Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 -92 Sportbil året runt => inlöst | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (31633 totalt) |
Kan de ha något som funkar här kanske?
http://www.frostfighter.com/catalog. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Klockrent tips Fredrik. Precis vad jag önskade. Har lagt en beställning på speciallimmet för elanslutningar på rutor, se: http://www.frostfighter.com/defroste Nu är det bara och vänta och se hur lång tid det tar att skicka över Atlanten. Jag är ganska nyfiken på att se om det funkar. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Så var det dags för att ge bilen något nytt för första gången på länge.
Ratten behövde bytas, inte bara på grund av den gräsliga färgen utan främst för att körställningen inte var något vidare. Ratten gick i benen och satt för långt bort. Lite Italiensk körställning med ap-långa armar behövdes. Lösningen var förstås att sätta dit en annan ratt. Då jag är ett stort fan av Sparcos mockarattar inhandlades en sådan med lite extra djup. Rattnavet fick jag av en kompis. Tack HasseStålben. Nu är det ju tyvärr inte "bolt-on" om man vill få tutan att fungera. Porsche har en ganska avancerad anordning för airbag kontakterna, och den fick inte plats med eftermarknadsnavet. Alltså fick jag hitta på en egen variant av släpsko och glidskena. Om någon undrar kan jag berätta mera ingående. Nu är körställningen mycket bättre och jag njuter ännu mera när jag kör till och från jobbet. Snyggt blev det dessutom. Före Efter _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Nu var det ett tag sen paketet med special-limmet från Frost fighter kom hem. Men det har inte varit någon större brådska med att prova, då vintern liksom inte riktigt infunnit sig. Men nu har jag i alla fall "limmat" fast min kontakt. Först skulle man blanda ihop limmet då det var av tvåkomponent typ, fast med ca 80% silver i. Det ska tydligen vara ruggit bra ledningsförmåga tack vare silvret. Sen limmas kontaktstycket fast vid rutan och där får det få sitta och härda ett dygn. Då man enligt instruktionen ska ha ca 20-25 grader för det, och mitt garaget definitivt inte har den tempen så här års, blev lösningen en halogenstrålkastare på 500W. Har man den lagom nära ger det en bra värme. Efter ett dygns väntan var det bara att trycka dit kontakten och hoppas att den skulle sitta fast. Och det gjorde den med bravur. Det är inte ofta man väntar på kylgrader, men detta var ett sånt tillfälle. Jag vill ha frost, frost, frost. Och se på tusan, när det väl kom kyla visade det sig funkara alldeles utmärkt. Till och med över förväntan. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Då var det dags för 27'000 mila service.
På 5 månader har jag hunnit köra 500mil, det är mer än bilen körts de senaste tre åren. Bilar mår bra av att köras. Hur som helst. Nu har Porschen fått ny olja i växellådan/bakaxeln. Det blev Castrol Axle EPX 80W-90. Det är alltid lite knepigt att få i oljan då den är så trögflytande. Men genom att värma flaskorna i hett vatten och dessutom trycksätta dom med hjälp av tryckluft gick det riktigt smidigt. Sen fick motorn såklart sitt. Köpte en stor dunk med Mobile 1 Peak Life 5W-50 så det räcker till mer än ett oljebyte. För att vara en bil utan torrsump går det i ganska mycket tycker jag, närmare 6,5 liter. Sen behövde bromsarna en översyn. Beläggen fram var på upphällningen redan när jag köpte bilen. Nu blev det ett sett Mintex M1144 semi-race belägg fram. För att komma ihåg vad jag monterar på bilen lägger jag en egen minneslänk här: http://www.motorsportworld.co.uk/fra Skönt att gå från soppiga spruckna belägg med endast någon mm kvar på, till nya fräscha diton. När jag ändå var på gång så fick bilen en liten peeling i form av ordentlig tvätt och polering. Nu är den så fin att jag nästan drar mig från att köra till och från jobbet med den. Men som jag började inlägget, bilar mår bra av att användas. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Var förbi Rolf Lindblad Motor vid Hagsätra för att göra en effektmätning på hans bromsbänk.
Jag var mycket spänd då bilen passerat 27'000mil och trots allt blir 22 år gammal i år. Vad kan man förvänta sig av en i övrigt helt standard motor som bara har servats regelbundet? Inget är modifierat på den. Inget chip eller annat avgas. Inte ens luftburken är moddad! Så, vad tror ni resultatet blev? Närmast svaret, med effekt och vrid, vinner ära och berömmelse, och kan gå runt och skryta med sina förbluffande kunskaper hur länge han vill! _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Jag skulle tippa att du tappat 18,5 hästar mot original av tillverkaren uppgiven effekt. För övrigt tycker jag att denna tråden och konceptet är störtskönt
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Mätningen är ju på hjulen, och jag antar att vi skall gissa motorkraften. Sen kan man själv "välja" vilken förlust man har i drivlinan, och på så sätt på ett passande resultat på gissningen.
Men jag gissar att motorn inte har förlorat särskilt mycket och fortfarande ger minst 235 hästar av de 240 som var med från början. _________________ Ragnar Joensen |
||||
220 hk på veven. Min nyrenoverade 944 S2 motor med lite fixade ventilsäten samt andra kolvar och stakar gav 228 hk. Samtidigt körde vi 2 st 968 motorer som inte var renoverade. Den ena gav 212 hk på veven och den andra gav 230 hk på veven.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Har ni någon sista gissning innan jag kommer med svaret i kväll?
Effekten räknas fram och man får svar både för drivhjulen och på vevaxeln, så det spelar inte så stor roll om ni svarat det ena eller det andra. En av er har för övrigt gissat riktigt nära. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 -92 Sportbil året runt => inlöst | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (31633 totalt) |