Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Expansionskärl - placering och funktion
1, 2   >>
16 besök senaste veckan (24940 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Har problem med att få ur luften ur kylsystemet på Porschen med Volvo motor. Utloppet på motorn sitter i princip i höjd med expansionskärlet - jag hade velat ha det högre upp. Tänker därför montera ett alledels under framrutan.

Original så har kärlet trycklock med en skvallerpip. Jag tänkte dra en slangstump från pipen och upp på framrutan för att få en extra varning. Problemet är dock att original kärlet inte passar och jag hittar inget lämpligt kärl med pip. Man kan leva utan det va? Eller?

Tänkte då använda ett Volvo kärl med trycklock. Men - funkar det på samma sätt som Porschens? Båda är märkta med 150kPa, så långt allt gott, men det finns ju ingen pip på Volvo kärlet - så var tar vätskan vägen? Spolar det bara ut kring locket då?

Och - många verkar köra med samma kärl som jag tänkt använda. Är det av brist på fantasi eller är det för att det är ett vettigt kärl? Vill inte bygga hållare för det och inse sen att det inte är funkis. Dum fundering känner jag, det verkar ju funka...

Såg att tex Volvo V70 har ett himla fint kärl som är fyrkantigt och som har vinklat anslutning i botten. Verkar också ha samma lock som det gamla 740 kärlet. Det borde väl funka?

Nu hamnar dock inte kärlet så himla mycket högre upp, typ 5cm kanske - men det är ju åt rätt håll iaf. Hade faktiskt problem att få ur luften även när Porsche fyran satt där, det kanske indikerar att placeringen av originalet inte är optimal...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Expansionskärl kan vara klurigt... Hade det på min Westfield med gamla motorn, och byggde väl fem versioner innan det "funkade" - och det var fortfarande mest strul. Svårt att få luftslangarna på rätt ställe, och sitter expansionskärlet dessutom 1.5 m bakom kylet så blir det inte alls bra under acceleration.

Numera kör jag "swirlpot" istället. Enkelt och smidigt, och i kombination med elvattenpump innebär det att man fyller och luftar systemet på några enstaka minuter. Så här byggde jag:

Själva kärlet är ett T i silikon med ett lock i aluminium, en rörstump och en rak reducering i silikon. Behövs i stort sett ingen luft i kärlet, eftersom flexet i slangarna hanterar det mesta av expansionen, samt att elpumpen ser till att det inte kokar till när man stänger av.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



SevenEight skrev:
Har problem med att få ur luften ur kylsystemet på Porschen med Volvo motor. Utloppet på motorn sitter i princip i höjd med expansionskärlet - jag hade velat ha det högre upp. Tänker därför montera ett alledels under framrutan.

Original så har kärlet trycklock med en skvallerpip. Jag tänkte dra en slangstump från pipen och upp på framrutan för att få en extra varning. Problemet är dock att original kärlet inte passar och jag hittar inget lämpligt kärl med pip. Man kan leva utan det va? Eller?

Tänkte då använda ett Volvo kärl med trycklock. Men - funkar det på samma sätt som Porschens? Båda är märkta med 150kPa, så långt allt gott, men det finns ju ingen pip på Volvo kärlet - så var tar vätskan vägen? Spolar det bara ut kring locket då?

Och - många verkar köra med samma kärl som jag tänkt använda. Är det av brist på fantasi eller är det för att det är ett vettigt kärl? Vill inte bygga hållare för det och inse sen att det inte är funkis. Dum fundering känner jag, det verkar ju funka...

Såg att tex Volvo V70 har ett himla fint kärl som är fyrkantigt och som har vinklat anslutning i botten. Verkar också ha samma lock som det gamla 740 kärlet. Det borde väl funka?

Nu hamnar dock inte kärlet så himla mycket högre upp, typ 5cm kanske - men det är ju åt rätt håll iaf. Hade faktiskt problem att få ur luften även när Porsche fyran satt där, det kanske indikerar att placeringen av originalet inte är optimal...


Jag kör Volvo-kärlet i min bil med 5-600 hk turbomotor så det bör funka utan minsta problem för din motor. Antar att det rinner över vid locket om det går över 1,5 bar. Blir det tillräckligt högt tryck i 944-kärlet så poppar locket också.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Ett tips är att välja ett kärl med nivåsensor så har du koll på att vätskan inte har försvunnit.
Och en stor lampa som varnar.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Nu håller jag med om att swirl pot är helt överlägset, men om man ska ha expansionskärl, sätt anslutningen från kärlet till motorn på ingången till vattenpumpen istället för på utgående från motorn, som det ofta är. Funkar otroligt mycket bättre. Självklart måste du ha någon form av avluftningsmöjlighet på högsta punkt ut ur motorn fortfarande, för att lufta ur vid första fyllning.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



TPR skrev:
Ett tips är att välja ett kärl med nivåsensor så har du koll på att vätskan inte har försvunnit.
Och en stor lampa som varnar.



Vilka bilar har detta? Klart intressant!

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det finns väl hos de flesta moderna bilar, de vi har använt har varit BMW, tror det var 5-serie, samt Saab, tror det var 9-5.
BMW:n var bättre då flottören låg i en cylinder och kunde bara röra sig upp och ner.
På Saab kärlet var det en vippa som satt i väggen, gav felindikation vid hård broms då vattnet skvalpade framåt.
Men lättast är väl att åka till skroten och kolla vad de har, så gjorde vi.
Geometrin på kärlet är ju ganska viktigt för att det ska passa, samt var anslutningar sitter mm.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



ToTTeN skrev:
TPR skrev:
Ett tips är att välja ett kärl med nivåsensor så har du koll på att vätskan inte har försvunnit.
Och en stor lampa som varnar.



Vilka bilar har detta? Klart intressant!


Opel Calibra, Opel Vectra A, Opel Omega B, osv... massor av bilar helt enkelt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
SaabAero
Jämtland
Här sen Nov 2011
Inlägg: 54



Även Saab 9000 har givare i kärlet

_________________
Urban Lindgren
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



McRae skrev:
Nu håller jag med om att swirl pot är helt överlägset, men om man ska ha expansionskärl, sätt anslutningen från kärlet till motorn på ingången till vattenpumpen istället för på utgående från motorn, som det ofta är. Funkar otroligt mycket bättre. Självklart måste du ha någon form av avluftningsmöjlighet på högsta punkt ut ur motorn fortfarande, för att lufta ur vid första fyllning.


Intressant, har inte hört det där om placering på anslutningen tidigare. Vad skulle effekten bli menar du?
Har själv funderat på att montera en swirl pot men har inte känt mig övertygad om vinsterna vs jobbet. Som jag ser det är det positiva att den kan avlufta luft som uppkommit genom kavitation från pumpen eller stötkokningar under kylning av tex topp. Ser du några andra fördelar?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
ang placering - vad ska den sitta högre än? Högre än kylarens högsta punkt eller högre än motorns högsta punkt? I min bil sitter kylaren långt under motorn i höjdled, antar då att exp ska sitta högre än motorns högsta punkt, alltså kylvatten mässigt. Rätt fel?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Man sätter lite höjdtryck på vattnet som går in i pumpen, så chansen att det kaviterar inne i pumpen är mycket mindre. Har gjort så på många bilar med marginella kylsystem och det funkar alltid (till en viss del, man kan ju trots allt inte bygga ett slott av ett skithus...).

Ang swirl pot, nej jag ser inga andra fördelar, men de 2 som du nämner är gott nog för att göra jobbet IMO. Personligen så gör jag aldrig en så liten swirl pot som Olofson, även om det funkar. Brukar lägga mig på 2 liter i poten, för då har du lite marginal om du får ett litet läckage, tar en stund innan vattnet är slut och då kanske racet redan är avflaggat. Men jag är ganska anal...

Jag brukar faktiskt även ha exp.kärl i swirlpotsystem, monterat som jag beskrev och med luftning mellan pot o kärl, samt kärl till kylare (tunna slangar, max 6mm). Montera absolut aldrig ett exp.kärl så det kan cirkulera igenom det, ska bara vara en grov slang på det, annars kan vattnet ta tjuvvägen genom kärlet och inte via kylaren (yes, det har vi sett...).

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



På mitt kojabygge med mittmotor sitter kylaren fram (och motorn i baksätet ) orginal anslutningen idag på Saab motorn är på vattenpumpen men kylarens avluftning sitter som sagt ifram.

Vart skall jag placera kärlet?
1. i fram vid kylaren, och sätta ett T-kors för tillrinning på nedre kylarslangen samt avluftningen på ordinarie plats i kylaren.

2. vid motorn, koppla in tillrinningen på ordinarie anslutning vid vattenpumpen men vart ta avluftningen?

Jag tror spontant att motorn sitter högre i systemet än kylaren så frågan är lite hur man gör bäst?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Cooper Killen skrev:
På mitt kojabygge med mittmotor sitter kylaren fram (och motorn i baksätet ) orginal anslutningen idag på Saab motorn är på vattenpumpen men kylarens avluftning sitter som sagt ifram.

Vart skall jag placera kärlet?
1. i fram vid kylaren, och sätta ett T-kors för tillrinning på nedre kylarslangen samt avluftningen på ordinarie plats i kylaren.

2. vid motorn, koppla in tillrinningen på ordinarie anslutning vid vattenpumpen men vart ta avluftningen?

Jag tror spontant att motorn sitter högre i systemet än kylaren så frågan är lite hur man gör bäst?



Lyfter denna! ngn som har en idé kring mitt resonemang?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Om du skall använda kärlet när du fyller systemet är det lämpligt att det är högsta punkten i systemet. Vid motorn är mitt tips alltså. Sen måste du också ha en avluftningsnippel på högsta punkten i framänden vid kylaren.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Guson skrev:
Om du skall använda kärlet när du fyller systemet är det lämpligt att det är högsta punkten i systemet. Vid motorn är mitt tips alltså. Sen måste du också ha en avluftningsnippel på högsta punkten i framänden vid kylaren.

Guson


Det går ju även att ha lite extra längd på slangarna till kärlet så att du kan lyfta upp kärlet en bit över motorn när du fyller kylvätska i kärlet. När du inte längre får in mer kylvätska öppnar du en luftnippel på högsta punkten på motorn och låter luften läcka ut. Överkurs är att ha en luftning på kylaren också men det brukar inte behövas om man inte har kylaren placerad i andra änden av bilen jämfört med motorn.

En luftningsnippel på högsta punkten är att rekomendera. Brukar funka fint att plocka loss någon givare i anslutning till utgående kylarslang i toppen. Den eventuella luft som finns kvar försvinner när du kör motorn. Det viktiga är att man inte har en stor luftficka i motorn när man har fyllt systemet.

Sen finns det även lösningen med kylarlock i kylaren med ett expansionskärl som inte är satt under tryck. Då får man fylla i kylaren istället och sen trycks överskottet ut i expansionskärlet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Han skriver att applikationen är mittmotor med frontkylare, därför krävs separat luftnippel på kylaren. Jag tycker också att det är viktigt att luftfickor inte kan bildas någon annanstans än i kärlet, därför tycker jag att kärlet skall monteras som högsta punkt permanent.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Guson skrev:
Han skriver att applikationen är mittmotor med frontkylare, därför krävs separat luftnippel på kylaren. Jag tycker också att det är viktigt att luftfickor inte kan bildas någon annanstans än i kärlet, därför tycker jag att kärlet skall monteras som högsta punkt permanent.

Guson


Japp mittmonterad motor och kylaren fram :-)

Jag gör nog som så att expensionstanken får återfylla systemet på orginalplaceringen dvs på sugsidan av vattenpumpen. Sätter en avluftningsnippel ev med rör och sammanbindning med expensionstanken. Dessutom en möjlighet att släppa ut luft vid kylaren med ngn liten ventil så borde risken för luft vara tämligen liten.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Men igen då, swirl pot. Okej, så ut från motor in i swirlpot. Botten på swirl pot in i kylarn. Från kylarn till pump. Men sen då? Ska jag inte ha nåt expansionskärl alls då? Var kopplar jag in det? Om det är trycklock på swirl potten, ska det vara trycklock på expansionen då? Om man har trycklock på swirlpot så går overflow till exp kärlet... Hur högt ska jag sätta exp kärlet? Förresten, vilken nivå på vatten ska det vara om jag har swirlpot, upp till ingången på swirlen eller? Hittar bara en massa bilder som känns felaktiga och tillkrånglade.

Och om jag skiter i swirl pot, Är det ett problem att kylaren sitter långt under motorns nivå? Verkar som att endel jänkare hävdar det. Men kylarn sitter ju så på porsche 944, min är bara ännu lite lägre. Varför snackar de om "safe high point"?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Eftersom ingen av experterna svarar så gör jag det, trots att jag inte är expert. Så ingen 100% garanti att det är "rätt" eller det enda (eller bästa) sättet att göra på.

Ja du bör nog ha ett expansionskärl enligt min mening även om det finns varianter på detta.
En ren swirl pot är enligt min mening inte försedd med trycklock utan i toppen finns endast en anslutning för en tunn slang, oftast 6-8 mm. Denna ansluts till expansionskärlet. Swirlpot:ar med trycklock är snarare en slags expansionskärl med virveleffekt som allt vätska leds igenom än en ren swirlpot.

Trycklock sätt endast på expansionskärlet. Finns det fler trycklock i systemet (för att det kanske redan sitter ett på den kylare man valt att använda) så ska de öppna vid högre tryck än det på expansionskärlet, därigenom sätter man dem i praktiken ur spel.
Expansionskärlet ska vara den högsta punkten i systemet, dvs sitta över termostathuset och/eller swirlpot:en. Nivån i expansionskärlet ska vara högre än swirlpot:ens topp.

Utan swirlpot ska kunna gå det också. Men du ska se till att det finns en avluftning på högsta punkten i systemet, ofta är detta i termostathuset. Denna kopplas via en tunn slang till expansionskärlet. Man kan eventuellt behöva fler avluftningar, t ex från kylarens topp. Beror på om det finns risk för luftfickor någonstans.
Att kylaren sitter lägre är inget problem så länge det finns avluftningar på lämpliga ställen. Har man däremot ett gammaldags system där det saknas expansionskärl och toppen av kylaren har den funktionen istället så kommer det inte att fungera att sätta den lägre. Eftersom jänkare kan vara konservativa ibland är det kanske så de menar?

Vet inte vad som menas med safe point.

Det kan vara en god idé att använda en catchtank för att samla upp kylvätska som trycks ut ur expansionskärlet om tycklocket öppnar. Har noterat att en del tyvärr använder samma namn på den som på expansionskärlet (speciellt då på engelska) vilket förvirrar en del.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Varför inte en vanlig 'puke tank'?

Trycklock på kylaren, kylaren har sedan en slanganslutning vid locket, mellan tryckventilen och 'locket'.
Vid för högt tryck, trycker den ut vattnet i puketanken, när motorn sedan kallnar tillåts vattnet sugas tillbaka igen från tanken.

Anslutningen i puketanken är då i botten givetvis, sen är tanken ventilerad med atmosfärtryck.
Då kan du montera tanken långt ned om du vill.

Chevrolet S10 har sånt system, säkerligen ett flertal mer jänkare.

Röd pil från kylare, grön pil ventilerad ut i fria luften, på s10 med en skvallerslang ned under bilen.


Och om kravet finns på att systemet skall vara slutet för att inte spilla ut på väg eller bana så kan man ju motivera med att det är just precis såhär det funkar på en del dragraceklasser, med skillnaden på att puketanken måste kunna ta hand om en viss procent av kylvätskevolymen

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Skruva banåkabil
Expansionskärl - placering och funktion
1, 2   >>
16 besök senaste veckan (24940 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande