kan ju alltid bli positvt överraskad.

Att Pekkas balla C3 Corvette gjorde sådana tider är imponerande med tanke på teknik från 70-talet, bifogar en snutt på den Corvetten. Ljudet är underbart!
http://www.youtube.com/watch?v=JFkgg_4YnPE

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus Bengtsson skrev:
Att Pekkas balla C3 Corvette gjorde sådana tider är imponerande med tanke på teknik från 70-talet, bifogar en snutt på den Corvetten. Ljudet är underbart!
http://www.youtube.com/watch?v=JFkgg_4YnPE

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Puppan och Supramannen, ni har ju redan slagit fast med bestämdhet att Spalding BMWn har kört 1.18,915 så varför fortsätta?

Angående aero så finns det ju sjuor som skjortat av det mesta på svenska banor och genererar riktigt snabba tider trots aero som en fyrkantig låda.
Modsport är trots allt begränsade av regler så klassen har svårt att nå sådana tider, men man kan ju alltid bli positvt överraskad.

Att Pekkas balla C3 Corvette gjorde sådana tider är imponerande med tanke på teknik från 70-talet, bifogar en snutt på den Corvetten. Ljudet är underbart!
http://www.youtube.com/watch?v=JFkgg_4YnPE


Riktigt frän, låter verkligen inte som en Corvette! :-)
Målet med tråden var verkligen inte att jag och Supramannen skulle nå nån form av konsensus... Målet precis som Gurra var inne på är att undersöka om nån annan faktiskt kunde bevisa att dessa mytomspunna tider av tex Spalding och Levin verkligen hänt.

Sen oxå om nån annan satt på fler osannolika tider som vi tillsammans kunnat avskriva eller tillskriva!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



bfd_henriksson skrev:
Supramannen skrev:
TPR skrev:
Om Gäddhultarn byggde om bakvagnen på bilen i ett sent skede (om nu bara ett race på Knutstorp kördes efter ombyggnad) så skulle det betyda att de tider ni har hittat från Mantorp är satta med annan spec på bilen.
2.5 sekunder är inte omöjligt att hitta vid en så stor ombyggnad tillsammans med att bilen är preppad för test isf långlopp. Jag tror absolut att 1.16 kan vara möjligt (baserat på tex Carrera Cup tider), det är rätt stor skillnad på TA och långlopp.


Där har vi ju alla olika tror, jag som vet vad som krävs då jag själv försöker åka dessa tider vet hur fort 1,16 är.. det är inget man bara gör och jag ser inte den bilen göra det som gt3 bilar gör.. hade du sagt tex speedlab corvetten med ALX bakom ratten då hade det vart annat eller andra snabba bilar, jag tycker tiden den har presterat offisielt är i dom trakterna man kan räkna med.

Titta noga på den BMW:n föreslår jag innan du börjar rangordna bilar...


Exakt vad jag gjort, tuffmotor plasering men det är allt, den är ljusår ifrån en z4gtr som har samma maskin nästan men 2012 teknik och åker liknade tider

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Fredrik - SLC skrev:
som jag svarade richard på PM

jag kollade själv i arkivet på mylaps lite snabbt och hittade 1.18 tider där lite snabbt utan att för den delen kollat alla race..... dvs gå in på mylaps och sök efter SLC Racing och välj Sverige.. så kommer mina race upp..

sen 1.16.2 tiden är jag iaf 90% säker på att den faktiskt har skett på träning med Tony, eftersom det var så extremt snabbt...... och att vi har den i gamla tidtagningsdatorn.... men den finns i en låda långt ner i garaget undanstoppad nånstans ....... så den som känner för att hjälpa till att städa garaget under en dag eller två, kan få fram datorn och kolla själv om det är sant eller inte men ta det som skröna tills garaget städas


Vi kanske ska vänta tills Fredrik har städat garaget och hittat den gamla tidtagningsdatorn "det finns ju kanske några som är nyfikna på Spaldingtiden som vill hjälpa till och städa Fredriks garage"

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



GREYHOUND skrev:
Fredrik - SLC skrev:
som jag svarade richard på PM

jag kollade själv i arkivet på mylaps lite snabbt och hittade 1.18 tider där lite snabbt utan att för den delen kollat alla race..... dvs gå in på mylaps och sök efter SLC Racing och välj Sverige.. så kommer mina race upp..

sen 1.16.2 tiden är jag iaf 90% säker på att den faktiskt har skett på träning med Tony, eftersom det var så extremt snabbt...... och att vi har den i gamla tidtagningsdatorn.... men den finns i en låda långt ner i garaget undanstoppad nånstans ....... så den som känner för att hjälpa till att städa garaget under en dag eller två, kan få fram datorn och kolla själv om det är sant eller inte men ta det som skröna tills garaget städas


Vi kanske ska vänta tills Fredrik har städat garaget och hittat den gamla tidtagningsdatorn "det finns ju kanske några som är nyfikna på Spaldingtiden som vill hjälpa till och städa Fredriks garage"


vet precis var den är men det är typ 1 hel dags jobb att rensa bort det andra skräpet för att få tag på den.... frivilliga får leka bland tiderna och leta

medtag gärna egen container när ni vill leta

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Kul att äntligen någon försöker reda ut detta Puppan

Den där jävla bilen har stört min hjärna ett tag... har ju börjat att bli så desperat och förstörd att jag nästan funderat på att bygga en liknande bil :/

Som puppan säger mekaniskt grepp javisst men aerodynamiskt grepp i form av i synnerhet downdrag är det som gör att det börjar gå sjukligt fort som dessa tider är min uppfattning och där finns endel att önska på den där gamla dtm bilen....

Är grymt impad av Rikards och puppans tider på mantorp har själv gjort försök att komma neråt i tiderna men det är fan inte lätt när det börjar gå så fort alltså..


Ni diskuterade 993 gt2 evo och dess tider visserligen är det ju som sagt allmänt halt på gatebilkörningarna det är fakta men man kan titta i resultatlistor i norska gt serien där Vidar kör med sin sån bil mot många nyare... proffs i all ära men den mannen vet hur man rattar en porsche riktigt bra så väldigt mycket på hans tider tror jag inte man plockar genom ett proffs bakom ratten...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Diket skrev:
proffs i all ära men den mannen vet hur man rattar en porsche riktigt bra så väldigt mycket på hans tider tror jag inte man plockar genom ett proffs bakom ratten...


Är det proffs som skruvar på bilen då? En racebil av den kalibern kräver lite av de som ska ställa in den också. Bara en tanke...

Men sen är det som sagt skillnad på vad som är möjligt vid ett optimalt tillfälle och vad som faktiskt har körts.

Frågade Mangs om video på hans kvalvarv i lördags och det kommer. thumbs up

_________________
Martin Öberg
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Obizzz skrev:
Diket skrev:
proffs i all ära men den mannen vet hur man rattar en porsche riktigt bra så väldigt mycket på hans tider tror jag inte man plockar genom ett proffs bakom ratten...


Är det proffs som skruvar på bilen då? En racebil av den kalibern kräver lite av de som ska ställa in den också. Bara en tanke...

Men sen är det som sagt skillnad på vad som är möjligt vid ett optimalt tillfälle och vad som faktiskt har körts.

Frågade Mangs om video på hans kvalvarv i lördags och det kommer. thumbs up


Skitkul att du frågat Mangs om video!! Vore verkligen fint om du lyckas ordnat det!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Obizzz skrev:
Några nyare GT2/GTE-bilar har inte körts i Sverige så det vet vi inte så mycket om men det är nog rimligt att anta att de är en bit snabbare än GT3:orna.


På Spa-Francorchamps har de kört både GT3 och GTE i år:

Spa 24h 26-27 Juli 2013 (GT3-kategori)
Snabbaste varv 2.21,861 HTP-Mercedes SLS AMG
Snabbaste Porsche-varv 2.22,245 Manthey Racing Porsche 997 GT3R

WEC 6h Spa Endurance-VM 3-4 maj 2013 (GTE-kategori)
Snabbaste varv 2.19,106 AF Corse Ferrari 458
Snabbaste Porsche-varv 2.19,615 Porsche AG Team Manthey 991 RSR

Det bör dock beaktas att WEC-gänget inte öppnade kranarna helt då de inte ville riskera BoP-förändringar inför LeMans. Samtidigt bör också beaktas att ADAC GT Masters (GT3) kvalade på 2.19,390 den 11-12 maj när de körde på Spa. Brasklapp: de kör med andra BoP-värden än 24h Spa-gänget och har 1h sprintrace istället för endurance.

Alltså svårt att säga något vettigt om ren speedskillnad GT3 vs GTE, som jämförelse körde 991 GT3 Cup 2.25,342 i Supercup-racet och snabbaste 997 Cup i Porsche Sports Cup Endurance körde 2.28,164

Referenstider Spa 2013:
LMP1 2.00,435 (Audi R18 e-tron quattro)
F1 1.50,756 (Vettel - Red Bull)

[Slut OT]

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag hamnade i den här tråden, då jag letade uppgifter..

Det har hänt en del de senaste åren.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Skitkul med arkeologi thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Mytomspunna sk rekordtider på Svenska banor..?!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
1 besök senaste veckan (29612 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande